Beantwoorden
Zino
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Alles op zijn plek! Handje vol! Netjes! Mooi, mooi!

Hang the wires: volledig draadloos gaan

First things first. Als dit niet in(/op?) het juiste bord staat, geef de post dan maar een duwtje.

 

Laat me eerst even de situatie schetsen. De oude box stond in mijn bureau, van waaruit ik het HDMI-signaal draadloos richting de televisie in de woonkamer toverde met behulp van een HDMI-extender van onze vrienden van Marmitek. Het occasionele gevloek omdat het I/R-signaal van de afstandsbediening soms slecht meegetoverd werd niet te na gesproken, werkte die oplossing best wel goed. (Ook al beweerde Telenet support dat er geen enkele draadloze oplossing bestond. 😃)

 

Ondertussen zijn we wat jaartjes verder, werd de oude televisie vervangen door een 65"-4K-monster (stoef stoef), gaven de Marmitek-doosjes de geest en werd de oude box van Telenet vervangen door de nieuwe. Mogen alle digitale lijken rusten in vrede!

 

De positionele situatie van alle toestellen is nu de volgende. Alle toestellen staan in de woonkamer (box en televisie), maar de televisie staat een goede 7 meter van de box. De box heeft alle noodzakelijk aansluitingen (coax en interpret) via het magische gat in de muur.

 

Ziehier, waarde allesweters, mijn bede om advies:

 

  1. Koop ik gewoon de 4K-versie van de Marmitek HDMI-extenders die ik vroeger had?
  2. Kent er desgevallend iemand een goed alternatief voor Marmitek? (Ik zie meestal maar illustere Chinese merken verschijnen via mijn opzoekingen.)
  3. Is er een mogelijkheid om de box tot bij de televisie te brengen? Dat zou inhouden dat zowel het interpret- als het coax-singaal draadloos tot bij de televisie moeten worden gebracht. (Eventueel zou het gebruik van powerline nog kunnen.) Suggesties voor de setup?

Het spreekt voor zich dat eeuwige dankbaarheid de uwe zal zijn, maar bij deze al een gezonde portie dank voor uw antwoord,

 

Zino

 

 

PS: Ik snap niet dat Telenet hier zelf geen oplossing voor aanbiedt en zelfs het bestaan ervan ontkent. Ik ken heel wat mensen voor wie dit een dealbreaker is.

11 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Hang the wires: volledig draadloos gaan

@Zino sowieso krijg je van mij al credits voor je zeer vermakende schrijfstijl in je topic. Moest er spontaan bij glimlachen op deze maandagochtend. 😁

 

Mijn like heb je al, nu zien of er mede-Netweters zijn die je met deze draadloze oplossingen kunnen helpen. Top of mind weet ik niet of er iemand hier zijn TV-box zo gebruikt of aangesloten heeft, het zal even afwachten zijn. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hang the wires: volledig draadloos gaan

Als bedrading toch geen mogelijkheid is tenzij je wil investeren in een HDMI kabel van +- 7 tot 10m (dat is het enige dat je nodig hebt) zou ik opteren voor de nieuwste HDMI extenders van marmitek. Draadloos is en blijft draadloos met alle mogelijke gevolgen van dien. Maar voor optimale kwaliteit naar een optimale TV zou ik toch heel sterk onderzoeken of een HDMI kabel, eventueel via een klein kabelgootje, een optie is.

Dat ze bij Telenet geen weet hebben van dergelijke oplossing is niet moeilijk want dit behoort niet tot hun takenpakket en ook niet tot dat van Telenet. Als je een wasmachine ergens achteraan in je tuin wil zetten is het ook niet aan je energieleverancier om een oplossing te zoeken hoe je water, electriciteit en afvoer tot daar krijgt.

Ik heb zelf in de verkoop van dergelijke dingen gezeten (ook de Marmitekproducten) en dat was ook altijd de allerlaatste optie om dergelijke producten te verkopen omdat de ervaring was dat we meer klachten kregen dan lof (die we niet konden oplossen). maar dat is nu eenmaal het lot van een zelfstandige winkel, daar verwachten mensen producten en oplossingen die werken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Zino
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Alles op zijn plek! Handje vol! Netjes! Mooi, mooi!

Hang the wires: volledig draadloos gaan

@Suzy Waarvoor dank. Uit ervaring weet ik dat vermakelijk klagen en zagen tot betere resultaten leidt. 😁

 

@igvfer. Troost je. Ik zat zelf lange tijd in de brede sector van ICT en mensen verwachten dat je alles kan herstellen waar een stekker aan zit. Als iets werkt, is het normaal. Als het stuk is, is het jouw schuld. I know the feeling.

 

Maar even on topic. Kabelgootjes zijn geen optie omdat enerzijds de CEO van ons gezin me dan letterlijk op straat zet en anderzijds omdat de televisie op een losstaande muur hangt. (Over het plafond gaan, staat gelijk met standrechtelijke executie door hogervermelde CEO.)

 

Heb jij, @igvfer, als kenner weet van kwalitatieve alternatieven voor Marmitek? (Edit: Nyrius?)

 

En heb je ervaring met het draadloos versturen van een coax-signaal door onze gemoedelijke huiselijke atmosfeer? Ik las daar heel tegenstrijdige zaken over.

 

Als voormalig jeugdig knutselgenie die in het ouderlijke huis regelmatig letterlijk het licht deed uitgaan, zat ik te denken aan een oplossing waarbij ik het coax-signaal door middel van een 'coax via utp extender' en mijn draadloos netwerk tot bij mijn box probeer te krijgen. Theoretisch zou dit moeten werken, maar de lag- en capaciteitsvragen blijven in mijn schedel rondwaren. Jouw mening?

