Beantwoorden
LJ-Stevo
Experienced Weetjesweter
Laat de zon in je hart! It's your ninth party! Jij bent af! Twee handen vol!

Email mag je dus niet gratis behouden als je overstapt

Volgens deze "oplossing" kan je je email adres behouden als je overstapt naar een andere provider. https://www.netweters.be/t5/E-mail/Email-adres-behouden-na-overstap-Proximus/m-p/207229#M12154

Maar volgens het artikel van vandaag is dat dus niet het geval en moet je ervoor betalen!

https://www.hln.be/binnenland/uw-digibox-stopt-uw-e-mailadres-mag-18-maanden-gratis-blijven-en-overs...

Sinds een aantal jaar is er een wetgeving die consumenten beschermt bij het overstappen. Zeg je jouw abonnement bij Telenet op, dan heb je nog 18 maanden lang het recht om je e-mailadres (en de bijbehorende aliassen) gratis te blijven gebruiken. Je kan dus gedurende die tijd e-mails blijven versturen en ontvangen alsof er niets veranderd is. Die overgangsfase geeft je de tijd een nieuw, best onafhankelijk adres dat losstaat van een provider te nemen en dit bij alle diensten aan te melden.

Telenet biedt momenteel wel de mogelijkheid om na die 18 maanden je e-mailadres te behouden via een betalend abonnement (Telenet Mail). Dit kost momenteel 5,17 euro per maand.
21 reacties
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

Dat antwoord was op dat moment weldegelijk de juiste oplossing.

De nieuwe policy van 18 maanden (in lijn met wat BIPT oplegt) en de bijhorende prijs voor te verlengen kan ik echter nog niet meteen terugvinden op de website van Telenet.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Marc9820
Freshman Veelweter
Even demarreren... Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter!

Volgens het BIPT:

Je hebt een e-mailadres met domeinnaam van jouw huidige telecomoperator

Bijvoorbeeld: jan.desmet@skynet.be, jan.desmet@telenet.be ...

Je kunt dat e-mailadres nog gedurende 18 maanden houden. Dat is gratis maar je moet dit wel voor het eind van je abonnement aanvragen. Tijdens die periode deel je zelf je nieuwe mailadres mee aan jouw kennissen. Jouw operator moet je een van de volgende opties bieden:

• je oude e-mailadres blijven gebruiken gedurende 18 maanden.
  • je oude mailadres onmiddellijk afsluiten en gedurende 18 maanden de mails die naar het oude adres verstuurd zijn, doorsturen naar je nieuwe e-mailadres.

Na die termijn van 18 maanden biedt de operator de mogelijkheid om die faciliteit te behouden, maar dat moet je zelf aanvragen en ervoor betalen.

Christian
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Iemand die vroeger reeds overgestapt bv. naar Orange heeft zijn mailadres kunnen behouden. Blijven we dit behouden ?

WG94
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

@Moderator kan de eventuele wijziging van deze regel toegelicht/bevestigd worden (en impact op klanten die reeds vertrokken toen de oude regels van toepassing waren). Op de website lijkt dit niet terug te vinden (ook niet in de prijslijst)

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
M_016
Experienced Veelweter
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! BINGO!

Dit is een wettelijke verplichting cfr bv. BIPT

Kan je jouw e-mailadres behouden? | BIPT

Je kunt dat e-mailadres nog gedurende 18 maanden houden. Dat is gratis maar je moet dit wel voor het eind van je abonnement aanvragen. Tijdens die periode deel je zelf je nieuwe mailadres mee aan jouw kennissen. Jouw operator moet je een van de volgende opties bieden:

• je oude e-mailadres blijven gebruiken gedurende 18 maanden.
  • je oude mailadres onmiddellijk afsluiten en gedurende 18 maanden de mails die naar het oude adres verstuurd zijn, doorsturen naar je nieuwe e-mailadres.

Na die termijn van 18 maanden biedt de operator de mogelijkheid om die faciliteit te behouden, maar dat moet je zelf aanvragen en ervoor betalen.

& cfr

Algemene voorwaarden | MyTelenet

1. Mailbox en e-mailadres
1.1. Bij het begin van de Overeenkomst heeft U de mogelijkheid om één of meerdere mailboxen met bijbehorende e-mailadressen aan te maken bij een Telenet abonnement. De mailbox en de bijbehorende e-mailadressen blijven beschikbaar, zelfs nadat de Overeenkomst is beëindigd. Als u gedurende een periode van twee jaar geen gebruik maakt van de mailbox (zijnde e-mails versturen), behoudt Telenet zich het recht voor om de mailbox te verwijderen. Het e-mailadres zal dan niet meer beschikbaar zijn voor toekomstig gebruik. Telenet heeft het recht om het e-mailadres te wijzigen omwille van technische, operationele of wettige redenen of op Uw initiatief. U kunt geen aanspraak maken op enige schadevergoeding in geval van een dergelijke wijziging of verwijdering van het e-mailadres zoals beschreven in dit artikel.

