Beantwoorden
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Internet issues door/met Telenet TV Box

We hebben sinds 23/3/2022 een TV-box (nieuw model) wegens Digicorder kapot(?) die we hadden sinds 2014! Gaan omruilen, en we dachten er goed aan te doen te wisselen naar TV-BOX (geen opnamebeperkingen tot 2 prog. gelijktijdig ed...) maar wat een MEGA teleurstelling!!!!😯

Wat ongemakjes tegenover digicorder...

-geen indicatie op box welke zender opstaat

-opname x2 snelheid afspelen nu helaas zonder geluid

-...

(de achteruitgang van de vooruitgang zeker)

 

Maar ook zeer negatieve 'ongemakjes':

-internetgebruik (we hebben nog WIGO 200Gb) sterk gestegen 'klantendienst: ho maar dat kan niet hoor, want opnemen/afspelen opnames in/uit cloud dat wordt niet mee in rekening gebracht'.

-Internet is EXTREEM traag geworden of valt gewoon uit als er TV wordt gekeken (zelfs gewoon live, geen opnames) en ook de TV-Box hapert dan natuurlijk. Op enkele dagen al meer 'sorry, dit lukt even niet'-foutmeldingen en connectieproblemen gehad dan met alle jaren Digicorder😡

 

Modem is aangesloten op TV-box via coax. Van de modem gaat ook netwerkkabel naar zo'n D-link 'switchbox' en van daaruit naar TV-box, vaste PC en internetconnectie via electriciteitsnet naar zolder (telewerkbureau). ALLES gaat dus via die switchbox.

Dit alles werkte PERFECT in combinatie met Digicorder, maar met TV-BOX valt internet gedurig uit (te weinig capaciteit schijnbaar). Als we de TV-box afzetten, werkt internet weer prima (maar dat kan natuurlijk de bedoeling niet zijn)...

 

Voor mij mag die TV-BOX (eenmalig 50eur opleg!) dan ook retour naar de shop, en graag terug een Digicorder. Wat een desillusie! Tenzij er een oplossing bestaat en de TV-box toch perfect is en het allemaal aan ons zelf ligt!? Technische dienst Telenet komt 12/4.

 

Titel gewijzigd door Nick (Mod) | Vorige titel: TV-box = ramp!

0 Likes
16 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet issues door/met Telenet TV Box

@Stefan1818 

Jammer te lezen dat je zo een slechte ervaring hebt met de tv box. Ik heb de tv box ( de eerste generatie ) en ben er zeer tevreden van. Heb de tv box ook aangesloten op een switch en dat werkt goed geen probleem ook niet met het internet. Ook het verbruik is niet gestegen want het wordt niet apart berekend op je telemeter. 

 

Nu is wel de vraag welke modem je hebt want misschien ligt daar je probleem. Zou anders die gewoon omwisselen in een Telenet center en zien of je dan een beter resultaat hebt. 

 

Moest je het bij het 'oude' willen hebben misschien anders toch eens vragen achter een digicorder.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Internet issues door/met Telenet TV Box

@patrick37 tja alles ging tot nu toe perfect! Modem omwisselen zal moeten blijken na analyse van de technische dienst. Ik veronderstel dat dat de enige 'oplossing' zal zijn die die mannen zullen aanraden: alles vervangen, nog een booster zus of zo, en uiteindelijk veel zever, maar nougabollen resultaat! Ik verwacht eerlijk gezegd 0.0 oplossing!

 

Het is echt opvallend hoe in de grafiek 'raadpleeg je internetgebruik' de dagen sinds de installatie allemaal op 8Gb of hoger zitten (13Gb de dag van eerste aansluiting, ok da's mogelijk door update software TV-box) waar we daarvoor rond 2-6Gb schommelden.

 

In ieder geval is de (veronderstelde) vooruitgang naar TV-box momenteel een stevige achteruitgang. Leve de Digicorder!

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet issues door/met Telenet TV Box

@Stefan1818 

Raar dat je verbruik hierdoor gestegen want dat mag geen invloed hebben op je verbruik. 

 

Als de technieker komt verwacht ik wel een oplossing en dat zal zoals gezegd een nieuwe modem zijn. Je zal geen nieuwe booster krijgen want je tv box is niet aangesloten op een booster maar op een switch zoals je aangeeft. Misschien kan wel je switch vervangen worden als deze 'verouderd' is.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Internet issues door/met Telenet TV Box

@Stefan1818 

Ik ben ook al 3,5 jaar een tevreden TV-box gebruiker.

