|
25.588
netweters
|
158.237
antwoorden
|
|
21.352
vragen
|
Mijn ouders hun televisie loopt geregeld vast. Zelf tv technicus en vermits dat bij dat model iets bijzonder zelden is wou ik perse weten hoe dat kwam. Maar goed ook: van de twee Ci+ kaartjes die erin zitten laat eentje dat ding geregeld vastlopen. Op zeker moment gaf de tv zelf een error op dat kaartje (de cam eigenlijk) . Kaartje+cam omgewisseld en de error ging naar het andere slot. Dat is dus duidelijk.
Het kaartje is tussen een half jaar en een jaar oud. Men activeert geen kaartjes meer, maar weet iemand hoe Telenet tegenwoordig omgaat met garantie gevallen? Het is een elektronisch apparaat, dus in principe heb je twee jaar garantie.
Er kan natuurlijk meteen naar Telenet gebeld worden, maar ivm de kaartjes kwestie ondervond ik vroeger al meer de onwetendheid van het personeel. Dus eerst hier 😉
@raverke95 schreef:Het kaartje is tussen een half jaar en een jaar oud.
Het zal toch minstens (bijna) een jaar zijn, verkoop stopte immers 17 november 2024.
Je hebt 2 jaar (wettelijke) garantie.
@raverke95 schreef:Men activeert geen kaartjes meer,
Tweedehands activeren ze niet meer (overal duidelijk vermeld dat het over tweedehands gaat) én ze verkopen het niet meer.
Op de pagina van het servicebeleid (hierop niet van toepassing) staat nogsteeds dat je bij garantie recht hebt op herstelling of vervanging:
De wettelijke garantie biedt je 2 jaar bescherming wanneer je decoder stuk gaat binnen de garantievoorwaarden. Bij een technisch defect (bv. je decoder start niet meer op, probleem met de harde schijf) heb je dus gedurende 2 jaar recht op een gratis herstelling of vervanging.
Bovenstaande doet me toch denken dat reparatie/omruiling nogsteeds mogelijk moet zijn. Indien ze dat niet kunnen, heb je recht op ontbinding (geld terug).
Dit zijn in ieder geval je rechten als consument:
Welke rechten geniet u als consument onder de wettelijke garantie?
Er bestaat een hiërarchie van middelen die ter beschikking van de consument staan:
- U heeft het recht de kosteloze herstelling of de vervanging van het goed te eisen (te kiezen door de consument, maar in functie van wat mogelijk en redelijk is).
- Daar waar een herstelling of vervanging onmogelijk is of voor de verkoper onevenredige kosten met zich mee zou brengen, kunt u een prijsvermindering of de ontbinding van het verkoopcontract eisen.
- U kan rechtstreeks een prijsvermindering of ontbinding eisen wanneer:
- de verkoper weigert het goed te herstellen of vervangen;
- er terug een gebrek is ondanks de poging van de verkoper om de goederen te herstellen of vervangen;
- het gebrek zo ernstig is dat een onmiddellijke prijsvermindering of ontbinding van de koopovereenkomst gerechtvaardigd is;
- de verkoper verklaard heeft of uit de omstandigheden duidelijk blijkt dat de verkoper de goederen door middel van herstelling of vervanging niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument conform de overeenkomst zal maken.
Als het om een klein gebrek gaat, kunt u de ontbinding van het contract niet eisen. Het is aan de verkoper om aan te tonen dat het om een klein gebrek gaat.
Het recht om de koopovereenkomst te ontbinden wordt uitgeoefend door middel van een eenzijdige wilsverklaring aan de verkoper.
In het geval van de verkoop van meerdere consumptiegoederen kan de consument, indien het conformiteitsgebrek alleen gaat over een deel ervan en indien er een grond is voor ontbinding van de koopovereenkomst, zijn ontbindingsrecht enkel uitoefenen voor de niet-conforme goederen en de conforme goederen die hij op hetzelfde moment heeft verworven indien redelijkerwijs niet kan worden verwacht dat de consument alleen de conforme goederen wenst te behouden.
Wet op de garantie | FOD Economie
Best dat je met de kaart naar de winkel gaat waar je gekocht hebt
Daar zullen ze een oplossingen zoeken
Als er geen kaarten meer zijn zal er een deel terugbetaald worden
Je hebt de chip van de kaart met doekje eens opgekuist zeer voorzichtig
En de modulen met de stofzuiger en waar je de kaart in de tv steekt eens gestofzuigd je weet maar nooit of dit helpt
Of een contact spray (contacten aan de bovenkant van de module).
@raverke95 u tv eens controleren als hij voorzien is van de laatste nieuwe sofware, kan wonderen doen! 😁
Dat van die contacten IN de cam en op dat kaartje heb ik nog niet aan gedacht. Gaan we nog eens bekijken.
De systeemsoftware van de tv is up to date. Heb bij mij thuis dezelfde staan en daar heb ik met Telenet kaartjes niet het minste probleem. (en dezelfde software versie)
Als de contacten reinigen niet helpt zal ik eens de Telenet shop binnenwandelen. Je weet nooit dat ze nog voorraad hebben.