Beantwoorden
wardski
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

Mijn ouders krijgen, op hun nieuw door mij geïnstalleerde Windows 11 Dell laptop, vaak fouten in de Outlook 365 standalone applicatie (versie 2206). Het "verzenden & ontvangen" van de beide email accounts rapporteert (in 50% van de gevallen?):
"Taak Mappen synchroniseren die zijn aangemaakt via xxxx@telenet.be rapporteert fout (0x800CCC0E): Kan geen mappen synchroniseren die zijn aangemeld via xxxx@telenet.be. Fout: Kan geen verbinding maken met de server. Neem contact op met ..."

De beide accounts zijn - ook door mij - via IMAP (993, SSL/TLS) en SMTP (587, STARTLS) geconfigureerd; voorheen was dat POP3.

Nu kan ik dit probleem bij mij thuis (ook telenet) heel goed reproduceren, maar enkel als ik de laptop verbind met het Telenet Wi-Fi netwerk van mijn telenet modem (!!). Ga ik via mijn eigen Ubiquiti Unifi Wi-fi netwerk, dan is er geen enkel probleem. Het telenet Wi-Fi netwerk staat bij mij standaard uit; ik heb het voor deze gelegenheid eens tijdelijk aangezet. Als ik de laptop heen en weer switch tussen mijn Unifi Wi-Fi en Telenet Wi-Fi, dan werkt het heel reproduceerbaar wel (Unifi) en niet (Telenet).
Mijn ouders hebben enkel Telenet Wi-Fi.

Dus: Wat is er mis met het standaard Wi-Fi netwerk van de telenet modem, ivm compatibiliteit van IMAP&SMTP sync?

 

Wat heb ik gedaan om het probleem te reproduceren?

  • Via (oud, maar nog beschikbaar) Windows Configuratiescherm > Mail > E-mailaccounts > Wijzigen > "Accountinstellingen testen..."
    (Screenshot van gelijkaardige schermpjes hier: https://www.windowshelp.nl/outlookemailtesten/index.html De reden dat ik deze gebruik is omdat de nieuwste Outlook 365 applicatie geen makkelijk configureerbaar server setting venster meer heeft; het gaf een nietszeggende foutmelding).
  • Het resultaatvenster toont dan steeds 1 of 2 fouten: "Aanmelden bij server voor inkomende e-mailberichten (IMAP): Er kan geen beveiligde verbinding met de server tot stand worden gebracht" en "Test e-mailbericht verzenden: De verbinding met de server is onderbroken. Als het probleem blijft bestaan, neemt u contact op met ..." (soms geven beiden een fout, soms slechts een van de twee, en heel soms lukt het en is er geen fout)

Wat heb ik allemaal geprobeerd (zonder succes)?

  • Gespeeld met SSL/STARTLS settings. Geen verschil.
  • Wi-Fi netwerk type/profiel in Windows geswitched tussen "prive" en "openbaar". Geen verschil.
  • Windows Defender firewall afgezet voor alle type netwerken (prive, openbaar, domein). Geen verschil
  • Wi-Fi Telenet 2.4 en 5G. Geen verschil.
  • Telenet modem ipv4 Firewall uitgeschakeld (via mijn.telenet.be). Geen verschil
  • Telenet model UpnP aangezet (via mijn.telenet.be). Geen verschil
  • Herstart Telenet modem (via mijn.telenet.be). Geen verschil.

Mijn telenet modem details: "Wireless modem 3.0 (DOCSIS)", Wifi 4 802.11n.
Telenet modem van mijn ouders: "2*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)"

 

Tags (1)
0 Likes
53 reacties
Pepecr
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

kleine correctie...

 

Win 11 Mail werkt   ( via start / Mail en dan account gegevens toevoegen ... )

Via uw link omschrijving Win 11 (via start/uitvoeren/ typ control en druk enter/ microsoft outlook ) werkt het niet...

