Beantwoorden
Poltje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Geen VRT zenders op digitale TV

Hallo Beste Netweters.

Alhoewel ik al sinds de jaren stilletjes actief ben op het internet, hoofdzakelijk bij Telenet is dit mijn eerste vraag:

Het probleem stelt zich niet bij mij, maar bij mijn zus.

Bij de verhuis naar haar appartement (ze was voorheen ook Telenet) heeft een technieker een nieuwe modem geplaatst.

de brave man die zich amper in het Nederlands kon uitdrukken was een uur te vroeg op de afspraak waardoor ik nog niet in staat was om de coax kabel die nog in haar vorige huis lag erbij te halen. De modem stond er in een kwartiertje en dit terwijl ik de bewuste kabel haalde. De jongeman had blijkbaar geen tijd (hij was toen nog 3 kwartier voor zijn afspraak)en verliet het appartement zonder testen.

Wat blijkt: de VRT zenders waren niet te zien. Telefonisch overleg bracht weinig soelaas.

Toch kreeg ik iemand aan de lijn met meer technische kennis dan de gemiddelde desk medewerker. De man gaf mij uitleg over de verschillende muxen die gebruikt worden (voor mij latijn gezien ik stam uit het analoge tijdperk 😉 ) Zijn besluit was dat er toch iets aan de coax moest liggen. Ik heb dan een nieuwe coax bijgehaald, maar ook dat bracht geen oplossing.

Terugkijk TV werkt wel op de bewuste zenders omdat dit schijnbaar via ethernet gaat.

De kabel zal waarschijnlijk de oorzaak niet zijn gezien die bij mij wel alle zenders doorlaat.

 

Wat nu ??? 

0 Likes
23 reacties
Poltje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Geen VRT zenders op digitale TV

Beste Luc55

dit is een interessant weetje, ik zal dit zeker uittesten.

ik denk niet dat er een filter binnen het appartement op zich zit, mogelijk in de technische ruimte waar de kabelverdeling zit.

Mercikes

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Geen VRT zenders op digitale TV

(Probleem is dat de NIU verzegeld )

Je trekt het deksel naar jouw toe dan is het er af zit niet vast met schroeven

In de garage of kelder of kot  of op de gevel  kom je deze kabels tegen  het is metaal buisje op de foto dat is de filter

Je ziet ook nr's op staan van het appartement op de kabels de eerste zijn de huis nr de 2 de zijn van het appartement 2541.jpg

0 Likes
Ex-Netweter
 

Geen VRT zenders op digitale TV


@Poltje  schreef:

Ik twijfel echt dat het probleem zou kunnen liggen aan mijn kabel, gezien die bij mij wel werkt.


Eventuele instraling op die coaxkabel hangt natuurlijk af van welke ether-uitzendingen er op 298 MHz (VRT-kabelfrequentie) in die regio in de lucht zitten. In regio's met luchthavens, militaire domeinen, radarsystemen moet de coaxkabel perfect afgeschermd zijn op die frequentie.
Door de evolutie naar mobiele 4G/5G-netwerken met radiofrequenties in de 700 MHz-band is het nu eigenlijk in heel België noodzakelijk dat iedereen gecertificeerde coaxkabels en connectoren gebruikt.


@Poltje  schreef:

In 1 van de reacties is er sprake dat er een filter die zou kunnen geplaatst zijn die de VRT zenders niet doorlaat. Is dit mogelijk? Het bewuste appartement had voorheen een aansluiting van Orange.


Ja, als de vorige bewoner uitsluitend een internetverbinding had bij Orange, bestaat de kans dat er vroeger een filter is geplaatst om het tv-signaal weg te filteren. Als de vorige bewoner ook televisie had via Orange dan is het haast uitgesloten dat er vandaag een filter op de coaxkabel zit.

0 Likes
Poltje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Geen VRT zenders op digitale TV

@luc55 

Het appartement is van begin jaren 2000.

Dergelijke NIU heb ik nog nooit gezien, ziet er meer een verdeeldoos uit. zou een foto posten, maar ben daar ook niet steeds aanwezig.

Ik vermoed dat de echte NIU in de technische ruimte van het appartement zit.

Ik weet wel hoe een filter er in principe uitziet, maar kan mijn kennis niet toetsen daar jouw foto niet is doorgekomen 

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Geen VRT zenders op digitale TV

Als er een filter is, zit deze op het aansluitpunt. Dit is meestal buiten, maar in een appartementsgebouw meestal in een technische ruimte zijn. (Zie Wyre werfbrochure voor voorbeeld)

De NIU is vaak een klein wit bakje met TV/FM coax aansluitingen vooraan en aansluitingen voor modem & binnenbekabeling onderaan. Daarnaast heb je het model dat @luc55  beschrijft, breder, zonder de TV/FM aansluitingen en vaak met een zwarte afdekkap. (Even “NIU Telenet” intikken in google en je ziet de twee modellen)

 

De foto zal deze namiddag beschikbaar zijn, wanneer er een Telenet Moderator deze goedgekeurd heeft.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen VRT zenders op digitale TV

Er is een grote kans dat er een filter geplaatst werd bij de aansluiting voor Orange. Zeker als de vorige eigenaar enkel internet had. Mogelijk ook als die TV had. Ik denk dat de tv zenderss van Orange op gans andere frequenties zitten. Ik weet niet of Orange zenders deelt van Telenet (dit betekent dat die zenders een versluiering hebben met dubbele sleutel, die van Telenet en die van Orange).

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Geen VRT zenders op digitale TV


@janne_man  schreef:

Ik denk dat de tv zenderss van Orange op gans andere frequenties zitten. Ik weet niet of Orange zenders deelt van Telenet (dit betekent dat die zenders een versluiering hebben met dubbele sleutel, die van Telenet en die van Orange).


De zenders zitten weldegelijk op dezelfde frequenties


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Poltje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Verander-je-wachtwoord-dag Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Geen VRT zenders op digitale TV

Bedankt!!!

Na heel wat telefoontjes naar de helpdesk is er toch een technieker langsgekomen die doodleuk meldde (zonder ook maar iets gecontroleerd te hebben) dat het probleem zat bij de doorlaatfilter die telenet geplaatst heeft omdat de vorige bewoner enkel internet had en dus geen TV.

Er zitten toch nog enkele techniekers die er meer van kennen dan de doorsnee techniekers.

 

Het is ongelooflijk welke uilskuikens je aan de lijn krijgt bij de helpdesk. Telkens ik contact had met de operator (zeg maar : iemand die de standaard antwoorden aframmelt; maar nooit luistert naar de suggestie die je aanbrengt).

ik weet niet hoe het bij andere providers zit, maar Telenet mag serieus zijn dienstverlening op niveau brengen.

 

Bedankt aan allen die mij geholpen hebben tot het brengen van de oplossing 👍

luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2710
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Geen VRT zenders op digitale TV

Goed dat het in orde is  ja aan de telefoon gebeurt wat

Gelukkig hebben ze zeer goede techniekers die veel kunnen oplossen

0 Likes