Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

EPG & 4K na de analoge uitschakeling

Menig maal is het al in de media en op dit forum gekomen dat Telenet straks stopt met analoog. Lijkt me vooral voor FM via de kabel een hele slechte zaak naar het Telenet klantenbestand, maar dat terzijde.

 

Telenet doet dit, begrijpelijk, om plaats te krijgen op de kabel.

Kijken we nu even bij de buurlanden, die analoog al langer over boord gooiden, komt er af en toe al eens een 4K kanaal bij en ook bij de mensen die digitaal met een kaartje kijken, hebben een fatsoenlijke EPG.

 

Als men nu bvb Dr.No ergens uitzendt, vind ik op de EPG op mijn televisietoestel vaak "Bond film met Sean Connery". Met TV-Vlaanderen, of zelfs in Nederland met Ziggo, staat daar een mooie omschrijving van de inhoud van de film. Hetzelfde zoals wij hier ook op de digibox zien.

Nu men meer plaats gecreëerd gaat hebben, lijken die extra regeltjes tekst voor de "Digitale tv met een kaartje" kijkers toch ook geen overbodige luxe.

En wat met 4K? De eerste 4K tv's bestaan inmiddels toch ook al 5 à 6 jaar...

 

Is over deze dingen al wat geweten?

tnx

Gert

0 Likes
9 reacties
Torchwood
Professional Meerweter
Berichten: 121
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? BINGO!

EPG & 4K na de analoge uitschakeling

4K komt wel, het is zoals bij de overgang van zwart-wit naar kleuren en van SD naar HD. De toestellen zijn er maar de beschikbare content komt er maar druppelsgewijs door. Nog niet alle studios en producenten hebben de, peperdure, switch al gemaakt dus het aanbod is nu nog erg dun. Bedenk daarbij ook dat ze al bezig zijn met 8K...

0 Likes
RedsFan
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! On a roll... Tien op tien!

EPG & 4K na de analoge uitschakeling

Analoog verdwijnt om meer bandbreedte vrij te maken, alsook de muziek kanalen die dicht aanleunen tegen de frequentieband van de internet upload, daardoor zou Telenet ook meer Upload snelheid kunnen geven aan hun klanten. Andere toepassingen zullen ook mee profiteren van meer bandbreedte.


WiGo (25 GB) , 300 Mbps Down / 20 UP , Go with the Good Flow.....
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

EPG & 4K na de analoge uitschakeling

De impact van een deftige programmagids is marginaal. Toen de vrt nog FTA was in de ether (dvb-t) was daar wel een betere programmagids bij. Daar is iets wat mij ontgaat. Ik meen te weten dat aanbieders zoals Telenet het signaal niet mogen veranderen (het gaat hier over het eigenlijke signaal, niet de draaggolf noch over compressietechnieken, noch over versluiering). De epg maakt volgens mij deel uit van het signaal. 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5294
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

EPG & 4K na de analoge uitschakeling

heb gemerkt dat sinds ze de analoge zenders doorgeven in SD de 4K test zender van sporting ook verdwenen is door plaats gebrek op hun gebruikte bandbreedte van 600 Mhz voor tv, de rest tot 850 Mhz dat ze gebruiken is voor internet en telefoon en hogere bandbreedte waar we nog niks van gezien hebben op papier maar dat waarschijnlijk wel zal bestaan in Vlaanderen.

 

telenet zegt zelf dat ze die info zo krijgen van de zenders zelf, voor NPO1 is dit onzin vrees ik want andere bronnen hebben meer info dan telenet, ook voor de Vlaamse zenders als je wat rondkijkt op het internet.

en zoveel neemt dat EPG niet in, met moeite 100mb misschien voor alles samen voor 14 dagen ver.

dus dat is peanuts vergeleken met zenders dat meer innemen.

er zal wel een verklaring voor zijn door telenet, al dan niet juist of niet.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

EPG & 4K na de analoge uitschakeling

Ik denk dat de verklaring vrij eenvoudig is. Telenet wordt gemolken door zijn hoofdaandeelhouder. De aankoopprijs moet volledig opgebracht worden door de aangekochte. In de filosofie van bepaalde mensen is dat de normaalste zaak van de wereld en het is niet onwettig. Ethiek val niet objectief te definiëren. Vanuit hun standpunt is het niet onethisch. Akkoord dat ze ook zwaar investeren. Om Telenet te kunnen melken moeten de klanten gemolken worden. Maar het aanbod om geen apparatuur van Telenet te gebruiken onaantrekkelijk. Gebruik CI+ (minder voor de klant) in de plaats van CI.  Geef een gebrekkige porgrammagids. Manipuleer de abonnementsformules zodat klanten meer betalen door enkel nog abonnementen aan te bieden settopbox inbegrepen. Dikke pech voor de klanten die een Digicorder of Digibox aangekocht hebben. Zodra ze van formule veranderen komt verliezen ze het voordeel van het niet moeten huren. Reken evenveel aan voor de TV-Box als voor de Digicorder. Het is een veel simpeler apparaat en hierdoor is er meer controle van de klanten. De klanten hebben natuurlijk de keuze hoe ze hun privacy instellingen zetten, maar Telenet weet ook dat er slechts een beperkt aantal klanten dit wijzigen. Akkoord dat een volgende TV-Box de huurprijs heeft van de Digibox. De hoge prijs wordt verantwoord door de zogezegde cloud opslag die elke gebruiker krijgt. Dikke nonsens, elk programma met standaard voor- en natijd is slecths één keer opgenomen ongeacht het aantal klanten die dat 'opnemen' met hun TV-Box. Voortdurend worden kunstmatig grotere behoefte gecreëerd bij de klant en wordt de klant gestuurd naar een duurdere formule dan nodig. Uiteraard zijn er klanten die onbeperkt internet wensen, maar dat is niet de massa. De massa gebruikt weinig. In de tijd van Whop en Whoppa werd Whoppa gepusht terwijl Whop voor velen evengoed was. Natuurlijk was het op die manier correct dat Whoppa het meest gekozen was.

