Beantwoorden
DennisDe
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)

Hallo! Ik heb sinds vandaag de Telenet TV box, mijn tv is 4k. Ik lees hier dat mensen hun box op 4k zetten maar ik zie deze keuze niet? Is het ook beter de box te zetten op 1080p of op automatisch? Bedankt !

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: 1080p / 4k / automatisch (tv box)

0 Likes
16 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)

@DennisDe 

Druk home knop

Selecteer: instellingen (tandwiel)/ beeld en geluid/ resolutie

Daar kan je kiezen wat voor u het beste is.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)

Er zijn nog geen uitzendingen in 4K er is dus een upscale nodig naar 4K. Je kan dus kiezen wie de upscale moet doen je TV of de TV-box.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)

@DennisDe 

Als je de keuze 4K niet hebt kan het zijn dat je niet de juiste HDMI kabel gebruikt.

Deze moet HDMI 1.4 zijn of hoger.

Gebruik je de kabel die bij de TV-box geleverd is? Die is zeker HDMI 1.4 of hoger.

Als je kabel HDMI 1.4 of hoger is dan moet je TV bij de keuze 4K of automatisch een 4K signaal krijgen. Bij automatisch kan je op de TV opvragen welk signaal je effectief krijgt?

Bij een kabel lager dan HDMI 1.4 zal je TV bij de keuze 1080P of automatisch 1080P krijgen.

Ik vind persoonlijk 4K net dat ietsje beter dan 1080P. Dus upscaling door TV-box.

Ook als je de upscaling laat doen door de TV-box zal je minder problemen hebben met lipsync. (geluid komt niet overeen met het beeld). Dikwijls als je TV laat upscalen dan heeft de TV meer werk met het beeld en komt het beeld te laat t.o.v. het geluid. Vooral met interlaced (i) upscalen naar progressive (p).

 

DennisDe
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)

Beste, bedankt voor uw antwoord. Ik gebruik de hdmi die bij mijn tv box zat echter kan ik niet opteren voor 4k. Heb dit wel met mijn ps4.  Kan hier nog een andere verklaring voor zijn? Mijn tv is uiteraard 4k compatibel ;-). Alvast bedankt. 

4D21483B-B2C7-42F6-8762-900A36B8ADDA.jpeg

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)

@DennisDe al eens geprobeerd de kabel op een andere hdmi ingang te steken???

zou dit ook eens proberen als je het nog niet geprobeerd hebt.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DennisDe
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)

Bedankt! Blijkbaar lukt dit wel!! Waarom lukt 4k niet op hdmi1 maar wel op hdmi3?

 

Tnx

 

Dennis

C7CBF107-5650-4CD4-AD01-F52254BD9844.jpeg

0 Likes
Ex-Netweter
 

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)

@DennisDe 

Misschien kan je aan de TV de HDMI van de PS4 en de TV-box eens omwisselen?

Je kan je TV-box eens herstarten met het knopje linksachter. Een half minuutje wachten voor je de TV-box weer aan zet! Je kan ook je TV eens heropstarten = de stekker een half minuutje uittrekken want deze staat meestal in "stand by".

Edit: net te laat!

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)

@DennisDe een ander soort HDMI poort, zit op de meeste nieuwste tv's.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)

Ik heb hier ooit zelf een topic over geopend: https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/4K-instelling-op-TV-box-niet-zichtbaar/m...

 

Info van Ziggo, die de TV-Box verdeelt onder de naam Mediabox Next:

 

Geen 4K optie zichtbaar?
Heb je wel een 4K televisie, maar zie je in de resolutieinstellingen van de Mediabox Next geen 4K optie? Dit kan verschillende oorzaken hebben. Controleer en test het volgende:

  • Zijn alle aansluitingen HDCP 2.2 geschikt? De Mediabox Next maakt gebruik van HDCP 2.2 (High-bandwidth Digital Content Protection). Bij sommige tv's en receivers zijn niet alle HDMI poorten HDCP 2.2 geschikt. Raadpleeg de handleiding van je tv en receiver om dit te controleren. Meestal krijg je ook al je antwoord door te Googlen op 'HDCP 2.2 + jouw tv/receiver'
  • Gebruik je een receiver? Test eerst eens of de optie wel beschikbaar is wanneer je jouw tv direct op de mediabox aansluit. Het is hierbij belangrijk dat je de bijgeleverde HDMI kabel gebruikt!

