Beantwoorden
mdc1756
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken!

mijn inbox staat bjina vol, ik heb alle mail nog nodig

Hoi,

Mijn mailbox is bijna vol, kreeg daarvoor al een paar keer een mail daarover.

Ik heb dan wat mail verwijderd, maar de meeste mappen in de inbox heb ik nodig.

Ik weet dat het programma Mailstore bestaat om ze naar daar te exporteren, heeft iemand daar ervaring mee, is het moeilijk te gebruiken, kan ik daar direct naar de oude mail gaan kijken en kan ik nieuw binnengekomen mails direct naar de map in het programma Mailstore zetten.

Je hebt ook nog Thunderbird om mee te werken, wie heeft er ervaring met een van de twee, of heeft andere opties.

Alvast bedankt.

Groetjes

Mdc1756

15 reacties
janMsel
Professional Beetjesweter
Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi! It's your fifth party!

Dat probleem heb ik ook, ik ben wel alle bijlagen die de emails bevatten in gelijk aardige mappen op de HD gaan downloaden, dat spaart enorm veel ruimte in de server van de emails. En het doet me ook wat zuiniger worden in de emails die ik nog denk nodig te hebben.

Ook in versturen heb ik alle bijlagen gedownload of zelfs verwijderd, omdat ik die data al had staan in de HD van de betrokkene.

Ik moet zeggen dat hiermee toch gemakkelijk (bij mij toch) 1 Giga is gespaard.

Telenet zou de opslag kunnen verhogen (misschien met meerprijs) maar een beetje opkuiswerk en een nog beter management van de emails is goedkoper en vooral ook veel interessanter.

igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Belangrijke mails opslaan als .pdf. In Outlook 365 via bestand/afdrukken en kiezen voor PDF. Al het nodige staat erin afzender en dergelijke. Bijlagen opslaan op je PC.

Andere mogelijkheid. Mailbox huren met domeinnaam bij one.com of dergelijke. Prijs ergens tussen de 35 en 120€ per jaar. Dan kan je die extra ruimte gebruiken om je mails in op te slaan. Door ze erin te slepen.

Nog een mogelijkheid. Op je vaste PC de mailbox in je mailclient (Outlook, Thunderbird of iets dergelijks) aanspreken via POP3. Je kan het zo instellen dat mails gedownload worden op je PC maar alle die ouder zijn dan bvb 3 of 6 maanden verwijderd worden op de server. Maar al je mails staan dan wel op je PC tot x aantal jaren ver. Dezelfde mailbox kan je nog aanspreken via IMAP op je smartphone of tablet en voor de synchronisatie is het ook beter dat je mailbox maar gegevens bevat van 6 maanden ver of zoiets.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Je schijft enkel van inbox maar in de andere mappen (spam, junk, prullenbak, Trash, verzonden, send) staan eventueel ook mails die weg kunnen.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Joske_tv
Freshman Beetjesweter
De kop is eraf!

Ik heb Mailstore (home versie) al gebruik in combinatie met outlook. Dat werkt prima. Voor Thunderbird zal je zelf even moeten testen.

Ik ben ook een van van de zoekfunctie in Mailstore.

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

De standaard mailbox van Telnet is 5GB groot. Bij gmail krijg je 15GB. Je zou kunnen overwegen om een gratis gmail account aan te maken, en deze zo in te stellen dat die via POP3 je telenet emails ophaalt. Je kunt dan nog altijd je emails in de cloud terugvinden. Behalve gmail zijn er natuurlijk nog andere opties. Je kunt vanaf gmail ook emails versturen, zelfs gewoon met je telenet emailadres.

Indien het niet nodig is de emails van overal te benaderen, maar bijvoorbeeld een lokaal archief goed genoeg is, kun je thuis op je PC een mailclient als Thunderbird, Outlook of eender wat gaan gebruiken, en deze via pop3 je emaisl laten ophalen.

Ter verduidelijking: POP3 downlaod je emails, en verwijderd ze in principe van de server. Er zijn wel opties, afhankelijk welke client je gebruikt, om bijvoorbeeld de emails wel op de server te laten, of dit te beperking voor een ingestelde tijdsdur, biijvoorbeeld 10 dagen.

Bij het gebruik van IMAP synchroniseert de client zich met de server, maar worden de emails niet automatisch van de server verwijderd, dus win je ook geen capaciteit.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
kristofDW
Professional Allesweter

@mdc1756 Je kunt ook een archiefbestand (.pst) aanmaken in Outlook en daarin al je oude e-mails opslaan.

Dit bestand kun je later toevoegen aan een andere Outlook-client als je dit zou willen, zodat je de e-mails daar ook kunt inzien.

Deze .pst-bestand neemt geen ruimte in op je online mailbox.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Als je Thunderbird gebruikt, kan je de e-mail die je wil bewaren opslaan in lokale e-mailfolders. Je kan ook elke mail extorteren als eml bestand.

janne_man_0-1740732977745.png

Het voordeel van de eml-bestanden is dat deze leesbaar zijn door zowat all e-mailprogramma's. 

Je kan deze zoals alle bestanden in folders en subsfolders. Het nadeel is dat ze veel plaats innemen.

Als je e-mail zo belangrijk is, dan neem je een risico om die uitsluitend op een server te bewaren. Elke server, kan niettegenstaande alle beveiligingen, het toch eens laten afweten. Ik raad je dan ook aan om steeds twee onafhankelijke kopies te maken en te bewaren van je zo belangrijke e-mails.

waterrat1978
Freshman Meerweter
Full speed writing! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

ik heb ongeveer 3000 mails staan in mijn telenet webmail-account,waaronder het grootste deel als ongelezen staat aangevinkt.
bijna alle mails zijn in gewone tekstvorm.dus zonder foto's,video's of dergelijke.
loop ik ook al het risico om zo'n mail te krijgen van telenet?

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Met plain text of zelfs html mails gaat die 5 GiB niet zo snel vollopen. Je kan altijd even kijken hoeveel opslag je nog over hebt.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Arnie
Professional Allesweter

Ik denk dat de belangrijkste vraag eerst en vooral moet zijn, hoe je toegang tot al die emails wilt hebben.

Indien dit ten alle tijden en van overal nodig is - kies dan voor een andere cloud provider, die gratis meer ruimte biedt, zoals bijvoorbeeld gmail. Google biedt overigns ook voor een zeer laag tarief upgrades van die capacitiet aan. Ik gebruik 100GB, ipv de standaard 15GB, en betaal daar volgens mij ongeveer 10 euro per jaar voor. Zou het moeten nakijken, maar is zeker niet duur.

Indien het voldoende is om enkel thuis de archief emails te bekijken, gebruik dan gewoon een pop3 email client (zoals thunderbird), en zorg voor de zekerheid voor periodieke backups. Je PC is anders de enige plaats waarop de emails staan, en mocht daarmee iets gebeuren zijn ze weg. Backup kunnen eenvoudig gegdaan worden door bijvoorbeeld de hele mail folder (of bij outlook het pst bestand) naar een externe HD of USB stick te kopieren, en die ergens anders veilig op te bergen.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Je zal ze moeten zelf moeten opslaan

Daar moet je zelf voor in staan

Uitbreiden gaan ze niet doen afbouwen wel

Er zijn cloud genoeg dat je kan kopen voor alles op te slaan

janMsel

jammer genoeg wel, het is gemakkelijk om je telenet adres te gebruiken, wordt door velen gebruikt, ik heb wel een backup op gmail, maar dat verstuurd niet goed vind ik.

Misschien moet ik een eigen domeinnaam maken en dan kan ik via dat kanaal iets meer doen. dank je wel alvast, 

Alle bijlagen wegdoen heeft heel wat ruimte gemaakt op mijn account

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Zou zien voor nog een alternatief voor de toekomst

Alles blijft niet duren veel zaken zijn stop gezet of worden beperkt

En neemt veel plaats in zeker bij oude gebruikers die het zelf niet meer gebruiken

janMsel

Wanneer je over de volumebalk gaat met je muis (rechts boven) 

janMsel_0-1740764451133.png

dan zie je nog hoeveel ruimte je hebt in je mailbox.