Beantwoorden
RonC
Professional Weetjesweter
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! De vlam zit erin. Wereld gedichtendag

telenet email service of Icloud?

Ik ben aan het kijken voor een stabiele email provider voor op de lange termijn te gebruiken.

ik gebruik nu al @telenet en ik heb ook een Icloud.

ik dacht voor echt belangrijke contacten of logins alles over te zetten naar die van Icloud.

Dan moet ik natuurlijk in het Apple ecosysteem blijven wat ik toch van plan was.

wat ik me eigenlijk dus afvroeg. Is dit dd goede keuze van de 2? Is er een kans dat ooit die van Telenet stopt met alles of verdwijnt? Heeft eentje van Apple sowieso geen oneindige houdbaarheid en veiligheid?

10 reacties
WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

@RonC  schreef:

Dan moet ik natuurlijk in het Apple ecosysteem blijven wat ik toch van plan was.

Dat hoeft niet perse, een iCloud mailbox kan je via IMAP op ieder toestel binnen halen (sommige mailclients hebben volledige ondersteuning voor iCloud).

@RonC  schreef:

Is er een kans dat ooit die van Telenet stopt met alles of verdwijnt? Heeft eentje van Apple sowieso geen oneindige houdbaarheid en veiligheid?

Uiteraard kan Telenet ooit stoppen met dat aan te bieden, maar net zo goed kan Apple de stekker uit iCloud trekken...

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Waarom neem je geen eigen domein met mailhosting? Dat kost misschien wat meer, maar je ben niet meer afhankelijk van Apple of van Telenet en je kan die domeinnaam altijd verhuizen als je wil.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
SarahV
Experienced Meerweter
De vlam zit erin. Goed bezig! Alles op zijn plek! Say what?!

Maar blijf je, net als Telenet en / of Apple, altijd afhankelijk van een 'externe' dienst. Net als vandaag bv. Proximus netwerk was in gans België even 'offline' ... als de stekker eruit gaat mag je ook je eigen domein of wat dan ook hebben ... deze zal ook niet meer werken.

Dus eigen domein, Telenet ... of wat dan ook 🤔 doen waar je je goed bij voelt ...

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

Op het internet ben je altijd wel afhankelijk van een andere partij. Zelfs als je je mailserver zelf zou hosten (en dan bedoel ik zelf servers installeren, wat de doorsnee gebruiker beter niet doet) moet die verbonden zijn met het internet. Die verbinding kan ook wegvallen.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Ik heb mailboxen op eigen domein en die zijn ook via IMAP bereikbaar op eender welk netwerk. Hetzij kabel, xDSL, mobiel, fiber. Dus dat is een verkeerd argument om Icloud te nemen. Daartegenover met je eigen domeinnaam kan je naar eender welke provider er zijn er genoeg.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter

@SarahV 

Dat is een kromme vergelijking. Een domeinnaam registeren en vernieuwen kan je bij eender welke aanbieder. Je kan kiezen waar je mailhosting neemt of je zet een eigen mailserver op en doet het zelf.

Je bent dus absoluut niet afhankelijk van één partij zoals bijvoorbeeld Telenet. Staat het je niet aan bij een bepaalde aanbieder, dan verhuis je naar een andere. Het grote voordeel is dat je domein (en dus je e-mailadressen) hetzelfde blijft.

En ja, als het hele internet plat ligt, dan werkt dat eigen domein (even) ook niet meer. Dat lijkt me logisch. Maar zolang je de rekening betaalt behoort dat domein aan jou toe.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
RonC
Full speed writing! WOW, overzichtelijk! De vlam zit erin. Wereld gedichtendag

Ook waar, maar ik weet het niet, ergens heb ik toch meer vertrouwen in dat Apple hun diensten zo blijft aanbieden met bijna een miljard Icloud mail gebruikers dan Telenet.. in mijn hoofd zit het toch zo met zo een groot bedrijf. 🙂

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Als dat groot bedrijf plots denkt dat het niet genoeg winst meer te maken en dan maar beslist dat je voor je e-mail moet betalen, dan weet je ook hoe laat het is. 

Niet is zeker. Niets is blijvend.  De grootste controle heb je inderdaad met een eigen domeinnaam. Dat heb je zelf in handen. Je hebt dan de mogelijkheid van een oneindig aantal pseudo aliassen (om het even wat links staat van het @-teken). 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

Apple is een Amerikaans bedrijf en valt onder de Patriot Act. In principe heeft de overheid dus toegang tot iCloud. Dat op zich zou al voldoende moeten zijn om niet voor iCloud te kiezen.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
Tera
On a roll... Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader!

De stabiliteit kan echter ook verstoord worden door graafwerkzaamheden in de directe omgeving of zelfs in een dorp verderop. Het is daarom raadzaam om de functies van uw e-mailclient te controleren op lokaal vlak, met name het beheer van uw POP3-account en het archiveren van belangrijke en minder belangrijke berichten. U kunt uw gearchiveerde berichten zelfstandig doorzoeken en bekijken, en de opslagruimte is onbeperkt; het werkt automatisch volgens uw voorkeuren. iCloud biedt daarentegen tot 5 GB gratis opslagruimte.