Beantwoorden
wardski
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

Mijn ouders krijgen, op hun nieuw door mij geïnstalleerde Windows 11 Dell laptop, vaak fouten in de Outlook 365 standalone applicatie (versie 2206). Het "verzenden & ontvangen" van de beide email accounts rapporteert (in 50% van de gevallen?):
"Taak Mappen synchroniseren die zijn aangemaakt via xxxx@telenet.be rapporteert fout (0x800CCC0E): Kan geen mappen synchroniseren die zijn aangemeld via xxxx@telenet.be. Fout: Kan geen verbinding maken met de server. Neem contact op met ..."

De beide accounts zijn - ook door mij - via IMAP (993, SSL/TLS) en SMTP (587, STARTLS) geconfigureerd; voorheen was dat POP3.

Nu kan ik dit probleem bij mij thuis (ook telenet) heel goed reproduceren, maar enkel als ik de laptop verbind met het Telenet Wi-Fi netwerk van mijn telenet modem (!!). Ga ik via mijn eigen Ubiquiti Unifi Wi-fi netwerk, dan is er geen enkel probleem. Het telenet Wi-Fi netwerk staat bij mij standaard uit; ik heb het voor deze gelegenheid eens tijdelijk aangezet. Als ik de laptop heen en weer switch tussen mijn Unifi Wi-Fi en Telenet Wi-Fi, dan werkt het heel reproduceerbaar wel (Unifi) en niet (Telenet).
Mijn ouders hebben enkel Telenet Wi-Fi.

Dus: Wat is er mis met het standaard Wi-Fi netwerk van de telenet modem, ivm compatibiliteit van IMAP&SMTP sync?

 

Wat heb ik gedaan om het probleem te reproduceren?

  • Via (oud, maar nog beschikbaar) Windows Configuratiescherm > Mail > E-mailaccounts > Wijzigen > "Accountinstellingen testen..."
    (Screenshot van gelijkaardige schermpjes hier: https://www.windowshelp.nl/outlookemailtesten/index.html De reden dat ik deze gebruik is omdat de nieuwste Outlook 365 applicatie geen makkelijk configureerbaar server setting venster meer heeft; het gaf een nietszeggende foutmelding).
  • Het resultaatvenster toont dan steeds 1 of 2 fouten: "Aanmelden bij server voor inkomende e-mailberichten (IMAP): Er kan geen beveiligde verbinding met de server tot stand worden gebracht" en "Test e-mailbericht verzenden: De verbinding met de server is onderbroken. Als het probleem blijft bestaan, neemt u contact op met ..." (soms geven beiden een fout, soms slechts een van de twee, en heel soms lukt het en is er geen fout)

Wat heb ik allemaal geprobeerd (zonder succes)?

  • Gespeeld met SSL/STARTLS settings. Geen verschil.
  • Wi-Fi netwerk type/profiel in Windows geswitched tussen "prive" en "openbaar". Geen verschil.
  • Windows Defender firewall afgezet voor alle type netwerken (prive, openbaar, domein). Geen verschil
  • Wi-Fi Telenet 2.4 en 5G. Geen verschil.
  • Telenet modem ipv4 Firewall uitgeschakeld (via mijn.telenet.be). Geen verschil
  • Telenet model UpnP aangezet (via mijn.telenet.be). Geen verschil
  • Herstart Telenet modem (via mijn.telenet.be). Geen verschil.

Mijn telenet modem details: "Wireless modem 3.0 (DOCSIS)", Wifi 4 802.11n.
Telenet modem van mijn ouders: "2*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)"

 

Tags (1)
0 Likes
53 reacties
Willyty
Freshman Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

Ik probeer al weken de email instellingen in te vullen om geen foutmeldingen meer te krijgen bij verzenden/ontvangen. Niets werkt! Geprobeerd met outlook 2016, 2019 en 2021. Allemaal hetzelfde probleem. Bij veelvuldig klikken op verzenden/ontvangen komen de emails binnen. Alle andere pogingen geven foutmeldingen dat er geen verbinding met de server kan gemaakt worden. Hulp vragen aan Telenet leverde niets op. 'Wij' doen niets aan Outlook!!!

Tot ik deze week deze post las en de truuk met de hostfile probeerde. Alles werkte plots zoals het moet! Wow, wat een opluchting.

Ik begrijp dat deze oplossing niet ideaal is en dat lees ik ook in de volgende zin:

Nog steeds niet ideaal natuurlijk, want als telenet hun mapping wijzigt, of die specifieke server is even out (het resolved naar een pool van een paar IP adressen dacht ik gezien te hebben), dan zal het niet werken.

