Beantwoorden
Pascal1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

TV-Box na eigen router met CV7160 modem-only

TV-Box na eigen router met CV7160 modem-only.

 

Reeds alle threads betreffende dit onderwerp hier gelezen (en ook op andere fora gevonden) en het is dus duidelijk dat het simpelweg kan en er mensen zijn die het draaiende hebben, maar Telenet het niet wil.

 

Vrijdag Telenet gebeld, duidelijk vermeld en dit was geen probleem.

Vandaag de Telenet installateurs over de vloer gekregen.

Ze waren met 2, ik voelde de nattigheid al komen.

 

Eerste wat ze wilden zien was de modem, een CV7160 EMTA dus.

Eigenlijk hoefden ze die al niet te zien want dat weten ze voor ze hier aankomen ook.

Die wilden ze graag vervangen door een CV8560E omdat de TV-Box zogenaamd anders niet werkt.

Verwezen naar dit forum en toen gaven ze toe dat het kan werken maar niet mag omdat Telenet anders geen garantie en ondersteuning kan (lees wil) geven.

 

Ik liet hun weten dat hier geen Telenet router binnenkomt (bridging mogelijk of niet) en ik dan maar verder doe met mijn CI kaartjes. De TV-Box werd dus niet geinstalleerd en de installateurs vertrokken weer.

 

Nu, niks tegen de installateurs, de mensen waren vriendelijk en beleefd en kunnen ook maar doen wat hun opgedragen wordt.

Maar als klant bij Telenet sedert eind de jaren '90 die maandelijks een 240€ aan business abonnement betaalt ben ik dus allesbehalve tevreden over een bedrijf dat nog steeds halsstarrig schijtrouters probeert door de mensen hun strot te duwen en mij dan ook nog bepaalde diensten weigert. Schande!

 

0 Likes
10 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

TV-Box na eigen router met CV7160 modem-only

Maar je wist dus (of had een vermoeden) dat dit een door Telenet niet gesupporteerde/gewenste setup was.

Waarom heb je dit dan alsnog aangevraagd?


De reden hierachter is "security".  De Telenet boxen krijgen met een modem only immers een public IPv4 adres en staan open en bloot op het internet.  De software van de TV boxen wordt niet door Telenet zelf ontwikkeld, dus ik vermoed dat Telenet die achter zijn eigen router wil (NAT voor IPv4 en voor IPv6 inkomende connecties geblokkeerd).,

Telenet heeft imho het recht om jouw combinatie niet te willen implementeren.

Ze bieden je ook 3 alternatieven:

- CI kaartjes

- de CV8560E (die helemaal niet slecht is, de IPv6 fix voor prefix delegation komt er aan, voor de rest geen issues)

- een digicorder ipv een TV box in combinatie met een modem only


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Pascal1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

TV-Box na eigen router met CV7160 modem-only

"Waarom heb je dit dan alsnog aangevraagd?"

 

5 keer gevraagd voor ik ze liet langskomen:

- Dame 1 aan de Telenet lijn: Je kunt de TV-Box bij elke Telenet winkel verkrijgen, hij is overal in voorraad. Je kunt hem niet alleen huren maar ook aankopen voor 249€.

- Winkel die Telenet verkoopt: enkel te verkijgen bij Telenet's eigen shops.

- Telenet Shop 1: niet in voorraad maar vanaf woensdag weer wel, dan kun je hem komen afhalen.

- Telenet Shop 2: is enkel beschikbaar voor nieuwe klanten, niet voor bestaande klanten. Grof!

- Dame 2 aan de Telenet lijn: bestaande klanten kunnen hem enkel telefonisch bestellen, je kunt hem niet zelf installeren, er moet een installatuer langskomen. Ja, hij werkt met je modem only en kan na je router geplaatst worden, is niet meer zoals de Digibox/corder.

 

Gezien de weelderige variëteit aan antwoorden leek de proef op de som nemen mij de enige oplossing. dat was dus vandaag met alweer een ander antwoord.

En woensdag ga ik nog eens naar die Telenet Shop, wie weet krijg ik er gewoon eentje mee.

 

Zelfde met die IPv6: veel mensen hebben er problemen mee, volgens jou komt de oplossing eraan, volgens de installateur vanmorgen waren er geen IPv6 problemen gekend.

