Beantwoorden
Honkerd
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Opstelling Telenet

Hallo

 

Binnenkort komen ze de installatie uitvoeren op mijn appartement. Ikzelf ben een IT'er, dus ik ben zelf vaak bezig met hobby projectjes of projecten voor het werk. Mijn opstelling die ik in gedachten had:

 

  • Telenet modem-only --> switch
    • Op die switch zit dan:
      • Powerline (van die gratis wifi boosters) wegens te grote afstand voor kabel (misschien te overwegen via bovenkant plinten)
      • Router voor aparte netwerken te maken voor mijn projecten om vanaf buitenaf eraan te kunnen (iot gateways, servers, testapparatuur, port-forwarding, ...)
  • Powerline gaat naar de woonkamer waar ik een TP-link Archer AC1750 zou zetten omwille van de IPTV settings. Iemand een idee of andere routers ook deze mogelijkheid hebben? 
    • Op die router komt dan de decoder op poort X die ingesteld staat als IPTV
    • Rest komen dan apparaten zoals raspberry pi/chromecast, netwerkspeler, ...

PS: aansluiting zit in de berging en zal dus vaak gesloten zijn, daarom deze opstelling.

 

Is dit technisch mogelijk of moet er iets aan veranderen?

 

0 Likes
21 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Opstelling Telenet

Mijn vertrouwen in WiFi en PWL is niet erg groot. Ik zou een modem only met kleine switch in de berging plaatsen. Vanaf die switch eventueel met PWL naar Digibox/digicorder en met UTP kabel naar een eigen router. Dit zal de performantie van uw netwerk ten goede komen. Als het echt niet anders kan dan een Powerline PG9073 bij de modem en een PG9073 bij uw digibox/corder en idem dito bij uw router. Als je de router een beetje centraal kunt plaatsen dan zal de WiFi van de router gans je appartement dekken.

Als je een set met Wifi-Powerline aansluit op je modem heb je het probleem dat je een publiek IP adres krijgt voor elk aangesloten toestel.

Wil je dit probleem niet dan kan je opteren voor een Home Gateway in combinatie met de set PG9072 (bij uw digibox/corder WiFi) - PG 9073 ( bij de modem). En ik blijf erbij dat je voor thuisgebruik meer of voldoende je Telenet HGW kunt configureren. Hou het simpel. Ik heb hier een NAS draaien (voor VPN, delen van Foto's, delen van muziek), 3 camera's, een printer, 1 vaste PC en 1 of 2 laptops en een extra AP.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opstelling Telenet

Als ik u goed begrijp wil je dus

  • Een switch aansluiten aan een modem-only.
  • Aan die switch worden dan twee eigen routers gekoppeld, waarvan eentje met UTP en eentje met powerline. Beide routers zullen dus een publiek adres krijgen van telenet.
  • Aangezien de digibox/corder een IP adres van telenet moet krijgen is één van die routers IPTV compatibel en krijgt die dus een IPTV poort voor de digicorder/box.
  • Alle andere toestellen worden aan één van de de twee routers aangesloten en zullen dus een intern IP adres krijgen, gescheiden in twee netwerken, eentje per router.

Onafgezien of iets wenselijk of nuttig is, zal dit zonder probleem technisch werken, op voorwaarde dat uw powerline goed werkt (storende toestellen, verschillende fazen van het E-netwerk enz). Een tweede UTP kabel geniet uiteraard de voorkeur.

 

Aangezien je ITer bent weet je wel hoe je met twee netwerken moet omgaan als je van het ene naar het andere wil of juist niet ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Honkerd
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Opstelling Telenet

 

Hier een schets van de situatie (vrij ruw getekend):

schets.png

Ik hou het graag simpel, maar als ik de HGW neem, dan zit ik met dubbele NAT voor beide routers? Op zich geen probleem voor standaardapparaten als gsm's/tablets/etc., maar kan mogelijks een probleem geven voor projectjes, alsook de trage instellingen via myTelenet. De HGW staat dan maar in de berging uit de zenden en zal dus al redelijk wat verlies hebben richting TV en zeker richting slaapkamer (kan opgelost worden door wifi uit te zetten van HGW en router of AP te plaatsen)

 

Als ik PG9072 bij de modem zet, verbonden met de switch, en vervolgens een PG9073 bij de decoder verbonden met mijn router plaats. De instellingen van de router op IPTV zet op bepaalde poort waar decoder op hangt, dan krijg toch enkel deze poort een publiek IP-adres? En al de rest bijvoorbeeld via wifi een intern adres?

 

 

0 Likes
Honkerd
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Opstelling Telenet


@StefaanH@  schreef:

Als ik u goed begrijp wil je dus

  • Een switch aansluiten aan een modem-only.
  • Aan die switch worden dan twee eigen routers gekoppeld, waarvan eentje met UTP en eentje met powerline. Beide routers zullen dus een publiek adres krijgen van telenet.
  • Aangezien de digibox/corder een IP adres van telenet moet krijgen is één van die routers IPTV compatibel en krijgt die dus een IPTV poort voor de digicorder/box.
  • Alle andere toestellen worden aan één van de de twee routers aangesloten en zullen dus een intern IP adres krijgen, gescheiden in twee netwerken, eentje per router.

Onafgezien of iets wenselijk of nuttig is, zal dit zonder probleem technisch werken, op voorwaarde dat uw powerline goed werkt (storende toestellen, verschillende fazen van het E-netwerk enz). Een tweede UTP kabel geniet uiteraard de voorkeur.

 

Aangezien je ITer bent weet je wel hoe je met twee netwerken moet omgaan als je van het ene naar het andere wil of juist niet ....


@StefaanH, dit klopt inderdaad volledig, op een klein puntje na. Meestal zal die extra router voor projectjes wel uitstaan (enkel indien nodig) en hieraan worden enkel toestellen gekoppeld die tot het ander netwerk behoren (project).

 

In mijn vorig bericht kan u de situatieschets zien. Ikzelf heb liever ook een UTP kabel naar de router (met IPTV mogelijkheid), maar zal praktisch niet mogelijk zijn. Ik bekijk dit tijdens de installatie of er kabel bovenop de plinten geplaatst kan worden. Hopelijk niet teveel storing voor de powerlines...

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Opstelling Telenet

Als je met een modem only werkt en voor zover ik begrijp 2 (twee) routers dan blijf je met de moeilijkheid om van de ene router naar de andere te gaan. Dan moet je gaan routeren van de ene router naar de andere met terug openzetten van poorten. Hou het simpel: geen eigen router en enkel die van Telenet en kijk waar je belandt. Je kan achteraf nog altijd aanpassen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Honkerd
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Opstelling Telenet

@igvfer, dat hoeft ook niet. Bedoeling is dat ze echt compleet gescheiden zijn. Als ik wil verbinden met het project, steek ik kabeltje in die router of zet ik de wifi ervan aan. Als ik voor de HGW ga, zit ik vermoedelijk met redelijk wat verlies omdat deze dan in de berging staat. Ik zou hem graag centraal hebben (bijvoorbeeld aan de TV) zodat ik maar een deel verlies en er geen muren in de weg staan. Indien ik toch hinder zou ondervinden door de powerlines, dan kan ik eens testen wat een eigen router doet vanuit de berging. Als dit even goed signaal geeft, dan kan in inderdaad nog overschakelen.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opstelling Telenet


@Honkerd@  schreef:

 ... knip ....

Als ik PG9072 bij de modem zet, verbonden met de switch, en vervolgens een PG9073 bij de decoder verbonden met mijn router plaats. De instellingen van de router op IPTV zet op bepaalde poort waar decoder op hangt, dan krijg toch enkel deze poort een publiek IP-adres? En al de rest bijvoorbeeld via wifi een intern adres?

 

 


Ja dat is correct. De router dus aan de powerline hangen en de decoder aan de geselecteerde/geconfigureerde poort van de router hangen. Enkel deze poort zal een telenet adres krijgen. Al de rest krijgt een adres van de DHCP server van uw router, via UTP of WiFi maakt niet uit.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Honkerd
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Opstelling Telenet

Om toch nog ergens een vergelijking te kunnen maken: Wie heeft ervaring met de wifi van de Telenet  HGW router? Is deze al verbeterd of is een eigen router plaatsen nog steeds beter? 

 

Vroeger weet ik dat een router beter was als de HGW, maar met hun nieuwe flow weet ik niet of het beter is geworden?

 

Graag advies/ervaringen.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Opstelling Telenet

Ik heb hier totaal geen probleem met de Wifi van de HGW. Niet met de witte nu en niet met de zwarte van vroeger. Ik heb wel (al jaren) een TPlink, in mijn living, die dienst doet als extra AP omdat 17 meter en 3 muren in cellenbeton van 15 cm het toch een beetje lastig maakt om goede Wifi te hebben op die plaats. Ik ben al jaren bezig met Wifi problemen bij mensen op te lossen en die zijn er zowel met de HGW als met andere routers.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opstelling Telenet

Veel hangt ook af van welke router je kiest. Budget? Hoofdzakelijk 2,4 GHz of 5 GHz? je kan overal wel testverslagen vinden van routers minder dan € 100,-, semi-prof routers, noem maar op. Ik heb nog geen enkele gezien die op ALLE vlakken met de eerste prijs ging lopen. Het is dus kwestie van voor uzelf uitmaken welke eigenschappen voor u het belangrijkste zijn en dan lezen, lezen en lezen ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Opstelling Telenet

@Honkerd

 

Als ik jou was zou ik ook een modem-only nemen. (Ik heb er zelf ook een door business abbo). Ik heb hier al vaak problemen gezien met port forwarding en andere vage dingen. Voor de meeste mensen is dat totaal geen probleem maar voor mensen zoals wij die (toekomstige) IT'ers zijn of graag bezig zijn met zo'n dingen is een eigen router veel handiger.

 

Zit er trouwens bij de TV geen coax? Anders kan je daar je modem zetten als er genoeg plaats is. Dan heb je geen problemen met powerlines. Behalve als je natuurlijk een server in de berging zet dan is dat geen optie.

 

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Honkerd
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Opstelling Telenet

@Arthur2

Dit heb ik ook al gehoord van kennissen in de IT wereld. Ik heb enkel het appartement nog maar gezien tijdens een bezichtiging en dus toen het bewoond was/is. Ik kan me dus enkel baseren op een gekregen plan. Toen ik de berging zag tijdens deze bezichtiging, stond daar de modem en de aansluiting.

 

Haar TV stond ook op dezelfde plaats als in de schets, dus in principe is uw voorstel ook nog mogelijk. Ik kan pas echt iets beslissen als ik het pand leeg zie, maar heb uw oplossing en de mijne alvast in mijn achterhoofd.

 

Indien ik voor uw voorstel ga, dan kan ik de server in de berging nog steeds oplossen door gebruik te maken van de powerlines. Op zich is daar een mogelijk verminderde snelheid van minder belang. Dan geef ik liever voorrang aan de snelheid van wifi en TV, welke dagelijks gebruikt worden!

0 Likes
Honkerd
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Opstelling Telenet

Wat ik me zonet nog bedacht: is er niet veel snelheidsverlies op de wifi als de decoder aanstaat?

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Opstelling Telenet

@Honkerd

 

Geen. Bij telenet komt het tv-signaal net zoals internet via de coax. Op die coax zijn andere frequencies gereserveerd voor tv en internet zodat ze naast elkaar op de kabel zitten en elkaar niet storen.

 

Ik weet wel niet goed hoe het zit als je een film huurt. Mogelijk dat dat een invloed heeft op je internetsnelheid (ik heb geen idee) maar waarschijnlijk ga je dat niet merken.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes