Beantwoorden
Highlander
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Dag van de Chocolade Complimentendag Star Wars Day On a roll...

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?

Hallo,

 

Ik ben onlangs overgeschakeld van de digicorder naar de digibox. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de beeldkwaliteit nu slechter is dan de digicorder.

Is er nog iemand met deze ervaring en wat kan ik er aan doen?

Digibox aangesloten op LG 4k tv met bijgeleverde HDMI

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Digibox slechter beeldkwaliteit dan digicorder?

30 reacties
Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 508
JACKPOT! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?

@Ex-Netweter 

Ik weet dat in de praktijk de TV-box dit uitstekend doet!

Heb je het geprobeerd? Kijk en vergelijk.

0 Likes
Ex-Netweter
 

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?

Ik weet uit de praktijk dat de LG OLED tv's sinds 2017 over een uitstekende upscaler beschikken.

Topicstarter klaagt trouwens over slechtere kwaliteit, dus de upscaler in de Telenet TV-box die blijkbaar standaard is ingeschakeld leidt tot ontevredenheid over de beeldkwaliteit.

De TV-box op 1080i instellen is de oplossing.

0 Likes
Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 508
JACKPOT! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?


@Ex-Netweter  schreef:

 

De TV-box op 1080i instellen is de oplossing.


Daar zal de Topicstarter over oordelen?? Ik hoop dat hij dit met ons zal/wil delen!

Dus@Highlander laat ons weten wat je geprobeerd hebt en wat het beste beeld geeft.

Highlander
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Dag van de Chocolade Complimentendag Star Wars Day On a roll...

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?

Goedemorgen, ik kan bevestigen dat 1080i geen verbetering is. De TV-box op automatisch laten staan is het beste.

0 Likes
Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 508
JACKPOT! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?


@Highlander  schreef:

Goedemorgen, ik kan bevestigen dat 1080i geen verbetering is. De TV-box op automatisch laten staan is het beste.


Bedankt @Highlander  om dat nog eens te bevestigen!

Aan alle 1080i-ers. @Ex-Netweter @Master-Magic @Janneke_Dust @StefaanH @janne_man  enz.

Het is nu duidelijk. Niet?

Als je je TV "out of the box" gebruikt kan het zijn dat 1080i (op je TV-box) een verbetering brengt t.o.v. 2160P.

Als je je TV optimaal instelt dan is 2160P duidelijk het beste.

Andere nadelen van je TV-box op 1080i te zetten:

- Als het uitgezonden programma niet 1080i is dan krijg je dubbele upscaling: 1 keer je TV-box naar 1080i en je TV naar 2160p.
   Dit kan artefacten, ghosting en lipsyncproblemen veroorzaken.

- Wat als je apps op je TV-box wil gebruiken die in 4K uitzenden zoals Netflix, Amazon Prime en Youtube?

- Wat als er een zender komt in 1080p of 4K (2160P)?

Conclusie: 1080i kan een makkelijke oplossing zijn voor mensen die daar niet veel tijd willen in steken. Automatisch (of 2160p) voor mensen die dat wel willen doen.

Zij die 1080i beter vinden moeten 1080i blijven gebruiken (uiteraard) maar dit dan aanraden als DE oplossing is maar al te gek.

0 Likes
Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 508
JACKPOT! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?

@Highlander 

Heb je het aangedurfd de settings van "rtings" te gebruiken?

0 Likes
Ex-Netweter
 

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?


@Santa  schreef:

Het is nu duidelijk. Niet?

Neen, het is niet duidelijk met welk programma of kanaal de topicstarter dit getest heeft.

Het is ook niet duidelijk wat de functie Automatisch precies doet. Telenet zou dit moeten documenteren!

Ik concludeer ook dat het probleem niet opgelost is. De Telenet Digicorder geeft dus betere beeldkwaliteit dan de Telenet TV-box ongeacht de instelling Automatisch of 1080i?

Dubbele upscaling dien je inderdaad te vermijden. Maar het is niet duidelijk hoe je de upscaling van de Telenet TV-box uitschakelt.

Het zal onduidelijk blijven als Telenet de functionaliteiten van de Telenet TV-box niet documenteert in een uitgebreide handleiding.

In een tijdperk met uitzendingen in 576i, 720p, 1080i, 1080p en 2160p mag Telenet ook wel eens documenteren welke kanalen in welke kwaliteit worden uitgezonden.



 

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?

Als ik goed begrepen heb dan staat auto voor : aanpassen aan de resolutie van de TV.

