Beantwoorden
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digibox niet interactief

In afwachting van een TV box, heb ik terug een oude digbox (DB-AD210) in gebruik genomen, in de hoop gebruik te kunnen maken van enkele interactieve diensten (zoals terugkijken).
Ik keek voordien enkel digitaal via CI+ kaartjes (3 stuks in totaal, waarvan 2 in TV's, de derde in een Gigabox sat/cable receiver).

Helaas blijkt de interactiviteit van de digibox niet te werken.


De digibox is een aangekocht model. Ik kan deze zien via mijn telenet. Ook alle basis-pakket zender worden gedecodeerd.
Ik kan ook ver in de toekomst kijken via de epg.


Echter wanneer ik iets meer wil komt de foutboodschap "Opgelet! Controleer of de netwerkkabel goed is aangesloten.....".

In het menu kan ik zien dat zowel het "ip address" alsook het "inhome ip address" een ip adres uit het 192.168.0.0/24 subnet toont.Er is geen adres uit het 10.x.x.x subnet zichtbaar.

Beide 192.168.0.X adressen antwoorden op ping, vanaf een PC binnen hetzelfde subnet.


Waar kan dit interactiviteits-probleem aan liggen, en wat kan ik doen?

 

Connectie tussen de digibox en de CV8560E verloopt via managed switches met een trunk verbinding ertussen. Beide apparaten bevinden zich in hetzelfde "telenet" VLAN.

 

EDIT: ik heb juist even een direkte kabel tussen CV8560E en digibox gebruikt; geen verschil. De digibox is nu rechtstreeks op de CV8560E aangesloten, maar krijgt geen interactiviteit.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
21 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox niet interactief

@Arnie 

Eigenlijk is het simpeler dan dat. Je interactiviteit wordt apart toegekend in een lijn bij je digibox of digicorder. Dan achterliggend start er een order op om dit door te pushen naar je modem en digibox. Op die manier zal je dus interactiviteit hebben. Het kan zijn dat je order ergens misgelopen is waardoor je geen interactiviteit hebt. Dan is het gewoon die lijn eruit en opnieuw erin zetten en opnieuw door te geven. Kan ook zijn dat die lijn er vergeten is in te zetten bij de activering van je digibox en dan werkt het natuurlijk nooit. 

 

Maar het probleem is opgelost en dat is wat telt. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox niet interactief

@Arnie 

 

Hetgeen ik ervan weet is dat Telenet een database beheert met alle MAC adressen van de legale digicorders en digiboxen. Wanneer zo een toestel connectie maakt weet "het systeem" dus dat die toestellen een 10.X adres moeten krijgen. Wellicht was het MAC adres van uw digibox "verdwenen" uit die database. En heeft men het er terug ingezet.

 

Dat is ook de reden dat een digicorder of -box nooit achter een eigen router mag staan. Dan kan Telenet het MAC adres niet "lezen".

 

Maar of dat inderdaad het probleem was, tja, we zullen het nooit weten hé ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digibox niet interactief

Ik begrijp dat Telenet een database van aktieve digibox/corders gebruikt met daarin de MAC adressen. Hier een adres uit verwijderen, en terug invoeren is waarschijnlijk de gebruikersinterface methode om het probleem op te lossen.

 

Gewoon uit interesse vroeg ik me af hoe de toekenning van het 10.x adres technisch in zijn werk gaat. Daar zijn immes verschillende mogelijkheden. Er kan sprake zijn van een soort van MAC-passthrough voor het specifieke mac-address, of er kan gebruik gemaakt worden van DHCP op de HGW met een secondary IP-adres op de LAN interface van de HGW.

Deze kennis zal niet helpen dit probleem te kunnen oplossen als het zich bij andere gebruikers voordoet, het was enkel technische nieuwsgierigheid.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox niet interactief

@Arnie 

 

DHCP van de HGW is een mogelijkheid, maar wellicht is dat niet (altijd?) de gebruikte techniek. Er zijn immers ook digicorders en -boxen (o.a. de mijne) die niet aan een HGW maar een "modem-only" hangen. rechtstreeks dus, zonder langs een router te passeren.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Digibox niet interactief

Heel interessante thread alvast. Ben blij voor je @Arnie dat het in orde is gekomen.


@StefaanH  schreef:

@Arnie 

 

DHCP van de HGW is een mogelijkheid, maar wellicht is dat niet (altijd?) de gebruikte techniek. Er zijn immers ook digicorders en -boxen (o.a. de mijne) die niet aan een HGW maar een "modem-only" hangen. rechtstreeks dus, zonder langs een router te passeren.


Wat mij opviel toen ik een aantal jaar geleden over de "modem-only" beschikte was dat het activity lampje van de switchpoort waarop mijn digicorder was aangesloten, constant en vliegensvlug flikkerde. Het activity lampje van de switchpoort waarop mijn router was aangesloten daarentegen, dat lampje deed heus normaal.

 

Opstelling toendertijd: "modem only" => unmanaged switch waarvan slechts twee poorten gebruikt werden (digicorder en router)

 

Eenmaal ik de unmanaged switch saluut zei en de IPTV-functie van mijn router inschakelde, was het activity lampje van de IPTV-poort heel chill ... niet hyper dus. Weird.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox niet interactief

@Ex-Netweter 

 

Ik zou het activity ledje van mijn unmanaged switch eens in het oog moeten houden ... Is een beetje ambetant, zit in een hoekje achter een rack. Er zijn hier wel twee digicorders op aangesloten. maar zal eens kijken wat het geeft.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Digibox niet interactief


@Arnie  schreef:

Gewoon uit interesse vroeg ik me af hoe de toekenning van het 10.x adres technisch in zijn werk gaat. Daar zijn immes verschillende mogelijkheden. Er kan sprake zijn van een soort van MAC-passthrough voor het specifieke mac-address, of er kan gebruik gemaakt worden van DHCP op de HGW met een secondary IP-adres op de LAN interface van de HGW.


Volgens mijn zijn er 2 instellingen noodzakelijk:

 

  1. De digibox moet "zichtbaar" zijn voor Telenet.
    1. Bij een modem-only, waar een digibox meestal aangesloten is op een swich direct op de modem is dat geen probleem: alles wat op de switch aangesloten is, is direct verbonden met Telenet, en is de digibox dus "zichtbaar"
    2. Bij een HGW moet de digibox "gebridged" staan naar de WAN. Dit wordt verwezenlijkt door het inbrengen van het 68:63::59 MAC adres in de MAC-passtrough lijst van de HGW (of de E-router). Vandaar mijn advies (in een vorige post) om dit eens manueel te proberen.
    3. Bij een eigen router met IPTV functie wordt dit verwezenlijkt door een bridge te maken tussen de WAN en de "IPTV poort" van de router (waarop de digibox moet aangesloten worden).
  2. De digibox (met name het 68:63::59 MAC adres) moet bij Telenet in de Database staan van aktieve digiboxen/corders

Aan beide voorwaarden moet natuurlijk voldaan zijn:

  1. MAC adres in de Database, maar niet correct in de HGW > geen interactiviteit (tenzij modem-only).
  2. MAC adres correct in de modem (Mac passtrough), maar niet in de Database > geen interactiviteit (vandaar dat het truukje uit mijn vorige post niet werkte 🤔

Zoals @patrick37 hierboven uitgelegd heeft, wordt dit bij een correct geprovisoneerde digibox deze gegevens door Telenet naar de modem gepushet en de database aangepast ...

Door digibox "uit het systeem" te nemen, en terug toe te voegen werden acherliggend de correcte acties uitgevoerd.

 

Het 6A:63:59:x:x:x  adres wordt niet gebridged, en hierdoor krijgt de digibox (aangesloten op een HGW) het "IN HOME" adres (192.168.0.x).