Maar moet ik me nu zorgen maken voor de toekomst, of kan ik dan de host file weer aanpassen? Hoe kom ik dan aan de IP adressen?

Of is het beter om IPV6 uit te zetten? Heeft misschien ook nadelen?

Zeer graag een antwoord in begrijpelijke taal aub. Woorden zoals 'mapping'en ''resolved zeggen me niets.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

@Willyty 

Zo raar, alles werkt hier perfect, heb ze allemaal gehad van outlook t.e.m 2019 versie, ook heb ik al in meerdere posts aangegeven hoe in te stellen, maar blijkbaar werkt het wel bij de ene en bij de andere weer niet. (Geen verklaring voor al heb ik wel meer gevoel dat meer voorkomt bij win 11, kan ook maar gedacht zijn)

Je kan ook eens testen, om je telenet mail te registreren (ja dit gaat) en dan je email proberen toe te voegen als een outlook account. Hierna moet je dus alleen in office Outlook programma je email en passwoord van je outlook registratie ingeven. En kiezen voor imap.

Het voordeel nu is dan, dat je dan zowel je email kan benaderen via telenet webmail, outlook webmail, office outlook programma, als ook windows mail programma en Outlook mobile (gsm offcourse).

Laat iets weten of het iets geholpen heeft. 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Willyty
Freshman Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

je telenet mail registreren?

Hoe doe ik dat?

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

@Willyty 

Men excuses! Ik bedoelde met je telenet email, deze aanmaken in microsoft Mail aanmaken in microsoft met eigen telenet email . En dan zoals ik al in vorige post zei. (Vriend met ziggo email doet dit ook zo, dan zou het namelijk kunnen werken.) Je krijgt daarna op je email beveiligingscode van microsoft, die je dan moet ingeven op de website waar je account wou aanmaken, als bewijs dat dit wel degelijk jou email is.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Willyty
Freshman Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

Dank voor je post.

Dat van de beveiligingscode werkt.

Dan kom ik op Microsoft-account-start.

Keuze tussen:

Microsoft 365 aanschaffen

Wachtwoord wijzigen

One Drive opslag

Apparaten

Privacy

Beveiliging

Betalingsoptie

Bestelgeschiedenis

Ontdekken

Gezin

Rewards

Outlook.com

 

Hoe nu verder?

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

Als verificatie is gelukt, kun je vanaf nu ook via outlook site je mail bezichtigen.

Maar nu zou het mss makkelijker lukken om je telenet email in te stellen op office outlook, door deze in te geven als een outlook/microsoft account. Wel zien dat je imap kiest en geen pop3.

En kan je ook je telenet mail toevoegen als je wil zonder serverinstellingen op outlook mobile.

Laat weten hoe het gaat.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Willyty
Freshman Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

Dus in Outlook 2019 een nieuw account maken met de inloggegevens van mijn Microsoft account. En de bestaande accounts verwijderen.

Maar hoe komen mijn Telenet emails er dan in terecht?

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

Je hebt van je telenet mail een microsoft account van gemaakt, waardoor je nu met alleen je passwoord van microsoft (dat je hebt ingevuld) en je telenet email adres, je nu je account kan ingeven bij office outlook.

Gewoon account toevoegen als outlook/microsoft account, je paswoord invullen dat je gebruikte toen je er een mocrosoft account van maakte, en je telenet email

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Willyty
Freshman Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

Beste DeLLiAnO,
Bedankt voor alle moeite, maar ik begrijp er niets meer van.
Ik zet even op een rij wat ik tot hiertoe heb gedaan:
Nav je bericht van ‎28-12-2022 12:08 heb ik met mijn Telenet emailadres en de de sms beveiligingscode ingelogd op de Microsoft site. Later kwam ik er achter dat ik al een MS-account had, nl. mijn telenet emailadres en een MS wachtwoord. Maar goed, eerst had ik dus met de beveiligingscode ingelogd. Volgens mij maakt het geen verschil. 
Op die MS site kon ik verder niets meer doen (?) Mijn Telenet wachtwoord heb ik nog niet gebruikt! Op deze MS site stond wel iets van Outlook.com. Maar daar waren geen emails van mij te vinden. Alle emailmappen zijn leeg. 
Als ik nu in Office Outlook een nieuw account zou aanmaken met mijn MS account (Telenet emailadres en MS wachtwoord)  is er toch geen enkele link naar mijn Telenet emails? Mijn Telenet wachtwoord is toch essentieel!
Zie ik iets over het hoofd? 
Willyty
 
 
0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

@Willyty 

Snap er echt niets meer van 🫤

Vergeet het hele microsoft gedoe en gebruik alleen je telenet email en passwoord van dat email.

