Beantwoorden
Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?

Hallo

Ik bezit sinds kort de tv box..laatste versie.  Nu valt het mij op dat ik in de resolutie stand automatisch slechtere beeldkwaliteit heb dan bv 1080i. Wanneer ik nu de resolutie om 1080i zet dan veranderd na een tijd dat terug naar automatisch? Is dit normaal dat die instelling zomaar terug veranderd ? Alle tips zijn welkom..alvast bedankt 

 

Titel gewijzigd door DennisVO (mod) | Vorige titel: Tv box resolutie

Tags (1)
0 Likes
51 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?

@Thailand welke resolutie heeft je tv ? 

Als je bijvoorbeeld 1080p hebt kan je je tvbox daar opzetten, maar als je een 4k tv hebt beste op 4K natuurlijk. Dit zou normaal gezien niet mogen veranderen.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?

@Thailand 

Gebruik je de HDMI-kabel die bij de TV-box geleverd is?

Neen? Dan moet je HDMI kabel minimum 2.0 zijn!

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/met-welke-kabels-digiboxdigicorder-aansluiten-op-tv/

Heb je een 4K (3840 x 2160) TV dan zou ik de resolutie op Automatisch of 4K zetten.

Heb je een Full HD (1920 x 1080) TV dan zou ik de resolutie op 1080P zetten.

Heb je een HD Ready (1280 x 720) TV dan zou ik de resolutie op 720P zetten.

0 Likes
Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?

Het probleem is dat de tv box de resolutie elke dag opnieuw op automatisch zet

0 Likes
Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?

Ik heb een Samsung 4k

0 Likes
Ex-Netweter
 

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?


@Thailand  schreef:

Het probleem is dat de tv box de resolutie elke dag opnieuw op automatisch zet


Dat kan aan je HDMI-kabel liggen!

Gebruik je de HDMI-kabel die bij de TV-box geleverd is?

Neen? Dan moet je HDMI kabel minimum 2.0 zijn! (of gebruik de kabel die bij je TV-box geleverd is!)

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/met-welke-kabels-digiboxdigicorder-aansluiten-op-tv/

0 Likes
Guyke1
Professional Weetjesweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?

Het is te zot voor woorden om hem op 4K te zetten want er zend nog géén enkele zender in 4K uit.

 Het beste is 1080P of 1080I.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?

Dan kan je ook zeggen dat het "te zot voor woorden" is om een UHD toestel te kopen, want er zendt nog géén enkele zender in 4K uit 🤔.

  • Als je de TV-Box op 4K zet, dan doet de TV-Box de upscaling naar 4K bij HD uitzendingen.
  • Als je de TV-Box op 1080p laat staan, dan moet het TV- toestel de upscaling doen naar de resolutie van het beelscherm.

Het is de gebruiker die zal moeten oordelen welke instelling het best werkt en de aangenaamste kijkervaring geeft. Dat is deels subjectief (individueel), deels afhankelijk van het TV-toestel zelf.

 

Dit zomaar "te zot voor woorden" noemen is dus kort door de bocht, toch?

Guyke1
Professional Weetjesweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?

Ergens heb je een punt, maar ik spreek uit eigen ervaring en merk dat het bij mij het beste resultaat geeft op 1080P op 4k zit er iets meer buffer in  en lijkt het ook iets minder stabiel.

 

Ik heb een LG Oled 4K HDR  55 inch.

Ik heb de tv nu 4 jaar met de onderstelling dat het toch sneller ging gaan met het uitzenden in 4k.

Het blijft lang op zich wachten wanneer de zenders in 4K gaan uitzenden.

Ex-Netweter
 

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?

@Guyke1 

We hebben die discussie hier al meerdere keren gehad.

Ik heb een Topklasse Samsung 55" Qled met Local Dimming aan de TV-box(V1) hangen en de instellingen van de TV zijn optimaal ingesteld en ik vind het beeld (veel) beter als de TV-box op Automatisch of 4K staat (in de praktijk hetzelfde).(en ja ik heb 1080i en 1080p ook geprobeerd).

Hier wordt ook gezegd als je zo een dure TV hebt dat je de upscaling door je TV moet laten doen maar de TV-box is hiervoor gemaakt en doet dit zelf uitstekend.

Maar als in jouw ogen (letterlijk en figuurlijk) 1080i of 1080p beter is dan moet jij dat gebruiken....

Zo eenvoudig is dat toch? Niet?

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?

Die discussie is inderdaad al meermaals gevoerd 😉

Mijn voorkeur is bij een topklasse 4K TV, dat je de instelling op de TV box best op automatisch zet.

 

Als je een 1080i uitzending wil upscalen naar 4K, dan laat je dit best aan je 4K TV over en niet aan de TV box.  Een recente kwalitatieve TV doet dit doorgaans beter dan de TV Box, die het op zich ook niet zo slecht doet.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?

@Thailand 

Waarom kan dit aan je HDMI-kabel liggen?

Een HDMI-kabel wordt tegenwoordig niet alleen gebruikt om het beeld en geluid door te sturen.

Als je TV-box-resolutie op automatisch staat dan "kijkt" de TV-box via de HDMI-kabel welke TV verbonden is en past hij daaraan het signaal aan. Als je dan niet de juiste HDMI-kabel gebruikt (in dit geval 2.0 of hoger) dan loopt dit fout. Dus de juiste HDMI-kabel is belangrijk!

Het kan zijn dat jij een dure HDMI-kabel hebt van 10 jaar geleden. Spijtig dan maar deze is dan waarschijnlijk geen 2.0 of hoger en dus niet meer bruikbaar....

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?


@flip1953  schreef:

Dan kan je ook zeggen dat het "te zot voor woorden" is om een UHD toestel te kopen, want er zendt nog géén enkele zender in 4K uit 🤔.

  • Als je de TV-Box op 4K zet, dan doet de TV-Box de upscaling naar 4K bij HD uitzendingen.
  • Als je de TV-Box op 1080p laat staan, dan moet het TV- toestel de upscaling doen naar de resolutie van het beelscherm.

Het is de gebruiker die zal moeten oordelen welke instelling het best werkt en de aangenaamste kijkervaring geeft. Dat is deels subjectief (individueel), deels afhankelijk van het TV-toestel zelf.

 

Dit zomaar "te zot voor woorden" noemen is dus kort door de bocht, toch?


Had deze reply niet gezien. We zitten dus op dezelfde lijn.

De instelling op 1080i of 1080p zetten zou ik persoonlijk ook niet doen.

Stel dat er morgen toch een aantal zenders in 4K worden uitgezonden (zoals in Nederland F1 of grote sportevents) dan zou je gaan downscalen alvorens je het signaal naar de 4K TV stuurt. Dat lijkt me pas "te zot voor woorden". 🙂


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?

@Thailand zet je toevallig uw tv box af s'avonds ? Misschien is het dan een preset bij het opstarten zonder stroom. Als je de tv box moest afzetten, probeer eens de tv box aan te laten staan en zie dan of je hetzelfde voorhebt .


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Guyke1
Professional Weetjesweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Waarom wijzigt de resolutie-instelling uit zichzelf?

Wanneer beginnen ze eindelijk in 4K uit te zenden?

Wat dat lijkt ook lang op zich wachten uberhaupt.

0 Likes