Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Klok digicorder

Gisteren verscheen op de display van mijn digicorder "Inst". Toen ik deze met de afstandsbediening inschakelde stelde ik vast dat de klok van mijn digicorder ongeveer 30 sec achterop loopt in vergelijking met de tijd die mijn videorecorder Sony aangeeft. Deze is ook verbonden in het telenet-netwerk, zodat voorheen beide toestellen exact dezelfde juiste tijd aangaven. Hoe kan ik de klok van de digicorder opnieuw juist ingesteld krijgen ? Ik heb de digicorder al eens losgekoppeld  (stroom, HDMI, coax) maar na heropstarten blijkt dit niet te helpen. Wie weet raad ? 

0 Likes
11 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Klok digicorder

@Ex-Netweter

Heb je nagekeken welke van de twee toestellen de juiste tijd aangeeft? Of beter gezegd welke er het dichtst bij komt. Vergelijk eens met een gps systeem.

 

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Klok digicorder

Om de tijd te weten, wordt door een computer beroep gedaan op een time server (een ntp).

Op https://www.pool.ntp.org/zone/europe zie je een lijst van Europese ntp-servers.

 

De video recorder krijgt zijn tijd van een analoge tv zender. 

 

Elektrische signalen gaan dan el de wereld rond aan de snelheid van het licht, maar daar zitten zoveel vertragingen in dat het wel enkele seconden verschil oplevert. 

 

Dat beide klokken een ander uur opgeven is op zich niet noodzakelijk een probleem. Op ogenblik X zend een zender een signaal. Het analoge signaal is in zo'n korte tijd daarna reeds op uw toestel dat je dat ogenblik gelijk kan stellen aan ogenblik X. Het digitale signaal is een grote manipulatie, ook bij ontvangst, en is pas zichtbaar op X plus een zichtbare later ogenblik. Om deze reden is het heel normaal dat beide toestellen een lichtjes andere tijd hebben (alhoewel 30 seconde me zeer veel lijkt).  Zelfs kijken enerzijds met tv et een kaartje en anderzijds met de digicorder geeft een miniem tijdsverschil.

 

Ooit heb ik ergens gelezen: Iemand met één uurwerk weet hoe laat het is. Iemand met twee uurwerken twijfelt. Het enige uurwerk dat de juiste tijd aangeeft is het (analoge) uurwerk dat stil staat: twee maal per dag geeft het de exacte tijd.

 

Ex-Netweter
 

Klok digicorder

In vergelijking met mijn Garmin-horloge geeft de videorecorder exact de juiste tijd aan, de digicorder loopt precies 31 sec achter ...

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Klok digicorder

Ik heb effe nagekeken. De klok van de digicorde loopt effectief achter. 

Waarom:

1. controle met gps (de gps geeft de juiste tijd op de schikkelseconden na).

2. controle met een radiotijdgestuurde klok (signaal door de ether van uit Duitsland, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/DCF77).

 

Iemand bij Telenet moet dus de klok juist zetten.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Klok digicorder

de klok op de digicrder word verkregen door een digitale tv zender, denk dat ze vtm gebruiken daarvoor en dat het daar dus al begint met de tijd die ze doorkrijgen via vtm, eens de teletext opzetten van vtm bv 

al ben ik niet zeker of die met enkel 888 nog een pagina geven met tekst waarbij je dan de tijd kan zien en seconden, als die gelijk loopt met je digicorder of box dan halen ze het via vtm binnen.

een digitale zender heeft wat achterstand in tijd (seconden dan de analoge zenders soms).

kan je checken met 2 tv's, de ene op een analoge zender zetten bv vtm en op de digicorder op tv 2 vtm digitaal zetten en je zal een werkzaam verschil horen in geluid dat het 2 a 3 seconden verschilt.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Klok digicorder

Nu loopt de klok van de digicorder al 35 seconden achter.

@Suzy  Het is misschien een futiliteit, maar wel storend als je bijvoorbeeld om een zeker uur een uitzending wil bekijken, kan jij de gepaste persoon (als je die al kan vinden 🤔) aanspreken om het tijdsignaal voor de digicorder juist te zetten. 

 

 

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Klok digicorder

@janne_man, ik zal eens rondhoren. Smiley Erg vrolijk Ga inderdaad even moeten zoeken wie dit precies kan nakijken. Keep you posted! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Klok digicorder

Op dit ogenblik is de vertraging al 42 seconden 😴

Programmeer de digicoder maar een minuut vroeger om het begin niet te missen😟.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Klok digicorder

@janne_man, goed nieuws! Men heeft me net bevestigd dat dit probleem opgelost is. De tijd zou dus terug correct moeten lopen nu. Blijkbaar was er ergens iets met de instellingen op één van de servers. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Klok digicorder

Dank zij @Ex-Netweter, want hij/zij  was de eerste om het op te merken en te melden. 

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Klok digicorder


@janne_man  schreef:

Dank zij @Ex-Netweter, want hij/zij  was de eerste om het op te merken en te melden. 


@janne_man, helemaal correct! Sorry, @Ex-Netweter Verlegen smiley


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.