Beantwoorden
Merel
Freshman Meerweter
Berichten: 66
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Warming up? De vlam zit erin.

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

Bij gebruik van Thunderbird moeten twee TN accounts worden gebruikt. 
Bij openen van TB moet men het TN wachtwoord geven.  (Imap accounts)
Mag nog wel als normaal beschouwd worden.

Maar verzenden van een bericht komt steeds een pop-up die vraagt naar het wachtwoord bij de provider. (Dat zijn dus wel exact dezelfde als bij het openen van Thunderbird cliënt).
Ik moet het telkenmale manueel invulllen en dat is vervelend. Geen enkel bericht kan automatisch vertrekken uit de verzendmap, vooraleer het wachtwoord wordt ingevuld. 
Hoe kan men berichten automatisch verzenden zonder handmatig telkens opnieuw te moeten het wachtwoord in te vullen ? 

Hebben browser(s) / antivirus software / Telenet instellingen invloed of moet slechts bij Thunderbird wat veranderd  ? Is er een optie om voor elke TN account het wachtwoord te laten onthouden door de SMTP server ? Ik vond geen oplossing. Bedankt

Tags (1)
0 Likes
20 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

@Merel 

 

Je kunt bij TB op twee manieren met verschillende accounts werken. Je moet met profielen werken. Ofwel zet je meerdere (of alle) accounts in één profiel en dan heb je na het aanloggen alle accounts in één keer in overzicht. Ofwel gebruik je voor elk account een ander profiel en dan heb je na het inloggen enkel dat account ter beschikking. Of een combinatie van beide indien je meerdere accounts wilt gebruiken.

Ik persoonlijk heb de accounts gescheiden in elk een apart profiel. Wanneer ik TB start krijg ik een pop-up van de profiel manager die mij vraagt welk profiel ik wil gebruiken. (opgelet, je kunt aanklikken dat je steeds hetzelfde profiel wil gebruiken. In dat geval moet je manueel de profiel manager ipv TB opstarten indien je eens een ander profiel wil gebruiken).

 

En nu komt het: de paswoorden zitten in mijn profiel. Ik moet nooit een paswoord ingeven wanneer ik een profiel open om te werken of om een mail te versturen. Jamais.

 

Ik weet dus niet hoe jij dat geflikt hebt, maar als je alle gegevens juist en volledig invult in uw profiel valt TB u daarna er nooit meer mee lastig ...

 

Je kun mss eens, met gevoelige data verborgen/gemaskeerd, een screenshot posten van wat en hoe jij ingevuld hebt in uw profiel(en).


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

@Merel 

 

Misschien eerst even deze tip: in het menu van TB, onder "extra", het onderste item "opties" eens openen. Daar kun je aangeven dat je wachtwoorden wil onthouden:

 

wachtwoorden.JPG


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

@Merel 

Enkel bij het instellen van een nieuwe account moet je het wachtwoord ingeven. Controleer eens je instellingen in Thunderbird. 

 

Controleer onder Extra, Opties, Beveiliging, Opgeslagen wachtwoorden, Wachtwoorden tonen

Je kan altijd op die plaats per account us wachtwoord wissen en daarna één keer opnieuw ingeven.

Voor SMTP: STARTTLS en normaal wachtwoord

Voor IMAP: SSL/TLS en normaal wachtwoord

 

Edit: @StefaanH was er sneller bij. 

Ik werk zonder profielen met verschillende accounts en moet ook nooit een wachtwoord ingeven. 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

@janne_man 

 

ik denk dat we ongeveer gelijktijdig dezelfde ingeving hadden 😋


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

@StefaanH 

In het Frans hebben ze daar een uitdrukking voor: les grands esprits se rencontrent 🤔😀

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

@Merel  en @janne_man 

 

Dat van die profielen is natuurlijk eigen keuze en smaak. Ik persoonlijk gebruik wel profielen omdat ik die twee accounts volledig gescheiden wil houden. Wanneer je alle accounts in één profiel stopt staan die allemaal tegelijk in de linkerkant beschikbaar. Een kleine vergissing van account is dan rap gemaakt ..

