Beantwoorden
DirkC25
Experienced Beetjesweter
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Wat zijn de beperkingen van de TV box?

Net zoals velen op dit forum, hebben ook wij vragen voor de omschakeling van digicorder naar TV-box en zijn ons de antwoorden van Telenet medewerkers soms onduidelijk en tegenstrijdig.

1. Na het overschakelen naar de TV-box wordt de huidige digicorder gedeactiveerd.

Ik kan begrijpen dat eens men de TV-box in huis heeft, men enkel nog kan opnemen met de TV-box, maar wij zouden ook onze opnames op onze digicorder alsnog willen bekijken. (Daar wil ik gerust 50 euro voor betalen door mijn digicorder niet terug te sturen.) Telenet medewerkers zeggen dat de digicorder gedeactiveerd en helemaal niet meer te gebruiken is. Anderen zeggen dan weer dat men de opnames kan blijven bekijken.

Weet iemand hoe Telenet de digicorder deactiveert? Volstaat het bijvoorbeeld om de digicorder op voorhand los te koppelen van het netwerk en de coax kabel? Als ik dan de digicorder aansluit op het stroomnet en met een HDMI kabel met mijn TV verbindt, kan ik dan mijn opnames blijven bekijken?

Als Telenet enkel een signaal naar mijn digicorder zou sturen op het moment dat ik de TV-box aanvraag, dan kunnen ze mijn toestel niet bereiken en dus ook niet deactiveren. Als ze echter elke dag een token naar de digicorder zouden sturen dat bijvoorbeeld 2 dagen geldig is, dan gaat de digicorder na 2 dagen uiteraard niet meer werken omdat het token dan vervallen is.

2. Kan ik via de TV-box mijn opnames in meerdere keren bekijken?

Op dit forum heb ik gelezen dat als men via de TV-box een opname voor het grootste gedeelte heeft bekeken, dat de opname dan vervalt. Als ik bijvoorbeeld een programma heb opgenomen dat 2 uren duurt en ik heb enkel de eerste 100 minuten bekeken, ben ik dan de laatste 20 minuten kwijt? Vraag is uiteraard wat men het grootste gedeelte noemt: 90%, 80% of 51%?

3. Kan reclame doorgespoeld worden?

Momenteel hebben we ook de beperking dat je de eerste minuut verplicht bent om de reclame te laten spelen. Dat is geen probleem, maar we nemen ook regelmatig programma's op van de Duitstalige RTL. Daar heb je regelmatig programma's die 3 uren duren omdat ze om het kwartier 5 minuten reclame geven. Met de digicorder geen probleem. Gewoon even doorspoelen en verder kijken.

Sommigen zeggen dat reclame niet kan doorgespoeld worden, anderen zeggen dan weer dat het wel gaat, maar slechts per sprong van 30 seconden. 

Geldt die beperking van reclame door te spoelen enkel voor zenders zoals VTM en Play in al hun variëteiten of telt dat ook voor buitenlandse zenders? Of vervangen ze buitenlandse reclamespots door Belgische reclamespots zoals ze ook met internetradio doen?

4. Enig idee over het lot van Duitstalige zenders op langere termijn?

Zoals eerder al aangegeven, kijken we ook regelmatig naar de Duitstalige RTL, maar evengoed naar ARD of ZDF. Als ik naar het zenderaanbod kijk, heb ik de indruk dat ze deze zenders op termijn graag willen opofferen om plaats te maken voor andere zenders. Geen idee of dit werkelijk zo zal gebeuren, dus jullie mening is zeker welkom.

Niet echt een kort bericht, maar ik hoop hiermee wel mijn vragen duidelijk gesteld te hebben. Op dit moment behouden we nog het liefst zo lang mogelijk de digicorder omdat er dan geen afhankelijkheid is van het internet indien men eerdere opnames zou willen bekijken en omdat we dan ook geen beeldkwaliteit verliezen in geval van een slechte of overbeladen internetverbinding.

Ik zie jullie antwoorden met veel plezier tegemoet.

Alvast bedankt,

Dirk

9 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@DirkC25 1) je krijgt tot 45 dagen tijd eer je uw digicorder moet binnen doen eens je tv box actief is, je kan in die periode je opnames nog bekijken, beste is dat binnen de 30 dagen te doen zodat je zeker bent dat er geen restwaarde kost wordt aangerekend (mits die nog maar pas nieuw is, bv een jaar oud ofzo).

