Beantwoorden
K-330
Freshman Bijna Allesweter
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! En wanneer slaap jij? Jij #DTV. Goed bezig!

Onderzoek van Minister Beenders van prijzen PlaySports

Minister van Consumentenbescherming Rob Beenders (Vooruit) heeft aan het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) en de Mededingingsautoriteit gevraagd om een onderzoek te doen naar de prijzen van Play Sports. 

Bij Telenet zijn er verschillende formules: een abonnement op Play Sports kost 19,99 euro per maand, maar daar zit de Jupiler Pro League niet in. Voor het Belgische voetbal is er DAZN Total aan 24,99 euro per maand. Daarnaast biedt Telenet een gecombineerd abonnement op Play Sports en DAZN Total aan voor 34,99 euro per maand.

De minister wil daarom duidelijkheid scheppen over die prijzen. "Voetbalfans die deze zomer opnieuw Belgisch en Engels voetbal willen kijken via Telenet, betalen daar fors meer voor dan twee jaar geleden. Een abonnement (...) kost vandaag 35 euro per maand. Twee jaar geleden betaalden klanten daarvoor nog 20 euro per maand", zegt Beenders. 

Hij vraagt het BIPT om advies over de vraag of de huidige prijs en de stijging tegenover twee jaar geleden gerechtvaardigd zijn.

Bronnen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/08/11/beenders-bipt-mededingingsautoriteit-prijzen-play-sports/

https://businessam.be/minister-beenders-vraagt-onderzoek-naar-prijsstrategie-play-sports/

https://www.21news.be/nl/beenders-viseert-voetbalprijzen-telenet-onderzoek-naar-forse-stijging-play-...

……

Vraag van de voetballiefhebbers: Zijn die prijzen wel gerechtvaardigd en wil iedere voetballiefhebber zoveel betalen? Er zijn iederdaad verschillende prijzen, maar ook verschillende soorten sport, zonder en met Dazn app.

Wat vind u ervan?

29 reacties
VanLeemhuyzen
Freshman Beetjesweter
Jij bent af! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ik kan het me al voorstellen hoe dat met die sportpakketten van Orange en Proximus gegaan is:

"Telenet please, mag ik de Premier League?"
"Telenet please, mag ik de Bundesliga?"
"Telenet please, mag ik de Telenet Superprestige?"

Telenet:

"Ja, je krijgt het als jullie braaf zijn, dat is dan 1 miljoen miljard centjes alsjeblieft en je moet het aanbieden in een duur pakket zoals wij hé!"

Goed dat dit gefoefel eindelijk eens onderzocht wordt.

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij bent een ware apostel. Jij alziend oog. ;-)

@VanLeemhuyzen  schreef:

Als ik een aardbeitaartje koop bij de bakker ben ik toch niet verplicht om ook 6 pistolets te kopen?

Telenet foefelt met die pakketten hé. Snap je dat niet? Een gsm-abonnement nodig voor een streamingdienst? Hallo? Dat is niet normaal.

Je bent toch ook niet verplicht een zak patatten te kopen als je een nieuwe frietketel koopt?

Wat is dan het verschil met Proximus en Orange waar je TV klant moet zijn voor het sportpakket? En ah ja, daar moet je dan weer internet klant voor zijn.

Waarom is Telenet het probleem en niet gewoon de telecom-markt in z’n geheel?

Naar jou analogie kan je tenminste nog kiezen bij Telenet of je pistolets, een brood of sandwiches er bij neemt. Terwijl je bij de 2 concurrenten sowieso al 2 extra aankopen moet doen.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

@VanLeemhuyzen  schreef:

Ik kan het me al voorstellen hoe dat met die sportpakketten van Orange en Proximus gegaan is:

"Telenet please, mag ik de Premier League?"
"Telenet please, mag ik de Bundesliga?"
"Telenet please, mag ik de Telenet Superprestige?"

Telenet:

"Ja, je krijgt het als jullie braaf zijn, dat is dan 1 miljoen miljard centjes alsjeblieft en je moet het aanbieden in een duur pakket zoals wij hé!"

Goed dat dit gefoefel eindelijk eens onderzocht wordt.

Uw intentie is misschien correct, maar wat je hier schrijft is volledige onzin. De eigenaars van de netwerkinfrastructuren (in Vlaanderen Wire (vroeger Telenet) en Proximus) zijn verplicht om hun netwerk open te stellen aan derden. Ze mogen daar niet om het even wat voor vragen of om het even wat als verplichtingen opleggen. De tarieven die Wire en Proximus mogen hanteren moeten door het BIPT goedgekeurd worden. Dat ligt allemaal wettelijk vast. Beweer ik hiermee dat er nooit geen gefoefel meer is? Neen, gefoefel is des mensens en zal er altijd wel ergens zijn. Dat gefoefel beperkt zich hoofdzakelijk toe het onrechtmatig maken van prijsafspraken. Als dat uitkomt volgen er zware boetes. Het probleem met die boetes is echter dat die betaald worden door de klanten van de beboete onderneming. De aandeelhouder (niet de kleine, maar zij die de controle hebben) willen niet dat hun aandeel aangetast wordt door die boetes, dat is gewoon een boekhoudkundige kost die mee de prijs van de verkochte producten bepaald. 

K-330
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! En wanneer slaap jij? Jij #DTV. Goed bezig!

Met de keuze vrijheid verder heeft beperkt door Telenet in hun combo, is t feit dat men niet meer terug kan van bijv. 15gb 21€ naar Prijs per gebruik.  Misschien een slimme zet, maar dat is voor de keuze die keuze vrijheid totaal wegnemen. Men kan perfect Playsports aanbieden zonder er iets bij.

Waarom gaat dit wel bij Base tv? Een lage kosten maatschappijtje en andere categorie met ook beperkingen. Als men wil aan vasthouden aan mobiele internet en Playsports samen, waarom geen 10 a 15€ korting? Dan kan er wel gepraat worden misschien tussen aanbieder en afnemer?

VanLeemhuyzen
Freshman Beetjesweter
Jij bent af! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Ik moet alleen een aardbeientaartje hebben!
Ik lust zelfs geen pistolets.

WG94
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij bent een ware apostel. Jij alziend oog. ;-)

Dan moet je opzoek naar een bakker die dat wel aanbiedt.

Als geen enkele bakker dat doet dan moet de overheid ALLE bakkers daartoe verplichten en moet je dus niet boos zijn op 1 individuele bakker.

En nu genoeg analogieën voor mij...

WG94 | Krak
WG94

@K-330  schreef:

Met de keuze vrijheid verder heeft beperkt door Telenet in hun combo, is t feit dat men niet meer terug kan van bijv. 15gb 21€ naar Prijs per gebruik. 

Prijs volgens verbruik staat nog op de prijslijst, dus ik vermoed dat je die via een winkelpunt of klantendienst nog wel kan krijgen.

Prijs volgens verbruik zorgt er echter niet voor dat je Play Sports kan nemen die is "Beschikbaar voor alle actieve Telenet-klanten (excl. Prijs Volgens Verbruik)" (dat was voorheen ook al zo)

@K-330  schreef:

Men kan perfect Playsports aanbieden zonder er iets bij.

Men kan dat, maar heeft - net als hun concurrenten - de keuze gemaakt dat niet te doen. Da's jammer voor de klant, maar dat is niet anders dan dat het de afgelopen jaren was. Dus ik snap nogsteeds niet wat je wil zeggen met "verder (...) beperkt"

WG94 | Krak
K-330

Men kan niet terug van mobiele internet 21€ naar Prijs per verbruik met dezelfde nummer. Dat was vroeger zo en nu gaat dit niet meer. Dit ivm als je PS niet meer nodig hebt. Hier hebben we dat 2x bij de klantendienst Telenet gehoord. Ja, u heeft pech, dan moet u maar verder betalen of uw abonnement opzeggen. En zeg nu niet dat t niet zo is; het is wel zo! Punt!

MartijnS
Experienced Veelweter
De magic number! WOW! Even demarreren... Lezersgoud. Respect!

Zoveelste poging van een populistische politicus die wilt scoren bij zijn publiek door een onderzoek te vragen dat weer gaat uitdraaien op een sisser  🙄

waterrat1978
Freshman Veelweter
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

je gaf een overzicht van de duurtijd van de verschillende rechten die play sports en dazn heeft.

is er al iets meer geweten waar het vrouwentennis in 2027 zal getoond worden?
(en dan bedoel ik niet de grandslams,ik weet dat die bij hbo max zitten).

K-330

Als je in Eurosport dat in geeft ‘vrouwentennis’ dan geeft ‘Het lijkt erop dat we dat niet hebben’.

- Maar op een Franse Eurosport is er wel WTA.

https://www.eurosport.fr/tennis/wta/

- Ook alle andere tennis uitzendrechten, zoals ATP, tot 2027 bij Eurosport. 

https://sport.headliner.nl/item/wimbledon-in-nederland-en-belgie-tot-en-met-2027-te-zien-op-eurospor...

- Op PlaySports tonen ze ook wta, maar dat is al bekend.

Misdchien dat je ook iets vindt?

Hofkens
Professional Bijna Allesweter
Champagne, lezer van het jaar! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

@K-330  schreef:

Als je in Eurosport dat in geeft ‘vrouwentennis’ dan geeft ‘Het lijkt erop dat we dat niet hebben’.

- Maar op een Franse Eurosport is er wel WTA.

https://www.eurosport.fr/tennis/wta/

- Ook alle andere tennis uitzendrechten, zoals ATP, tot 2027 bij Eurosport. 

https://sport.headliner.nl/item/wimbledon-in-nederland-en-belgie-tot-en-met-2027-te-zien-op-eurospor...

- Op PlaySports tonen ze ook wta, maar dat is al bekend.

Misdchien dat je ook iets vindt?

Ik zie op de planning heel veel tennis staan de komende weken met o.a. Cincinnati maar bij de eerste dagen staat er wel steeds ATP bij, dus WTA lijkt voorlopig inderdaad niet in het aanbod van HBO Max te zitten. Over een eventuele toevoeging van WTA-tennis bij HBO Max weet ikzelf uiteraard evenveel als al de rest hier namelijk niets.

WG94

@K-330  schreef:

Men kan niet terug van mobiele internet 21€ naar Prijs per verbruik met dezelfde nummer. Dat was vroeger zo en nu gaat dit niet meer. Dit ivm als je PS niet meer nodig hebt. Hier hebben we dat 2x bij de klantendienst Telenet gehoord. Ja, u heeft pech, dan moet u maar verder betalen of uw abonnement opzeggen. En zeg nu niet dat t niet zo is; het is wel zo! Punt!

@Moderator kunnen jullie duidelijkheid scheppen en nagaan waarom Prijs volgens verbruik nog op de meest recente prijslijst (versie 6 augustus 2026) staat ondanks het blijkbaar niet meer mogelijk is deze te bestellen? 

WG94 | Krak
Hofkens
Professional Bijna Allesweter
Champagne, lezer van het jaar! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

@WG94  schreef:

@K-330  schreef:

...

@Moderator kunnen jullie duidelijkheid scheppen en nagaan waarom Prijs volgens verbruik nog op de meest recente prijslijst (versie 6 augustus 2026) staat ondanks het blijkbaar niet meer mogelijk is deze te bestellen? 

Ik neem aan dat het er nog zal opstaan omdat je het misschien niet meer kan bestellen maar nog wel kan houden als je het al hebt (en je dus via de prijslijst de kosten per belminuut, sms of MB mobiel internet kan raadplegen). Anderzijds staan de prijzen voor Play Sports ook vermeld als "Alleen beschikbaar voor Telenet TV-klanten" terwijl op de website bij Play Sports zelf duidelijk staat dat ook mobiel of internet volstaat om Play Sports te kunnen nemen bij Telenet.

K-330

Telenet Prijs volgens verbruik is niet meer verkrijgbaar voor nieuwe klanten. Ben je zelf nog klant van dit product, dan kan je bij Telenet een alternatief vinden.

Als je dat nog hebt (prijs volgens verbruik) dan kan je  het blijven gebruiken. Wij hebben nog dit in huis en als je overstapt naar een abonnement  geen probleem. Wil je teruggaan van abo naar Prijs volgens verbruik, dat gaat niet meer. Zoals ik je het eerder uitgelegd heb.