Dit zorgt ervoor dat mensen met een 8K TV veroordeelt zijn tot een dubbele upscaling.

Auto : werkt niet omdat de TV-box geen 8K kan

4K : dubbele upscaling.

1080i: dubbele upscaling voor de niet 1080i zenders enventueel downscaling door de box voor APP's beelden.

Er is dus eigenlijk maar 1 instelling die dit kan oplossen : De originele resolutie van de beelden ( zenders en APP's) doorgeven naar de TV.

Maar deze instelling bestaat niet, ook niet voor de digicorder.

Ik heb nog een oude (>10jaar) HD sat ontvanger en die kon de zenders op hun originele resolutie doorgeven naar de TV.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Highlander
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Dag van de Chocolade Complimentendag Star Wars Day On a roll...

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?

Was TV1

0 Likes

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?


@Janneke_Dust  schreef:

 

Er is dus eigenlijk maar 1 instelling die dit kan oplossen : De originele resolutie van de beelden ( zenders en APP's) doorgeven naar de TV.

Maar deze instelling bestaat niet, ook niet voor de digicorder.


Klopt, in het 4K/Ultra HD-tijdperk moet trouwens naast de resolutie ook het kleurprofiel van de originele uitzending correct aan het tv-toestel doorgegeven worden.
Dit zijn allemaal zaken die Telenet niet documenteert en dus mogelijks in de TV-box mismeestert. Als je bijvoorbeeld een 1080i-signaal van VTM en VRT binnenkrijgt, dan is dit standaard met het kleurprofiel BT.709. Maar 4K HDR van Netflix heeft het kleurprofiel BT.2020.

Het is niet ondenkbaar dat de Telenet TV-box met de functie Automatisch ook de kleurprofielen wijzigt. En dan toont je tv-toestel de foute kleuren.

0 Likes
Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 508
JACKPOT! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?

@Highlander 

Is jouw conclusie nog steeds dat het beeld op de Digicorder beter was dan op de TV-box nu zoals @Ex-Netweter concludeert?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?

Eigenlijk zouden er maar twee opties mogen zijn. Upscalen ja of upscalen neen. Alle andere opties zijn fundamenteel bron van fouten. Verdeelt Telenet echt een 1080i signaal of is het een 720p.  Wordt er door de decoder van de 720p standaard een 1080i gemaakt of wordt van het 1080i een 720p gemaakt?

Ik heb hier op de netweters al gelezen dat het beide signalen zijn. In dat geval is dat nutteloze verkwisting van bandbreedte.

De simpele oplossingen zijn doorgaans de beste. Met de verscheidenheid aan al de verschillende opties al dan niet verstek (default) opties is de beste oplossing dat de decoder zich beperkt tot zijn werk: een dvb-c signaal omzetten naar een videosignaal zonder gepruts aan de te tonen beeldpunten (pixels).

 

0 Likes
Highlander
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
Dag van de Chocolade Complimentendag Star Wars Day On a roll...

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?

Ja volgens mij op mijn vorige Digicorder was het beeld iets beter

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?


@janne_man  schreef:

Verdeelt Telenet echt een 1080i signaal of is het een 720p.  Wordt er door de decoder van de 720p standaard een 1080i gemaakt of wordt van het 1080i een 720p gemaakt?

Met een kaartje kan men zien in welke resolutie een zender op de kabel zit.

De meeste zenders zijn 1080i, oude opnames zijn in een lagere resolutie maar worden toch in 1080i uitgezonden.

ARD en ZDF zijn in 720p

Zenders in SD:

Nick JR

Baby TV

disney jr

Stingrray classica

OUT TV

BBC1

R contact vision

RTL tele

VOX

n-TV

Rai UNO

TRT

Mediset Italia

The Israëli network

2M Monde

Al Maghreb TV

BBC World

Bloomberg

CGTN

Nick jr FR

 

 


 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

TV-box slechtere beeldkwaliteit dan digicorder?

Het gaat dus om het kanaal Eén HD dat uitgezonden wordt in 1080i-resolutie.

Dit kanaal is in dezelfde kwaliteit ook beschikbaar in het vrij te ontvangen "compact" signaal en kan je dus rechtsteeks op je tv-toestel bekijken zonder Telenet-decoder: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/compact-signaal-instellen-op-je-tv/

Dus je kan voor dit kanaal perfect nakijken of de Telenet TV-box de oorzaak is van de slechtere beeldkwaliteit.