Beantwoorden
Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 504
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? JACKPOT!

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

Hey leden

 

Vandaag hebben een 115.000-tal klanten een e-mail ontvangen om hun Telenet-mailbox nog veiliger te maken. Deze mail is geen spam en is wel degelijk van ons afkomstig. 

 

Het gaat hier alleen om klanten die POP3 gebruiken. We raden dan ook aan om dit aan te passen naar SSL/TLS (in Apple: Gebruik SSL). Meer info over POP3 kunnen jullie hier nog eens terugvinden: https://www2.telenet.be/pop3.

 

Moesten er vragen of onduidelijkheden zijn, mag je ze zeker stellen. 

mailbox.PNG

 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

29 reacties
JefAntenne
Professional Weetjeslezer
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

Hou er dan maar rekening mee dat je over een paar weken geen mails meer kan ontvangen of versturen. En daar ben ik boos over.

0 Likes
JefAntenne
Professional Weetjeslezer
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

En als je dat doet kan je niet meer mailen "omdat de telenetserver geen SSL ondersteunt" ( dat zegt het foutbericht toch )

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

Er zijn meer voorbeelden van veranderingen ten behoeve van onze veiligheid, of die van een provider.

Vroeger kan je op veel websites nog een eenvoudig wachtwoord gebruiken, tegenwoordig is meestal een sterk wachtwoord in combinatie met 2-weg verifcatie vereist. Ook zien we bij banken dat de authenticatie methodes zich ontwikkelen, en dat oude toegangs-methodes niet langer ondersteund worden.

 

Sommige programa's (Outlook, Thunderbird enz.) evolueren mee met deze ontwikkelingen, andere programma's (XP, MS-IE, WML) niet, en kunnen na verloop van tijd niet meer gebruikt worden, omdat ze niet langer aan de hedendaagse normen voldoen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JoBu
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Trick or treat? Leesclubje starten? It's your fifth party! It's your fourth party!

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

Hallo

Op mijn desktop (met Outlook 2013) kan ik de stappen die in de werkwijze staan niet toepassen. Bij "POP- en IMAP-accountistellingen" kan ik ook nergens SSL/TLS aanvinken. Het type account staat op POP3 maar dit kan ik ook niet aanpassen. Wat nu?

Dank je bij voorbaat bij een oplossing.

0 Likes
DavidV13
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

Ik gebruik Outlook 2016 (Office Pro 2016).

 

Wanneer ik in Outlook SSL/TLS wil inschakelen, geeft dit steeds de error dat er iets misgegaan is en dat de aanpassing niet is opgeslagen in Outlook.

 

Verder staan er geen details in de foutmelding.

 

Graag hulp,

 

Mvg.

David

0 Likes
Johny54
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
De kop is eraf! Hi there!

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

doordat je het type versleutelde verbinding niet kan kiezen tussen SSL en TLS maar alleen SSL/TLS zet je deze op automatisch.

grts

Johny

0 Likes
Merijn
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

Als er dan toch gevraagd wordt om onze mailbox beter te beveiligen, waarom wordt er geen tweestapsverificatie toegevoegd aan webmail en mijn.telenet.be ? 

0 Likes
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

Ik gebruik ook nog een oude MS Office Outlook versie, blijkbaar moet ik deze vervangen door een recentere versie (zal dan meteen maar 2021 worden?) om nog te kunnen e-mailen. Toevallig echter werd me vorige week door iemand (die het gezien zijn status van IT-er zou moeten weten...) verteld, dat een Telenet account niet meer zou werken met POP3, maar enkel nog met IMAP, en zou ik met eender welke Outlook versie of welk ander e-mail programma dan ook, niet meer met POP3 (mijn voorkeur) kunnen werken, maar verplicht zijn om IMAP te gebruiken. Dit niettegenstaande Telenet voor hulp met hun nieuwe procedure verwijst naar een pagina op hun site hoe een POP3 account aan te passen in je e-mail programma.

 

Klopt de uitleg van deze IT-raadgever, of zal POP3 wel degelijk nog werken wanneer ik een nieuw e-mail programma installeer?

 

Alvast bedankt voor enige opheldering.

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

Telenet raadt IMAP aan, maar ondersteund ook POP3, echter enkel nog met SSL.

Ik kan me niet voorstellen dat ze zouden stoppen met de ondersteuning van POP3.

 

Vanaf maart 2022 ondersteunen we alleen nog POP3 e-mailverkeer mét SSL. Vergeet SSL(/TLS) dus zeker niet aan te vinken! Zo zijn je e-mails beschermd. Gebruik je verschillende toestellen en/of mailboxen met de oude POP3-instellingen? Pas ze dan overal aan naar SSL/TLS!

 

  • Servernaam: pop.telenet.be
  • Poort: 995
  • Beveiligingstype: SSL(/TLS)

   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

@YvesK 

 

Zoals @Arnie  reeds heeft aangehaald, POP3 blijft ondersteund door Telenet. Dat het momenteel alvast nog werkt kan ik bevestigen, ik gebruik nog steeds POP3 met Thunderbird op mijn PC.

 

En ik ben niet van plan om dat te veranderen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox


@StefaanH  schreef:

@YvesK 

 

Zoals @Arnie  reeds heeft aangehaald, POP3 blijft ondersteund door Telenet. Dat het momenteel alvast nog werkt kan ik bevestigen, ik gebruik nog steeds POP3 met Thunderbird op mijn PC.

 

En ik ben niet van plan om dat te veranderen.


Here the Same Thing! POP3....Thunderbird....Het werkt zoals het moet dus waarom veranderen?

YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

@Arnie  --  @StefaanH 

 

Bedankt voor deze confirmatie; zo had ik het zelf ook begrepen, maar had me dus ten onrechte laten bang maken door iemand die op het verkeerde spoor zat.

 

Nu enkel nog een nieuw e-mail programma uitkiezen (en installeren), want met MS Office 2007 werkt geen enkele combinatie van POP-poort/SMPT-poort, maar dat zijn zorgen voor na de dringende tuin-lentewerkzaamheden; tot zolang behelp ik me met Telenet Webmail.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

@YvesK 

 

Er zullen er wel vele goede zijn, maar ik kan, uit eigen ervaring, ten stelligste Thunderbird als mail client adviseren. Technisch OK, veel instelmogelijkheden, probleemloos verschillende accounts samen of apart beheren, en dat allemaal helemaal for free ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

Thunderbird stond inderdaad bovenaan mijn To-Check lijstje. Office 2007 is steeds mijn favoriet gebleven vanwege de ergonomie van het design (de gele map-icoontjes in de In-box folders lijst vind ik het visuele equivalent van - nog niet bestaande(*) - voelbare lijntjes op een touch screen). Maar bij de nieuwe versies zijn die, denk ik, toch ook al verdwenen, dus waarom nog bij Outlook blijven?

 

Bedankt om me alweer eens gerust te stellen in mijn eigen bevindingen.

 

(*) Off-topic: is ooit wel eens een begin gemaakt met "tactile feedback" monitor schermen, maar na de aankondiging van het idee nooit meer iets van gehoord...

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Verbeter de beveiliging van je Telenet-mailbox

@YvesK 

 

Hier nog een voorstander van Thunderbird (en POP3). Ik gebruik TB sinds de eerste versie beschikbaar was. Er is ook kalender aan gekoppeld (waaraan je Google Calendar kan koppelen) en er zijn verschillende add-ons en themes die je kan gebruiken. Eentje om bijvoorbeel bijlagen verstuurd via Outlook te openen. En je kan verschillende identities aanmaken. Handig als je zoals ik met een catch all werkt.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.