24775
netweters
|
152609
antwoorden
|
20723
vragen
|
Dag allemaal,
ik heb het volgende probleem.
Sinds de overschakeling naar de Telenet box loopt na 5 minuten kijken het geluid niet meer synchroon via mijn Phillips soundbar. Zowel via de HDMI in de tv als de optische kabel rechtstreeks in de box. Ik heb alle geluidsinstellingen nagekeken , alles een keer op en af gezet van extra functies als 5.1 maar tevergeefs. Onze oude Digibox terug aangesloten , geen issues. Met de PS5 ook geen issues. Speel ik het geluid rechtstreeks uit de tv ook geen issues. Maar met de soundbar dus wel. Hopelijk iemand hier die een oplossing weet!
zo niet zou ik graag terug naar mijn oude digicorder willen (die nu gedeactiveerd is)
Alvast bedankt
Yannick
Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Tv box / Audio niet synchroon
Als het inderdaad alleen voorkomt met de TV-box zoals u zegt zou u best eens kunnen proberen de TV-box te resetten, en als dit niet helpt de TV-box omruilen voor een andere in de winkel, normaal is dit gratis indien de TV-box echt een defect heeft.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren indien u vraag is beantwoord zodat anderen met hetzelfde probleem makkelijk een oplossing kunnen vinden.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de Sonos Beam. Enige oplossing was om in de tv box Dolby Audio uit te zetten. Maar daarvoor koop je natuurlijk geen soundbar. Ik heb de Sonos retour gestuurd en heb nu een soundbar van LG. Daar heb ik het probleem niet.
Hier ook geen issue met tv-box en een samsung soundbar ( verbonden via eArc hdmi ) .
Hallo,
Yes de 5.1 settings aangepast , met de delay wat geprobeerd op de box en de soundbar, andere HDMI kabel, tv settings aangepast
Hallo,
ja daar las ik al wat over maar zelfs met 5.1 uit blijft dit problemen geven…
@Ex-Netweter
Controleer of de functie Vertraging audio-uitgang in [Setup] > TV settings > Sound> [Audio out delay] (Vertrag. audio-uitg.) is ingesteld op On. Deze functie vertraagt de digitale audio-uitvoer van de 'DIGITAL AUDIO OUT'- en 'HDMI1 ARC'-aansluitingen van de TV naar het HCS.
Als de vertraging niet optimaal is, kan je de instelling voor de vertraging van de audio-uitvoer wijzigen via [Setup] > TV settings > Sound > [Audio out offset] (Verschuiving geluid uit). Je kan deze instelling niet selecteren als [Audio out delay] (Vertrag. audio-uitg.) niet is ingeschakeld.
Door dit verschil in verwerkingstijd kan het voorkomen dat uw home cinema-systeem het geluid laat horen voordat het beeld op uw TV verschijnt.
Sommige home cinema-systemen zijn uitgerust met een audiovertragingsfunctie ('audio delay','Lipsync' of 'audiosync'), waarmee het audiosignaal wordt vertraagd ter compensatie van dit verschil in verwerkingstijd.
Het is het proberen waard natuurlijk.
@Ex-Netweter geeft aan dat het probleem zich zichtbaar is na 5 min.
Jouw suggestie configureert een fixed offset op basis het lipsync verschil tussen beeld en geluid, maar dat gaat hier dus niet helpen.
Je gebruikt best een soundbar die eARC ondersteunt. Lipsync is standaard mee ingebouwd in eARC (niet in de gewone ARC). En gebruik dan best ook niet de optische kabel, want dan sluit je lipsync uit.
Ik begrijp een beetje wat je bedoelt. Ik ben ook van mening dat er iets niet goed loopt met de Telenet TV Box op audio gebied. Veel mensen valt het zelfs niet op tot je hen erop wijst.
Ik heb het vooral wanneer er effectief een Dolby Digital 5.1 signaal wordt afgespeeld. (Zie: https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/TV-Box-en-lip-sync-problemen/m-p/130689)
Voorlopig is de oplossing om in je TV settings in te stellen dat het geluid moet doorgegeven worden (pass through). Op die manier verwerkt je TV in principe niet (sommige merken doen het weer wel, jawel de Philips TV's 😡) het audio signaal en stuurt deze rechtstreeks door naar je Sonos Beam. Je Beam verwerkt deze en je zal een beter resultaat krijgen.
Je Telenet TV Box hoeft helemaal niet aangesloten te zijn op een eARC aansluiting voor de zogenaamde "Auto Lip Sync". De TV Box ondersteunt dit helemaal niet. Hou je eARC aansluitingen voor je soundbar en game consoles want meestal heb je er maar een beperkt aantal van.
@BillyX schreef:
Voorlopig is de oplossing om in je TV settings in te stellen dat het geluid moet doorgegeven worden (pass through). Op die manier verwerkt je TV in principe niet (sommige merken doen het weer wel, jawel de Philips TV's 😡) het audio signaal en stuurt deze rechtstreeks door naar je Sonos Beam. Je Beam verwerkt deze en je zal een beter resultaat krijgen.
Akkoord, dat is sowieso de beste oplossing. Deze optie wordt vaak ook "bitstream" genoemd.
Als je ook een Philips tv hebt moet je bij uitvoer 'meerkanaals bypass' selecteren. Op enkel 'meerkanaals' had ik ook last van vertraging.