2) dit is een vraag dat je zelf deels moet onderzoeken als je de tv box hebt, een opname blijft een jaar op de cloud staan op je tv box en de app op jouw account.

3) reclame kan op een opname na de eerste minuut doorgespoeld worden van VTM/VRT/Play zenders, daarna is er geen probleem met doorspoelen, het is enkel bij een programma dat je opvraagt van deze zenders dat reclame niet kan doorgespoeld worden.

4) het lot van de Duitse zenders is zolang ze worden aangeboden buiten Duitsland aan de providers, die blijven dus zolang ze nog aangeboden worden, 

van de ARD en ZDF zijn er plannen om deze enkel via streaming (opvragingen) in Duitsland vanaf 2030, hoe dit zal verlopen voor de providers is nu nog de vraag, dat zal tegen dan wel uitgeklaard zijn.

weet ook dat telenet vanaf 2030 mogelijks een deel van de zenders zal aanbieden via streaming zodat er niks meer via Coax zal aangeboden worden en ze ook zo hun internet sneller kunnen maken en hun netwerk stabieler.

maar dat laatste is toekomst nog 😉 

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

1) Na het overschakelen naar de TV-box wordt de huidige digicorder gedeactiveerd.

Wat je schrijft klopt denk ik wel. Koppel je Digicorder af (geen ethernet of coax kabel meer) en je zal volgens mij nog heel lang je opnames kunnen bekijken. Je zal inderdaad wel de restwaarde van het toestel moeten betalen

2) Kan ik via de TV-box mijn opnames in meerdere keren bekijken?

Ja natuurlijk. Let wel op, ze blijven wel maar maximaal 1 jaar bewaard (afhankelijk van wat je instelt). Vervallen na het kijken is geen ding, je verwart het waarschijnlijk met het feit dat een opname als "bekeken" gemarkeerd wordt wanneer je tegen het einde stopt. Op dat moment krijg je niet de optie om verder te kijken maar enkel om opnieuw te bekijken (vanaf het begin). Je moet dan weer doorspoelen naar het moment waar je gebleven was.

De logica werd vorig jaar nog aangepast en hier gedeeld:

@DeMMi  schreef:

Het is nog steeds zo dat een opname als "onbekeken" wordt gezien wanneer je minder dan 10% of minder dan 3 minuten van het programma hebt bekeken. Voor wanneer de TV-box een opname als "volledig bekeken" aanziet, is er een kleine verandering gebeurd. Eerder was dit wanneer je minder dan 10% of minder dan 10 minuten van de totale duurtijd nog moet bekijken, nu werd dit aangepast naar minder dan 5% of minder dan 5 minuten. 

3) Kan reclame doorgespoeld worden?

Soms.

• Live kijken (na pauze knop gebruikt te hebben): Ja
  • Terugkijk TV: Je kan de reclameblokken tijdens programma's op VTM, Play en RTL (Wallonië) niet doorspoelen. Andere zenders wel
  • Opnames: Bij de start van de opname krijg je (meestal) 1 minuut reclame bij programma's op VTM, Play en RTL (Wallonië), die je niet kan doorspoelen. Volgende reclameblokken en die van andere zenders kan je wel doorspelen.

@DirkC25  schreef:

Sommigen zeggen dat reclame niet kan doorgespoeld worden, anderen zeggen dan weer dat het wel gaat, maar slechts per sprong van 30 seconden. 

Als je de pijltjes gebruikt gaat het inderdaad slechts 30 seconden vooruit, maar je kan ook de pijltjes inhouden of de doorspoel (dubbele pijltjes) knop gebruiken.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Gewoon de hdmi kabel laat je in de digicorder zitten en de stroomkabel de rest trek je uit

Om te weten wat je moet betalen krijg je een e-mail er kan ook staan 0 euro ( mail komt in de spam map binnen )

Ze sturen ook nog een verzend  label mee dat kan je negeren

Je kan alleen zien wat er nog op staat dat is alles wat je wist is weg

Zoals je zegt er komt geen update meer binnen dus alles blijft hoe het is

2 : je kan alles 1 jaar bekijken dan gaat het van weg vanzelf

3 : de reclame van 1 min heb je altijd bij digicorder heb je maar de helft de rest kan je doorspoelen

Wel geen geluid bij langzaam doorspoelen

Zeker de zenders rtl en vox heeft veel beter beeld tegen de coax kabel ( de Super-Bowl was zeer duidelijk zichtbaar )

De Duitse zenders zullen toch blijven wand de extra inkomsten zijn nodig maar alles zal meer via HbbTV  gebeuren

Master-Magic
Professional Superweter

@luc55 met ARD en ZDF vanaf 2033 enkel nog via streaming op aanvraag, dus geen uitzendingen meer waar iedereen op dezelfde moment live naar kan kijken, zo kunnen ze meer zien wat er veel bekeken wordt en waar ze nog kosten voor moeten maken om het te maken, dit brengt hen meer geld op, reclame in het begin van een programma en tijdens of ook erna per opvraging, dat is de toekomst van de zenders.

