24748
netweters
|
152263
antwoorden
|
20686
vragen
|
Ik krijg sinds kort de foutmelding van op de afbeelding. Ik heb al op meerdere apparaten getest (windows, mac) en al deze apparaten zouden niet aan de normen van inhoudsbescherming voldoen? Deze melding komt ook enkel tevoorschijn op Play Sports zenders, niet op andere tv zenders.
Ik heb deze melding nog nooit gezien en ik kan er ook niks over terugvinden op het internet, heeft iemand een idee waarover dit zou kunnen gaan?
@WG94 schreef:Je zit hier dan ook op een klantenforum, wij kunnen niet echt helpen. Je dossier bij de klantendienst is de enige weg naar potentiële een oplossing
Dat klopt, maar ik had net iets meer technische uitleg verwacht van de mensen die dit 'nagevraagd hebben'. Om dan terug te horen dat DRM bescherming bestaat en ik de melding kan wegklikken wanneer ik wil is best jammer.
Met andere woorden: of ik kan geduldig wachten tot het ooit terug functioneert, of ik kan nog eindeloze uren naar Telenet bellen en dan nog steeds geen oplossing (of geld) krijgen..
Je opties zijn:
Misschien moet je op je Apple computers eens Safari gebruiken in plaats van een Chromium gebasseerde browser.
In Safari browser heb je te maken met een Apple specifieke DRM die decryptie zal doen in hardware, een Chromium gebasseerde browser zal op een computer (Apple of andere) altijd decryptie doen (Google Widevine DRM) in software.
Zoals DeMMi hierboven al aangaf volgt Telenet de regels die hen opgelegd worden door de contentleveranciers.
Het is trouwens niet omdat een streamingdienst geen expliciete melding maakt van beperkingen in de resolutie dat ze dergelijke beperkingen niet toepassen. Een eenvoudige zoekopdracht naar bv. 'Netflix L3' geeft een veelvoud aan resultaten waaruit blijkt dat deze streaming dienst dit al jaren toepast.
@flip1953 schreef:Dat heeft niets met oude of nieuwe apparaten te maken, maar met verschil tussen software en hardware DRM.
Indien uw nieuw apparaat software gebruikt voor de decryptie (vb Wivedine) in plaats van secure hardware, dan voldoet dit niet aan de "normen van bepaalde providers voor inhoudbescherming". Deze beschouwen sofware decryptie als een grote risico voor piraterij.
Goh, op deze manier sluit Play Sports toch veel gebruikers uit? Ik kan me niet inbeelden dat de Secure Enclave van Apple niet zou volstaan als secure hardware? Ik denk dat ze bij Play Sports vergeten zijn dat Apple geen Widevine L1 gebruikt maar FairPlay. Aan de andere kant denk ik dat het ook nog best meevalt hoeveel gebruikers een TPM in hun computers hebben zitten.
@lw24 ik heb spijtig genoeg geen play sports om te testen maar wel een Macbook met safari op en Firefox en in beide browsers kan ik de telenettv site bekijken en de programma's bekijken van de gewone tv zenders, sport zenders zullen extra beveiligd zijn, maar de play sports heb ik niet dus dat kan ik niet testen spijtig genoeg.
probeer het eens in safari, moet wel zeggen, heb eens vtm aangeklikt en kreeg ook eerst een verlaagde streaming kwaliteit maar na 10 seconden ging die over naar de hogere kwaliteit doordat ik ook een snelle verbinding heb en de beveiliging is aanvaard van safari om in een betere kwaliteit te kijken.
In het geval van mijn vaste PC heb ik altijd L1 gehad in elke browser, mijn processor is een i7-9700KF dus geen Intel SGX. Ik zal dan wel via mijn NVIDIA grafische kaart die HDCP 2.2 ondersteunt Widevine L1 krijgen. Op mijn Macbook haal ik voor Netflix, Apple tv, Dinsey+, .. L1 op Chrome en Safari.
Play Sports heeft nu dus andere eisen, ik ga er vanuit: Intel SGX of TPM 2.0 op Windows (en FairPlay op Apple?) Dit is dus handig om exact te weten van Telenet uit, dit mag zeker ergens in een FAQ staan zoals nu eigenlijk al wordt aangegeven. Play Sports via Safari (op mac) geeft me de melding niet meer, maar lijkt even kwaliteitsvol te zijn als bijvoorbeeld de website van Play Sports. Voordien was het beeld via Telenet.tv beter dan via playsports.be, wat ook logisch zou zijn.
