Beantwoorden
williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Aansluiten DVB_C Tune Telenet:  Is dit een correcte aansluiting:
Coax van muuraansluiting ( TV.) naar DVB_C (In)
DVB_C (out) naar Digicorder (In)
Digicorder (Out) naar TV
Bedankt voor jullie opmerkingen.

0 Likes
67 reacties
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Hoi Janneman,

 

Heb idd. dezelfde vraag misschien twee keer gesteld in verschillende threads. Maar wat echt niet netjes en ordentelijk is, is dat er hier helemaal geen sprake is van een "signaalswitch", maar van een signaalknip. Analoge FM wordt uitgeschakeld, en er zit (nog) geen DAB+ klaar op de kabel. Als je slechte FM-ontvangst hebt in je huis via antenne (zoals wij) moet je je toevlucht nemen tot de digicorder/box. Maar die hebben we niet (we kijken TV via een kaartje). Je kan de DVB-C tuner die telenet verkoopt binnenhalen, maar dan ga je een digitaal signaal omzetten naar analoog en dat in je receiver voeden. Hi-fi wordt dus lo-fi. Bovendien moet je dan de radio afstemmen via die Vistron box. En als je twee receivers hebt op twee locaties in huis (zoals wij), heb je twee zo'n Vistron boxen nodig. Wij hebben destijds voor een kaartje in de TV gekozen omdat we zo'n digicorder helemaal niet willen (al genoeg rommel in huis). En wat de Vistron betreft dus hetzelfde verhaal.

 

Maar ik begrijp dat ik repetitief begin te worden en het is niet mijn bedoeling vervelend te worden. Ik blijk hier toch geen antwoord te krijgen op mijn vraag waarom er gewoon geen DAB+ op de kabel wordt gezet, ter vervanging van de binnenkort geknipte FM, zodat de klant geen nood heeft aan digicorders, digiboxen, Vistron-boxen of wat dan ook, maar gewoon het cleane DAB-signaal netjes gewoon van de kabel in zijn receiver kan voeden, met alle gebruiksgemak dat hij al die jaren heeft gehad van FM op de kabel?

Enfin, ik neem het verder wel op met de klantendienst van telenet. Toch bedankt voor de moeite.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@GeertVdW omdat de ruimte er niet is om nog eens een DAB+ aanbod te creëren naast alle bestaande DVB-C radio zenders op de kabel, de ruimte van de analoge radio zenders die verdwijnen worden gebruikt voor het upload internet verkeer dat hoger word dan, zolang de analoge tv zenders niet verwijderd zijn is er geen plaats voor DAB+ zenders.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@GeertVdW 

Ik begrijp uw frustratie. Je wordt sowieso minimaal verplicht bepaalde gewoontes aan te passen.

Bij tv met een kaartje heb je exact hetzelfde basisaanbod van tv en radio als met een Digicorder/Digibox. Dus op je tv heb je meer radio- en radiomuziekzenders dan je zal hebben met de Vistron. Meer  bepaald heb je onder andere de reeks van 990 tot  999 (en met de lange kerstperiode ook nog de 989) dit niet fta zijn maar die je wel hebt met het kaartje. Ik durf te veronderstellen dat je tv een optische out heeft, net zoals de Vistron. Het gaat hier dus over een digitaal signaal en geen analoog signaal.

Ik geloof niet dat ik of iemand anders u kan overtuigen. Dat zal je zelf moeten doen. Doe de volgende test:

Luister naar een fm radiozender en vergelijk dat met diezelfde zender via je tv aangelsoten op je geluidsinstallatie met ofwel een hdmi ofwel met een optische kabel. Nog niet overtuigt? Vraag dan hulp aan een gezinslid en doe een blinde test waarbij je niet kan zien welk toestel aangesloten is.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?


@Master-Magic  schreef:

Om even op de vraag te komen waarom het toestel niet op elke zender muzieknummer info geeft is omdat de bron bij Telenet deze optie niet altijd heeft en er verschillende opties zijn voor deze info te krijgen en die radio het niet allemaal ondersteund. 
VRT sturen de info mee via rds zoals gesteld hier, andere zenders doen dit via internet of nog andere mogelijkheden. 


@Master-Magic even jouw info bevestigen. Het klopt dat Telenet momenteel enkel RDS info van de VRT-zenders ontvangt. Of dit nog zal wijzigen/uitbreiden, daarover heb ik geen info. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

TV moet dan logischerwijze ook spelen op het moment dat ik naar de radio wil luisteren?

En wat met de tweede locatie in huis waar we wel een receiver staan hebben, maar geen TV?

 

mvg,

Geert

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?


@GeertVdW  schreef:

TV moet dan logischerwijze ook spelen op het moment dat ik naar de radio wil luisteren?

En wat met de tweede locatie in huis waar we wel een receiver staan hebben, maar geen TV?

 

mvg,

Geert

 


Uiteraard moet de tv dan aan staan. Maar aanstaan betekent niet dat het beeld moet aanstaan. Dat hangt af van tv. Bij sommige tv's gaat het beeld uit, bij andere kan je het beeld uitzetten en bij nog andere blijft het beeld aan. 
In de andere plaats installeer je ofwel een dvb-c radio (zoals de Vistron) ofwel een dvb-c radiotuner. Je hebt dan wel de coax antenne aansluiting, maar ik veronderstel dat je die nu ook hebt voor uw fm radio. Hopelijk zijn de aankopers van de grote ketens zich een beetje bewust van de impact van de signaal switch en hebben ze tegen het jaareinde al een (beperkt) aanbod. 

 

0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

OK, Janneman, bedankt voor alle informatie.

 

Het is me nu duidelijk dat geen enkele van de door telenet aangereikte oplossingen voor ons valabel is. Ik weet ook wel dat telenet dol is op extra bakjes (digibox, digicorder en nu weer zo'n Vistron-box) maar wij dus niet (kijken bvb. TV met een kaartje omdat we geen digidinges in huis willen). Ik wil dus ook gewoon met onze twee AV-receivers kunnen afstemmen op de zender naar keuze en niet nog eens een paar extra interieurontsierende en stroomslurpende bakje nodig hebben voor een functionaliteit die elke tuner heeft. En dat gewoon omdat telenet geen radiosignaal meer zal aanbieden in een internationaal gestandaardiseerde vorm (FM of DAB+). En je kan nu argumenteren dat de Vistron VDR-210 een gestandaardiseerde oplossing is, maar dat is het niet, want ik begrijp dat de VDR-210 speciaal voor telenet werd getuned. Hun "kortingsprijs" is overigens de standaardprijs die je elders ook betaalt - zie bvb. Amazon.de. Ik citeer uit een ander forum: "Binnenkort zal Telenet trouwens de VISTRON VDR-210 aanbieden via de Telenet klantenprijs. Deze Digitale Radio Tuner (klaargemaakt voor de Belgische markt) neemt de Telenet zendernummering over en kan AAC & MPEG DVB-C radio kanalen uitzenden. Let op, je kan hetzelfde toestel aankopen via Amazon (daar Vistron VT855 genoemd), maar dat toestel is niet bestemd voor België en kan o.a. niet overweg met de Telenet NIT en met onze AAC radio's.".

 

Telenet kan dus maar drie dingen doen om de klanten echt te helpen, en niet met een kluitje in het riet te sturen na het wegknippen van FM op de kabel:

 

1. FM behouden. Reken ik niet op, vroeg of laat is FM toch ten dode opgeschreven... ik kan telenet geen ongelijk geven dat ze er vroeg of laat voor kiezen om FM te knippen.

2. DAB+ op de kabel zetten. Enige valabele optie voor hen, er komen meer en meer radio's met DAB+ en voor de geringe bandbreedte die DAB+ inneemt hoeven ze het niet te laten. Zowel in Zwitserland als in Duitsland doen de kabelmaatschappijen het reeds. En DAB+ kan door elke nieuwe, recente tuner of receiver, hifi of niet, worden ontvangen zonder dat je een extra bakje moet aankopen voor elk van je tuners.

3. bij elke klant die dat vraagt een technieker langssturen, een degelijke DAB+/FM antenne op het dak of zolder gaan installeren, coax kabel door de verdiepingen naar beneden trekken en met een diplexer het signaal injecteren op hun kabel. Zo gek gaan ze natuurlijk niet zijn, maar wat is hun alternatief als ze koppig blijven en hun klanten blijven negeren?

 

Als ik de reacties op netweters lees ben ik echt niet de enige die een probleem ziet met de door telenet voorgestelde "oplossingen". Logisch ook, als je 23 jaar lang een service aanbiedt waar mensen op zijn gaan vertrouwen, als onderdeel van een betalend pakket, dan krijg je wrevel als je één van je diensten uit je pakket haalt, zonder een valabele vervanging in de plaats te zetten (DVB-C is geen "nieuwe" "signaalswitch" vervanger want zat er al lang op en is om de eerder aangehaalde redenen geen valabel alternatief voor FM of DAB+).

 

Kortom; signaalswitch = FM weghalen en DAB+ op de kabel zetten zoals in Zwitserland en Duitsland reeds.

FM weghalen zonder meer = signaalknip. met alle gevolgen voor de klant vandien...

tvkijker_ss
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Hallo GeertVdw,

 

Ik zit in dezelfde situatie als jou CI+ kaartje in de TV. Gisteren de Vistron aangesloten op de kabel teneinde weer radio te kunnen luisteren via mij stereo keten. FM tuner in tussentijd ontkoppeld.

 

Echter, Vistron VDR210 kon maar 16 zenders vinden. De muziekkwaliteit was bovendien zeer slecht (echo, onderbrekingen). Geen Belgische zenders. Alléén WDR, NPO,... In de loop van de avond viel het signaal zelfs weg. Boodschap op tuner 'geen signaal'. Vistron opnieuw opgestart met fabrieksinstellingen (netwerkfreq 322Mhz, Net-id 22 voor Vlaanderen). Opnieuw ging de radiotuner de 16 zenders zoeken maar bij zender 15 viel die weer zonder signaal. Dus deze radio tuner werkt niet naar behoren want er is wel degelijk signaal anders zou ik ook geen TV kunnen kijken.

 

Enig idee wat hier aan de hand is ? Heb met telenet enkele uren aan de lijn gehangen maar dat bracht natuurlijk geen zoden aan de dijk. Operators hadden nog nooit gehoord van een Vistron box.

Tja...

0 Likes
tvkijker_ss
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Dus ja, absoluut niet tevreden met de signaal switch. Waarschijnlijk zal ik de Vistron VDR210 terugsturen aangezien het apparaat niet naar behoren werkt en Telenet geen support geeft.

Zeer frustrerende situatie. 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@tvkijker_ss en je hebt de Vistron zeker correct aangesloten? Dus met een coax-kabel op de tv-uitgang van je wandcontactdoos? 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
tvkijker_ss
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Ja inderdaad gewoon de coax van de contact doos op de Vistron aangesloten.

Initieel 16 kanalen van zeer slechte kwaliteit (echo, onderbrekingen).

Later op de avond zelfs geen signaal meer.Ook geen Belgische kanalen zijnde Klara, Radio1,....

 

0 Likes
tvkijker_ss
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

De melding op de Vistron VDR210"geen signaal" lijkt mij trouwens vreemd aangezien bij aansluiting van de coax met de TV de tv kanalen en radiokanalen wel beschikbaar zijn. Ik heb geen idee of de instelling van de netwerkfrequentie die nu op 322Mhz hier iets mee te zien heeft. 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@tvkijker_ss 

De Vistron heeft 2 coax aansluitingen: een antenne in en een antenne out. 

Één wandcontactdoos heeft doorgaans twee aansluitingen: een FM out en een tv out. Je verbindt de tv out van de bancontact doos met de antenne in van de Vistron (Ik herhaal @Suzy  met andere woorden). Heb je daar ook nog een Digicorder, Tv-box of alleen een tv, dan verbind je de Vistro antenne out met die Digicorder, Tv-box of alleen tv. Dus de fm aansluiting op de wandcontactdoos mag je niet gebruiken.

tvkijker_ss
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Hallo,

 

Bedankt voor je antwoord maar ik ben technisch onderlegd en weet waar ik mee bezig ben. De Vistron is correct aangesloten anders zou die initieel geen zestien zenders vinden. Alleen is de kwaliteit van die zenders zeer slecht en na een tijdje vielen die zelfs weg. Dus het enige waar ik aan kan denken is een zwak signaal, maar dan zou ik dat toch ook merken als ik naar de TV keek. Ik heb trouwens de signaal sterkte bekeken op de tuner, (enfin toen hij nog signaal had) en die zat inderdaad tegen de ondergrens.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

De coax vertrekt van de NIU. Doorgaans zijn er vier aansluitingen hiervoor. Twee die het signaal versterken en twee die niet versterken. Als de huidige lijn niet versterkt wordt, probeer dan eens met een versterkte lijn. 

0 Likes