Beantwoorden
PhilippeC
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Tien op tien! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik ben privé-klant (WIGO abonnee) bij Telenet met een modem-only installatie (Docsis 3.0 CV6181E).

Ik kreeg recent een email van Telenet, met als hoofding: 'Telenet-info: Jij krijgt als eerste onze nieuwe Telenet TV-box!'

Dit verwonderde / verheugde mij enigszins, daar ik wist dat in de eerste testfase van de nieuwe TV-box een eMTA modem in combinatie met een TV-box niet ondersteund zou worden (dus enkel in combinatie met een Telenet wireless modem-router - aka HGW).

In de email die ik ontving, alsook in de info on-line, wordt enkel aangegeven dat bij de installatie van de nieuwe TV-box de huidige decoder vervangen wordt door de nieuwe (en dat de technieker alles (?) in orde brengt).

Wanneer ik een afspraak wil aanvragen krijg ik (ter finale bevestiging) een overzicht van de items in mijn 'bestelling'. Hierin staat evenwel niet alleen de nieuwe TV-box, maar ook een modem en zelfs een set netwerk-boosters?

===quote===
Je nieuwe toestellen:
Aantal TV-boxen 1
Aantal modems 1
Aantal netwerk-boosters 2
===end quote===

Ik vind dit onduidelijk (verdacht?), en hou daarom tot nader order de boot af:
besluit ik uit bovenstaande dat Telenet bij de installatie van de nieuwe TV-box meteen mijn modem-only set-up wil weghalen, en dat - via de online bestelbevestiging - (op slinkse wijze, foei!) met mijn voorafgaande instemming?
Iemand ervaring?

Aansluitend (om een en ander te proberen begrijpen):
Gebruikt de Telenet TV-box wifi? (nu niet, denk ik, later ev. wel voor bvb app communicatie binnen het LAN?)
De Telenet TV-box is WiFi certified? (basistoestel wel: google "Certification ID: WFA65176")
De Telenet TV-box krijgt (ook) een LAN IP-address bij aansluiting via een HGW?

Stel dat Telenet zijn hele TV-platform naar het nieuwe wil omvormen (het Telenet servicebeleid garandeert digitale tv als 'dienst', los van het hardwareplatform), dan heeft iedereen die naast internetgebruik ook Telenet TV wil kijken op termijn een HGW in huis?

 

Ik wil hier geen discussie openen over eMTA vs HGW, maar wil wel graag weten hoe ik mijn thuisnetwerk-infrastructuur indien dat moet (vandaag of morgen) het beste kan voorbereiden op een voortgezette conflictloze samenwerking (peaceful coexistence?) met de Telenet infrastructuur.


Alvast dank aan de hier aanwezige experten voor hun ervaringen & inzichten!

123 reacties
Amedeeke
Freshman Meerweter
Berichten: 46
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Voor mij werkt die digicorder nog goed, ik heb ook modem only en een heel leuke Ubiquiti setup erachter, moest ik terug moeten gaan naar een HGW dan wacht ik tot ze die 3.1 versies hebben, dacht dat die dit jaar gingen komen.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Vorige week heb ik enkele collega's laten weten dat er toch nog wat vragen zijn omtrent de EMTA modem die niet compatibel is met de nieuwe TV-box. Zij lieten me vervolgens weten dat ik volgende informatie nog met jullie kan delen: 

 

Een EMTA zou inderdaad technisch gezien eender welke STB kunnen ondersteunen, zoals we dat bv. doen met de digicorder. Het grote verschil is dat met de Telenet TV-box het zwaartepunt helt naar IPTV i.p.v. DVB-C. Al dusdanig zijn de nodige security voorzieningen vereist, waarvoor we de voorkeur geven aan de HGW. Elke EMTA wordt dan ook gratis omgeruild voor een HGW, welke ook meer mogelijkheden geeft aan de klanten (bv. premium Wi-Fi). 

 

Voor eventuele toekomstige versies van de EMTA streven we naar gebruik met de Telenet TV-box. Het is echter te vroeg om daar dieper op in te gaan. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Amedeeke
Freshman Meerweter
Berichten: 46
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

De meeste mensen met EMTA zijn volgens wat ik versta firma's, en denk dat die al kunnen genieten van Premium WIFI. Ik vind het spijtig dat Telenet geen rekening heeft gehouden met deze klanten. Ik denk dat eerder QoS het probleem is tussen EMTA en HGW dan het security gedeelte er van.