Dit zijn natuurlijk beslissingen die genomen worden op een hoger niveau en van het personeel wordt loyauteit uiteraard verwacht. 

Dit zijn allemaal gevolgen van een bepaalde stroming op een zeker niveau waar ik me niet verder wil over uitspreken want dit ligt politiek te gevoelig. 

Betekent dit dat de  producten van Telent slecht zijn? Neen, maar ze kunnen veel beter als er een klein beetje meer rekening gehouden wordt met de klant en de klant als voldoende mondig beschouwd wordt. 

Is het elders beter? Het is overal wel iets en het resultaat van zeer lang geleden van het Ministerie van Verkeerswezen had destijds al het voordeel van een arrogante wetgeving en is in feite niet veel veranderd. Trouwens op dit ogenblik vind ik de oplossing van de coax superieur aan deze van de koperdraad.  Op lange termijn zie ik beiden een zelfde netwerkstructuur hebben. Of dat laatste stukje een coax is of een glasvezel is uiteindelijk even belangrijk als het geslacht der engelen.

 

Op het einde van mijn latijn stel ik vast dat dit wel off  topic begint te worden of beter is, maar dit is mijn aanvulling op @Master-Magic 

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

EPG & 4K na de analoge uitschakeling

Ben zelf zowel hobbymatig als professioneel met tv's bezig.

Een tijdje terug voor een bepaald experiment een defecte Loewe tv met interne harddisk gekocht ergens in NL. Deze hersteld en bleek dat die steeds gewerkt had icm CI+ modules van Ziggo.

Stonden nog tientallen opnames op van diverse NLse kanalen. 

De tv neemt de EPG info mee op en zonder uitzondering stond daar dezelfde info zoals wij die op de digiboxen zien.

Nu dacht ik toch dat Telenet en Ziggo onder dezelfde groep vielen. De nieuwe TV boxen zijn zelfs identiek.

Onlangs is in NL analoog ook afgeschakeld. Dingen lijken dus gelijk te lopen...

 

Nu goed, op het werk kom ik natuurlijk vaak bij oudere mensen om hun tv problemen op te lossen (heb het geluk in een bedrijf te werken waar we nog onze eigen service dienst hebben). Veel van die ouderen zien het niet zitten om met digiboxen te werken. Ze worden dan nog eens vaak verleid om een abbotje bij Proximus te nemen. Elke dag een opdracht om tv te kijken...

Ik heb al velen terug van Telenet kunnen overtuigen wegens die CI+ module en het gebruik van slechts 1 remote. Die deftige EPG kan een nieuw pluspunt zijn natuurlijk. Nu is het hét moment.

De dikke mannen op het bureau in Mechelen (of die mens die in Wijnegem woont op het moment) moeten misschien ook eens beginnen denken aan de iets oudere medemens. Want dat zijn op de moment de meeste Proximus tv klanten heb ik het idee.

 

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5294
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

EPG & 4K na de analoge uitschakeling

@raverke95 de analoge afschakeling in Nederland is nog steeds niet afgerond en dus nog niet gelijk in belgie waar ze nog moeten beginnen 😉 

 

op 290Mhz vind je er en op 298Mhz vind je er, is te zien in welke provincie je woont want in Limburg hebben ze meer SD zenders ter beschikking dan in Vlaanderen (oost en west).

en als je tv nog kan scannen op netwerk ID dan kies je voor 32 op de 290 Mhz 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

EPG & 4K na de analoge uitschakeling

Even geprobeerd op een tv hier in huis en beeldkwaliteit is nog menselijk te noemen.

Handig voor in de slaapkamer waar buiten Netflix af en toe ook eens de regionale zender bekeken werd. SD is net ietsje beter dan analoog.

(helaas is de EPG hier even goed rampzalig 😖. )

 

tnx voor de frequentie, die kan ik goed gebruiken. Is die 290 MHz al definitief in pak-em-beet de provincie Antwerpen?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5294
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

EPG & 4K na de analoge uitschakeling

@raverke95 Ja die freq is standaard voor heel het Telenet netwerk waar je het compact signaal kan ontvangen 😉


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.