2x voorruit spoelen met geluid mis ik ook maar dat weegt niet op tegen de voordelen van de TV-box. Hier komt er nooit meer een digicorder.

Het data-verbruik van je TV-box wordt niet in rekening gebracht.

Het internet is hier nog nooit uitgevallen tijdens het gebruik van de TV-box.

In jouw geval lijkt me er maar een oplossing: terug naar de digicorder.

Maar wacht natuurlijk af tot de TD van Telenet bij jouw is geweest.

Indien zij een oplossing hebben, laat je het ons dan ook weten?

 

0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Internet issues door/met Telenet TV Box

@patrick37 Net technische dienst Telenet aan de lijn gehad en die bevestigden: internetgebruik door de TV-box (opname bekijken of maken, of bv. een film uit de TV-Theek kijken) wordt wel degelijk WEL in rekening gebracht op je Internet-volume (200Gb in ons geval met Wigo). Enkel het 'standaard' TV-kijken telt niet mee (tja, dat gaat ook via de coax tussen Modem en TV-box vermoed ik). En effectief: sinds onze TV-Box is dagelijks internetgebruik gestegen van ongeveer 4-5Gb naar gemiddeld meer dan 8Gb (en we zouden dus geen maand rondkomen met onze 200Gb). Dus die TV-Box vliegt hier terug de deur uit en wordt terug vervangen door een Digicorder. En pas later, als Digicorder niet meer ondersteund wordt en we wel een TV-box MOETEN nemen, zullen we ook wel overstappen naar een veel duurder ONE-abonnement (dan maakt dat internetgebruik door TV-box niet meer uit natuurlijk).

0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Internet issues door/met Telenet TV Box

@Ex-Netweter Technische dienst wist te melden dat onze modem (ook ouder model) ook raar deed (analyse op afstand), en die zal zeker vervangen worden. Is wel speciaal model met battery-pack. Maar in de werknota is al vermeld dat de technieker ook een Digicorder moet meebrengen...

Ik zal zeker de oplossing vermelden (na de 12e april dus...)

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Internet issues door/met Telenet TV Box

@Stefan1818  schreef:

Modem is aangesloten op TV-box via coax.


Dat is onmogelijk.

Zowel de modem, als de TV-Box (coax) worden afzonderlijk aangesloten op een NIU (coax netwerkverdeler/versterker).

 


@Stefan1818  schreef:

Van de modem gaat ook netwerkkabel naar zo'n D-link 'switchbox' en van daaruit naar TV-box, vaste PC en internetconnectie via electriciteitsnet naar zolder (telewerkbureau). ALLES gaat dus via die switchbox.


Ik heb een vaag vermoeden dat de topic starter nog met een (oude) modem-only zit, en op die manier eigenlijk nooit een TV-Box mocht hebben meegekregen  ...

Verklaart misschien ook het aangerekend internetverbruik (TV-Box via switch op modem-only), en de storingen op internet vanwege de TV-Box. 

En dan nog zo'n oude 100mbit dlink switch ...🤔

 


@Stefan1818  schreef:

Voor mij mag die TV-BOX dan ook retour naar de shop, en graag terug een Digicorder. Wat een desillusie! Tenzij er een oplossing bestaat en de TV-box toch perfect is en het allemaal aan ons zelf ligt!? Technische dienst Telenet komt 12/4.


Goed dat een technieker voorbijkomt en dat boeltje (of de "ramp" zoals jij het noemt) eens helemaal in orde brengt.

Er bestaat inderdaad een oplossing: een nieuwe modem en een correcte binneninstallatie 😁.

Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Internet issues door/met Telenet TV Box

Opgelost!

Technieker is al langsgekomen (afspraak vervroegd, want TV/internet was nog amper bruikbaar):

-probleem 1 opgelost: nieuwe modem.

-probleem 2: WIGO-S is NIET compatibel met TV-BOX. Technisch is er geen probleem natuurlijk, maar met een downloadlimiet van 200Gb geraak je nooit aan 't einde van de maand, dus: TV-box weer retour naar de Telenet-shop, en terug een Digicorder geïnstalleerd.

 

Belangrijke les (voor Telenet): GEEN TV-BOX voorstellen/meegeven aan klanten die WIGO-S hebben, want de TV-box vreet dus weldegelijk aan je internet, en is dus enkel geschikt in combinatie met de 'onbeperkte' accounts (ONE,...)!

0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Internet issues door/met Telenet TV Box

@flip1953 

De technieker heeft m'n installatie ook verduidelijkt: 

1e zwart 'bakske' (met apart een battery-pack, in ons geval) hangt vol coax, internet, telefoondraad, en daaraan hangt een zwarte modem (die was dus kapot) die nu vervangen is door een witte modem, en daaruit vertrekt 1 netwerkabel naar onze living, waar dan zo'n D-link hangt. En die zal ik ook nog eens moeten vervangen door een recenter modelletje.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet issues door/met Telenet TV Box

@Stefan1818 

 

TV-box weer retour naar de Telenet-shop, en terug een Digicorder geïnstalleerd

 

Hebt ge dan ook uw € 50 omruilkosten teruggekregen ? Of hebt ge die in de eerste plaats al niet moeten betalen?

 

EDIT: heb uw eerste post herlezen en je hebt die inderdaad moeten ophoesten ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Internet issues door/met Telenet TV Box


@Stefan1818  schreef:

@flip1953 

De technieker heeft m'n installatie ook verduidelijkt: 

1e zwart 'bakske' (met apart een battery-pack, in ons geval) hangt vol coax, internet, telefoondraad, en daaraan hangt een zwarte modem (die was dus kapot) die nu vervangen is door een witte modem, en daaruit vertrekt 1 netwerkabel naar onze living, waar dan zo'n D-link hangt. En die zal ik ook nog eens moeten vervangen door een recenter modelletje.


De D-link vervangen zou je zeker moeten doen, want dat vertraagt je hele netwerk naar 100mbps, terwijl je een abonnement hebt dat waarschijnlijk 150 Mbps heeft (Wigo-S) of zelfs 300 Mbps.

Meestal hebben de techniekers die switchen mee, en kan je er eentje gratis krijgen (5-poorts gigabit switch), dat had je moeten vragen 😊.

 

Weet je nog welk type de zwarte modem was? Ik vermoed een CV7160E (modem-only) met één internet uitgang?

Welk type is de witte modem? Waarschijnlijk een HGW met 4 ethernet uitgangen (waarvan er maar één gebruikt wordt)?

 
0 Likes
Stefan1818
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Internet issues door/met Telenet TV Box

Die 50eur heb ik inderdaad eerst moeten betalen (= zou op mijn volgende maandelijkse factuur verschijnen, ergens half april), want het was mijn vrije keuze (toen nog in mijn onwetendheid😉) om over te schakelen naar de TV-box, maar die kost werd uiteindelijk al geannuleerd (en zou dus niet op m'n factuur mogen verschijnen).

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Internet issues door/met Telenet TV Box


@Stefan1818  schreef:

Die 50eur heb ik inderdaad eerst moeten betalen (= zou op mijn volgende maandelijkse factuur verschijnen, ergens half april), want het was mijn vrije keuze (toen nog in mijn onwetendheid😉) om over te schakelen naar de TV-box, maar die kost werd uiteindelijk al geannuleerd (en zou dus niet op m'n factuur mogen verschijnen).


Prima 👍


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Internet issues door/met Telenet TV Box


@Stefan1818  schreef:

-probleem 2: WIGO-S is NIET compatibel met TV-BOX. Technisch is er geen probleem natuurlijk, maar met een downloadlimiet van 200Gb geraak je nooit aan 't einde van de maand, dus: TV-box weer retour naar de Telenet-shop, en terug een Digicorder geïnstalleerd.

 

Belangrijke les (voor Telenet): GEEN TV-BOX voorstellen/meegeven aan klanten die WIGO-S hebben, want de TV-box vreet dus weldegelijk aan je internet, en is dus enkel geschikt in combinatie met de 'onbeperkte' accounts (ONE,...)!


Dat is pertinent onwaar.

De interactieve diensten van de TV-Box (bekijken cloud opnames, terugkijk-TV) worden niet aangerekend op de Telemeter.

Wigo-S is dus wel volledig compatibel met de TV-Box 🤔.

 

Wat er wel wordt aangerekend zijn:

  • het verbruik van de Apps op de TV-Box (VRT Nu, Youtube, Netflix).
  • het gebruik van Telenet TV Apps (App op de Smart TV, App op Smartphone, Tablet, casten via Chromecast etc ...), zowel om Live TV te kijken via de App, of om Cloud opnames te bekijken.

Indien dit wel aangerekend wordt moet je reclameren bij de Helpdesk. In het begin van de TV-Box (de TV-Box testers) werd dat wel aangerekend, maar dat hebben ze toen opgelost).

 

Jouw geschetste problemen (de "ramp") hadden volgens mij dus eigenlijk (technisch gezien) niets met de TV-Box te maken, hoewel ze pas begonnen zijn met de installatie van de TV-Box (vb ongeschikte modem, ongeschikte switch? ...) 🤔...