Beantwoorden
Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

Ik heb even rondgekeken naar gelijkaardige vragen, maar zie niet direct een antwoord (wat me verbaasd), maar goed, bij deze een poging via deze weg.

Context :

Ik beschik over 3 aangekochte digiboxen (AD220) en 1 Digicorder (AD2200) in huur.

Sinds enige tijd werken de 3 digiboxen TEGELIJKERTIJD niet meer, het is te zeggen, ik krijg geen menu meer, als ik op de afstandsbediening op "het huisje" druk (dus ik kan niet naar het zenderkeuzemenu, ook niet naar "Mijn telenet", instellingen, ...

De afstandsbediening werkt wel normaal, ik kan de digiboxen aan/uitzetten, volume regelen, naar de volgende zender gaan (via volgend/vorig kanaal).

Ik heb wel een normaal TV beeld (dus "gewoon TV kijken" lukt wel).

Gezien ik niet via de afstandsbediening naar het menu van de digibox kan, heb ik geprobeerd om de digiboxen naar de fabrieksinstellingen te krijgen via "Back+ok" + langdurig op "back" drukken.  Dit lukt ook niet.

Alle digiboxen zijn correct geconnecteerd via Coax (uiteraard, anders zou het TV beeld niet doorkomen) en hebben allemaal een correct werkende internet aansluiting (getest door er mijn laptop op te koppelen).

Als ik de DIGIBOX koppel op de coax/internet aansluiting van de DIGICORDER die wel correct werkt, dan lukt het ook niet.

Alle digiboxen/digicorder staan in principe "interactief".

Ik heb TELENET even gecontacteerd, en zij komen tot de conclusie dat de DIGIBOXEN alledrie (tegelijkertijd ???) defect zijn, en dat ik een afspraak moet maken om een technicus te laten langskomen (hoewel het mij een raadsel is wat die zou kunnen komen doen).  Bovendien lees ik in de voorwaarden dat er kosten kunnen zijn als een technieker dient te komen voor de aangekochtte toestellen.

In dat kader lijkt het mij nog eigenaardiger dat uitgerekend de kooptoestellen plots defect gaan, en het huurtoestel perfect blijft werken.

Vandaar even mijn licht hier opsteken.

Gezien ik niet echt gelijkaardige vragen hier lees, betwijfel ik dat ik hier ook een antwoord ga vinden, maar je weet uiteraard maar nooit.

 

Ik kijk er in elk geval naar uit.

 

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: DIGIBOXEN werken plots niet meer

36 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digiboxen werken plots niet meer

@Hellothere1963  Zijn deze niet toevallig aangesloten via scart kabel???

dan kan het zijn dat het een beeldinstelling is op de digiboxen (als die allemaal via scart zijn aangesloten).


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

SCART wat is dat ? 😂😂😂 .

Nee, ze zijn allemaal via HDMI aangesloten (ik denk zelfs dat sommige van de TV's geen SCART aansluiting meer hebben).

Hoe dan ook, moest het effectief een probleem zijn in de beeldscherminstellingen, dan is dat sowieso problematisch, want ik geraak niet meer in het menu van de digibox, dus ook niet in de beeldscherminstellingen.

Zoals ook al aangehaald :

1. De DIGIBOXEN deden het tot voor kort prima.

2. Zou wel straf zijn, moesten de instellingen voor de 3 TV en digiboxen, plots tegelijkertijd opnieuw wijzigen.

3. Ik heb perfecte beeldkwaliteit bij het "gewoon" TV kijken via de DIGIBOXEN, dus ik onderstel dat de beeldinstellingen ook goed zitten.

Toch bedankt om mee te denken.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digiboxen werken plots niet meer

@Hellothere1963 Ik vermoed dat ze de "oude" digiboxen willen uitfaseren om de TV box te promoten. 

Ik heb een Tv box thuis maar ik gebruik die niet, alleen de Telenet Tv app op mijn chromecast tv 😉

Moesten ze hetzelfde tv aanbod aanbieden bij Telenet Flow zou ik overschakelen, maar de tv box heb ik nodig om het tv aanbod te behouden. 

