Beantwoorden
KurtVS1974
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

Allen,

 

Ik heb al jaren Telenet en de laatste tijd geen nieuwe toestellen of instellingen gewijzigd.

 

Toch zijn alle mails voor 21/11/2020 verwijderd, zowel op webmail als in Outlook.

 

Weet iemand de reden hiervan, of nog beter de oplossing om de mails terug te plaatsen

 

Alvast bedankt

0 Likes
14 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5804
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

@KurtVS1974  er is een algemeen probleem geweest bij Telenet voor die datum. Daaruit is gebleken dat veel hun emails kwijt geraakt zijn en is er ook aangegeven dat de inhoud niet terug te zetten is. Hier heb je het betreffende topic :

 

https://www.netweters.be/t5/E-mail/Inhoud-webmail-is-verdwenen/m-p/111382

 

Het terug zetten van de emails is zo ie zo niet mogelijk ook al was er geen algemeen probleem. Alles wat je verwijderd of wat er van zichzelf verwijderd kan niet terug gezet worden. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

@patrick37  @KurtVS1974  Dat is een van de redenen waarom ik vasthoudt aan POP3 (alles op de server laten voor 100 dagen) op mijn vaste PC en IMAP gebruik op mijn smartphone en tablet en mijn laptop. Ik heb in mijn archief map nog mails zitten van enkele jaren terug. Vertrouw jezelf zoals een ander. Ik kan fouten maken een ander ook. Daarom, betrouw niet alleen op "de cloud". Niet voor je mails maar ook niet voor andere dingen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

@KurtVS1974 

Ga eens naar de link die @patrick37 gegeven heeft.

De werkwijze die ik daar beschreven heb had bij mij succes.

Ik zit nog steeds op mijn honger want ik weet nog niet of het bij anderen ook lukt op die manier.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5804
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

@igvfer  ik gebruik een eigen NAS server thuis waar mijn gegevens op staan en mijn emails komen op een ander email adres binnen en heb alles gearchiveerd staan in mappen in opslag dus wat ik moet en wil bewaren staat daar zeker in. Ik gebruik zelf de webmail van Telenet niet veel , er komt wel wat op binnen maar niet de belangrijke mails die komen op een ander email adres binnen. Daarnaast heb ik een ander email adres en die is enkel voor de spam. Dus alles is verspreid. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

@patrick37  Dat is het punt waar ik naartoe wilde. Je moet zelf je voorzorgen nemen. Maar ik zag in het verleden teveel mensen die betrouwden op andere dingen zonder zelf voorzorgen te nemen. Een veel voorkomend pijnpunt zijn foto's op smartphone enz..

Zoals je aangeeft, betrouw niet alleen op de cloud maar zorg ook voor eigen oplossingen om niets kwijt te geraken.

Dit akkefietje met webmail bewijst de kwetsbaarheid.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

Even toch wat reactie op allen. ieder die thuis een NAS heef die zal hopelijk ook moeten nazien dat die harde schijven ook een levensduur heeft. Wat bij telenet gebeurt is zal ook bij jou gaan of kunnen gebeuren. Ik betrouw het trouwens dat telenet geen degelijk backup systeem heeft. Je moet toch ervan uitgaan dat die minstens een backup heeft als een mailserver de mist in gaat. Dit ook voor degene die thuis hun mails bewaren, dan ben je zelf verantwoordelijk voor je backup. Dit niet op 1 aparte schijf maar op meerdere. Ja Raid zal werken tot dat er plots 2 schijven het begeven en dan ben je ook alles kwijt. Dus kom niet zeggen dat cloud niet veilig is. Die zijn net zo veilig als alles wat je zelf doet.

Stefan Groenen
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

@stefangroenen 

 

Mijn back-up(s) staan op de (tweede) harde schijf van mijn PC, een externe hdd thuis (want op die PC kan de bliksem inslaan), een tweede externe hdd thuis (niet verbonden met de PC, net als de andere) waar ik om de paar maanden een back-up bewaar en een derde externe hdd die bij mijn moeder ligt in geval van brand of zo. Op die laatste staan de minst recente back-ups, maar bevat wel data (o.a. foto's en documenten) die ik absoluut wil bewaren. Voor mij geen cloud dankjewel. Ik gebruik ook nog altijd POP ipv IMAP. Iedereen die zit te roepen hoe makkelijk IMAP wel is en nu zijn/haar e-mails kwijt is weet wat de prijs kan zijn als je zelf geen back-ups maakt.

 

Ik heb de andere draad niet zo goed gevolgd, dus op hetgeen je zegt: heeft TN inderdaad een backup van de mailservers? (Ik hoop van wel.) Zijn de e-mails van die gebruikers nog te recupereren?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

@sb 

Ik zie dus dat je 5 schijven gebruikt. Allemaal appart. En toch ga ik je zeggen dat al je backups niet veilig gaan zijn. Probleem ook met externe schijven is dat dis USB ook defect gaan, harde schijven die lang stil liggen gaan kuren krijgen, dus ook jou backup systeem is niet veilig. Dus blijf ik zeggen een cloud backup is nog steeds beter. Als tenminste zij hun belofte nakomen en een goede backup hebben en geloof me de grootte spelers hebben dat, zie maar microsof, google en zo meer

Stefan Groenen
0 Likes
kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

Persoonlijk heb ik van alles een backup op een NAS in raid, daarvan wordt elke maand backup genomen op 2e NAS ergens anders.  De belangrijkste elementen daarvan worden ook in sync gehouden in cloud opslag.  

Is dat 100% veilig, allicht niet, maar volgens mij veilig genoeg. 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

Mij hoor je niet zeggen dat de cloud niet mag. Maar wel dat je beter verschillende mogelijkheden open houdt. Naast Cloud een eigen NAS of back-up schijf. Maar het best 2 verschillende technieken.

Als je de kans wil verhogen dat je internet altijd werkt, zorg je voor 2 aansluitingen maar dan niet bij bijvoorbeeld Orange en Telenet want ze gebruiken krek hetzelfde medium. Dus dan is het beter het ene via VDSL of mobiel netwerk en het andere via kabel te laten verlopen.

Mailboxen hetzelfde verhaal. Gebruik naast dit van Telenet ook nog eentje van een andere provider of van een eigen domein. Het zal al moeten lukken dat beide mailservers plat liggen als je een mail wil versturen. Er zijn tal van oplossingen te bedenken. Het komt erop neer dat je niet al je eieren in een nest legt. En als het echt belangrijke mails zijn, bvb in een dispuut met een verzekering of maatschappij dat sla ik die mail nog eens op als pdf en sla dit op op mijn computer, die op zijn beurt geback-upped wordt.

Maar we wijken af van het oorspronkelijke topic. Daar is Telenet de schuldige voor het ongemak en zal er daar verhaal moeten worden gezocht.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mailbox gedeeltelijk verwijderd


@stefangroenen  schreef:

@sb 

Ik zie dus dat je 5 schijven gebruikt. Allemaal appart. En toch ga ik je zeggen dat al je backups niet veilig gaan zijn. Probleem ook met externe schijven is dat dis USB ook defect gaan, harde schijven die lang stil liggen gaan kuren krijgen, dus ook jou backup systeem is niet veilig. Dus blijf ik zeggen een cloud backup is nog steeds beter. Als tenminste zij hun belofte nakomen en een goede backup hebben en geloof me de grootte spelers hebben dat, zie maar microsof, google en zo meer


Als je 5 schijven hebt waarop alles staat wat je wil bewaren, dan liggen er vier een tijd stil, maar je gebruikt ze regelmatig om ze up to date te houden. Een schijf kan kapot gaan, terzelfde tijd een tweede kan ook, evenals een derde wil ik nog aanvaarden. Maar een vierde en een vijfde? Over welke kans sprken we dan? 0,000000........1 percent?

Mijn beroepservaring heeft me geleerd dan een defect bestand definitief om zeep geholpen wordt door fouten die gemaakt worden bij het willen herstellen naar een oorspronkelijke situatie. Waarom? Omdat dit handelingen vergt die men minder gewoon is om te doen en men in een stresssituatie zit.

Het personeel dat bij de clouddiensten werkt zijn ook maar gewone mensen die ook fouten kunnen maken. Geen enkel systeem is voor 100 percent veilig. Ooit heb ik de serie Colditz gezien. Als de kampoverste zegt dat het krijgsgevangenkamp voor 100 % veilig moet zijn (dus dat er niet kan ontsnapt worden) antwoord de Duitse veiligheidsofficier die in het burgerleven verzekeraar is dat geen enkele beveiliging 100% is en hij zegt dat als iets voor 99,9 % veilig is, dan is dat veilig. 

Voorbeeld van de veiligheid van een clouddienst.

kve2002
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

Tjah, die crash, of ‘crash’ van Stack.  Had daar ook een gratis account van 1 TB.  Wel een beetje bizar vind ik dat men dit aangrijpt om al hun gratis accounts stop te zetten....

Dat hun gratis accounts niet dezelfde protectie aanboden als betalende was van in het begin duidelijk nochtands....

0 Likes
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

Goed ik heb de vraagstelling nog eens gelezen en nagekeken. Ik heb ook telenet en gebruik ook IMAP op verschillende toestellen. Van die algemene storing heb ik niets gezien of opgemerkt. Dus om zo te zeggen heb ik dus nog al mijn mails op elk toestel. Wat nog meer is dat ik wel op mijn laptop de telenet mailbox hergeïnstalleerd moest worden en op 1-2-3 waren ook alle mails ter beschikking. Dus de persoon in kwestie moet zeker ook eens kijken of iemand op een van zijn andere toestellen niet perongeluk een verwijdering gebeurt is van zijn mails. NOrmaal zouden die dan ook terug te vinden zijn in de vuilbak, tenminste als die niet direct wordt leeg gemaakt

Stefan Groenen
0 Likes
Ex-Netweter
 

Mailbox gedeeltelijk verwijderd

Hier komt "de cloud" ook niet binnen!

Ik gebruik Thunderbird en geen webmail.

Windows 10 op SSD van 1TB.

1 Backup op een interne HDD van 2TB.

1 Backup op een externe SSD van 1TB.

0 Likes