24748
netweters
|
152286
antwoorden
|
20688
vragen
|
Even de situatie schetsen: mijn ouders wonen in een ouder huis en hebben alleen kabel-tv van Telenet. Ze hebben onlangs nog een nieuwe digibox gekocht (refurbished).
Tijdens warme zomerdagen valt het tv-signaal regelmatig weg. Er zijn twee wanddozen in huis en het probleem treedt bij beide wanddozen op. Wanneer het 's avonds afkoelt, is er plots niks aan de hand. Alles onder de 25° buiten is OK.
De kabel komt via de witte straatkast, gaat onder de grond in de tuin en gaat nadien via de buitenmuur richting de zolder. Daar is de coax aangesloten op een NIU. Het is zo dat bij licht contact aan de NIU het signaal heel gevoelig is, vooral tijdens die warme dagen. Het probleem speelt zich al een aantal jaren af maar in de beginfase waren het vooral de zenders op de eerste muxen die hier last van ondervonden. De kabels zijn al aangesloten op de versterkende uitgangen van de NIU.
Wanneer we op de digibox de signaalkwaliteit controleren, gaat het percentage zelden hoger dan 80%, bij extreme warmte wordt dat 0%.
Daarom stel ik mij de vraag of coax last kan ondervinden van de warmte? En hoe dit probleem eventueel opgelost kan worden? Hoe meet je zo'n kabel uit en is dat überhaupt haalbaar?
Als er naar de klantendienst gebeld wordt, vallen de medewerkers heel vaak uit de lucht.
Beste antwoord kregen we onlangs: "U heeft geen tv-signaal omdat u geen internet heeft van Telenet. Enkel TV, dat is enkel voor mensen die nog leven in de jaren '90. Wanneer u internet extra neemt bij ons, zal het probleem wel verholpen zijn." Met ook nog de vraag of het niet interessanter is om dan goedkoper Streamz en Netflix te pakken via hen.
Ik vind het persoonlijk jammer dat er op die manier misbruik van gemaakt wordt, maar gelukkig is dat niet bij alle medewerkers het geval. Ik snap het ook wel dat de technische kennis van de personen daar, op dit vlak, vaak te beperkt is.
Maar goed: ik leg de vraag nu even hier bij de specialisten op het forum, in de hoop hier een aantal antwoorden te krijgen.
Ja, warmte, vrieskou, vocht en zonlicht hebben zeker invloed op elektronische componenten en bijgevolg op actief versterkte signalen zoals het coaxsignaal.
Het beste is dat je bekabeling voor telecommunicatie in een pvc-buis minstens 60 cm onder de grond steekt, daar hebben warmte, vrieskou, vocht en zonlicht geen invloed.
Actieve telecommunicatie-apparatuur zoals de NIU of modem zet je best in een stofvrije, droge ruimte op constante kamertemperatuur.
Je geeft aan dat als je de kabel aanraakt deze gevoelig reageert. Daarom zou ik in eerste instantie de aansluitingen (connectoren)op die kabel(s) controleren en eventueel vernieuwen. Het kan zijn dat ze door de warmteuitzetting contact verliezen. Die connectoren mogen niet los zitten.
Kijk eens de coax kabel na en f-connector dat die goed vast staan
Maak een test kabel van coax kabel sluit deze aan de niu om te testen rechtstreeks aan de tv om te testen
Je zal stap na stap moeten zoeken waar probleem zit in de installatie
Als je met test kabel het zelfde voor hebt ligt het probleem voor de niu dan moet telenet het oplossen kan aan straat zijn of aan de paddestoel telenet of aansluitpunt op de gevel
"Beste antwoord kregen we onlangs: "U heeft geen tv-signaal omdat u geen internet heeft van Telenet. Enkel TV, dat is enkel voor mensen die nog leven in de jaren '90. Wanneer u internet extra neemt bij ons, zal het probleem wel verholpen zijn." Met ook nog de vraag of het niet interessanter is om dan goedkoper Streamz en Netflix te pakken via hen."
Dat is zo'n verwerpelijk gebrainwasht idee van een helpdeskmedewerker die zijn verkoopcijfer wil halen. Dat is afkomstig van die verwerpelijke marketeers met de slogan "Wij helpen onze klanten". Ze helpen alleen zichzelf of de klant het nodig heeft, behoefte aan heeft of niet dat interesseert hen totaal niet. Bij de banken gebruiken ze ook die slogan.
Trouwens internet heeft niets met TV te maken tenzij bij de Xdsl providers daar moet je internet hebben om TV te kunnen hebben.
Maar dat is naast de kwestie. Zoals eerder gezegd, connectoren en dergelijke nazien, dat is het eerste werk.
Uit de lucht vallen is blijkbaar een specialiteit bij die medewerkers.
Gisteren gebeld voor roaming problemen in noord Frankrijk ( werd reeds aangehaald in dit forum 12/11/22 en niet opgelost)
Nu zoveel maanden later vallen ze nog steeds uit de lucht. "Misschien is het uw SIM kaart of uw telefoon" m.a.w zoek het zelf uit
@Hopper schreef:Daarom stel ik mij de vraag of coax last kan ondervinden van de warmte? En hoe dit probleem eventueel opgelost kan worden? Hoe meet je zo'n kabel uit en is dat überhaupt haalbaar?
Maar goed: ik leg de vraag nu even hier bij de specialisten op het forum, in de hoop hier een aantal antwoorden te krijgen.
Ik zou gewoon een Telenet technieker bestellen om alles uit te laten meten.
Maar wat is 85 EUR als hiermee jouw probleem (dat al 2 jaar aansleept) definitief opgelost is? Als je het zelf niet kan uitmeten/herstellen, en hiervoor een goede elektrieker aanspreekt (aan min. 40€ per uur + verplaatsing) zal het je ook geld kosten (en misschien niet opgelost).
Ik lees dat de NIU op zolder staat. Als het dak niet geïsoleerd is kan het daar flink warm worden als de zon op het dak schijnt en dit kan invloed hebben op de NIU en de connectoren. Indien het probleem bij de NIU ligt zou het toch best zijn deze te laten verplaatsen naar een ruimte waar het niet zo warm wordt.