Beantwoorden
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box IP multicast

Weet iemand of de Telenet TV-box Live uitzendingen (zoals bij Proximus) via IP multicast werken?

 

{*niet* 'like'-en aub}
Tags (1)
0 Likes
36 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box IP multicast


@janne_man  schreef:

Unicast is toch een 1 op 1 verbinding en multicast een 1 op n (een zelfde signaal wordt door meerdere ontvangen).

DVB-C is een primitieve vorm van multicast (is het niet omdat het geen internetverbinding is).

 


Primitief, inderdaad, het is broadcast (waar de B van DVB voor staat). 

Broadcast zendt alles naar iedereen binnen bepaald medium en/of topologie en/of bereik.

In IP is er ook broadast (allemaal 1 host bits) en dat is kostelijk voor elk device in het subnet. Broadcast verder forwarden zou theoretisch kunnen (maar gebeurt praktisch, bij mijn weten, gelukkig, niet, en, wordt wellicht per RFC verboden of afgeraden), maar, dat overspoelt onnodig een globaal netwerk als het Internet.

 

Multicast zendt enkel naar ontvangers die interesse tonen. Interesse in bepaald source group (S,G) kanaal of groep G wordt getoond via IGMP (v4) of MLD (v6) ... aka 'zappen', in het geval van live TV hier ter debat. De multicast routing protocols (e.g. PIM) bouwen en onderhouden de zuinigste forwarding boom om steeds efficient data van bij zender tot enkel geinteresseerde ontvangers te brengen.

 

Stel een zender in de US zendt Live iets wat zeer veel Europeanen willen ontvangen. Unicast vereist miljoenen IP connecties (wat geen unicast zender of zelfs verzameling samenwerkende unicast zenders aankan. om van proportionele resources en kost en verspilling terplekke (server) en onderweg (routers) te zwijgen). Multicast heeft maar een (1) connectie tussen US en EU nodig (pakweg naar Amsterdam). Recursief is dan, bijvoorbeeld, een (1) connectie tussen Amsterdam en pakweg Brussel voldoende voor Belgische ontvangers. Of misschien is er zelfs geen (0) connectie tussen Amsterdam en Brussel nodig, als er toevallig geen Belg geinteresserd is. Recursief dan weer verder, om zo te zeggen, tot bij geinteresseerden in provincies, steden, gemeentes, straten, builldings, woningen ... en, uiteindelijk eindgebruiker toestel.

 

Natuurlijk van zodra een (1) iemand in Nieuw Zeeland geinteresseerd is, kan het zijn dat er dan een (1) connectie (een, misschien reeds tamelijk verre, tak in de multicast forwarding boom) van pakweg Sydney naar Wellington (die, in omgekeerde richting, de unicast route tot in US terug volgt uiteindelijk tot bij de zender) nodig is zelfs al is er niemand in Australie op dat moment geinteresseerd is (maar omdat de gebruikte unicast netwerk route van Nieuw Zeeland naar US vanwege topologie toevallig via Australie passeert).

 

Alles live naar overal, voor alle data, van alle zenders, zelfs al is het maar 1 keer, IP doorsturen is niet haalbaar (en niet nodig). Daarom zijn multicast protocols noodzakelijk.

 

{*niet* 'like'-en aub}
Tags (2)
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box IP multicast


@NofanTasi  schreef:

Sorry voor mijn onwetentheid: ... wat is 'onder RDK' werken?


@Master-Magic Ik zocht inmiddels wat op ... bedoel je

'Reference Design Kit' (oorspronkelijk door Comcast ontwikkeld)

https://rdkcentral.com/

https://github.com/rdkcentral

?

 

Ik vraag het omdat het me (om persoonlijke redenen) technologisch erg interesseert en RDK in 2012 geintroduceerd werd, 7 jaar na dat Telenet 'digitale' DVB-C TV lanceerde terwijl IP (met multicast live) toen reeds (in 2005 dus) een valabel IP alternatief was. Toch zeker IPv4 en enkele jaren later (zeker voor 2012) ook IPv6 (e.g. Japan NTT (2009)).

 

Natuurlijk, misschien hebben we het over een compleet andere RDK acronym ... waarvoor op voorhand oprechte excuses 🤐

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV-box IP multicast

@NofanTasi RDK is de software laag dat op de tv box gebruikt wordt.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box IP multicast


@Master-Magic  schreef:

@NofanTasi RDK is de software laag dat op de tv box gebruikt wordt.


@Master-Magic dank voor steeds beknopte respons.

 

Sorry dat ik blijf doorvragen ... zeg je nu dat de Telenet TV-box geen Android draait? Of wel, en definieert en implementeert de RDK software 'laag' interfaces naar Android achitectuur en de Linux kernel om de kabel en zijn diensten op standaard manier te gebruiken?

Nogmaals: ik heb nog nooit een Telenet TV-box aan het werk gezien en ken de gebruiker interface niet.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV-box IP multicast

@NofanTasi het is linux met die software op met app opties.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box IP multicast

Beste @Master-Magic  😀

 

Kan je (mijn oorspronkelijke vraag) beknopt met ja of nee beantwoorden : is Telenet TV-box (ja/nee) Android based?

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Hofkens
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 488
De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

TV-box IP multicast


@NofanTasi  schreef:

Beste @Master-Magic  😀

 

Kan je (mijn oorspronkelijke vraag) beknopt met ja of nee beantwoorden : is Telenet TV-box (ja/nee) Android based?

 


Ik vrees dat de TV Box niet op Android draait, anders zou het zoals bij de nieuwste Proximus-decoder gemakkelijker zijn om apps toe te voegen via de Play Store. Bij Proximus kan je volgens mij zowat alle apps installeren op hun decoder zoals Netflix, Disney+, Prime Video, Streamz, ...