Beantwoorden
laurensscheers
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
My smart Valentine Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Leesbeest!

Externe DVB-C tuner voor tv

Ik zou graag een aantal secundaire tv’s (in de slaapkamers, bureauruimte etc.) blijven gebruiken na de signaalswitch. Helaas zijn deze toestellen al wat ouder en dus nog niet voorzien van een interne DVB-C tuner. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om een externe DVB-C tuner aan te sluiten om zo het nieuwe compacte tv-signaal alsnog op die tv’s weer te kunnen geven. Is dit mogelijk en zo ja, waar kan ik deze toestellen vinden? Ik heb al wat rondgezocht en de meeste tuners die op webwinkels aangeboden worden, blijken geprepareerd te zijn door een telecomprovider en zullen naar het schijnt enkel in het land van die provider werken (meestal Nederland of Duitsland). Mochten deze toestellen toch de 290-MHz-frequentie ondersteunen, wat is dan de technische reden dat ze hier niet zullen werken?

 

Of zoek ik toch beter naar een andere oplossing?

 

Ik had verwacht dat deze vraag al lang gesteld zou zijn, maar heb hem hier niet meteen zien tussen staan. Mijn excuses dus als de vraag reeds gesteld was.

Mvg,

Laurens

0 Likes
5 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5294
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Externe DVB-C tuner voor tv

@laurensscheers Denk dat die sites spreken over zenders dat gecodeerd zijn en met ci module niet te gebruiken zijn, 

normaal een toestel met DVB-C tuner kan tot 850mhz aan en dus zou dit normaal moeten gaan voor het compacte aanbod.

is natuurlijk ook te zien welk merk en type je koopt en hoe deze bewerkbaar zijn om bv een eigen zender volgorde te hebben.

dat is de keuze aan jou wat je wilt en hoeveel je er voor wilt uitgeven.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Externe DVB-C tuner voor tv


Nu is mijn vraag of het mogelijk is om een externe DVB-C tuner aan te sluiten om zo het nieuwe compacte tv-signaal alsnog op die tv’s weer te kunnen geven. Is dit mogelijk en zo ja, waar kan ik deze toestellen vinden?

Er is veel aanbod op de markt, goedkoopste al vanaf 40-60€

Google maar eens op eens op "kabelreceivers".

De meeste toestelletjes hebben een HDMI uitgang, een (digitale) audio uitgang en SCART, zodat je die ook kan gebruiken op een oud TV toestel.

 

Waar je wel moet op letten is de Audio codec AAC. Met toestellen die alleen MPEG audio hebben (en geen AAC) zal je op verschillende zenders geen klank hebben (en bij sommigen zelfs geen beeld op een zender met AAC audio).

 

Wat betreft het scannen. Hier zijn er meestal 3 mogelijkheden:

  1. automatische scan. Hier wordt het hele spectrum gescand, en zal je alle zenders vinden die op de kabel zitten (ook de versleutelde)
  2. manuele scan. Hier kan je een frequentie ingeven die je wil scannen (vb 290 MHz), en zal je alle zenders vinden die op deze mux zitten (ook de versleutelde). Daarna moet je de volgende frequentie ingeven (vb 298 Mhz), enz.
  3. quick scan. Hier moet je de parameters ingeven van het netwerk (290 MHz, symbol rate 6875, modulatie QAM256 en netwerk-id 32), en zal je op basis van de NIT (zendertabel voor netwerk 32) alle radio en TV zenders vinden van het Compact Signaal, met de door Telenet toegekende kanaalnummers.

* Bij voorkeur moet je de "quick scan" eerst proberen, maar het is niet zeker dat die buitenlandse toestellen overweg kunnen met de NIT van Telenet.

PS. De 290 MHz die je hier moet ingeven is niet de frequentie die moet gescand worden, maar de frequentie waarop de NIT uitgezonden wordt.

De frequenties die dan gescand worden zijn 290, 298, 120, 128, 306 en 314 MHz (dit zijn de frequenties van de TV en radiozenders van het Compact signaal).

 

* Indien deze quick scan niet voorhanden is, kan je eventuele een manuele scan doen op 290 en 298 MHz (TV zenders) en 120, 128, 306 en 314 MHz (indien je ook radiozenders wilt).

Nadeel van deze methode is dat je ook alle versleutelde zenders (= zonder beeld) vinden in de zenderlijst, die moet je dan manueel verwijderen of verbergen (of hernummeren).