Het zou fijn zijn om even te kunnen verifiëren dat de combinatie: Windows 10 of 11 met WMF & DRM actief + Chrome up to date met Widevine CDM + Secure Path via NVIDIA grafische kaart die HDCP 2.2, Hardware Protected Video Path en Content Protection Path ondersteunt + up-to-date NVIDIA drivers en WDDM 2.2 van Windows + Aangesloten via HDMI/DP waarbij de kabels en het scherm ook HDCP 2.2 ondersteunen niet meer voldoende is voor Play Sports.
Ik heb ook hetzelfde probleem als lw24 en je krijgt geen oplossing aangereikt door Telenet. Ik heb geen problemen met andere zenders dan de Play Sports zenders. Sommige Plays Sports zenders starten soms zelf niet meer op vanaf mijn desktop of laptop. Mijn laptop is 4 jaar oud en draait op Windows 11. Mijn desktop is vanf september 2024 en draait eveneens op Windows 11. Het enige antwoord dat ik krijg is dat het mijn toestellen zijn die niet voldoen aan de beschermingsdoeleidnen van de providers. Maar een EENVOUDIGE oplossing aanreiken dat kan niet. Ik ben geen techneut om zomaar allerlei handelingen uit te voeren op mijn toestellen; Al mijn toestellen hebben altijd perfect gewerkt voor de Play Sport zenders. En eind maand komt er een prijsverhoging van Play Sports. Een oplossing graag...
Je kan moeilijk verwachten dat Telenet of een andere leverancier alle mogelijke combinaties van hard- en software test. Er zijn dus minimale vereisten. Het is aan de gebruiker (die in het algemeen zeer onwetend is) om te controleren of aan die vereisten voldaan wordt (de onwetende gebruiker kan dat dus ook niet controleren). Het is ook niet zo, dat je niets krijgt, enkel de resolutie wordt aangepast.
@janne_man schreef:Er zijn dus minimale vereisten. Het is aan de gebruiker (die in het algemeen zeer onwetend is) om te controleren of aan die vereisten voldaan wordt (de onwetende gebruiker kan dat dus ook niet controleren).
Het moet dan wel duidelijk zijn voor de gebruiker welke vereisten dat zijn, dat is nu niet duidelijk. Zelfs niet voor de wetende gebruiker
@janne_man schreef:Er zijn dus minimale vereisten. Het is aan de gebruiker (die in het algemeen zeer onwetend is) om te controleren of aan die vereisten voldaan wordt (de onwetende gebruiker kan dat dus ook niet controleren).
Ik heb de afgelopen week al meer uur geinvesteerd in het achterhalen van deze vereisten (nog steeds niet officieel gevonden) dan dat ik effectief tv gekeken heb.
Dat is raar, ik dacht dat TPM 2.0 sowieso een vereiste is voor Windows 11
Het zou ook handig zijn moest Telenet een app maken voor Apple producten dat niet gewoon een chrome instantie in een ander jasje is, aangezien dit niet werkt voor deze nieuwe vereisten...
@Master-Magic om nog even op te volgen op het gebruik van safari, een normale stream via telenet.tv (VTM kanalen) krijg ik via safari aan full hd binnen, echter de playsports kanalen krijg ik binnen aan 720p - exact hetzelfde als de playsports website zelf. Dit is met FairPlay actief via mijn silicon M1 chip dus qua DRM kan hier niets misgaan. Ik ga er ook vanuit dat het niet de bedoeling is dat Play Sports kanalen standaard 720p zijn. Ik krijg de melding van inhoudsbescherming niet te zien op Safari en het herkenbaar dubbel inladen dat ik via chrome krijg (waar de melding wel te zien is) is er ook niet. Toch sturen de Play Sports kanalen mij maximum 720p...
@lw24 vraag me dan af of dit bij iedereen in 720p is of enkel bij bepaalde klanten waar zogezegd een fout is met beveiliging op de pc.
VRT was ook een hele tijd in 720p en is aangepast naar 1080 onlangs.
dus vraag me af of dit ook niet zo een probleem is.
Ongelofelijk, ik word er knettergek van.. Ik vraag me af of ik niet gewoon hetzelfde probleem ervaar via Safari maar dat dan enkel de melding van inhoudsbescherming gewoon niet zichtbaar is?
Dit is het resultaat via Chrome op Macbook en vaste PC max 720p:
Dit is via Safari op de Macbook max 720p:
Hier is trouwens ook mooi te zien dat hardware decryptie toegepast wordt aan de lijn: #EXT-X-KEY:METHOD=SAMPLE-AES,URI="skd://telenet.live.ott.irdeto.com/streaming/getckc?...", KEYFORMAT="com.apple.streamingkeydelivery",KEYFORMATVERSIONS="1"
Dus desondanks een van de beste vormen van contentbeveilig wordt toegepast haal ik toch maximum 720p binnen, raar verhaal...