(antwoorden op de bedenkingen van streaming van @riji)
- niets eenvoudiger dan het huidig traditioneel TV-kijken
Hier thuis kan de 'oudere generatie' perfect alles bekijken via 1 bakje: Apple TV. Is inderdaad even aanpassen, maar werkt op den duur quasi even gemakkelijk/gemakkelijker dan TV Box.
- educatie: onder de huidige TV-zenders zijn er toch enkele bij wie er aandacht is voor educatie
Hier wordt nog dagelijks gekeken naar VTM, VIER & VRT (Terzake, De Afspraak, Politie 24/7, Pano, Telefacts, Niveau 4, Nieuws, ...) worden hier nog dagelijks bekeken via VTM Go & VRT Nu.
- finaliteit: streaming richt zich bijna uitsluitend op fictie
Grote spelers als Netflix, Amazon & Disney richten zich uiteraard op fictie. Maar ze beginnen zich meer en meer op informatieve programma's & series te richten. Bijvoorbeeld de Netflix Documentaires, zeer interessant allemaal. Ook op Streamz vindt je interessante informatieve programma's als Justice for All, Strafpleiters, Niveau 4, ...
- cultuur & taal vreemd: daar zou Streamz misschien verbetering kunnen brengen...
Ik ben inderdaad zéér blij dat Streamz dit gat opvult. Heb de afgelopen weken naar Black Out & FairTrade gekeken; zalig!
- individualisme: ik verwacht dat het on-demand kijken veruit het meest solo zal gebeuren... niet bevorderlijk voor familiale cohesie & educatie
Hier heb je dan weer 100% gelijk in. Vroeger werd er elke vrijdag avond met het gezin naar de VTM Show gekeken (Belgiums Got Talent, The Voice, ...). Nu kijkt iedereen zelf waar hij/zij zin in heeft. Soms is dat wel spijtig, aangezien dat wel gezellige familiemomenten waren. Al geldt hier wel (gelukkig) de regel: allemaal samen eten en geen schermen aan tafel!
- reclame & financieel aspect
Er zijn 3 soorten inkomsten: reclame, paywall & belastingen. Ik gebruik ze alle 3: reclame (VTM Go), paywall (Netflix, Disney, Amazon & Streamz) & belastingen (VRT Nu). Nadeel is natuurlijk dat je altijd voor VRT zal betalen, of je dat nu wil of niet.
- het uitbreiden van het aanbod met streaming zoals nu bij TN, zal deels ook ten laste komen van de klanten die aan streaming geen boodschap hebben
In deze fase beginnen inderdaad meer en meer lineaire kijkers vervelende neven effecten te ondervinden van deze shift. Het is zeer moeilijk om hier een goede tussen oplossing voor te vinden.
- Ik zie streaming nog lange tijd een aanvullende keuze zijn bij het traditioneel TV-kijken.
Ik ook, al zie ik dat van de jongvolwassenen (18-24) nog maar 36% lineaire tv kijkt. In Nederland is dit zelfs gezakt naar 21%.
m-jan20 | Krak Welkom op De Netweters Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.