Beantwoorden
Stin0
Experienced Beetjesweter
π-DAY! It's your ninth party! It's your eighth party! It's your fifth party!

TV-BOX conflict soundbar Samsung HW-K335 & TV TCL 55C6K

Ik had het volgende probleem: 2 à 3 weken geleden via telenet een nieuw TV-toestel aangekocht, namelijk een TCL 55C6K. Wanneer ik via de TV-box televisie keek, viel het beeld soms een seconde weg (werd zwart), terwijl het geluid gewoon bleef doorgaan. Dit gebeurde zowel bij live tv, opnames als terugkijk-tv. Daarnaast stopten opnames en terugkijkprogramma’s soms ook plots met afspelen. Kortom vanalles geprobeerd, nieuwe TV-BOX, nieuwe modem, alles ontelbare keren gereset. Het probleem bleef zich voordoen. Gisteren is er dan een technieker van telenet hier geweest en hij kon vaststellen dat mijn TV-BOX elke paar minuten de foutcode '2009' doorgaf. Wat dat ook zou mogen betekenen? Technieker wist het zelf ook niet en heeft dan naar een collega (swatter?) van hem gebeld en samen hebben ze dan alles overlopen.

Blijkbaar was het probleem mijn soundbar. Ik begrijp het helemaal niet... De soundbar was via optische kabel verbonden met de TV. Toen de technieker deze heeft uitgetrokken was het probleem opgelost en heb ik de hele avond normaal TV kunnen kijken.

Om het trouwens nog wat verwarrender te maken: als ik YouTube via app op de TV zelf kijk had ik geen problemen. 

TV: TCL 55C6K (nieuw toestel)
Soundbar: Samsung HW-K335 (oud toestel)
Nieuwste TV-BOX

Kan iemand mij dit uitleggen hoe dat kan? Met mijn vorige TV was de setup hetzelfde en heeft dit altijd correct gewerkt.

TV: Phillips (oud toestel, was 8 jaar oud. Het model kan ik mij niet meer herinneren)
Soundbar: Samsung HW-K335 (oud toestel)
Nieuwste TV-BOX

Ik ben helemaal verbijsterd dat het probleem mijn soundbar was?

Naast een uitleg hoe dit überhaupt kan, ben ik ook benieuwd naar aanraders voor een nieuwe soundbar die goed werkt in deze setup. TCL 55C6K met nieuwste TV-BOX.

Ik wil namelijk voorkomen dat ik een soundbar koop en tegen hetzelfde probleem aanloop. Daarom wil ik ook graag begrijpen hoe het kan dat mijn huidige soundbar dit conflict veroorzaakt.

Alvast bedankt voor mijn post te lezen.

4 reacties
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

Je TV-box doet checks op de audio output van je TV (en andere zaken). Tijdens die check valt bij de TV-box inderdaad even het beeld weg, en als je een opname bekijkt dan stopt die (ik vermoed dat dit ook telt voor Terugkijk TV). Dit is volgens mij onderdeel van de HDCP (wiki) implementatie van de TV-box

Normaal zal die check enkel gebeuren als je je TV en/of de TV-box start of als je audio output effectief verandert.

De YouTube app draait op de TV zelf en dus niet via HDMI, waardoor er ander gedrag is.

Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het de fout van de soundbar is. Het zou ook de fout van de TV kunnen zijn die vreemd gedrag vertoont als de output op "optical" staat. Nu je de soundbar afgekoppeld hebt staat die uiteraard niet meer op "optical".

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@Stin0  Er lopen hier al enkele topics met de tcl tv van Telenet met problemen veroorzaakt door de tv, ik vrees een beetje dat de nieuwe tv de boosdoener is.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400
Santa
Experienced Bijna Allesweter
Volop in the game! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? De race is begonnen!

Waarom gebruik je niet HDMI-arc? (optische kabel dumpen!)

HDMI-kabel van TV-box naar HDMI 1 van TV. HDMI-kabel van HDMI-arc naar soundbar.

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

Voor zover ik kan zien heeft dat model geen HDMI-poort.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying