Beantwoorden
FM_freak
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

FM via de ether na signaalswitch

Ervan uitgaand dat FM misschien nog een drietal jaar de ether wordt ingestuurd, wou ik te weten komen of een binnenhuis antenne iets kan presteren.
FM receivers in huis tel ik er een drietal, de ene al selectiever dan de andere. Telenet heeft als oplossing een draadje met coax connector en een lus aan het uiteinde geleverd. Het is 75 cm lang, de lengte van een kwartgolf dus van de FM frequentie band. Dat wordt vertikaal opgehangen gezien de polarisatie van het signaal vertikaal is - als ik het goed heb.
Op twee kleine JVC ontvangers (UX-G210 en UX-T4R) geprobeerd met matig succes. De Vlaamse zenders komen goed door, de franstalige zoals Classic21 en Musiq 3 heel matig tot slecht met nogal wat ruis. Laat staan dat ik een Nederlandse zender zou kunnen capteren in de Antwerpse regio.
Met een beetje surfen kom je veel ideetjes tegen om een open halve golflengte dipool zelf te knutselen voor binnenshuis. Maar of dat kan lukken en daar moeite voor te doen? De FM zenders hebben een klein bereik. Dat is goed te zien in de auto: na een aantal kilometers verspringt de frequentie op zoek naar een beter signaal. Maar in onze auto komt zelfs de Nederlandse zender NPO 4 binnen. Maakt het een verschil voor ontvangst, binnenshuis dan wel buiten dan zoveel uit? Die auto receiver is trouwens maar heel gewoontjes en moet het hebben van een spriet antenne.
Ik ben er nog niet uit.

0 Likes
7 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

FM via de ether na signaalswitch

@FM_freak het signaal binnen word sterk verminderd door isolatie en dubbel glas en meer van die dingen, en op sommige plaatsen is de ontvangst van fm ook sterk minder,

een buiten antenne zou het probleem kunnen oplossen, met misschien een versterker er op ook,

ik zit (weliswaar 25 meter hoog) hier met een buitenantenne en kan heel veel ontvangen, zelf enkele Nederlandse comercielle zenders en bv enkele VRT zenders uit Antwerpen vanuit oost vlaanderen, wat toch een eindje is in vogelvlucht, 

als je dan ook nog eens DAB+ van Nederland en Frankrijk ontvangt dan heb je nog meer, maar dat is niet de vraag momenteel, 

een buiten antenne zou dus kunnen van pas komen.

je spreekt daar van NPO4 radio, die zit wel heel sterk en op een vrije freq ook dat ver gaat.

die kan ik ook al jaren goed ontvangen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

FM via de ether na signaalswitch

@FM_freak 

FM-zenders hebben een optimaal bereik van 60 km.

Om terug te gaan in de tijd - zowat 1968-1970 - met een praktisch voorbeeld: De eerste FM-zenders van de BRT in Veltem en Aalter waren ten noorden van Antwerpen met wisselend succes te ontvangen met een deftige portable radio (Grundig Concertboy) met een goede sprietantenne.

Die zenders zonden uit met 50 KW. Allerlei klimatologische omstandigheden (mist, regen,...) deden ons steeds kiezen tussen beiden.

 

Veel zenders op FM waren er indertijd nog niet, dus storingen van "anderen" was gering.

Nu is dat voor de meeste radiostations wel een beetje anders...

 

Classic21 (93.2) en Musiq 3 (91.2 MHz) zijn ook nu nog 2 goede voorbeelden van die vroegere tijd: een serieus zendvermogen en hoge toplocatie (Waver).

Die zijn in Antwerpen - en wat ten noorden - nog vrij goed te ontvangen.

 

FM (en de hogere frequenties zoals DAB+) gaat "rechtdoor", dus een vrij zicht op de zender wordt met de afstand moeilijker, want de aarde is bol. Je moet dus een hogere antenne zetten, al dan niet met de nodige versterking in de juiste richting -> Richtantenne met gain. Dit schijnt een goed voorbeeld te zijn:

https://www.konigelectronic.com/nl/televisie/antennes/dvb-tt2-dab-buitenantenne-14-db-vhf-uhf-550527...

 

Midden de jaren 70 kwamen er bijkomende steunzenders in Genk en Schoten.

In principe werd heel Vlaanderen bediend door een 5-tal zendlocaties.

Nu... die 50 KWatt zendvermogen is ondertussen op meerdere plekken reeds terug geschroefd naar 20 of 10KW.

Er zijn dan diverse zwakkere steunzenders toegevoegd voor lokale bediening, zoals Klara in Antwerpen - ik dacht 1 KW- , een steunzender voor MNM of Studio Brussel in Diest, Leuven,... die kleine steunzenders ken ik niet uit mijn hoofd, maar je vindt op het internet wel een lijstje.

 

Op DAB+niveau zit je te werken met een frequentie die dubbel zo hoog is en dus zeker rechtlijnig wordt gepropageerd.

Het vermogen is meestal veel geringer, de reikwijdte beperkter, het netwerk fijnmaziger.

Op dit kaartje zie je dat er veel meer dab+ zenders zijn dan die 5 locaties van waaruit FM uitgezonden werd.