Lets give it some other shots:

Pc/laptop/..

1. Wat is je windows versie? 

2. Probeer eens exact deze gegevens te gebruiken, om je account toe te voegen in office outlook.

email Server instellingen telenet imap.jpg

3. Moest punt 2 niet werken, maar je wilt echt wel office outlook gebruiken, schakel dan eens ipv6 uit in je internet adapter. Netwerkadapter/eigenschappen kan je ipv6 uitschakelen.

4. Als dit nog niet werkt zet je ipv6 terug aan. En probeer eens Windows Mail, windows 11 mail. Om daar je account toe te voegen.

5. Als bovenstaande niet werkt, raden veel mensen aan om bv Thunderbird te gebruiken.(of andere, maar meeste gebruiken thunderbird) Deze werkt blijkbaar wel zonder problemen dat ik overal las. (Email instellingen zoals in bovenstaande foto overnemen. Ook blue mail app voor op windows (in microsoft store. Gratis) werkt ook.

Mobiel

Wil je telenet op je mobiel, kan je de outlook app gebruiken met alleen je passwoord, email van telenet, zonder server instellingen te moeten ingeven.(werkt 100%) Of je kan bv blue mail gebruiken,(werkt 100%) heeft meer opties dan outlook app op de mobiel (of andere apps kan ook) wel moet je dan alle email instellingen gebruiken in zowel blue mail app of andere mobiele apps om aan je telenet email te geraken. (Kijk foto boven in deze post voor email instellingen)

Als je alle punten hebt gecheckt voor je telenet mail echt in office outlook te doen werken, en het lukt niet... Bekijk dan de ipv6 workaround, of alternatieve email programma zoals hierboven uitgelegd. Meer is er dan niet aan te doen op gebied van office.

Hoop dat je wat aan hebt aan deze (sorry!) herhaalde post.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
wardski
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi


@Willyty  schreef:

Maar moet ik me nu zorgen maken voor de toekomst, of kan ik dan de host file weer aanpassen? Hoe kom ik dan aan de IP adressen?

Of is het beter om IPV6 uit te zetten? Heeft misschien ook nadelen?

Zeer graag een antwoord in begrijpelijke taal aub. Woorden zoals 'mapping'en ''resolved zeggen me niets.


Dag Willytv, 

Je hoeft je niet al te veel zorgen te maken naar de toekomst toe, of toch niet wat betreft betreft die hostfile ;-).
Indien het binnenhalen of versturen van je email via Outlook, plots en helemaal niet meer zou werken, dan is het IP adres vermoedelijk niet meer geldig. Kans dat dat binnen nu en pakweg 3 jaar gebeurt acht ik niet zo groot. Via "ping imap.telenet.be" in een cmd venstertje (en idem voor "ping smtp.telenet.be") kan je zien welk het nieuwe IP adres is, en dat ingeven in de host file (opnieuw, openen met administrator rechten!).

In onderstaande voorbeeld (is wel op mac, ipv op Windows, maar resultaat zal gelijkaardig zijn), is het adres dus 195.130.132.11 voor de smtp server.

me@iBak:~$ ping smtp.telenet.be
PING smtp.telenet.be (195.130.132.11): 56 data bytes

 

Willyty
Freshman Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

Ga ik proberen. Eerst de hostfile terug zetten en dan aan de slag.

Twee regels toevoegen aan de hostile werkte prachtig. Zo simpel om te doen maar ik heb liever een definitieve oplossing.

Ik wens je een fijn eindejaar toe.

Willyty

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

@Willyty 

Idd met de hostfile is een snelle goede fix van @wardski @ , en mits af en toe te checken, blijft alles werken.

Met ipv6 uitschakelen op je netwerkkaart lukt het ook bij sommige (sommige ook niet)

Voor definitieve oplossing blijft alleen alternatieve goede email programmas over zoals beschreven in men vorige post. 

Voor jou ook een fijne eindejaar gewenst, en een goei gezondheid en een gelukkig nieuwjaar. 🍾🥂

 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Willyty
Freshman Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner!

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

Beste DeLLiAno,

Het fotootje met de accountinstellingen is te onduidelijk om er iets van over te nemen.

Heel graag iets duidelijker aub?

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Outlook IMAP/SMTP probleem ENKEL op Telenet Wifi

@Willyty 

Je kunt op die foto klikken en die daarna uitvergroten. Ik vind hem dan heel goed leesbaar. Weliswaar op mijn op mijn PC met 21 " scherm, dus geen tablet of smartfoon


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes