Beantwoorden
jonasclaes
Professional Beetjesweter
Tien op tien! Jij bent af! A born reader! Handje vol!

Verkochte FritzBox wil niet activeren op Orange kabel

Dag collega Netweters!

Ik heb recent mijn FritzBox 6690 verkocht via 2dehands, en een nieuwe Arris CM3500B aangekocht en geactiveerd.

Mijn ervaring met de CM3500B is vlekkeloos, en werkt perfect.

Alleen krijg ik nu van de persoon aan wie ik mijn FritzBox 6690 verkocht heb de melding dat hij hem niet kan activeren via Orange, omdat ze hem vertellen dat deze nog bij Telenet geregistreerd / geactiveerd zou zijn...

Geactiveerd lijkt mij eerder onlogisch, aangezien ik mijn CM3500B geactiveerd heb, en de FritzBox z'n MAC-adres gedeactiveerd heb door de modem swap.

Echter lijkt het mij wel plausibel dat het CM MAC-adres van de FritzBox, ergens nog in de Telenet systemen bestaat, en hierdoor door Orange niet geactiveerd kan worden.

Hebben we hier ergens een mailadres voor of een aanspreekpunt? Ik kan me voorstellen dat de algemene klantendienst hier niet genoeg over gaat weten, gezien het feit dat we de modem swap ook moeten regelen via de Telenet Back-Office.

Alvast bedankt!

28 reacties
luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

https://userbase.be/forum/app.php/rt 

Je zal wel zelf moeten zoeken 

WG94
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

“Zoek het zelf” is zelden een goed antwoord als men vraagt wat je bron is…

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Het is  een moeilijke zaak om alles terug te vinden zoals hier is een onbegonnen zaak er wordt zo veel info gedeeld 

Dat je alleen de zaken bijhoud die voor je zelf interessant zijn 

We mogen wel dankbaar zijn dat zo veel info wordt gedeeld en dat er meer mensen zijn die daar gebruik van maken 

Ken
Experienced Beetjesweter
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Ik werd zonet opgebeld door de IT dienst van Orange. De medewerker meldde mij dat ze helaas mijn privé modem niet kunnen activeren, omdat Telenet deze weigert vrij te geven. Telenet zou beweren dat ik probeer om een modem die eigendom is van Telenet te activeren op het Orange netwerk. Als de IT dienst van Orange meedeelt dat het wel degelijk om een privé modem gaat van het merk AVM Fritz, dan beleef Telenet beweren dat de modem van hun is. Omdat de modem niet vrijgegeven wordt kan hij niet geactiveerd worden op het Orange Netwerk. Dus, bij deze vraag ik met klem om de door mij aangekochte privé modem uit jullie systemen te verwijderen zodat ik deze als Orange klant kan gebruiken. 

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Hier die vraag stellen heeft niet veel zien, tenzij er een @Moderator is die er zich over wil bekommeren. Je hebt de vraag al gesteld aan Telenet. Wend u nu maar direct tot de ombudsdienst Telecommunicatie en eis een financiële vergoeding van Telenet wegens onrechtmatig in bezit nemen van uw eigendom.
flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@janne_man  schreef:
Hier die vraag stellen heeft niet veel zien, tenzij er een @Moderator is die er zich over wil bekommeren. Je hebt de vraag al gesteld aan Telenet. Wend u nu maar direct tot de ombudsdienst Telecommunicatie en eis een financiële vergoeding van Telenet wegens onrechtmatig in bezit nemen van uw eigendom.

Gezien hij niets te maken heeft met Telenet (hij is klant van Orange), kan hij geen klacht indien tegen Telenet.

Dit is een zaak tussen Telenet en Orange.

Hij moet dus klacht indienen bij de Omnudsdienst (en bij het BIPT als toezichthouder) tegen ORANGE, die zijn modem niet registreert, hoewel dat wettelijk moet, en de modem aan alle eisen voldoet.

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Was het maar zo simpel.

Orange kan niet objectief vaststellen of het al dan niet een privé router is. Orange krijgt twee beweringen: een bewering van de klant en een tegengestelde bewering van Telenet.

De klant moet dan een bewijs aanbrengen dat zijn bewering de juiste bewering is. Waarom de klant? Omdat die het nodig heeft. Of de bewering van Telenet juist of of niet, maakt voor Telenet niets uit. Als de klant geen afdoend bewijs kan voorleggen aan Orange, kan Orange ook niets anders doen dan te vragen aan Telenet om het toestel vrij te geven en Telenet kan dan gewoon terug antwoorden  dat het een toestel van Telenet is. Dat rondje draaien moet gestopt worden. 

Zelfs al ben je geen klant van Telenet, kan u niet beletten om een bemiddelingsklacht in te dienen bij de ombudsdienst Telecommunicatie. Telenet gijzelt het toestel van de niet klant. Hierdoor is er een relatie tussen Telenet en de niet klant eigenaar van de eigen router. De niet klant bezitter van de eigen router lijdt nadeel door de houding van Telenet. Telenet moet zijn interne procedures bij einde van een eigen router op punt stellen.  Het probleem moet verder geëscaleerd worden dan de eerste lijn die allicht op basis van wat er in het systeem staat niets anders kan doen dan maar fout herhalen dat de router van Telenet is. 

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@janne_man  schreef:

Was het maar zo simpel.

Orange kan niet objectief vaststellen of het al dan niet een privé router is. Orange krijgt twee beweringen: een bewering van de klant en een tegengestelde bewering van Telenet.

Ik zeg ook niet dat het simpel is.

Maar er is geen enkele klantrelatie tussen @Ken en Telenet, hij kan dan ook nergens terecht bij Telenet.

Dus zijn enige mogelijkehid is de Ombudsdienst die kan/moet bemiddelen.

