Beantwoorden
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Mijn e-mails aan aan contact in het UK, met btinternet.com worden sinds enkele dagen steevast geweigerd. Ik zou te veel Spam verspreiden (!), en ze willen hun customers beschermen tot ik beterschap vertoon. En Btinternet zegt ook  : zonder het te weten kan ik besmet geweest zijn door ... mijn provider !

 

Mijn vraag : ligt het echt aan mij ? Ligt het aan Btintenet, dat Telenet niet (meer) vertrouwt ? Of ligt het aan Telenet ?

 

 

 

Aurel

 

@AurelSercu  Ik heb voor u een nieuw topic aangemaakt met uw tekst. Uw tekst heb ik ook herleid tot uw nieuwe vraag. | StefaanH (Krak)

0 Likes
57 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Even ter informatie voor de andere meedenkers / netweters;

Aurel heeft mij via een prive berichtje het bewuste email adres bij btinternet.com gestuurd. Ook ik heb daar vanaf Telenet nu een email naar gestuurd, en wacht op confirmatie, bounce-back of.....?

Emails verzonden vanaf gmail bereiken deze persoon zonder problemen.

 

Mocht mijn email ook niet aankomen, dan lijkt het er sterk op dat de oorzaak ligt bij een foutieve configuratie bij Telenet, wat er toe leidt dat BT emails weigert. Mijn vermoeden gaat in de richting van een onjuist of ontbrekend SPF record in de DNS zone voor de MX-server van Telenet.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

@Arnie 

 

Ik ben eens benieuwd. Dit is een heel interessant issue. Niet voor Aurel (sorry hoor), maar wel leerrijk voor ons.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

De bounceback kan schijnbaar een aantal dagen op zich laten wachten. Ik ben benieuwd naar details van dat bericht.

 

Ondertussen SPF record van Telenet bekeken, en dat lijkt op eerste zicht juist te zijn:

$ dig @resolver1.opendns.com telenet.be txt
;; ANSWER SECTION:
telenet.be.        3583    IN    TXT    "v=spf1 redirect=_spf.telenet-ops.be"

$ dig @resolver1.opendns.com telenet-ops.be txt
;; ANSWER SECTION:
telenet-ops.be.        18000    IN    TXT    "v=spf1 redirect=_spf.telenet-ops.be"

Misschien heeft BT het domein telenet.be op hun blacklist gezet. Van zodra ik de bounceback ontvangen heb zal ik anders eens BT contacteren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Hier is een interessante discussie, met name het antwoord "message 7 of 10":

https://community.bt.com/t5/Email/BT-Mail-suddenly-rejecting-email-as-spam/td-p/1979726#

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Arnie en Stefaan,

 

Over de technische kant van de zaak durf ik me hier niet uitspreken. Alleen dit ter info:

 

1. Het zou me zeer sterk verwonderen dat Arnie's e-mail(s) naar mijn Britse BTinternetter zouden lukken. (Eigenlijk vernam ik al van de Brit : Nothing received ...).

 

2. Ik ben daar ook zeker van omdat ik na die eerste notificatie "Refused" van verleden zondag ook nog andere "test"mails verzonden heb naar datzelfde adres, en ook nog twee andere. Welnu, dat was 4 dagen geleden, en ... de "Refused" notificaties komen binnen. Dus, Arnie, je zal het Refused bericht krijgen ergens in de loop van zondag a.s.

 

3. Niet helemaal relevant meer, maar toch even  nog dat IP-adres (waarvan ik denk / dacht) dat het mijne "dynamisch" (dus : niet "statisch") is. (Er werd mij gevraagd eens te noteren.) Welnu, mijn IP adres is gewisseld ergens tussen zondag en dinsdagmorgen. Het is dan wéér gewisseld ergens in de namiddag van die dinsdag. Maar tot nu (donderdagnamiddag) is het gebleven. Ik ben dus half-statisch, of zo je wil - dat klinkt beter op mijn leeftijd  😄 - half-dynamisch.

 

Aurel

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

@AurelSercuIk heb een mail verzonden di om12:32 naar uw correspondent. Nog geen reactie gezien, maar het is nog geen 4 dagen.

Wat je IP adres betreft. Heb je het dan over je IPadres 192.168.0.X want dat kan vrij frequent veranderen als je uw PC aan en uit zet.

Maar het is je publiek IPadres dat telt en dat kan je maar vinden via http://www.mijnip.nl/ en dat verandert normaal niet snel.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Ignace,

 

Wel, ik zal eens een gedurfde voorspelling doen : je zal een notificatie krijgen zaterdag om 13.28 u. (Door de overgang zomeruur > winteruur kan het een uur verschillen.) Want in de drie gevallen waar ik het ondervond, is het verschil 4 dagen en 56 minuten.)

 

IP adres ... Ik heb het over een IP adres 5.23.1xx.xx En dat is het adres dat ik vind op watismijnip.

Dat is dus niet het adres dat zoals je zegt "vrij frequent verandert". Het adres waarover ik het heb zou dus niét frequent veranderen ? Dat kan. Slechts 3 verschillende in minder dan een week, maar toch had ik drie verschillende in ... drie dagen.

Heeft dat niet-publieke IP-adres een naam ?

 

Aurel

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

@AurelSercu  Dat is het interne IP adres. Geen zorgen over maken. Ik vind het gewoon eigenaardig dat jij in een paar dagen verschillende publieke ipadressen hebt. De mijne blijft maanden hetzelfde.

Ofwel is Telenet op de hoogte dat je IPadres gebanned is en zijn ze er mee bezig.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Ignace,

Over je laatste zin spreek ik me niet uit. Ik kan alleen zeggen dat, als ik gebannen werd, dat dat dan woe. 21/10 omstreeks 11 u. moet geweest zijn (in ieder geval vóór zondagmiddag), en dat ik denk dat toen Telenet nog niet van mijn probleem op de hoogte was, want het zat nog in mijn interne keuken. Hoewel, Telenet weet misschien meer van mij dat ik vermoed.  🙂

 

Over mijn IP maak ik me geen zorgen. Maar ik ben wel nieuwsgierig. En vooral omdat ik per se wil weten dan : Wat veroorzaakt wat ? En waarom ? Vragen die meestal geen antwoord krijgen.

Hoe dan ook, ik hou - uit nieuwsgierigheid dus - mijn statisch/dynamisch niet-publieke interne IP-adres in de gaten, en jou op de hoogte.

 

Aurel

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

@AurelSercu 

 

Uw interne IP adres, dat maakt allemaal niet zoveel uit. Dat mag ook veranderen zoveel het wil, dat is niks om u zorgen over te maken.

 

Uw publieke IP adres, dat je dus te zien krijgt op die website "watismijnIP", dat is wel iets om te onderzoeken. Zoals @igvfer al aangegeven heeft, dat blijft normaal vele maanden stabiel. Er zijn zelfs als personen geweest die een ban of andere ergernis hadden met hun publiek adres en die om een ander te krijgen zelfs de HGW ingewisseld hebben omdat ze er maar niet in slaagden een ander IP adres te krijgen ... Zoals ik u eerder reeds gezegd heb, dat publieke adres wordt dus toegekend aan uw router, en niet aan uw PC. De router is uw brievenbus van en naar het internet.

 

Voor mail liggen de zaken wel een beetje anders, maar dan gaat het technisch worden. Daar heeft iemand hier al iets over geschreven dacht ik ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Ik heb zelf nog geen "refuse" antwoord ontvangen, maar dat zal inderdaad nog wel volgen. Aurel heeft me de email geforward die hij eerder ontving:

 

This is the mail system at host newton.telenet-ops.be.