 

Zie: https://radiovisie.eu/overzicht-alle-dab-zenders-in-vlaanderen/

 

Wil je een deftige ontvangst van buitenlandse DAB+, dan woon je best niet al te ver van de grens, of je gebruikt een richtantenne op een hoge plaats.

Het fijnmazig DAB+netwerk van de Nederlanders houdt immers ook op aan de grens, dus je zal je antenne moeten richten op één van die "dichtstbije" zenders. Je kan alleen maar hopen dat de grenszenders van NL een ietwat hoger vermogen gebruiken zodat ze verder doordringen in Vlaanderen, maar ik vermoed dat dit niet het geval is.

 

Ps.: er is één lastig verschil tussen DAB+ en FM: met een mindere FM-ontvangst kan je nog steeds "genieten" van de ontvangst. Komt er teveel ruis, probeer je iets te veranderen aan de ontvangst (het richten van je antenne), verplaatsen van je radio of schakel je de stereo uit wanneer het te erg wordt.

Bij DAB+ is de ontvangst digitaal: je hoort iets zuiver... of je hoort "blokjes" zoals bij een slechte GSM-ontvangst of je hoort gewoon niets.

Als DAB+ niet zuiver is, kan het frustrerend zijn.

 

Dan nog iets over DAB+: dit is de opvolger van DAB waarbij in één signaal een multiplex zat van meerdere radiostations in mp3-kwaliteit.

Bij DAB+ kan men in dezelfde bits-stroom nog meer muziek steken, omdat de compressie nu in AAC is.

Die overschakeling heeft alle Belgen van het eerste uur geld gekost, want de oude DAB-ontvanger zwijgt nu, want die kan AAC niet decoderen.

 

In de UK pompen ze zoveel radiostations in een DAB+ bitstroom dat de kwaliteit matig begint te worden: sommige zenders krijgen een kleiner bit-debiet toegewezen dus hun ontvangst wordt soms hoorbaar minder.

Net alsof je een een 192 Kbits kwaliteit gaat terugschroeven naar 128 of 96 of 64...

Dat wordt hoorbaar.

Op dat punt is er over die kleine plas al heel wat kritiek geweest op DAB+.

Zie bijvoorbeeld:

https://www.coolsmartphone.com/2019/02/14/dab-and-dab-mono-low-bitrate-audio-is-more-common-than-you...

 

Hopelijk komt het hier nooit zo ver.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

FM via de ether na signaalswitch

@EdwinC die konig antenne heb ik met versterking, en is een zeer goede antenne waarmee je goeie DAB+ en DVB-T ontvangst hebt, tegen de grens van Antwerpen is zelf een gewone buitenantenne geen probleem voor de Nederlandse DAB+ te ontvangen, ik kan gelukkig van 2 walletjes genieten zoals ze zeggen, de Nederlandse en franse.

wie geen internet gebruik en veel radio luistert wil kan opteren voor DAB+ en die antenne en versterker op, met goeie kabel er aan kan je veel leuks horen, zelf fm zenders van VRT van ver weg zijn hier geen uitzondering, of de Waalse zenders op fm mits die niet gestoord worden door nabij gelegen zenders in vlaanderen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

FM via de ether na signaalswitch

@Master-Magic 

Inderdaad... een zeer goede antenne.

Maar - sorry als ik het zo zeg - Jan_met_de_Pet wil een makkelijke oplossing thuis... en tot op heden was die er: kabel met kabeltv en kabelfm.

Een eigen woning, waaraan je nog kunt "sleutelen" is één zaak... dan kan je een antenne monteren, maar een apartementje beperkt wellicht de mogelijkheden.

 

Je moet het zeggen zoals het is: de kabel was een "gemak". Het werkte fantastisch, deed alle antennes verdwijnen en wordt nu, anno 2020 volledig van zijn ware aard ontdaan: op die kabel zullen geen analoge signalen meer zijn.

Voor de gebruiker die écht geen gedoe wil, is overschakelen op iets digitaals de enige oplossing.

Bijna alle jeugd kiest voor de smartphone, een internetoplossing. So be it.

Da's hun toekomst.

 

Ik heb juist in een RVT een DAB-toestelletje geplaatst.

Het toestelletje speelt FM en DAB en is dus klaar voor de signal-switch FM->DAB+

Ik hoop dat de hoogbejaarde gebruikers zich dat toestelletje eigen kunnen maken...

Met de receiver of portabele radio van vroeger hadden zij in ieder geval geen probleem.

Nu is de gedownloade handleiding toch wel iets dikker en staan er meer toetsen op het toestel...

 

0 Likes
FM_freak
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

FM via de ether na signaalswitch

Na wat experimenteren weet ik nu dat er voor een binnenhuis FM antenne geen bevredigende oplossing bestaat. Het blijft geklooi met losse draadjes.
Eén van mijn receivers zal de weg naar het containerpark moeten nemen.
Twee andere zijn intussen voorzien van een digitale VDR210, tot volle tevredenheid.

Robje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

FM via de ether na signaalswitch

Wat is een RVT - DAB toestelletje? en waar kan je dat vinden?

 

Sinds de "FM-stop" van telenet zoek ik eveneens naar een ruisloze oplossing. 

0 Likes
Bolletje
Professional Veelweter
Berichten: 378
Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

FM via de ether na signaalswitch


@Robje  schreef:

Wat is een RVT -


Een Rust en VerzorgingsTehuis

En een DAB antenne 🙂