Beantwoorden
Nelloke
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken!

Spam en Phising op aliassen.

Kan er iemand mij een logische verklaring waarom ik bijna dagelijks phishing mails krijg op mijn aliassen die ik in het verleden, >10-15 jaar, heb aangemaakt, (waren voor de kinderen bedoeld) met stripfiguurnamen, maar deze zijn nooit, maar dan ook nooit gebruikt geweest. Zou dit nog van de grote datalek geweest zijn waar Telenet ooit mee geconfronteerd is geweest? Bij Telenet zeggen ze dat er geen lek is geweest... Ik dacht ooit iets anders gelezen te hebben. Maar wat mij toch elke dag verbaasd is dat er nog zoveel spam en phishing mails doorkomen. Is dit het nieuwe normaal of wordt er nog verder gewerkt om deze irritante toestand aan te pakken?

8 reacties
patrick37
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

@Nelloke 

Zelf gebruik ik niet eens het mail adres van Telenet maar een eigen mail adres en ik heb ook dagelijks veel spam berichten. Het wordt met de dag erger en erger hoor en dat verminderd niet. Ik plaats dit soort berichten wel direct naar de spam box maar tegenhouden niet echt. Dus je gaat zeker niet de enige zijn die dit heeft. 

Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Ik heb van in het begin gebruik gemaakt van de verschillende aliassen die Telenet aanbiedt: een alias voor zakelijke mails, eentje voor familie, een wegwerpalias, ...

Dat heeft me van veel spam bespaard, maar op enkele aliassen ontvang ik nu en dan wel phishing.

Jaren geleden heb ik eigen domein geregistreerd met mailhosting en een catchall. Dat laatste zorgt ervoor dat ik een uniek adres kan aanmaken voor elke website waar ik me registreer. Als ik spam krijg weer ik onmiddellijk vanwaar het komt en desnoods blokkeer ik dat adres en maak ik een nieuw aan.

Verder gebruik ik Thunderbird als mailclient. Die heeft een zelflerende filter die je moet trainen én je kan die koppelen aan spamlijsten zoals SpamAssassin of SpamPal.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Ex-Netweter

Het kan nog een fout zijn vanuit ons verleden wat mij ook overkwam bij ontvangen van spammail en wanneer deze niet echt interessante is kan men op de link onderaan e-mailadres uitschrijven wat achteraf gezien niet slim was. Op vandaag heb ik nog weinig last van, dankzij spam filter in Telenet-Webmail en de sterkere tool in outlook.
Vanuit "Postvak in" kan men eenmalig de afzender direct blokkeren en automatisch laten verwijderen maar let op deze koekenbakers komen dan terug onder een nieuwe alias zoals Vb:  [e-mailadres verwijderd] of [e-mailadres verwijderd]  Nu alle spam berichten met een domeinnaam zoals @@vogelnest.com worden hier opgeslagen in een lijst voor geblokkeerd e-mailadres(sen) en deze filter bied ook de mogelijk voor het opslaan van u Veilige afzender, Veilige geadresseerde met of zonder afbeeldingen.

aliassen blokkeren.jpg            

Inhoud gewijzigd door Christof (mod) | Reden: mailadressen zichtbaar, verwijderd in de test met melding [e-mailadres verwijderd]

ChristofM
Expert Moderator
Jij alziend oog. ;-) Champagne, lezer van het jaar! Waar zijn die handjes? De race is begonnen!

@Ex-Netweter We hebben jouw afbeelding afgekeurd omdat er e-mailadressen zichtbaar zijn. Ook heb ik de 2 e-mailadressen zichtbaar in jouw tekst gewijzigd naar [e-mailadres verwijderd]. Volledige e-mailadressen aanvaarden we niet. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngChristof
Expert Moderator

igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Die mannen proberen nu eenmaal alle mogelijke varianten op @telenet.be. Als je die aliassen niet verwijdert dan zal je daarop spam blijven krijgen. Ik blokkeer elke dag 5 tot 10 afzenders en toch komen die telkens terug met een ander afzendadres. Van alle mogelijke banken, ziekenkassen, doccles, pensioen en nu sinds de aangifte van de personenbelasting terug online is ook alle mogelijke aanbiedingen voor belastingsbesparing.

Het is voor hen trouwens niet zo moeilijk. Als ze ook maar ergens uw naam hebben gevonden proberen ze naam.voornaam, voornaam.naam, afkortingen en dan met @telenet, skynet enzovoort. Krijgen ze een bounce terug dat het mailadres niet bestaat dan schrappen ze dit automatisch uit hun lijst. Gaat het toch door dan behouden ze dat adres.

De enige oplossing die een beetje helpt is een eigen domeinnaam met daaraan verbonden mailadressen. En dan hopen dat uw provider niet gehackt wordt.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
Ex-Netweter

Sorry onbegrijpelijk als men geen verschil ziet tussen real en NEP adressen in de tekst met nodige uitleg dan hoeft het voor mij ook niet meer verwijderd
dan ook alles dank en einde discussie.
M.v.g. Terra.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@Ex-Netweter  schreef:

Sorry onbegrijpelijk als men geen verschil ziet tussen real en NEP adressen in de tekst met nodige uitleg dan hoeft het voor mij ook niet meer verwijderd
dan ook alles dank en einde discussie.
M.v.g. Terra.

Zelfs al zou jij gecontroleerd hebben of het écht nepadressen zijn (of het om een geregistreerd domein gaat) - wat je wellicht niet gedaan hebt - dan kan een domein wat vandaag niet geregistreerd is morgen wél geregistreerd worden. En die nieuwe eigenaar wordt dan mogelijk opgescheept met spam, omdat jij die adressen hier op een openbaar forum hebt gegooid.

Moeilijk is het niet: vermeld/toon géén e-mailadressen, tenzij met domeinen die daarvoor dienen zoals bijv. example.com of openbare adressen zoals bijv. verdacht@safeonweb.be.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Ex-Netweter

Nee echt ik heb gezegd einde discussie. En verwijderd alles.