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

The mail system

<xxx.yyy@btinternet.com>: host mx.lb.btinternet.com[213.120.69.2] said:
421-Policy (1.2.1.3) Too much SPAM received from 195.130.132.45 on
2020/10/25 09:50:18 GMT. As we detected too much spam, we protected our
customers by not allowing any more emails from this IP 421 till we notice
an improvement. You may have been affected unknowingly through your email
provider. Please contact your email provider to assist. Our Postmaster will
be unable to help you. (in reply to end of DATA command)

*moderatoren en kraks, het betreft hier publieke hosts

 

Een test email naar een eigen domein account verliep niet via newton, maar via de telenet mailserver baptiste. Ik vraag me dus af of BTI effectief alle mailserver van telenet geblacklist heeft, en of dit inderdaad het resultaat is van te veel spam ontvangen via telenet. Dat kan ik me eigenlijk niet direkt voorstellen, daarom toch meer het vermoeden dat de telenet mailservers niet aan de strenge anti-spam eisen van BTI voldoen.

Volgens de berichten op internet is BTI uitzonderlijk streng.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Stefaan,

 

Om maar eens mijn lekenstatuut te onderstrepen: na jullie voorbije postings dacht ik gisteren ein-de-lijk begrepen te hebben wat het verschil is tussen intern en publiek IP-adres, en wat van beide ik te zien krijg op watismijnip ...

En nu blijkt dat ik het wéér verkeerd voorhad. Dus heb ik nu voor m'n neus hangen, gemarkeerd in fluo : watismijnip = publiek adres !

En nu maar hopen dat niemand mij straks ... corrigeert.  🙂

 

P.S. Ter info: mijn publiek (jawel, ik ben daar 100% zeker van nu) IP-adres is sinds de late namiddag van di. 27/10 ongewijzigd gebleven. Al bijna 4 dagen nu.

 

Aurel

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

@AurelSercu je hebt het helemaal correct.

Maar je publiek IP mag nog zoveel veranderen: het is niet de oorzaak van jouw probleem en je gaat er ook niets mee kunnen oplossen.

 

De enige die dit wellicht wel zal kunnen doen is btinternet.com.

Enkel de beheerders van hun mailserver hebben voldoende inzicht om de juiste reden te achterhalen voor het niet aanvaarden van de email.  Zij kunnen dan ofwel hun configuratie aanpassen (de meest logische actie als bijv het IP adres van Telenet geblacklist is bij hen) of contact opnemen met Telenet om het onderling op te lossen.  Aan Telenet gaan vragen om dit zelfstandig op te lossen, zonder medewerking van btinternet.com, dat zal niet gebeuren.

 

Ik zou hier persoonlijk niet te veel energie meer insteken en overschalen naar bijv een gmail adres als je met btinternet.com wil blijven e-mailen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Het is heel ongebruikelijk dat het publieke adres (idd het adres wat je te zien krijgt via wat is mijn ip) zich zo regelmatig veranderd. Meestal blijft deze maandenlang ongewijzigd.

Dit staat echter los van het probleem om emails naar een BTI gebruiker te kunnen zenden vanaf Telenet. Zoals bleek hebben we allemaal dit zelfde probleem, en moet de oorzaal daarvan bij de configuratie van de mail-server(s) gezocht worden. Het is nog niet helemaal duidelijk aan welke zijde; BTI of Telenet.

 

Wat betreft het frequent veranderen van het IP adres; we mogen toch aannemen dat het modem aanblijft 24/7 ? Zoals al gesuggereerd was, anders misschien even een ticket openen bij Telenet.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AurelSercu
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Problemen met mails naar UK met btinternet.com

Steven,

En ... ik begrijp het helemaal !

Ook : mijn communicatieprobleem kan opgelost worden met Gmail. Alleen .. ik gebruik Gmail niet echt graag.

Ook had ik gedacht : Zelf contact nemen met BTinternet zal ik zeker niet doen. Maar misschien heeft Telenet meer ... autoriteit dan ik ? Wat natuurlijk waar is, maar misschien heeft zelfs Telenet niet genoeg autoriteit om de aandacht en welwillendheid van BTinternet te krijgen ...

 

Hoe dan ook, mijn probleem is opgelost, in die zin dat ik nu weet dat het niet aan mij ligt ..

 

Aurel

 

P.S. Daarnet notificatie van Telenet dat een nog eens mail van mij aan dat BTinternet-adres (van 26 okt.) niet gedelivered kon worden. Ik zie wel : na 4 dagen en 28 min. dit keer. Dus: het gaat nu (een half uur) rapper ...