 

Bedankt voor je uitleg Suzy, ik wacht wel tot jullie HGW modems met docsis 3.1 aan het uitrollen zijn.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik denk de TV-Box voor een firma niet echt de top prioriteit is.

Keuzes moeten nu eenmaal gemaakt worden, en ik vind security als keuzecriterium zeer valide.

 

Zonder HGW zou de TV-box immers publiek benaderbaar zijn. Als de box op dit moment nog niet voldoende 'gehardened' is, dan is een HGW met NAT een oplossing.

Ikzelf heb nu ook een EMTA, maar ik ga hem morgen 'gratis' 🙂 omruilen voor een HGW.
Zodra er een EMTA beschikbaar is die wel compatibel is, ga ik evenwel terug.



  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Amedeeke
Freshman Meerweter
Berichten: 46
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Steven mijn digicorder die staat ook rechtstreeks op mijn ETMA modem en die heeft daar ook geen last van. En ge kunt makkelijk in een DHCP server een pool maken speciaal voor een bepaalde mac addressen, waardoor dat je IP's kunt uitdelen die niet rechtstreeks met het internet verbonden zijn.

 

Het feit dat er word gezegd dat er meer IPTV gedaan word, dan kabel DVB-C, toont aan dat een deftige QoS wel degelijk belangerijk is.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Wie ben jij om aan de uitleg van Telenet te twijfelen?
QOS kan perfect gedaan worden ook via EMTA. Is maar een kwestie van het verkeer correct te herkennen. De QOS gebeurt dan niet op de HGW maar ergens op het netwerk van Telenet.

Een digicorder draait een ander OS dan een TV-Box en heeft veel minder features.

Hoe meer functionaliteit hoe groter de kans op bugs en exploit mogelijkheden.
Oplossing:

1) zo veel mogelijk toeters en bellen afzetten en je OS zo veilig mogelijk maken.  Misschien acht Telenet het vandaag te vroeg om de TV-Box open en bloot op het internet te plaatsen.
Dit heet "system hardening" om zo de "attack surface" te minimaliseren.
2) ofwel plaats je de TV-BOX achter een router zoals de HGW die Telenet zelf beheert om zo de TV-BOX voldoende te kunnen afschermen

Dus Telenet kiest vandaag voor oplossing 2 in afwachting van oplossing 1.
Als je hier niet mee kan leven, zal je effe geduld moeten oefenen.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Suzy Premium Wi-Fi? Wat is dat dan 802.11AX? IPSEC VPN? Meerdere WiFi kanalen? Een goeie Firewall? Meer dan 4 LAN poorten? 4G backup? LAG support? Anders zie ik geen toegevoegde waarde. 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Ik heb zonet mijn EMTA vervangen door een Homegateway. Morgen ga ik om de TV-Boxen.

Ik heb mijn eigen premium wifi 😉 die op de HGW heb ik uitgeschakeld (het volledige signaal).

Inkomende VPN werkt (SSL in mijn geval), maar via Nat traversal zou het ook werken.

Ook Playstation achter mijn eigen firewall werkt (inclusief online, nat type 2, was voordien ook nat type2)

Dyndns werkt ook. Ik merk geen verschil in performantie.

 

Ik ben tevreden tot dusver.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Steven-EWaarom zou het niet werken? De grootste beperking van een HGW is dat je minder instelmogelijkheden hebt dan op een eigen router. En dat is dan nog te bekijken welke router je aan schaft. Op basisrouters van +- 100€ kan je wel al iets. Ga je naar bvb cisco of ubiquity routers zal je een stuk meer betalen en kan je uiteraard nog meer fijn tunen. Ik heb nog nooit anders gehad dan een HGW en tot nu toe heb ik alles al kunnen doen wat betreft  NAS, VPN, IPcamera, Deurbellen, raspberry Pi, IPv6 en wees gerust ook ik heb geëxperimenteerd met routers achter de HGW. Ik legde ruim 10 jaar geleden aan klanten al uit hoe ze van een eigen oude router een AP konden maken. Zelfs nog gedaan met een afgedankte bbox. En Wifi is altijd in combinatie geweest met de HGW maar het vroeg wat instelwerk wat betreft kanalen, SSID instellen, paswoorden gelijk zetten enz.

Wat mij wel ontbreekt op de HGW is het beperkt aantal lijntjes voor portforwarding, portswitching en dat de IPv6 portforwarding niet echt goed werkt.

Hopelijk doet Telenet er in de toekomst iets aan vooral omdat klanten meer en meer toestellen aansluiten, IoT is in opkomst enzovoort.

Misschien komt Telenet met iets speciaals op de proppen want ik meen dat het ongeveer 20 jaar geleden is dat ze hun eerste internet aansluitingen hebben verkocht.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@igvfer  schreef:

 

...

Misschien komt Telenet met iets speciaals op de proppen want ik meen dat het ongeveer 20 jaar geleden is dat ze hun eerste internet aansluitingen hebben verkocht.


In augustus 22 jaar, zie hier.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@igvfer eerder in deze thread zijn er bedenkingen geopperd of een inkomende vpn naar eigen router/firewall met hgw ervoor die extra nat doet wel zou werken. Ook over dyndns en performantie waren er twijfels.

 

ik wou gewoon bevestigen dat alles zonder problemen werkt.

ps: ik heb een Palto Alto firewall en mijn eigen wifi access points.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnout
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?


@Suzy  schreef:

Vorige week heb ik enkele collega's laten weten dat er toch nog wat vragen zijn omtrent de EMTA modem die niet compatibel is met de nieuwe TV-box. Zij lieten me vervolgens weten dat ik volgende informatie nog met jullie kan delen: 

 

Een EMTA zou inderdaad technisch gezien eender welke STB kunnen ondersteunen, zoals we dat bv. doen met de digicorder. Het grote verschil is dat met de Telenet TV-box het zwaartepunt helt naar IPTV i.p.v. DVB-C. Al dusdanig zijn de nodige security voorzieningen vereist, waarvoor we de voorkeur geven aan de HGW. Elke EMTA wordt dan ook gratis omgeruild voor een HGW, welke ook meer mogelijkheden geeft aan de klanten (bv. premium Wi-Fi). 

 

Voor eventuele toekomstige versies van de EMTA streven we naar gebruik met de Telenet TV-box. Het is echter te vroeg om daar dieper op in te gaan. 


En toch ben ik het er nog altijd niet mee akkoord.  Ik snap niet hoe een HGW meer secure zou zijn dan een EMTA met eigen router erachter.

TVBOX - router - EMTA.  Inkomend verkeer kan nooit rechtstreeks aan de TVBox, uitgaand verkeer wordt geinitieerd door TVBOX.

Tenzij de TVBOX geen lokaal IP mag hebben maar een internet IP, maar dan zie ik ook nog geen verschil met een HGW, want dat is daar dan ook het geval en hangt de TVBOX ook rechtstreeks op internet.

 

So please, over welke security voorzieningen hebben we het hier eigenlijk die dan blijkbaar "onmogelijk" zijn om zelf in te stellen.

Indien ik de voorkeur geef aan een EMTA omdat ik graag zelf de touwtjes in handen houd en liever niet heb dat mijn internetprovider alles regelt en ziet, dan moet dat kunnen want dat is jullie core business.  Internet and Cable Provider dus.

Dat ik dan geen support krijg op de dingen die ik zelf draai, is niet meer dan logisch.  Juist zoals het niet meer dan logisch is dat jullie jullie diensten beschikbaar maken op alle platformen die jullie aanbieden (HGW en EMTA in dit geval).

Het is nu niet dat jullie de eerste zijn met IPTV he. De helft van wat ik hier kijk op TV komt binnen over het internet. Without any issue.

 

Verder schrijf je "de voorkeur geeft aan HGW".  Lees ik het dan goed dat EMTA wel werkt en ondersteund is?

 

Hoopvol wachtend op een technisch en duidelijk antwoord...

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Arnout,

 

Als de TV-Box achter een HGW hangt dan is die nooit rechtstreeks benaderbaar van buitenaf, want de HGW laat geen inkomende connecties toe (tenzij je zelf poorten gaat forwarden of de DMZ functie gebruikt).  Voor de TV-Box doe je dit niet.

De TV-Box krijgt met een EMTA een officiëel IP en bijgevolg wel rechtstreeks benaderbaar = meer vatbaar voor een aanval.  Deze achter een eigen router zetten zal het security risico wegnemen, maar Telenet heeft hier geen controle over.  Over een HGW wel.
Zij willen natuurlijk een zo uniform mogelijke setup en maken daarom deze keuze.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

Een EMTA enkel voor firma's? En wat met kleine zelfstandigen. Dokters, vzw's, éénmanszaken ... ik ken er genoeg die een Business abo hebben met TV. Grote bedrijven hebben geen EMTA's maar glasvezel ... 

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Nieuwe TV-box plaatsen = modem-only weg?

@Suzy Heb je al tijd gehad om dit te bekijken en een antwoord te geven?

0 Likes