24748
netweters
|
152280
antwoorden
|
20688
vragen
|
Ik overweeg al enige tijd om een eigen modem te plaatsen zoals een Fritzbox maar Telenet gebruikt nog geen SIP voor vaste telefonie.
Je kan inderdaad mobiel bellen, maar in het ONE pakket zit een vaste lijn waar ik graag nog van gebruik maak.
Natuurlijk is een Fritzbox + E-Router een optie maar dan zit ik met 2 apparaten waarvoor er niet echt ruimte meer is.
Zijn er al plannen of vordering bij Telenet om richting SIP te gaan? Misschien dat dit intern eens nagevraagd kan worden?
@DylanVanAssche er is wel een mogelijkheid dat je SIP gebruikt bij Telenet : https://www2.telenet.be/business/nl/sme-le/aanbod/communiceren/telefonie/sip/
Dit is normaal gezien alleen voor Business klanten.
Zoals @kristofDW hierboven schreef, Voip/SIP is niet onbekend bij Telenet, maar wordt alleen aangeboden aan Bedrijven
Technisch gezien heeft Telenet dus perfect de mogelijkheid om jouw vaste lijn te ontkoppelen van de modem, en voor jouw nummer een SIP lijn ter beschikking te stellen.
Administratief zal dat wel niet kunnen, maar dat is meer een marketing beslissing dan een technische.
Misschien dat Telenet ooit beseft dat er hiervoor een vraag bestaat, en ze de VoIP mogelijkhied beschikbaar stellen voor particilieren of zelfstandigen.
Vooral gezien de vrije modem hardware keuze nu toch een feit is, maar dat klanten (zoals jij) hun eigen modem niet kunnen gebruiken omdat SIP niet ondersteund wordt.😫
Klopt! SIP is er voor Business, maar niet voor particulieren helaas.
Met deze post hoop ik het wat onder de aandacht te brengen... Dit probleem werd aangehaald in andere posts maar dan blijft het wat verborgen.
Zal me dus moeten behelpen met E-Router + DIY firewall/router in de tussentijd vrees ik, een nieuwe modem/router aankopen is wat nutteloos dan.
Tenzij de concurrentie hier met een betere optie komt want hier ligt al Fiberklaar fiber binnen maar de TV diensten van Telenet zijn toch nog stukken beter momenteel.
Blijft het "vaste telefonie via eigen modem" probleem ook bestaan als je een fiber aansluiting bij telenet neemt?
In dat geval zal ik snel overschakelen naar een andere provider...
De specificaties voor telefonie bij FTTH XGS-PON kan je hier vinden: Eigen modem | MyTelenet (zie het document onder "Internet", staat niet onder "Telefonie")
Hoofdstuk 5 d, vanaf pagina 11, gaat over telefonie en dat lijkt me wel allemaal over SIP te gaan.
@MarSel schreef:Blijft het "vaste telefonie via eigen modem" probleem ook bestaan als je een fiber aansluiting bij telenet neemt?
Neen, zoals @WG94 hierboven al schreef, is telefonie via FttH volledig SIP 👍
De klant zal dus zijn eigen Fibermodem kunnen gebruiken, op voorwaarde dat de router aparte VLAN's ondersteunt voor Telefonie:
Een Fritz!Box 5590 Fiber bijvoorbeeld ondersteunt dat.