Beantwoorden
Stef8600
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Yelo Play-app voor Windows? Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party!

Mails versturen lukt niet in Android-apps

Hallo,

Ik merk heel wat problemen met telenet mail in Android apps (Outlook, Gmail, etc...) en ik vraag mij af hoe dit komt... Sinds september heb ik een Nokia 7.2 Android smartphone (Android 10). Daarop heb ik de outlook app van Microsoft geïnstalleerd. Op dit ogenblik werkte zowel het ontvangen als het versturen... Sinds november werkt het versturen niet meer. De mail komt in de outbox en gaat dan direct naar de Concepten map. Dit probleem heb ik hier in het forum ook al teruggevonden. Dus heb ik contact opgenomen met Microsoft en hiervoor een ticket gelogd. Gisteren ontving ik een update van de Outlook app en probeerde ik opnieuw om een mail te versturen. En al bij het openen van een nieuwe mail krijg ik een foutboodschap "mail kan niet in de concepten map worden bewaard". Voeg ik een email adres toe, dan krijg ik de fout: "email adres kan niet worden toegevoegd". Outlook maakt de adressenlijst leeg en geeft de fout "email adres kan niet worden verwijderd". Dus... outlook cache leeggemaakt, alle accounts opnieuw toegevoegd (outlook.com en telenet): lost niets op. App van de smartphone verwijderd en opnieuw geïnstalleerd: lost niets op.

(Mijn microsoft account blijft daarentegen steeds werken). Uit pure miserie dan maar de Gmail app geopend en daar begonnen om mijn telenet account toe te voegen. Emailadres ingevuld, gekozen voor handmatig configureren, Persoonlijke (imap) aangeduid, pwd ingegeven en imap.telenet.be. Wanneer ik op volgende klik, krijg ik de melding : "Emailbeveiliging niet gegarandeerd. Er is een probleem opgetreden bij het instellen van de beveiliging voor dit account. De hoogst beschikbare beveiliging wordt mogelijk niet ondersteund." Hier heb ik de keuze 'Annuleren' (= stoppen) of 'Instellingen bewerken'. Nu kom ik op het scherm 'Instellingen voor de inkomende server' waar ik zowel de poort (993) als het beveiligingstype (SSL/TLS) kan ingeven. Resultaat: "kan geen verbinding maken met de server". Ik heb de verschillende beveiligingstypes geprobeerd: 'Geen' , 'SSL/TLS', 'SSL/TLS (alle certificaten accepteren)', 'STARTTLS', 'STARTTLS (alle certificaten accepteren). Telkens krijg ik de foutmelding 'Kan geen verbinding maken met de server'.
Ik vraag mij hier nu luidop af (en ik hoop dat enkele verantwoordelijken van Telenet meeluisteren), ligt het probleem wel bij de apps? Mij maak je niet wijs dat dit een app issue is. Van beide apps is de laatste versie geïnstalleerd. Gmail app krijg ik niet geconfigureerd. Outlook is geconfigureerd, ontvangt telenet-mails maar een mail maken / versturen is onmogelijk.

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Waarom werkt telenet mail niet in apps

0 Likes
20 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mails versturen lukt niet in Android-apps

In principe zou het met deze instellingen moeten werken:

 

Bij IMAP-server, voer imap.telenet.be in.
Bij Beveiligingstype, kies SSL.
Bij Poort, voer 993 in.

 

Bij SMTP-server, voer smtp.telenet.be in.
Bij Beveiligingstype, kies STARTTLS.
Bij Poort, voer 587 in.

 

Gevonden via:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/mobile-configurator/#/device/samsung/galaxy-s10/topic/e-ma...

Dat betreft weliswaar niet exact dezelfde GSM, maar is ook Android 10.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stef8600
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Yelo Play-app voor Windows? Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party!

Mails versturen lukt niet in Android-apps

 

@Arnie : Als professioneel IT'er heb ik deze stappen / instellingen gechecked en gedubbelchecked. Deze instellingen zijn 100% correct overgenomen (ja, ook mijn pwd).

Maar er is licht aan het einde van de tunnel...
Via webmail - instellingen - Email - Berichten opmaken : Tijdens opmaken automatisch concepten van berichten opslaan afgevinkt. 
Hiermee verdwenen de outlook fouten "mail kan niet in de concepten map worden bewaard", "email adres kan niet worden toegevoegd", "email adres kan niet worden verwijderd". 

De mail blijft nu wel nog in de outbox hangen.

 

0 Likes
Stef8600
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Yelo Play-app voor Windows? Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party!

Mails versturen lukt niet in Android-apps

Na enkele pogingen, komen de fouten dat er niet kon worden gesaved naar Concepten terug.
Dus toch nog geen licht aan de tunnel. Ondertussen lukt het configureren van Gmail ook nog niet (mits de juiste instellingen)

0 Likes
hondaboy
Experienced Meerweter
Berichten: 93
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Warming up?

Mails versturen lukt niet in Android-apps

Heb hier enige tijd geleden zelfde probleem gehad, na wijzigen van Telenet WW was alles terug ok. 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Mails versturen lukt niet in Android-apps

Ik kan alleen maar zeggen dat het hier al enige tijd zonder problemen werkt in de Gmail app. (Pixel 3, Android 11, alle veiligheidsupdates).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stef8600
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Yelo Play-app voor Windows? Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party!

Mails versturen lukt niet in Android-apps

@sb , Thanks, goed voor jou dat dit werkt, maar wat ben ik daar nu mee?

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Mails versturen lukt niet in Android-apps

Werkt webmail ?

Heb je aangegeven dat inloggen verplicht is voor het verzenden van mail?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mails versturen lukt niet in Android-apps


@Stef8600  schreef:

@sb , Thanks, goed voor jou dat dit werkt, maar wat ben ik daar nu mee?


Zo weet je dat het geen algemeen probleem is.

0 Likes
Stef8600
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Yelo Play-app voor Windows? Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party!

Mails versturen lukt niet in Android-apps

@Janneke_Dust : Webmail werkt zonder enig probleem. Mijn telenet account in Outlook 365 werkt ook zonder problemen. In Outlook (Android) heb ik idd naast de smtp-server (voor verzenden) mijn gebruikersnaam, pwd en poort opgegeven. Mijn account wordt ook toegevoegd in Outlook. Alleen treden er fouten op wanneer ik een mail wil maken.
Wat Gmail betreft, blijf ik hangen op het configuratiescherm van de imap server (inkomende mail). Ik geraak niet verder in het proces. De enige melding is dat server niet bereikbaar is... 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Mails versturen lukt niet in Android-apps

Volgens uw 1ste post werkt uw internet verbinding. Nochtans wijzen alle fout meldingen erop dat er geen internet verbinding is met smtp.telenet.be

Kijk dus nog eens alle instellingen voor de smtp server na.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mails versturen lukt niet in Android-apps

@Stef8600 

Ik heb ook eens geprobeerd om een telenet mail te koppelen aan gmail op mijn Android smartphone. Het is me inderdaad ook niet gelukt. Ik geraak niet voorbij de imap instellingen. Ik vermoed dat dit komt omdat gmail me geen keuze geeft voor authenticatiemethode. Op pc met Thunderbird heb ik de keuze tussen volgende opties: normaal wachtwoord, versleuteld wachtwoord, kerberos / GSSAPI, NTLM, TLS-certificaat en Oauth2. 

Vervolgens ben ik gaan kijken op pc. Daar lees ik dat dit enkel mogelijk is als je POP3 gebruikt!

janne_man_1-1612436321769.png

Dit is in de instellingen van de Google account, door links in het midden te klikken op Meer informatie onder de kop E-mail bekijken uit andere accounts kreeg ik ht rechts langwerpige ventster. Onder Stap 1 staat zeer expliciet dat je andere account POP3 moet zijn.

Voor mij stop de test hier.

Ik heb het sterke vermoeden dat het probleem met Outlook identiek is.

 

Als ik er goed bij nadenk, vind ik dat abnormale bijna normaal. Noch Outlook, noch Gmail zijn volwaardige e-mail clients. 

De enige raad dat ik kan geven: gebruik een echte e-mail client. Je vindt er genoeg op smartphone en tablet en ook voor pc zijn er verschillende, hiet gaat mijn voorkeur uit naar Thunderbird. Voor zij die achterdochtig zijn: alle grote spelers maken gebruik van open software, zetter er een logo op en gaan ergens een punt of komma aanpassen en verkopen het onder hun eigen naam. Er is dus geen reden om open software niet te omarmen, integendeel.

 

0 Likes
Stef8600
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Yelo Play-app voor Windows? Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party!

Mails versturen lukt niet in Android-apps

@janne_man : ik wil mijn telenet email niet koppelen aan een gmail account.
Het probleem is dat het bijna onmogelijk is om je telenet email in Android op de meest ingeburgerde apps te configureren. Wat je zegt over de beveiliging klopt dan ook weer niet, je kan deze wel ingeven in de gmail app:

Stef8600_0-1612438217624.png

Zoals je kan zien is het perfect mogelijk te switchen tussen de verschillende beveiligingstypes. Maar de app zegt 'Kan geen verbinding maken met de server'.
Outlook dan weer geen volwaardige email client noemen, lijkt mij nogal kort door de bocht. 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mails versturen lukt niet in Android-apps

@Stef8600 

Je verwart beveiligingstype met authenticatiemethode.

janne_man_0-1612441893323.png

 

Ik heb nog met geen enkele e-mail client op Android problemen gehad om mijn telenet mail te configureren.

0 Likes
Stef8600
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Yelo Play-app voor Windows? Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party!

Mails versturen lukt niet in Android-apps

@janne_man : Idd, my bad.

0 Likes