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

@Pepecr 

Win 11 Mail werkt   ( via start / Mail en dan account gegevens toevoegen ... ) is inderdaad ook een oplossing

zit verschil tussen win 10/win11 mail  en de microsoft email client die je bereikt via control menu

Het ene gaat via microsoft account/ Outlook App, het ander gaat echt via microsoft outlook programma

 

Werkt niet, bedoel je dat je via control de microsoft outlook hebt geconfigureerd en niet lukte of je het programma niet hebt gevonden? Kwestie van deze mee te nemen in oplossingen en problemen bij welk OS versie/ Office versie

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
wardski
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

Even 'for the record': gebeld naar telenet helpdesk om dit te melden (en graag opgelost te zien, zonder mijn ipv4 workaround).

Zoals verwacht afgescheept met de boodschap dat ze voor o.a. Outlook geen ondersteuning kunnen bieden.
Ze raden aan om de telenet webmail te gebruiken.
Doorschakelen naar een 2de of 3de lijns support (die bijv wel weet heeft van ipv6 ofzo) is niet mogelijk.

Net zoals de ondertussen zeer brak geworden mijn.telenet.be website (20x flikkeren van "even geduld" popup vooralleer die pagina laadt), gaat telenet echt wel al een paar jaar achteruit op sommige vlakken...

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

@wardski 

Vind heel raar, Outlook werkt perfect, tis die office365 of Windows 11 dat probleem is, 

Ik gebruik op pc al altijd Outlook nog nooit problemen gehad.

Lees vorige posts hierboven maar.

Goed nieuws mss voor je:

@Pepecr heeft bevestigd dat je wel mail kan gebruiken op win 11 maar niet office365, via de weg:

"Win 11 Mail werkt   ( via start / Mail en dan account gegevens toevoegen ... )"

Blue mail app in MS store, kan ik je als alternatief aanraden op je pc,mobiel. Heeft alles wat pro Outlook ook heeft, en nog veeeel meer. Alles te customizen naar believe!

En herhaal keer extra, je kan je Telenet mail gratis registreren bij Outlook.com, dan hoef je maar in te loggen op site met email en paswoord. Kun je snelkoppeling op bureau blad zetten.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
wardski
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi


@DeLLiAnO  schreef:

En herhaal keer extra, je kan je Telenet mail gratis registreren bij Outlook.com, dan hoef je maar in te loggen op site met email en paswoord. Kun je snelkoppeling op bureau blad zetten.


Bedankt voor al je suggesties en hulp: 't Is echter voor mijn ouders, en elke wijziging van applicatie en ze zijn weken van de kaart 🙂 dus ik probeer te blijven bij wat ze kennen. Het werkt nu ook met mijn hosts file workaround
Zelf gebruik ik fastmail, in een webinterface. Hoe minder outlook, hoe liever 🙂

Ik heb echter nog eens getest op een (andere) Windows 10 laptop die ik hier thuis liggen hebben, ook met Outlook 365 standalone, laatste versie.
Ik kan het probleem daar ook reproduceren (maar minder frequent, lijkt het), met een andere telenet mailbox (namelijk de mijne, die ik verder niet gebruik).

Ik heb half uurtje geleden een Wireshark trace gedaan, en de telenet imap server gooit de TCP connectie vaak met een RST toe over ipv6 (zie screenshot, rode lijn). Waarom is niet te achterhalen volgens mij (er zit geen payload in met wat uitleg). 

Ik blijf er bij: de telenet mail server(s) werken niet goed samen met outlook over hun eigen ipv6 netwerk. Dat het een 'violation'/bug van Outlook is, is goed mogelijk, maar het is onbegrijpbaar dat telenet er dan niet rond werkt (bijv by default resolved naar ipv4 voor die servers ofzo), of zelf contact opneemt met microsoft (gezien de populariteit van die client).

 

mail_capture.JPG

 

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

@wardski 

Graag gedaan hoor.

/Offtopic Ik begrijp je situatie 300%

Ik heb hier veel mensen en bij gecrashte pc's of nieuwkoop EN smartphone, moet elk instellingske identiek staan, elk programmake geïnstalleerd, al hun voorkeuren en dergelijke, en hoor nu goed..tot zelfs op pc en mobiel dat elk pictogram/app op identiek dezelfde plaats staat, zo ver gaat het!

Zet ik een icoon op ander plek, kunnen ze ineens app niet gebruiken want staat op ander plek, als je zegt maar aan kleur en icoon pictogram herken je toch ook. Zijn ze niet dom zeggen ze maar wil wel liever daar en daar.

Dus voor ik begin neem ik van alles screenshots, omdat ze achteraf durven zeggen dat anders is!! /Offtopic

Snap alleen echt niet waarom dat ie het niet doen met de office 365 en al de rest wel. (ale ik al jaren)Je kan nog steeds de Outlook app in MS store downloadend

Grappige is, dat als je op Outlook u Telenet mail registreerde (gewoon email en paswoord) vraagt ie geen instellingen en is het puur inloggen.

Eigenlijk zou je eens als je tijd en goesting hebt is iets voor me moeten testen als je wil.

Probeer eens met Blue mail op de juiste instellingen die ik heb aangeboden is Telenet mail te gebruiken. Ontstekingen en kaders zijn net zelfste als Outlook, je zou dan is moeten zeggen of je dan wel door de test geraakt.

 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
wardski
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi


@DeLLiAnO  schreef:

Eigenlijk zou je eens als je tijd en goesting hebt is iets voor me moeten testen als je wil.

Probeer eens met Blue mail op de juiste instellingen die ik heb aangeboden is Telenet mail te gebruiken. Ontstekingen en kaders zijn net zelfste als Outlook, je zou dan is moeten zeggen of je dan wel door de test geraakt.


Ik heb Bluemail eens geinstalleerd op onze Windows 10 laptop. Leek te werken zonder haperen (maar er is niet echt een feedback venstertje over synchronisatie(fouten))

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

@wardski 

Allereerst super dank voor je test bijdrage!

Had je dan synchronisatiefouten? Zoja dan krijg je melding, zoniet is je mail lekker verstuurd. Ook niet gaan jagen achter spoken he 😛

Maar als je op Blue mail kunt inloggen met exact zelfde Telenet gegevens, dan is er niets mis met instellingen van Telenet, en kunnen deze gebruikt worden op: (kan alleen maar spreken over android/Windows OS)

blue mail app (Windows,android),

MS Outlook app (android, Win 7, win8.1, win10, win11),

outlook office 2013,2016,2019 , email programma (Win 7, win8.1, win10, win11)

Windows mail app (Win 7, win8.1, win10, win11)

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
wardski
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi


@DeLLiAnO  schreef:

Maar als je op Blue mail kunt inloggen met exact zelfde Telenet gegevens, dan is er niets mis met instellingen van Telenet,


Dat wil ik wel aannemen.

Mijn overtuiging is echter dat er iets mis is met de Outlook (op Windows) + Telenet mail server functionaliteit over ipv6 (zoals aangeboden op hun eigen telenet modems).

Je zou kunnen argumenteren dat het dan een zaak is voor Microsoft om dat op te lossen.
Maar gezien de populariteit van Outlook, vind ik dat een gemakkelijke en niet-klantvriendelijke paraplu van Telenet. 

Maar goed, ik maak mij geen illusies, de hulp zal hier niet van Telenet zelf komen...

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

@wardski 

Ik snap je redenatie hoor, maar er is bewijs geleverd met screenshots enal al is een pb naar je gestuurd met bewijs dat het echt via ipv6 wel gaat. En dit alles zonder gefoefel aan je modem.

😕

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

@StefaanH 

Kun jij in dit stukje tekst, het ipv6 adres verwijderen maskeren?

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi


@DeLLiAnO  schreef:

@StefaanH 

Kun jij in dit stukje tekst, het ipv6 adres verwijderen maskeren?


@DeLLiAnO 

Als ik zou weten in welk stukje tekst je bedoelt zou ik eens kunnen gaan kijken ... Of is het inmiddels al in orde gebracht?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
KrisMo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

Ik had het hetzelfde probleem, maar af en toe.
Aan de hand van dit antwoord heb ik IP V6 weggehaald bij mijn adapterinstellingen. En hoppa: probleem opgelost.

Ex-Netweter
 

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

heeft er nu al iemand een oplossing voor dit probleem of is dit al gemeld bij telenet?

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

@Ex-Netweter 

Alle mogelijke oplossingen zijn in deze topic al opgesomd. Je kan zoals het antwoord hierboven je ipv6 uitschakelen. Voor sommige werkt dit

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.