 

Alternatieven:

- de antieke Digibox heb ik reeds gehad en toen was ie nog gewoon 720P terwijl ik al 10 jaar een Full HD plasma had. 't werd zo onderhand tijd dat er eens een 4K toestel aankwam.

- ik heb nu CI kaartjes, iets opnemen is een ramp, je mag net zoals met een oude VHS recorder 20 minuten voor en na het programma opnemen om zeker te zijn dat je programma er helemaal opstaat. Helemaal geen interactiviteit, de TV gids is niet beter dan Teletext vroeger, je ziet niks van info en mag op het internet gaan opzoeken waarover een film gaat, welke aflevering er uitgezonden wordt van een serie en wanneer de volgende afleveringen/heruitzendingen zijn.

 

En nee, ik zie helemaal niet in welk "recht" Telenet zou hebben om een klant die al twintig jaar flink betaalt een beter toestel te weigeren en welk recht ze zouden hebben om achter je router en firewall te geraken want daar gaat het altijd over en dat is ook waarom ze helemaal geen voorstander zijn van modem-only.

Zowel toen ik verhuisde als wanneer ik een defecte modem had kwam de insstallateur met een router af en had ie zogenaamd geen modem bij tot ik hem naar huis stuurde en hij er toch eentje in z'n bestelwagen vond.

 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

TV-Box na eigen router met CV7160 modem-only

@Pascal1 Zowel toen ik verhuisde als wanneer ik een defecte modem had kwam de insstallateur met een router af en had ie zogenaamd geen modem bij tot ik hem naar huis stuurde en hij er toch eentje in z'n bestelwagen vond.

 

Business klanten kregen standaard steeds een modem only.

0 Likes
Pascal1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

TV-Box na eigen router met CV7160 modem-only

Business klanten kregen standaard steeds een modem only.

 

Klopt niet.

 

Toen we verhuisden hadden we inderdaad nog geen business abonnement maar vroegen telefonisch toch een modem-only aan en we werden er van verzekerd dat dit ook het geval zou zijn. De installateur probeerde natuurlijk eerst een router aan te smeren maar installeerde na aandringen toch een modem-only.

 

We stapten een jaar later over op een business abonnement en hadden dus al een modem-only.

Een paar jaar later was deze defect en kwam de installateur weer met een router af, had zogezegd geen andere bij. Toen ik hem wou naar huis sturen vond ie er toch nog wel eentje in zijn bestelwagen zeker.

 

Dus ook bij business klanten wordt geprobeerd routers te installeren. Misschien niet bij grotere bedrijven en middelgrote ondernemingen maar duidelijk wel bij kleine zelfstandigen.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

TV-Box na eigen router met CV7160 modem-only

@Pascal1 ok ik begrijp je frustratie als ik dit allemaal lees.

Het is een oud zeer dat sommige mensen op de klantendienst en in de shops niet altijd mee zijn en de klanten verkeerde info geven. Dit zou niet mogen.

 

Het zou beter zijn als Telenet voor oa de TV box een compatibilteitsmatrix zou publiceren: compatibel met modem a, b en c, niet compatibel met modem d, en en f.

Dan kan zowel de klant als de niet voldoende geïnformeerde Telenet medewerker daar naar terug grijpen indien nodig.

 

Modem only is einde verhaal, die worden niet meer geïnstalleerd, tenzij misschien door een technieker die nog een verdwaald exemplaar in zijn camionet liggen heeft.

 

De CV8560e is geïntroduceerd, net om voormalige modem only klanten die een TV box willen een gelijkaardige ervaring te bieden (met de security redenen in het achterhoofd die ik in mijn vorige post vermeld heb).

Deze homegateway is lang niet zo slecht als je misschien zou denken. Dat de fix voor de prefix delegation eraan komt (geen exacte termijn, maar hij komt) is vorige week nog bevestigd bij monde van @Suzy in deze tread https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-de-CV8560E-E-router/m-p/96759

 

Wat ik je zou aanraden:

Indien conficterende info: kom het hier verifiëren. Dikwijls zijn die vragen al eens gesteld of kan @Suzy ze intern aftoetsen binnen Telenet (bij de diensten die specifiek met de materie bezig zijn). Iemand van de klantendienst of shop kan dit niet zomaar on the fly, dus neem hun info best niet zomaar voor waarheid aan als er hier iets anders wordt beweerd.

 

Wat ik me herinner uit vorige posts op Netweters: 

 

Je mag gerust de TV box zelf installeren, zolang het er maar eentje is. Vanaf 2 doet Telenet dit zelf.

Waarom? Geen idee, ik denk iets met de automatische provisioning processen.

 

Dat een TV box kan aangekocht worden, dat wist ik niet. @Suzy , klopt dit ?

 

Ikzelf had vroeger een modem only met eigen firewall.

Nu 2 TV boxen, een CV8560e en nog altijd een publiek IPv4 adres op mijn firewall.

 

Wat mis ik tov de modem only?

- voorlopig IPv6 op mijn LAN achter mijn firewall (wordt gefixt dus)

- slecht 1 mac adres in te stellen voor bridiging

Voor de rest is alles net hetzelfde.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Pascal1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

TV-Box na eigen router met CV7160 modem-only

Dag Steven, bedankt voor je antwoord!

Ja, ‘t is inderdaad frustrerend.

 

Nu, momenteel doe ik nog even verder met die CI kaarten, ik hou wel in de gaten hoe het verder veroopt met IPv6, misschien bedenk ik me later nog wel i.v.m. die CV8650E maar na de voorvallen van de laatste paar dagen even geen zin meer in.

Touwens, als ik de CV8650E en TV-box wil installeren zou ik beide handig zelf kunnen (en mogen) doen als ik de website van Telenet mag geloven, geen idee waarom de tweede dame mij persé een installateur wou sturen want het ging inderdaad maar over 1 TV-box.

 

En neen, de TV-box kan niet aangekocht worden, enkel die eerste dame die ik bij Telenet aan de lijn had beweerde dit, zelfs na duidelijk vragen of dit niet over de Dgicorder ging.

Alle anderen spraken dit meteen tegen, ook de installateurs vanmorgen en op de website staat duidelijk vermeld dat het toestel enkel gehuurd kan worden.

Voor mij maaktedit niets uit, ik vroeg er ook niet naar, ze kaarte dit aan.

Zowel huren als kopen hebben hun voordelen (denk maar aan vervanging bij defect of nieuw model).

Ik vermelde het gewoon om aan te tonen welke verkeerde info je krijgt van mensen die het beroepshalve zouden moeten weten.

 

Nu, even laten berusten want ik was er echt niet zo blij mee, zoals gezegd ben ik al meer dan 20 jaar trouwe Telenet klant.

 

Toch nog even proberen woensdag bij die TN-Shop hoor, wie weet lukt het zoals bij een paar andere mensen hier. 😉

Pascal1
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Alles op zijn plek! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

TV-Box na eigen router met CV7160 modem-only

Juist een vraagje over het zelf installeren van een CV8560E.

 

Ik veronderstel dat je via een mobiel toestel (of een laptop rechtsreeks aangesloten op de CVV8560E) eerst naar Mijn Telenet gaat om het Mac adres van je eigen router op te geven voor bridging na het opstarten van de CV8560E en dan pas je router opstart?

Anders zit je met dubbele NAT van zodra je router opgestart is.

 

En welke van de 4 poorten wordt gebruikt voor bridging? Of maakt dit niet uit en detecteert het toestel zelf de poort waarop de router met dat Mac adres zit?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

TV-Box na eigen router met CV7160 modem-only

Het volstaat om het ip adres te vernieuwen op je eigen router (externe interface moet als dhcp client geconfigureerd zijn).

 

Je kan vooraf gerust naar Mijn Telenet gaan vanachter je eigen router.

 

MAC bridging is niet gelinkt aan een poort. Elke LAN poort op de CV8560e zal werken.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

TV-Box na eigen router met CV7160 modem-only


@Steven-E  schreef:

 

...

Dat een TV box kan aangekocht worden, dat wist ik niet. @Suzy , klopt dit ?

...


@Steven-E dit kan ook niet. Een TV-box kan je enkel huren bij Telenet, deze is niet beschikbaar voor aankoop. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

TV-Box na eigen router met CV7160 modem-only


@Pascal1  schreef:

"Waarom heb je dit dan alsnog aangevraagd?"

