Beantwoorden
Aikibana
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Happy New Year! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Tv Box: minder scherp beeld

Beste Netweters,

 

Ik merk dat er bij onze Noorderburen, die dezelfde Tv Box gebruiken (Ziggo Mediabox Next), veel meer te doen is rond de verminderde beeldkwaliteit (op sommige tv's). 

 

Symptomen: gladgestreken gezichten (zonder veel details), minder scherp beeld en kleuren die niet correct weergegeven worden. 

 

Twee foto’s om het verschil te laten zien: 

 

 

Dit effect is niet alleen bij Netflix te merken, maar bij alle video-content die de Tv Box naar mijn LG C8 OLED stuurt.

 

Nuttige info van gebruikers op het Ziggo-forum:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/tips-voor-de-beste-beeldkwaliteit-40055

 

En ook meer actie langs de kant van de aanbieder (Ziggo) die erkent dat er nog zaken verbeterd moeten worden en zelfs klantenpanels zal opstarten om alle feedback te verzamelen:

 

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514

 

Dankzij jullie input hebben we in software-update 4.17 onder andere de optie HDMI-CEC automatisch aan- of uitzetten (van de randapparatuur) toegevoegd, is de framerate van Netflix in te stellen en kunnen de resolutie-instellingen goed opgeslagen worden.

Nu zien we dat er nog gezonde discussies zijn over de beeldkwaliteit waarvoor nog geen aanpassingen zijn gedaan in software-update 4.17. Met de Mediabox Next kunnen we frequent updates doen. Niet elk veelbesproken topic op de Community komt direct aan bod. Er is ook tijd nodig om met aandacht naar een onderwerp te kijken.

Onze video engineers kijken goed naar jullie feedback. Jullie berichten gebruiken we dankbaar om in kaart te brengen of we de beeldkwaliteit verder kunnen verbeteren. Binnenkort gaan we ondersteuning vragen van kritische gebruikers binnen ons klantpanel om o.a. de specifieke meldingen over de beeldkwaliteit op die manier zo goed mogelijk aan te pakken. We houden jullie op de hoogte.

 

@Suzy Wat is de stand van zaken bij onze video engineers van Telenet? Werken zij samen met Ziggo voor deze updates? Ze lijken dezelfde verbeteringen te bevatten...

0 Likes
7 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2586
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Tv Box: minder scherp beeld

Zelfde software versie, fixes zo lijkt me. De box van Telenet draait ook versie 4.17, dus denk wel dat er samengewerkt wordt.

Andere stijl van communicatie en meer betrokken met de gebruikers valt me ook op.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Tv Box: minder scherp beeld

Bij mij geeft de Apple TV 4K ook beduidend beter beeld dan de 4K TV-Box. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Silverwing
Freshman Veelweter
Berichten: 165
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Tv Box: minder scherp beeld

Ik begrijp niet wat er te klagen valt over de beeldkwaliteit,gewoon op 4k zetten en het beeld is dan toch perfect? Verder alle beeldverbeteringen op je tv uitzetten,wat goed is kan je daardoor alleen maar slechter maken.

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Tv Box: minder scherp beeld

Beeld is zeker niet slecht, maar ik kan 4K niet selecteren op de TV-Box & vergeleken met Apple TV 4K vind ik Netflix & YouTube er beter uitzien. Voor gewone TV prima inderdaad. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Silverwing
Freshman Veelweter
Berichten: 165
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Tv Box: minder scherp beeld

Het is eenvoudig te verklaren waarom de box minder goed beeld zou geven.Buiten Netflix, you tube en apple tv word er niet uitgezonden in 4k. De box maakt van het gewone full HD signaal een beter beeld maar dat is geen 4k! Telenet geeft ook maar 720P door,dus daar zit inderdaad een verschil in beeldkwaliteit.Het is iets minder scherp maar voor gewone tv zeker voldoende.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5291
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Tv Box: minder scherp beeld

Telenet geeft geen 720P door, waar haal je dat, 1080i zenders zijn wel degelijk 1080i.

je loopt een aantal jaar achter vrees ik lol.

er zijn HD zenders dat in 720 uitzenden misschien maar dat is op 1 hand te tellen.

je verondersteld als je uw box op 720P zet dat dit het signaal is dat Telenet doorstuurt maar met een kabeltuner dat DVB-C heeft kan men dit direct zien.

en een CI module erbij en je ziet het perfect, sommige tv’s geven het soms verkeerd weer de Info als ze digitale tv aankunnen en een CI module gebruiken.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Aikibana
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Happy New Year! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Tv Box: minder scherp beeld

1) Alle beeldverbeteraars staan uit en de 4K/automatisch-instelling geeft inderdaad het best mogelijke beeld, maar dit is niet van dezelfde kwaliteit/scherpte als het beeld uit mijn vroegere HD Digicorder. Vandaar mijn feedback op het forum hier. En ik merk dat ook klanten in Nederland hetzelfde ervaren (zie eerdere links naar forum van Ziggo).

 

Wat is jouw referentiepunt of vergelijkingsmateriaal om te besluiten dat het beeld "perfect" is? Doe gewoon eens de test en vergelijk met andere videobronnen: speel een serie/film via gelijk welke andere bron (Netflix-app op je tv, DVD-speler, Blu-ray, PC, mediaspeler...) en oordeel dan in alle objectiviteit.

 

Zou best kunnen dat de verschillen in beeldkwaliteit iets duidelijker opvallen op de ene tv dan op de andere. Bij mij is het in elk geval erg duidelijk en vergelijkbaar met de twee foto's die ik eerder publiceerde.

 

Vermoeden is dat de Tv Box zelf het signaal teveel bewerkt vooraleer het door te sturen, want klanten uit de prille tests geven aan dat het beeld in de eerste software versies beter was. Toen pastte de Tv Box nog geen "processing" toe op het beeld, nu wel. Althans, dat lees ik in forumberichten van enkele beta testers. De oorzaak en oplossing zal volgens mij dan ook binnen de software van de Tv Box gezocht moeten worden. En die hoeft niet eens complex te zijn: maak de "processing" van de Tv Box optioneel.

 

2)  Uiteraard zal een Bluray of Netflix 4K stream beter zijn dan de 1080i streams van Telenet, maar de pijnpunten die ik eerder aanhaalde, ervaarde ik vroeger niet met de Telenet HD Digicorder met hetzelfde 1080i-signaal. Dat is dus mijn referentiepunt. Ik verwacht geen haarscherpe 4K-kwaliteit van de 1080i-stream uit de Tv Box, maar wel een beeld dat minstens evengoed is als de HD Digicorder.