 

* Bij een automatische scan is het probleem nog groter: je krijgt dan alle zenders in jouw lijst, waarbij het "opkuiswerk" dan stukken groter wordt (je wil alleen de 23 TV en 39 radiozenders van het Compact signaal over houden).

 

Mochten deze toestellen toch de 290-MHz-frequentie ondersteunen, wat is dan de technische reden dat ze hier niet zullen werken?

Technische reden zou kunnen zijn dat ze niet overweg kunnen met de Telenet NIT.

Ze zullen wel werken (gegarandeerd!), maar het kan wel wat frustrerend opkuiswerk zijn om alle niet gewenste (versleutelde) zenders uit de kanalenlijst te krijgen (tenzij je kan instellen dat alleen "vrij te ontvangen" zenders mogen weerhouden worden).

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Externe DVB-C tuner voor tv

Als er geen reactie komt van iemand die zo'n tuner aangeschaft heeft, gewoon ergens eentje bestellen, testen of het werkt, indien niet terugsturen binnen de 14 dagen. Werkt het, andere bijbestellen. Deze suggestie gaat over toestellen van een 50 euro.

Wens je eerder 100 euro uit te geven, koop dan een Digibox bij Telenet (kost 99 euro)? Je zal waarschijlijk wel éénmalig 50 euro moeten betalen. Als je gaat voor de Digibox zal je kabelabonnement per maand aangerekend worden (het jaarbedrag gedeeld door 12, dus niets duurder of goedkoper).  (Je kan de Digibox ook huren aan 4,53 euro per maand).  Met dit toestel heb je het hele basispakket aan zenders van Telenet, waarvan de helft ongeveer in HD.

 

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Externe DVB-C tuner voor tv

Je zegt dat het over secundaire toestellen gaat dus je hebt op je primair toestel al een digibox of digicorder? Dan is er die extra eenmalige kost van 50 euro waar @janne_man het over heeft niet. Die is er trouwens ook niet als je al internet of telefonie van telenet hebt.

Als je al digitale tv hebt zal normaal gezien je kabelabonnement al per maand aangerekend zijn.

 

Ben je van plan om een van de tv's binnenkort te vervangen door een nieuw exemplaar dan kan je inderdaad ook een digibox huren. Het voordeel van een digibox is dat je op die manier ook de opnames van je digicorder (als je die hebt)  kan delen. Hiervoor is er wel een connectie met de modem nodig, eventueel met powerlines.

Je kan digiboxen ook vinden op 2de hands sites, uiteraard op eigen risico. Wanneer mensen kiezen voor de nieuwe tvbox zijn hun aangekochte decoders niet meer bruikbaar dus wie weet valt dat aanbod nog mee. Er zijn misschien toevallig mensen in je kennissen- of vriendenkring in deze situatie. Wie weet wat een vraag aan je eventuele facebookvrienden oplevert.

 

Je vraag ging over een dvb- c tuner dus misschien wel wat teveel info maar nu heb je toch al verschillende opties 🙂

 

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
laurensscheers
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
My smart Valentine Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Leesbeest!

Externe DVB-C tuner voor tv



@janne_man  schreef:

Deze suggestie gaat over toestellen van een 50 euro.

Wens je eerder 100 euro uit te geven, koop dan een Digibox bij Telenet (kost 99 euro)? Met dit toestel heb je het hele basispakket aan zenders van Telenet, waarvan de helft ongeveer in HD.



@Wheng  schreef:

Het voordeel van een digibox is dat je op die manier ook de opnames van je digicorder (als je die hebt)  kan delen.


De mogelijkheid van het delen van opnames van corder naar box was ik zelfs al vergeten 😯. Dit in combinatie met het ruimere zenderaanbod en de HD-kwaliteit maken het de meerkost van ± €50 t.o.v. een tuner misschien wel waard om wat extra digiboxen aan te schaffen.

@Wheng  schreef:

Ben je van plan om een van de tv's binnenkort te vervangen door een nieuw exemplaar dan kan je inderdaad ook een digibox huren.🙂

Waarom zou ik die oude tv-toestellen moeten vervangen als ik beslis extra digiboxen aan te schaffen? Het zijn al HD-tv's hoor, zo oud zijn ze nu ook weer niet 🙂

 

Ik ga ermee aan de slag.

Bedankt iedereen voor het meedenken en @Ex-Netweter voor de technische uitleg.