5 keer gevraagd voor ik ze liet langskomen:

- Dame 1 aan de Telenet lijn: Je kunt de TV-Box bij elke Telenet winkel verkrijgen, hij is overal in voorraad. Je kunt hem niet alleen huren maar ook aankopen voor 249€.

>> klopt niet, AD2200 was idd 249 aankoop

>> niet overal verkrijgbaar

- Winkel die Telenet verkoopt: enkel te verkijgen bij Telenet's eigen shops.

>> klopt deels (in gewone tijden wel)

- Telenet Shop 1: niet in voorraad maar vanaf woensdag weer wel, dan kun je hem komen afhalen.

>> volgens procedure (nog) niet

- Telenet Shop 2: is enkel beschikbaar voor nieuwe klanten, niet voor bestaande klanten. Grof!

>> Klopt deels, zonder in detail te gaan: maid in china...

>> nieuwe klanten kunnen idd een tv box krijgen, bij een nieuwe afspraak is het gewoon zetten en installeren/activeren, wil je een bestaande order aanpassen dan is dit extra werk, tijd, is niet gewoon even een serienummer invoeren zoals bij de digibox & digicorder (compleet ander product)

= wel tijdelijk, commerciële ruil zal terug mogelijk zijn in de toekomst

- Dame 2 aan de Telenet lijn: bestaande klanten kunnen hem enkel telefonisch bestellen, je kunt hem niet zelf installeren, er moet een installatuer langskomen. Ja, hij werkt met je modem only en kan na je router geplaatst worden, is niet meer zoals de Digibox/corder.

>> t'is te zien... residentieel kan je een conforme modem meegeven als self starter, bij business komt er een tech dit installeren.

bij 2 boxen heb je ook recht op een tech.

bestellen via telefoon klopt wel niet: zelfde maatregel zoals bij shops, mss wou deze medewerker wat regelen voor jou

> klopt niet van die modem only/EMTA (mag niet)

 

Gezien de weelderige variëteit aan antwoorden leek de proef op de som nemen mij de enige oplossing. dat was dus vandaag met alweer een ander antwoord.

En woensdag ga ik nog eens naar die Telenet Shop, wie weet krijg ik er gewoon eentje mee.

 

Zelfde met die IPv6: veel mensen hebben er problemen mee, volgens jou komt de oplossing eraan, volgens de installateur vanmorgen waren er geen IPv6 problemen gekend.

>> probleem gaat over het publiek ipv6 adres op de bridged router na de modem (wordt aan gewerkt) daarnaast was er ook een andere issue met ipv6 (is reeds een fix voor dacht ik)

Alternatieven:

- de antieke Digibox heb ik reeds gehad en toen was ie nog gewoon 720P terwijl ik al 10 jaar een Full HD plasma had. 't werd zo onderhand tijd dat er eens een 4K toestel aankwam.

- ik heb nu CI kaartjes, iets opnemen is een ramp, je mag net zoals met een oude VHS recorder 20 minuten voor en na het programma opnemen om zeker te zijn dat je programma er helemaal opstaat. Helemaal geen interactiviteit, de TV gids is niet beter dan Teletext vroeger, je ziet niks van info en mag op het internet gaan opzoeken waarover een film gaat, welke aflevering er uitgezonden wordt van een serie en wanneer de volgende afleveringen/heruitzendingen zijn.

 

En nee, ik zie helemaal niet in welk "recht" Telenet zou hebben om een klant die al twintig jaar flink betaalt een beter toestel te weigeren en welk recht ze zouden hebben om achter je router en firewall te geraken want daar gaat het altijd over en dat is ook waarom ze helemaal geen voorstander zijn van modem-only.

>> bwa klopt niet, op gebied van type modem mag de klant gewoon kiezen, EMTA verdwijnt idd, cv8560 in bridge is een goeie oplossing, support stopt gewoon na je emta of E-router

Zowel toen ik verhuisde als wanneer ik een defecte modem had kwam de insstallateur met een router af en had ie zogenaamd geen modem bij tot ik hem naar huis stuurde en hij er toch eentje in z'n bestelwagen vond.

>> vreemd maar zal er niet over oordelen, nu is het gewoon HGW of E-router

 

*** Versta uw frustratie, ik antwoord trouwens gewoon op uw vragen/stellingen zodat het wat duidelijker is, hecht zelf groot belang aan correcte feedback, hopelijk heb je er wat aan

 


 

0 Likes