 

==

En terug totaal off topic. 'Proximuis' biedt dat wel aan. Ik had in een ver en digitaal dissident ISP-verleden zo'n Ruckus-oplossing. Akkoord, zij hebben geen coax nodig, maar strikt genomen behoort dat ook niet tot hun corebusiness. Het gewoon meedelen aan de klant dat het bestaat, maar dat het standaard niet wordt aangeboden, zou Telenet m.i. klanten kunnen opleveren. Een werkpuntje, denk ik dan zo. Ik meen bovendien ergens gelezen te hebben dat Telenet televisie zonder coax zou gaan aanbieden in het Brusselse, maar dan onder een andere naam en dus zonder Telenet-branding. @Suzy, weet jij daar meer van?

Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Hang the wires: volledig draadloos gaan


@Zino  schreef:

...Ik meen bovendien ergens gelezen te hebben dat Telenet televisie zonder coax zou gaan aanbieden in het Brusselse, maar dan onder een andere naam en dus zonder Telenet-branding. @Suzy, weet jij daar meer van?


@Zino ik denk dat je dan Tadaam bedoelt? Zo'n twee weken geleden is er een topic over gestart op De Netweters. Daar werden er al wat info en specs door enkele Netweters gedeeld. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hang the wires: volledig draadloos gaan

@Zino  Er is wel een verschil met Proximus. Daar gaat alles via ethernet dus kan het ook via Wifi(?????) of Powerlines (zij noemen dat Ruckus).

Uw TV signaal komt nu perfect op de box via coax en UTP (demand). Dus naar je TV ben je niks met coax dus ook niet draadloos of wat dan ook. Het is enkel het HDMI signaal die naar je TV moet (draadloos). Internet op je TV kan je via Wifi (vermoed ik). Met het versturen van analoge coax signalen had ik zeker geen goede ervaringen los van het feit dat ze ook de WiFi in huis stoorden of omgekeerd.

En als je een beetje rondneust op de Proximus fora zie je dat TV via internet ook niet alles is, al zeker niet omdat het VDSL is. En klanten van Proximus ervaren het als normaal dat het regelmatig uitvalt en heropstart. 😉

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Zino
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Alles op zijn plek! Handje vol! Netjes! Mooi, mooi!

Hang the wires: volledig draadloos gaan

@igvferDat zei ik ook. Er is een verschil met Proximus, zij hebben geen coax nodig. Die Ruckus was geen powerline; of toch niet de versie die ik had. (Meen ik mij te herinneren.) Het was inderdaad ook niet altijd ideaal.

 

Dank je voor je advies. Je hebt inderdaad een punt dat ik de coax niet draadloos hoef te versturen, maar enkel -zoals vroeger- het HDMI-signaal. Mocht je in al je goedheid nog advies over merk en type HDMI-extender hebben, dan hoor ik het graag. 😉

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hang the wires: volledig draadloos gaan

Ja, buiten Marmitek ken ik er eigenlijk niet veel. Ik ben altijd vrij tevreden geweest over hun kwaliteit. Vooral over hun IR transmitters, over HDMI durf ik niet echt te oordelen. Ik gebruik het niet. Mijn chef wilde ook de TV op een andere plaats en we gingen dan toch opnieuw behangen, heb ik maar ineens een kabelgoot ingeslepen waar alles in kon. Zo ene van 10cm op 4cm diep. Redelijk wat werk geweest maar iedereen nu tevreden over de kabelttroep.

HDMI over korte afstand (< 1m) daar heb ik toch al goede reacties gehoord van de techniekers op mij ex-werk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hang the wires: volledig draadloos gaan

Kijk zeker of de draadloze HDMI zenders HDCP 2.2 ondersteunen.

Zeer belangrijk naar 4K toe.

https://www.crutchfield.com/S-Z3gsigaGvKu/learn/what-you-need-to-know-about-hdcp-2-2.html

 

En probeer toch je CEO eens te overtuigen met een goed business plan 😉

 

Want ik lees op https://www.projectorreviews.com/dvdo/dvdo-air-4k-wireless-hdmi/

"In home cinema applications, to take advantage of 4K HDR or 4K SDR@60P, you might require a higher bandwidth than the DVDO AIR 4K can deliver There are very few wireless HDMI solutions available on the market that support 4K@60P. The IOGear GWLR4K60KIT which retails for $599, will support 4K@60P but it is bulker, more expensive, and doesn’t support HDR. I haven’t discovered a wireless HDMI system yet that supports 4K HDR."


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Hang the wires: volledig draadloos gaan

Ik gebruik marmitek voor kleinere dingen, wil je echt iets stevigs die dingen doen waar andere van achterover vallen met een super support :

 

https://www.startech.com/be/nl/AV/Verlengers/HDMI-Verlengers/

 

Om een voorbeeld te geven elke leverancier levert max een 2m ultra fast charging USB C startech gaat voor 1Om zonder enig verlies ( heb ik zelf ) als ik een goede oplossing wil voor "speciallekes" 1 adres startech.

 

Ze zijn zeker wel niet goedkoop.. je gaat bij marmitek voor een fractie van de prijs gesteld zijn.

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
Zino
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Alles op zijn plek! Handje vol! Netjes! Mooi, mooi!

Hang the wires: volledig draadloos gaan

Dank je wel voor jullie tips en inzichten, @Mathuas en @Steven-E. Ik ga ermee aan de slag van zodra ik hier wat meer tijd heb.

0 Likes
Ellen_mOsvzw
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Hang the wires: volledig draadloos gaan

Zelfde setupvraag - dus ik volg even mee 🙂

0 Likes