Ik gebruik één telenet account voor mijn persoonlijke mail en een tweede voor mijn "jobke" als secretaris van de karate vereniging. Met twee profielen kan ik mij nooit vergissen ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord


@janne_man  schreef:

@StefaanH 

In het Frans hebben ze daar een uitdrukking voor: les grands esprits se rencontrent 🤔😀


De Franse cultuur is nog zo dom niet .... 😇


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

@janne_man  @StefaanH 

Opgepast voor: "les grands esprits commencent à flotter". 😏😉

Merel
Freshman Meerweter
Berichten: 66
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Warming up? De vlam zit erin.

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

Erg goed geholpen met alle ontvangen inbreng. Héél erg bedankt iedereen.

Met deze informaties ben ik op de goede weg. Ik heb een paar snelle testen gemaakt op verzenden zonder te moeten wachtwoorden onvoeren. Die verzonden berichten moet ik nog checken.

Ik beschik helaas over genoeg tijd vanwege moeilijke omstandigheden.

Vergeef om niet in te gaan over jullie begrijpelijke vraag naar feedback met bijgaande screenshots.

 

Ben al heel blij met het vinden van het diep verdoken pad : Tools>Security>Passwords>MasterPassword  

Waarom "Tools" en "Extra" gelijke functies zijn is me een taalkundig raadsel en in het Frans zal het wellicht nog veel zotter klinken (sorry voor de Grands Esprits)

 

Alleen stel ik me de vraag waarom het bij Thunderbird moeilijker te vinden wordt gemaakt dan elders inzake instellingen. Stijle leercurve ! Tot binnenkort als ik nog moeilijke vragen heb. Nu naar "test periode" met de ontvangen adviezen.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

@Merel 

 

Blij dat we kunnen helpen hebben. 😊

 

Maar opgelet: ik lees dat je overweegt om Masterpassword te gebruiken. Als je dat goed leest zul je zien dat, wanneer je dat gebruikt, je iedere keer bij het openen om dat paswoord gevraagd zult worden. Niet bij elke mail, maar iedere keer dat je TB opstart.

En ik meende begrepen te hebben dat dit nu juist uw frustratie of ergernis was, telkens een paswoord in te moeten geven ...

 

masterpaswoord.JPG


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

@Merel 

Iets is maar zolang moeilijk te vinden tot men het gevonden heeft.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

"Gereedschappen" als vertaling lijkt me wat lang. Misschien is dat de reden.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Merel
Freshman Meerweter
Berichten: 66
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Warming up? De vlam zit erin.

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

Bedankt voor die tip. Heb gebruik van master paswoord nu tevens uitgevinkt. Zonder het hoofd-pw is het helemaal echt vlot. Er wordt nooit nog naar een pw gevraagd.  Beide accounts staan samen in de mappen kolom links. Ik heb hiermee geen toch probleem omdat telkens de onderliggende mappen van niet-gebruikte account niet getoond zijn ("collapsed" ; slechts de naam van de niet gebruikte account is dan zichtbaar).

 

TB wordt stilaan wel mijn favoriete mailcliënt. Alleen mochten de lettertekens wat meer contrast  hebben,Vergeleken met MS-Oulook2010 is deze laatste beter leesbaar. Ik heb mij daar nog niet mee bezig gehouden.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Thunderbird vraagt telkens opnieuw het TN wachtwoord

Normaal gezien blijft de instelling bewaard als je die mappen openhoudt. Bij mij is dat toch zo.

 

Een tip: als je een mail hebt die je wil bewaren, dan kan je die selecteren en op 'a' duwen. De mail wordt dan gearchiveerd in een map 'Archives' met subpmappen per jaar.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes