Beantwoorden
YvesC
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Dat loopt vlotjes.

Geen teletekst op La Une

Beste Netweters

Een paar dagen geleden keek ik naar een aflevering van de serie "Balthazar" op La Une. Het geluid en de kwaliteit van de dialogen was slecht (dit is trouwens zo voor alle series van Franse makelij). Mijn echtgenote en ik horen niet meer zo scherp, meestal lossen we het probleem op door het geluidsniveau van de TV te verhogen. Voor de meeste zenders staat het niveau op 19, maar voor de meeste Franstalige zenders (zeker de Franse maar ook series op de Waalse zenders) moeten we het niveau verhogen naar 25. Soms is zelfs dat onvoldoende en verstaan we niet alle dialogen, en nemen we onze toevlucht tot ondertitels via 888 van Teletekst. In het geval van bovengenoemde serie werkte Teletekst niet, niettegenstaande dat op het scherm werd aangegeven dat ondertitels via 888 beschikbaar waren. In de instellingen van de TV (een flatscreen Philips 37PFL9603) staat de ondertiteling actief en op Nederlandse taal. De decoder is een HD Digicorder (AD2100) en we hebben een Wigo 3 GB met een Play More uitbreiding. Ligt het probleem bij Telenet, de decoder of bij de Franstalige zenders? Ik stelde hetzelfde probleem ook al vast bij het bekijken van Amerikaanse films op die zenders en die in het Frans zijn gedubd. 

Graag jullie reactie op dit probleem.

Met vriendelijke groeten,

YvesC

0 Likes
11 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen teletekst op La Une

@YvesC hier nu op Tipik aan het kijken naar Suicide Squad en heb als 2de optie engels geluid, 

niet alle films worden met originele sound doorgestuurd bij de Waalse zenders RTBF of Tipik heb ik al gemerkt.

ondertiteling werkt hier ook in het frans bij die film nu.

speelt nog tot 22.40 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2682
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Geen teletekst op La Une

het wordt aan begin van serie of film met logo aangeven vm taal engelse taal

https://www.rtbf.be/tv/guide-tv

kan je opzoeken als je een film opneemt of serie

dat geluid stiller is heb ook gemerkt dit is al een paar jaren zo

bij tf1 is het wel veel stiller dan bij france 2 dat heb ik gemerkt

bij france 4 is zelfde ik ga er van uit dat de tv zender stiller door geeft en dat telenet dit niet regelt

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen teletekst op La Une

@luc55 dacht dat enkel de Vlaamse zenders worden bijgestuurd op hoogtes, de andere zenders niet, of het moet zijn dat dit is veranderd.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
YvesC
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Dat loopt vlotjes.

Geen teletekst op La Une

Hallo Master-Magic,

Bedankt voor je vlugge respons.😀

Ik ben al blij dat het geen hardware probleem betreft al is dat gevoel dubbel, want misschien hadden we er dan wel iets kunnen aan veranderen. Nu moeten we het enkel ondergaan en ons geluid loeihard zetten, om iets meer te verstaan van wat de acteurs zeggen. Ik vind wel dat Telenet er bij de Franse zenders zou kunnen op aandringen, om aan dit jarenlange probleem iets te doen. Ondertussen moeten zij dan maar het geluid bij het uitzenden verhogen. Bedankt voor de tip om voor de uitzendingen op RTBF op hun website na te kijken welke talen beschikbaar zijn. Ik vind het onbegrijpelijk dat de Fransen (en de Duitsers), nog steeds enkel naar films en series in gedubde versie willen kijken. Natuurlijk geldt dat in omgekeerde zin ook voor de Angelsaksische landen.

Met vriendelijke groeten,

YvesC☹️ 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen teletekst op La Une

Ik heb juist een test gedaan op Tipik (N'oublier pas les parolles). Met de Digicorder (DC-AD2100) bekom ik geen ondertiteling. De instellingen op de Digicorder zijn te beperkt.

 

Als ik rechtstreeks op de tv kijk (met CI+) dan bekom ik wel ondertiteling.

Let wel er is geen ondertiteling via teletekst. Het is DVB ondertiteling. Ik heb wel ondertiteling als ik de keuze maak voor slechthorenden. Ik bekwam gewone Franse ondertiteling en dus geen audiodescriptie.

 

Ik meen vast te stellen dat meer en meer zenders afstappen van ondertiteling via Teletext. Op zeer veel anderstalige zenders waar films gedubd uitgezonden worden kan men echter kiezen voor de originele versie met daarbij ook nog de mogelijkheid om om ondertiteling te hebben in de taal van de zender. Deze twee keuzes staan ook volledig los van elkaar. 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen teletekst op La Une

@YvesC als ze films zelf dubben dan moeten ze minder uitzendrechten betalen voor een film.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen teletekst op La Une

@janne_man dan kunnen we vaststellen dat er bij telenet iets aangepast moet worden voor de ondertiteling op de digicorder en digibox,

ik had het getest op mijn eigen ontvanger (geen telenet ontvanger dus) en daar zag ik geen probleem op.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen teletekst op La Une

@Master-Magic 

Functioneel is de aanpassing simpel. Ondertitelingstalen toelaten in functie van de aangeboden ondertitelingstalen op de zender. Een probleem is dat het nu in de algemene instellingen staat. Het zou al een hele vooruitgang zijn indien er twee keuzes bijkomen: de ondertiteling in de taal van de zender en de ondertiteling met audiodescriptie (ook in de taal van de zender). 

0 Likes
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Geen teletekst op La Une


@Master-Magic 

 de ondertiteling in de taal van de zender en de ondertiteling met audiodescriptie (ook in de taal van de zender). 

 


Audiodescriptie is dan weer geen geen ondertiteling, is iemand die vertelt wat er te zien is... hoort bij taal.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geen teletekst op La Une

Ik vermoed dat audiodescriptie een voice over is die een omschrijving geeft: deur piept, de auto rijdt weg, gepraat op de achtergrond, ...

YvesC
Professional Weetjesweter
Berichten: 39
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag On a roll... Dat loopt vlotjes.

Geen teletekst op La Une

Hallo iedereen,

Audiodescriptie is bestemd voor blinden en slechtzienden, zodat ze zich iets kunnen voorstellen bij hetgeen ze horen. 

Groetjes,

YvesC