Misschien ook de stap wagen naar Tv box en de andere digiboxen gewoon vervangen door een Chromecast met de Telenet Tv app op.

Werkt super goed en je kan gemakkelijk uw opgenomen programma's bekijken zonder dat je een tv box moet hebben.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digiboxen werken plots niet meer

@kristofDW  Tv flow heeft een beperkter aanbod dan het basis aanbod, is te zien welke zenders je bekijkt, is allemaal persoonlijk.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digiboxen werken plots niet meer

@Hellothere1963  Misschien door een update dat ze de boxen hebben aangepast.

heb je via mail geen melding gehad ???

zomaar de digiboxen uit je abbo halen om een tv box te promoten is het niet want dan zou je digicorder ook niet meer werken.

je kan geen digicorder en tv box op hetzelfde account hebben.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Digiboxen werken plots niet meer


@Hellothere1963  schreef:

SCART wat is dat ? 😂😂😂 .

Nee, ze zijn allemaal via HDMI aangesloten (ik denk zelfs dat sommige van de TV's geen SCART aansluiting meer hebben).

Hoe dan ook, moest het effectief een probleem zijn in de beeldscherminstellingen, dan is dat sowieso problematisch, want ik geraak niet meer in het menu van de digibox, dus ook niet in de beeldscherminstellingen.


Eigenlijk is de SCART suggestie nog niet zo'n slechte hint. Indien jouw DIGIBOX ingesteld staat op SCART, dan:

  1. zal je toch perfect beeld hebben op de HDMI uitgang.
  2. de menu's alleen zien via de SCART uitgang.

In dit geval kan je de beeldscherminstellingen alléén wijzigen (of terugzetten naar HDMI) via de SCART uitgang.

Indien je nog ergens een TV hebt met een SCART of VIDEO (gele cinch) ingang dan zou ik toch eens proberen. Zeg nooit nooit 🤗.

Als je dan terug toegnag hebt tot de menus's kan je beeldscherminstellingen terug op HDMI zetten 😀.

Geen idee hoe het komt dat jouw 3 DIGIBOXEN gelijktijdig hun beeldscherminstellingen veranderen? Een ongewilde update? 

 


@kristofDW  schreef:

Ik vermoed dat ze de "oude" digiboxen willen uitfaseren om de TV box te promoten. 

Ik heb een Tv box thuis maar ik gebruik die niet, alleen de Telenet Tv app op mijn chromecast tv 😉


Dat is weer zo'n op niets gebaseerde insinuatie of beschuldiging 🤔

En dat jij een ongebruikte TV Box in je kast hebt staan, heeft toch niet veel met deze topic te maken ??

@Hellothere1963   Via "Mijn Telenet" kan je zien:

  • of de 3 DIGIBOXEN nog altijd geactiveerd zijn (onder "TV").
  • of de 3 DIGIBOXEN nog altijd een IP krijgen en vermeld staan bij "Verbonden toestellen (onder "MODEM"

Indien de DIGIBOXEN (ongevraagd) gedeactiveerd zouden zijn, dan zou je normaal ook geen beeld meer krijgen op de COAX (met uitzondering van de niet versleutelde zenders zoals één, Ketnet, Canvas, ...)

Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

De DIGIBOXEN zijn nog niet zo oud, dus het zou mij uitermate verbazen dat ze deze ongevraagd "uitfazeren".

De digicorder zelf is zelfs nog geen jaar oud, die heb ik vervangen omdat de vorige defect was.

De reden dat ik ervoor kies om toch bij digibox/digicorder te blijven is de volledige compatibiliteit tussen de 4 toestellen.

Ik kan gerust een opname/film (TV-theek/Streamz) of terugkijktelevisie starten op het ene toestel, en nadien elders gewoon verderkijken.

Ik heb ooit een oude digibox gehad, en toen werd ik RUIM op voorhand gewaarschuwd dat deze niet meer ondersteund zou worden.

Het feit dat ze recente digiboxen/digicorders gaan deactiveren, zonder voorafgaande waarschuwing zou mij enorm straf lijken.

Zeker gezien dit type van digiboxen nog te verkrijgen is in de TELENET winkel.

Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

@Master-Magic 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel zelden "live" naar een TV zender kijk.

Het is ofwel TV-theek, ofwel opnames, ofwel terugkijk TV .

Vandaar toch wel (zoals je zelf terrecht aanhaalt), ik wil genieten van de volledige functionaliteiten van de DIGIBOXEN, zonder te moeten overschakelen naar een TV box (waardoor de investeringen in mijn huidige infrastructuur verloren gaan).

Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

@flip1953 

Dat van die scart aansluiting zal ik zeker even bekijken.  Eén van de 4 TV's hier in huis heeft zeker wel een scart connectie, hoewel dit gegeven voor mij eerlijk gezegd nieuw is, maar wie weet.  Alleen al als het kan helpen om dat ding weer naar fabrieksinstellingen te krijgen, ben ik al blij.

Het zal eerder een uitdaging zijn om nog ergens een SCART kabel op te graven.  Laatste keer dat ik dat gebruikt heb is jaaaaaren geleden.

Ik hou jullie op de hoogte.

De 3 digiboxen zijn perfect zichtbaar onder "mijn TV" en hebben een IP adres.  Dus de connectivitiet zal zeker het probleem niet zijn.

Digiboxen werken plots niet meer

Als factory reset niet werkt, lijkt me er iets mis met de software.

Probeer eens te herinstalleren: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/tv-en-entertainment/storingen/tv-menu-opent-ni...

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Digiboxen werken plots niet meer


@Hellothere1963  schreef:

@flip1953 Alleen al als het kan helpen om dat ding weer naar fabrieksinstellingen te krijgen, ben ik al blij.

Het zal eerder een uitdaging zijn om nog ergens een SCART kabel op te graven.  Laatste keer dat ik dat gebruikt heb is jaaaaaren geleden.


Fabrieksinstellingen zou ik niet doen, maar als je via Scart/Video de beeldscherminstellingen terug naar HDMI krijgt ben je gered ..

Het is ook maar een gok hé.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digiboxen werken plots niet meer

@Hellothere1963  Er is onlangs een zenderupdate geweest, misschien heeft dit een update getriggerd zodat de beeldinstellingen zijn aangepast naar scart.

misschien dat er nog klanten dit gaan melden, we zullen het hier zeker opvolgen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

@Ex-Netweter 

Wat betreft :

Als factory reset niet werkt, lijkt me er iets mis met de software.

Probeer eens te herinstalleren: https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/tv-en-entertainment/storingen/tv-menu-opent-ni...

Hier kan ik inderdaad de zenders opnieuw instellen (er worden 257 zenders gevonden) dus dat werkt.  Dan blijft "het wieltje" een tijdlang draaien.  Volgens de pagina in kwestie zou de DIGIBOX dan enkele malen opnieuw moeten herstarten.  Nadien nog steeds hetzelfde, menu wordt niet zichtbaar.  

Was al hoopvol toen ik het menu zag om de postcode in te geven, tevergeefs helaas.

Toch bedankt om mee te denken.

Hellothere1963
Freshman Meerweter
Berichten: 58
Warming up? Goed bezig! On a roll... Tien op tien!

Digiboxen werken plots niet meer

@Master-Magic 

Bedankt voor de opvolging.  Zodra ik ergens (zal wel ver weg liggen) een scart kabel kan opgraven, laat ik het zeker weten.

Het moet inderdaad wel iets met de software zijn, of een update.  Ik kan mij niet voorstellen dat 3 digiboxen tegelijkertijd anders hetzelfde probleem zouden hebben.

Vraag blijft dan : waarom niet bij de DIGICORDER ? (ik ga ervan uit dat die dezelfde software gebruikt).