24804
netweters
|
152818
antwoorden
|
20742
vragen
|
Als ik een mail van 2MB verstuur naar dertig bestemmelingen en dat alles met slechts 1 mailbericht.
Wat is mijn dataverkeer, 2MB of 60MB?
Titel gewijzigd door Jolien5 (mod) | Vorige titel: mail van 2MB->30 bestemmelingen in 1 keer, dataverkeer
Opgelost! Ga naar oplossing.
@deboopi Volgens mij 30 keer 2 MB. Je stuurt het tenslotte naar elk afzonderlijk. Als is het 30 keer dezelfde mail. Spreek me tegen als het niet zo is.
Het is 1x 2MB. Je email client levert de email eenmalig af aan de SMTP server van Telenet (die dient als relay server), die de mail dan 30 maal gaat uitsturen naar de verschillende bestemmelingen.
https://apple.stackexchange.com/questions/225058/data-use-for-email-to-multiple-recipients
Uit de SMTP RFC. https://tools.ietf.org/html/rfc5321
Once the transmission channel is established and initial handshaking is completed, the SMTP client normally initiates a mail transaction. Such a transaction consists of a series of commands to specify the originator and destination of the mail and transmission of the message content (including any lines in the header section or other structure) itself. When the same message is sent to multiple recipients, this protocol encourages the transmission of only one copy of the data for all recipients at the same destination (or intermediate relay) host.
Via webmail is dit natuurlijk ook zo.
@Steven-E ik twijfel daar enorm aan of dat het ook zo is.
@patrick37 schreef:@Steven-E ik twijfel daar enorm aan of dat het ook zo is.
- Opgelet: 1 e-mail naar 200 ontvangers telt als 200 e-mails
Dat zijn limieten ingesteld op de smtp server van Telenet. Die stuurt dan inderdaad je ene email weer verder uit naar 200 bestemmelingen via 200 aparte emails. Maar er wordt maar 1 email verstuurd tussen je email client en de smtp server van Telenet. Dus 1x 2mb.
100% zeker.
@Steven-E je zal ook 100% gelijk hebben daar ga ik ook zeker niet tegen in.
Heb dit ook al vaker gezien in het verleden natuurlijk en daarmee dat ik er aan twijfel. Maar jou uitleg erbij is inderdaad wel zo het wordt vanuit de SMTP bekeken van Telenet.
Volgens mij worden hier appelen met peren vergeleken.
Het antwoord van @Steven-E is zeker correct, één mail naar X ontvangers wordt slechts éénmaal naar de SMTP server gestuurd.
Langs de andere kant telt Telenet het aantal bestemmelingen ook om die teller op peil te houden.
Dat je dus voor uw teller 200 mails verstuurd hebt betekent dus niet dat je ook fysisch 200 keer dat bericht verstuurd hebt vanaf uw PC.
Je maakt als het ware een onderscheid tussen logisch verstuurde en fysisch verstuurde mails.
Het is natuurlijk ook zo dat de SMTP server die 200 mails ook op 200 adressen gaat afleveren. Maakt dat gaat niet 200 keer in MB aangerekend worden op uw verbruik.
Ik zat dus net hetzelfde te schrijven als jullie, alleen duurt dat bij mij wat langer ...
Dat heeft te maken met spam, niet met het volume.