Mijn probleem destijds lang niet aan de HDMI poort van de TV (die was compatibel met HDCP 2.2).

De boosdoener was mijn Onkyo receiver, nu vervangen door een Denon.

Check best even de technische gegevens van je toestellen om te kijken of HDCP 2.2 (of hoger ondersteund) wordt. Blijkbaar is dit bij jou wel het geval op HDMI1, maar niet op HDMI3

 

Nu, zelfs als is die optie beschikbaar, dan zet je de setting toch best op "automatisch".

De 4K upscaling op recente TV's is doorgaans veel beter dan wanneer je de

TV box dit zou laten doen.

 

Kan je het typenummer van je TV eens doorgeven?

 

https://fwd.nl/2014/03/hdcp-2-2-wat-is-het/?referer=www.homecinemamagazine.nl


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)


@DennisDe  schreef:

Beste, bedankt voor uw antwoord. Ik gebruik de hdmi die bij mijn tv box zat echter kan ik niet opteren voor 4k. Heb dit wel met mijn ps4.  Kan hier nog een andere verklaring voor zijn? Mijn tv is uiteraard 4k compatibel ;-). Alvast bedankt. 

4D21483B-B2C7-42F6-8762-900A36B8ADDA.jpeg


Wat betekent automatisch voor de TV-box ?

- Signaal naar TV is de resolutie van de zender.

- Signaal naar TV is 4K als de TV 4K is, dus eigenlijk hetzelfde als de 4K instelling voor een 4K TV.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DennisDe
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)

Beste,

 

mijn tv is een ue65hu7500. Nu ik deze morgen terug de tv aanstak was de keuze 4k terug verdwenen. Heb de hdmi verstoken maar de optie 4k is niet meer te vinden... kan het ook dat ik zichtbaar mooier beeld had toen de instelling op 1080p stond? Vooral op netflix. In bijlage een foto van de poorten op mijn toestel. Mvg. 

96C346A2-0A16-4A4C-AE13-0CAD4C59A7E7.jpeg

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)

De instelling 4K zou je eigenlijk best niet gebruiken.

Zoals ik al zei: de 4K upscaling van 1080p uitzendingen door de meeste TV's is stukken beter dan die van de TV box.  Laat dat dus maar over aan je TV.

Kies dus best voor 1080p, 1080i of "automatisch". Nooit voor 4K

 

Dus helemaal niet erg dat de 4K optie niet beschikbaar is, zou ik zeggen.

Ik heb de optie wel en gebruik hem bewust niet.

 

Netflix 4k abonnement?  Dan zou ik de setting "automatisch" kiezen.
Anders gebeurt er volgens mij eerst een downscaling door de TV box naar 1080i of 1080p, afhankelijk van je instelling.
Ik zou persoonlijk Netflix via de app op je TV bekijken. Je zal een veel mooier resultaat hebben.

 

Zie ook : https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/tips-voor-de-beste-beeldkwaliteit-40055


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)

@DennisDe 

Het kan zijn dat jouw TV een beter beeld geeft op 1080p. Hangt ook af van je instellingen op de TV.

@Steven-E 

De upscaling op je TV kan als je geen problemen krijgt met de lipsync.

1080i aanraden om te gebruiken is te gek woorden....

Ik heb hier duidelijk het beste beeld met instelling op 4K en Samsung QE55Q8D optimaal afgesteld.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Resolutie instellen op TV Box (4K/1080p/automatisch)


@Ex-Netweter  schreef:

@DennisDe 

1080i aanraden om te gebruiken is te gek woorden....



Het valt allemaal te testen in de specifieke combinatie van  @DennisDe 

1080i te gek voor woorden? Voor Netflix misschien wel, maar zeker niet voor reguliere TV uitzendingen.

Die worden native in 1080i doorgegeven, en de kleuren zullen dan natuurlijker overkomen, en het beeld zal scherper zijn dan bij 1080p.

 

Maar ook hier: stel dat je de TV box instelt op 1080p, dan gaat de TV box de de-interlacing (van 2 beelden 1 beeld maken) moeten doen voor 1080i uitzendingen (alle lineaire TV kanalen en TV Theek). Stel je het in op 1080i, dan zal je TV deze interlacing doen.

Mijn LG OLED55CX6LA doet dit stukken beter dan de TV box.

Dus neen: 1080p instellen op de TV box is geen goed idee voor gewone TV uitzendingen.


Mijn advies: 1080i instellen, en Netflix content bekijken via de native app op je TV.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.