En om het nog ingewikkelder te maken ... waarschijnlijk zit Wyre er ook voor iets tussen.

Want sedert de oprichting van Wyre op 1 juli 2023 zijn de vaste netwerkingrastructuur, inclusief de nodes en de kopstations (headends), en de coax_ en glasvezelnetwerken van Telenet overgedragen aan Wyre.

En het zijn toch de nodes die de modemsignalen ontvangen en met de modems moet kunnen praten, toch?

janne_man
Professional Superweter

@flip1953  schreef:

@janne_man  schreef:

Was het maar zo simpel.

Ik zeg ook niet dat het simpel is.

Maar er is geen enkele klantrelatie tussen @Ken en Telenet, hij kan dan ook nergens terecht bij Telenet. ...

Heb je enige schade als je een klacht indient bij Telenet zonder klant te zijn? Gaat dat je een nadeel berokkenen? Verkleint dat je kans via de ombudsdienst als je ook reeds geklaagd hebt bij uw nieuwe leverancier? 

Als ik in dat geval zou zijn, dan ga ik met de router en een afdruk mee van de melding dat Telenet de router niet vrijgegeven heeft naar een Telenet center. Uiteraard kunnen die mensen het probleem niet zelf oplossen. Ze kunnen wel helpen om (onrechtsteeks) door te dringen naar de juiste dienst. Er kan daar wel een case opgemaakt worden.

Ken
Experienced Beetjesweter
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Even een update,

Gisteren kreeg ik terwijl ik aan het werken was een melding op mijn smartphone dat enkele apparaten geen internet verbinding meer hadden.

bij thuiskomst had de Orange modem die ze opnieuw geactiveerd hadden geen internet.

Toen had ik het idee om even de Fritz kabelmodem aan te sluiten om te doen of deze werkte. En wonderlijk had deze onmiddellijk verbinding met het internet.

het probleem is dus eindelijk opgelost, maar niet normaal dat Orange niet eens even belt om mee te delen dat Telenet eindelijk de modem helemaal heeft vrijgegeven en dat ze de modemwissel nog eens gaan proberen.

Ook hier op het Telenet forum ook geen reactie van de Telenet medewerkers dat ze ermee aan de slag zijn gegaan en dat het nu opgelost is.

het is duidelijk dat Telenet er nooit rekening mee heeft gehouden dat ze meer aanpassingen in hun systeem moeten doen als de kabel open ging voor de eigen modem keuze. Ze hebben er nooit rekening mee gehouden dat een privé modem ook wel eens tweedehands verkocht kon worden en op een andere kabelaanbieder gebruikt moet kunnen worden. 

Hopelijk passen ze de procedure nu aan dat iedere prive modem die vervangen wordt echt 100% uit alle Telenet systemen gehaald wordt.

WG94
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij Netweters wikipedia! De nieuwe Einstein!

@Ken  schreef:

Ook hier op het Telenet forum ook geen reactie van de Telenet medewerkers dat ze ermee aan de slag zijn gegaan en dat het nu opgelost is.

Dit forum is dan ook geen klantendienst, de aanwezige medewerkers doen slechts per uitzondering escalatie van individuele gevallen.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
ChristofM
Expert Moderator
Jij alziend oog. ;-) Champagne, lezer van het jaar! Waar zijn die handjes? De race is begonnen!

@Ken  schreef:

Even een update,

Gisteren kreeg ik terwijl ik aan het werken was een melding op mijn smartphone dat enkele apparaten geen internet verbinding meer hadden.

bij thuiskomst had de Orange modem die ze opnieuw geactiveerd hadden geen internet.

Toen had ik het idee om even de Fritz kabelmodem aan te sluiten om te doen of deze werkte. En wonderlijk had deze onmiddellijk verbinding met het internet.

het probleem is dus eindelijk opgelost, maar niet normaal dat Orange niet eens even belt om mee te delen dat Telenet eindelijk de modem helemaal heeft vrijgegeven en dat ze de modemwissel nog eens gaan proberen.

het is duidelijk dat Telenet er nooit rekening mee heeft gehouden dat ze meer aanpassingen in hun systeem moeten doen als de kabel open ging voor de eigen modem keuze. Ze hebben er nooit rekening mee gehouden dat een privé modem ook wel eens tweedehands verkocht kon worden en op een andere kabelaanbieder gebruikt moet kunnen worden. 

Hopelijk passen ze de procedure nu aan dat iedere prive modem die vervangen wordt echt 100% uit alle Telenet systemen gehaald wordt.

@Ken We zijn dit van hieruit wel verder aan het opvolgen met onze interne diensten. We hebben ook nagevraagd of er vanuit Telenet iets veranderd is geworden waardoor deze FritzBox nu wel actief raakt. Hiervan houden we je ook nog verder op de hoogte. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngChristof
Expert Moderator

luc55

Orange zal dit ook niet weten wanneer ze iets vrij geven , dan kunnen ze je ook niet verwittigen 

De ombudsdienst telecom zal je op de hoogte brengen , dan moet je alleen het financieel overeenkomen 

flip1953
Experienced Meesterweter

@Ken  schreef:

Er wordt hier nogal vlug met de vinger gewezen naar Telenet, maar wie beweert er dat het probleem bij Telenet zat ???

• Van Telenet hebben we het (schriftelijk) antwoord gekregen dat deze Fritz!Box volledig uit hun systeem verwijderd was.
  • Van Orange hebben we een (telefonische) bewering dat Telenet deze modem niet wil vrijgeven ...
  • En waar zit Wyre in dit hele gebeuren?

Ik denk dat we het fijne nooit te weten zullen komen, gezien het probleem intussen opgelost is 🤔.