Master-Magic | Krak

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Dat zie je nu op de app al alles perfect geregeld

Dus er is niet veel werk mee

Er zal wel nog iets live zijn zoals nieuws en sport dat kan niet anders

Master-Magic
Professional Superweter

@luc55 nee, niks meer live nieuws en sport, zal via flarden gaan zoals je nu al tekst berichten hebt op VRT nieuws site bv zal dat dan video beelden zijn, je kijkt dan welke reportage je zelf wilt van alle nieuws.

Master-Magic | Krak

luc55
Freshman Meesterweter

Je ziet het met voetbal al je kan live zien maar niet het begin je moet wachten tot het gedaan is dan kan je het begin zien

DirkC25
Experienced Beetjesweter

Hartelijk dank voor de supersnelle reactie!

Heel juist kan ik het niet zeggen, maar onze digicorder zal toch wel al een paar jaren op de teller hebben. Als we hem gratis mogen behouden omwille van het feit dat hij geen restwaarde meer zou hebben, is dat uiteraard mooi meegenomen, maar daar gaat het mij niet om.

Ik wil vooral op mijn tempo de reeds gemaakte opnames kunnen bekijken. Als ik daarvoor 50 euro moet betalen, geen probleem. Dat vind ik fair.

Programma's opvragen, doen we eigenlijk nooit. Maar als we tussen de lijnen door lezen en men zegt dat in de toekomst programma's enkel nog gestreamd worden op aanvraag, dan betekent dat voor mij dat we in de toekomst allemaal programma's zullen gaan opvragen en dan gaan we dus geen reclame meer kunnen doorspoelen.

Als ik dat combineer met het feit dat ARD en ZDF in de toekomst ook enkel via streaming te kijken zijn, gaan we ook daar dus met verplichte reclameblokken zitten.

Voorlopig blijven we dan nog even gespaard van het verplicht reclame kijken, maar 2030 is ook niet meer zo ver af.

Dat TV zenders via internet uitgezonden zullen worden en niet meer via de kabel of via een schotelantenne, dat maakt op zich ook niet veel uit voor mij, maar ik heb wel graag controle over hetgeen ik wil zien. Dat wordt dan even zoeken naar een manier om de programma's op te nemen zodat ik ze achteraf kan bekijken zoals ik het wil. Ook bijvoorbeeld aan dubbele snelheid afspelen met behoud van geluid is dan mogelijk. Ik gebruik wel eens het programma OBS om een uitzending op te nemen, maar dat werkt helaas niet voor alle zenders en uiteindelijk wil je toch iets hebben waar je gemakkelijk via een programma-gids kan bepalen wat je wilt zien.

Nogmaals hartelijk dank voor uw uitgebreid en snel antwoord! Ik kan hier mee verder.

Vriendelijke groeten,

Dirk

DirkC25
Experienced Beetjesweter

Hartelijk dank voor uw snel en compleet antwoord!

Ik moet dus in ieder geval al geen schrik hebben, dat ik mijn opnames zou verliezen door de overschakeling naar een TV-box. Dat is alvast een grote geruststelling, die ook door de Telenet medewerkers geweten zou moeten zijn.

Hartelijk dank ook voor de verduidelijking over wanneer een opname als bekeken wordt beschouwd. Als we door één of ander voorval de laatste 5 minuten niet kunnen afkijken en we moeten de volgende dag dan even terug van voor af aan doorspoelen, is dat ook geen ramp. Een beetje vervelend, dat wel. Erger zou zijn dat je de ontknoping niet zou kunnen zien omdat het systeem zegt: "ok, gezien, weg ermee".

Ook het verhaal over het doorspoelen, is me nu duidelijk.

Nogmaals hartelijk dank voor uw antwoord.

Vriendelijke groeten,

Dirk