Voor zover mij bekend kan/mag een operator na deze kosteloze periode van 18 maanden een max/ kost van 1,5 euro/maand aanrekenen, in hoeverre Telenet of een andere operator een dergelijke prijs reeds in rekening brengt is mij evenwel onbekend

Wat gebeurt er met je e-mailadres van Proximus of Telenet wanneer je je abonnement opzegt? "Voorlopi...

Inhoud gewijzigd door Christof (mod) | Reden: cursief - niet-cursief, reden leesbaarheid

luc55
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Zoals er staat na 18 maanden kunnen ze geld vragen dan is de gratis periode gedaan 

Maar als ze geen zin in hebben om geld te vragen  blijf je de mailbox behouden zonder kosten 

j_vh
Freshman Beetjesweter
Leesbeest! Leesclubje starten? It's your fifth party! Pageturner!

Dat zal het zeker gaan kosten. Het staat in de sterren geschreven..🤔! Gratis en Telenet in één zin is als den deuvel in een wijwatervat

luc55
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

In de krant staat nieuwe info in hln is wel betalend 

Telenet biedt momenteel wel de mogelijkheid om na die 18 maanden je e-mailadres te behouden via een betalend abonnement (Telenet Mail). Dit kost momenteel 5,17 euro per maand.

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Ja, met de nieuwe voorwaarden. Dit wil zeggen dat Telenet je e-mail adres kan aanrekenen

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Kan? Zal!

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
waterrat1978
Professional Meerweter
Jij #DTV. Goed bezig! Lees je nog iets anders? ;-) WOW! Full speed writing!

Dan behoudt je tenminste nog je e mailadres.mocht je ooit van provider gaan veranderen.

j_vh
Freshman Beetjesweter
Leesbeest! Leesclubje starten? It's your fifth party! Pageturner!

correct,ik heb het gelezen in de sterren ik bedoel HLN

M_016
Experienced Veelweter
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! BINGO!

Cfr

Een kleine vergoeding voor het behoud van je email-adres na het opzeggen van een internetcontract, S...

Het koninklijk besluit van 10 september 2023 voert artikel 121/1, § 2, tweede lid, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicati... 

De aanbieder van internettoegang, die de mogelijkheid biedt om e-mailadressen aan te maken, zal gratis gedurende 18 maanden na de opzegging: 

• een automatisch onderscheppingsmechanisme van de elektronische post met doorzending naar een nieuw, door de eindgebruiker gekozen e-mailadres,  
  • of toegang tot de e-mail aanbieden. 

Het koninklijk besluit legt het maximumbedrag van de vergoeding vast op 1,5 euro per maand voor de aanbieder van internettoegang, indien na afloop van de periode van 18 maanden de faciliteiten in verband met de e-mailadressen worden verlengd. 

Bekendgemaakt op 2 oktober 2023 treedt dit besluit in werking op 1 januari 2024. 

= Ik vermoed dus dat de info in HLN niet correct is (tenzij dit KB niet meer van toepassing zou zijn of Telenet de bestaande wetgeving zou overtreden)

P.S.

In de nieuwe prijslijst van Telenet is sprake van 0,5 euro/maand voor een extra mailbox (max 30) , een misverstand in/van HLN?

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Ik begrijp niet zo goed waar die ongerustheid plots vandaan komt 😊

Maar spreken wie over een mailbox of een e-mail adres ??

Een Telenet klant kan maximaal 10 mailboxen aanmaken, en voor iedere mailbox 1 hoofd e-mail adres en/of 5 aliassen (dacht ik).

Dus je kan theoretisch 50 of 60 e-mail @telenet.be adressen aanmaken.

Kan je dus na je opzeg, nog gedurende 18 maanden (of meer) nog gratis 50 e-mail adressen gebruiken

PS

Ik heb TV met een kaartje (4 CI+) zonder Telenet internet.

Ik zag gisteren dat ik ook een Telenet mailbox heb (of kan aanmaken) 😊.

Ik dacht dat alleen internet klanten een mailbox hadden 🤔