Beantwoorden
JW-009
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Werkt de Telenet TV-box (DCX960) met een modem-only?

Beste allen,

Ik overweeg mijn huidige Docsis 3.1 Router in te ruilen voor een modem-only, ik ontbreek de mogelijkheid om statische IP adressen of reserved DCHP in te stellen op de Telenet HGW's (ikzelf heb een Docsis 3.1 E-Router).
Mijn TV box (model DCX960) is een vrij recent model en na het lezen van berichten op dit forum lijkt het dat TV-boxen niet (altijd) werken op een modem-only... Daarom wou ik eerst toch even polsen of iemand ervaring heeft met deze configuratie?

 

Alvast bedankt!

 

JW

Tags (2)
0 Likes
12 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Werkt de Telenet TV-box (DCX960) met een modem-only?

@JW-009  dan moet je ook eerst weten dat de modem only niet meer uitgegeven wordt. De Docsis 3.1 E-router die je hebt is daarvoor in de plaats gekomen dat is de 'modem only'. 

Alles over mijn Telenet Modem

 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JW-009
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Werkt de Telenet TV-box (DCX960) met een modem-only?

Beste Patrick,

Bedankt voor je reactie, Dit toestel wordt idd aangegeven als zijnde een modem-only, maar heeft een interne router voor de 4 lan poortjes (bedeelt lokale 192.168.x.x adressen via dhcp)... En dat is nu net het probleem: de ingebouwde router voorziet niet in reserved dhcp of static ip...

Bovendien is de (blauwe) wan poort uitgeschakeld (heb ik vernomen via jouw link), dat had van pas kunnen komen voor mijn opzet.

Ik heb dez namiddag met Telenet support aan de lijn gehangen en ze waren bereid mijn huidig toestel in te ruilen voor een modem-only, wat erop duidt dat dit dus een modem/router is.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5862
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Werkt de Telenet TV-box (DCX960) met een modem-only?

@JW-009  zelf heb ik een Docsis 3.1 E-router 🙂 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Werkt de Telenet TV-box (DCX960) met een modem-only?


@JW-009  schreef:

Ik heb deze namiddag met Telenet support aan de lijn gehangen en ze waren bereid mijn huidig toestel in te ruilen voor een modem-only, wat erop duidt dat dit dus een modem/router is.


De E-router (CV8560E) is natuurlijk een modem/router (het woord zegt het zelf) en geen modem-only.

Maar je kan deze in bridge zetten (Mac passtrough) zodat je eigen router een publiek IPv4 adres krijgt, en dus een goed alternatief voor de modem-only.

De TV Boxen kan je dan zonder probleem verder gebruiken (verbonden met de E-router).

 

De E-router is ook future proof: Docsis 3.1 in plaats van Docsis 3.0 voor de modem-only (die trouwens nog moeilijk verkrijgbaar is).

Conclusie: de E-router inruilen voor een modem-only is wellicht zinloos (en een héél slecht advies van de Helpdesk) ...

 


@JW-009  schreef:

Dit toestel wordt idd aangegeven als zijnde een modem-only


Waar wordt dit toestel aangegeven als een modem-only ????

 


@JW-009  schreef:

Bovendien is de (blauwe) wan poort uitgeschakeld (heb ik vernomen via jouw link), dat had van pas kunnen komen voor mijn opzet.


Zelfs indien de blauwe poort ingeschakeld zou zijn, hoe zou deze kunnen van pas komen in jouw opzet??

De blauwe wan poort is, zoals het woord het zelf zegt, een 2de WAN poort, die je dus gebruikt indien je een 2de internetverbinding zou hebben (dual WAN).

JW-009
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Werkt de Telenet TV-box (DCX960) met een modem-only?

Beste Philippe,

 

Bedankt voor je antwoord, dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn! Onder ‘technisch’ op https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/business/klantenservice/wireless-modem-instellen0 staat een beetje ongelukkig ‘Docsis 3.1 modem’ maar eigenlijk bedoelen ze hiermee dat het toestel dergelijke modem gebruikt. Vandaar de overtuiging van Patrick.


Nogmaals welbedankt voor je inbreng, ik test het vandaag uit!

 

Vriendelijke groeten,

 

JW

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Werkt de Telenet TV-box (DCX960) met een modem-only?

Je vindt dit dus bij Geavanceerde Instellingen van je modem. Enkel gesupoorteerd op de Docsisc 3.1 E-router (CV8560E), maar dat weet je ondertussen wel denk ik.

Je dient het MAC adres van je eigen router/firewall in te geven, van de externe (WAN) interface.

Daarna doe je een DHCP renew of desnoods een reboot van je eigen router.

Telenet-modem_-_Geavanceerde_instellingen_and_Inbox_•_Exclusive_Steven.png


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Werkt de Telenet TV-box (DCX960) met een modem-only?

@JW-009 

 

Dat omwisselen naar een echte modem-only een goede zet is of niet is intussen helemaal irrelevant geworden aangezien de echte modem-only gewoon niet meer te bekomen is. Da's dus nog een stapje verder dan moeilijk.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BrechtDeprez
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Werkt de Telenet TV-box (DCX960) met een modem-only?

Werken de TV boxen ook als je ze niet rechtstreeks verbindt met een telenet HGW? Welke functies werken wel of niet als ze achter een eigen router verbonden zijn en uiteraard een internetverbinding hebben.

Bedankt voor deze info!

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Werkt de Telenet TV-box (DCX960) met een modem-only?

@BrechtDeprez 

De zaak is niet of ze al dan niet werken. Telenet wil ze niet achter een modem only.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Werkt de Telenet TV-box (DCX960) met een modem-only?

@BrechtDeprez 

 

Momenteel werken TV-Boxen ook gewoon achter een eigen router. Het wordt niet ondersteund noch aangeraden door Telenet en er is in zo een geval dus ook geen support op.

 

Maar voor zolang het duurt kun je dus de TV-Box gewoon volledig functioneel gebruiken aangesloten op uw eigen router.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Werkt de Telenet TV-box (DCX960) met een modem-only?

@janne_man 

We waren blijkbaar zo goed als gelijktijdig aan het antwoorden .. Nog een geluk dat we ongeveer hetzelfde zeggen 😋


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Werkt de Telenet TV-box (DCX960) met een modem-only?

Off topic

@StefaanH 

Een andere mening gebeurt toch ook wel eens, het mag eens iets anders zijn😀.