Beantwoorden
JS3
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Port forwarding werkt niet meer

Beste,

 

Ik richt mij even tot de netweters op aanraden van de Telenet-helpdesk die zich blijkbaar niet kan/mag bezighouden met bepaalde technische vragen.

Ik heb een port forward ingesteld via MijnTelenet (1194 UDP & 2194 UDP) en dit werkte prima tot...?

Om één of andere reden blijkt dit plots niet meer te werken.  De instellingen in "MijnTelenet" zijn niet aangepast of zo.

Dus: er is een verschil tussen wat er ingesteld is, en wat er effectief op de Telenet-router wordt toegepast.

 

Support kan / mag zich blijkbaar niet met een dergelijke vraag bezig houden, wat ik vreemd vind, aangezien er gewoon een technisch probleempje is en dit moet worden opgelost.

Ik heb de modem al herstart / de settings al eens opnieuw ingesteld / getoggeld tussen 'UDP' en 'Beide', maar dit brengt allen geen oplossing.

 

Via dit forum heb ik gezien dat dit nog wel voorvalt.  Op de fora zie ik geen enkele melding dat een nieuwe modem of een factory-reset het probleem zou verhelpen...Deze piste wil ik dus ook niet (meteen) bewandelen.

Bijgevoegd een screenshot van het modemtype en de instellingen.

 

Kan iemand mij helpen?  (aangezien de helpdesk dat blijkbaar niet kan of mag oplossen)

 

Mvg,

Jan2019-10-29 06_06_11-Mijn thuisnetwerk.png2019-10-29 06_06_47-Wireless modem - Geavanceerde instellingen.png

0 Likes
13 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Port forwarding werkt niet meer

@JS3 

Een foto is afgewezen. Liever geen mac adres zichtbaar tonen.

Zit uw probleem niet in volgend zinnetje?

 

Poortnummers mogen niet overlappen, de beginpoort moet lager zijn dan de eindpoort en de eindpoort mag niet hoger zijn dan 65535.

 

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port forwarding werkt niet meer

@JS3   Even een vraag. Hoe controleer je of die poorten nu nog werk. Doe je dat effectief van buitanaf of doe je dat intern vanaf een PC of laptop via publiek IP:poortnummer of DDNS:poortnummer?

In het laatste geval is er een bug. Ze noemen dat NAT loopback die niet werkt naar behoren. Het kan er zelfs voor zorgen dat je modem kompleet uitvalt en herstart.

Je kan en mag alleen maar testen vanaf een ander netwerk, bvb via je mobiel data op gsm, dus niet via de wifi verbinding.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Port forwarding werkt niet meer

@louishufk In tegenstelling tot hetgeen er geschreven staat mag begin- en eindpoort hetzelfde zijn. Een juistere formulering zou zijn: Beginpoort mag niet groter zijn dan eindpoort en eindpoort mag niet grotere zijn dan 65535. @Suzy  tekst laten verbeteren?

 

@JS3 zou het kunnen dat het wan ip-adres van je router veranderd is? Als je een DDNS gebruikt, wordt er dan regelmatig een bijwerking gedaan van je wan ip-adres? 

 

 

Evdb
Experienced Meerweter
Berichten: 97
WOW, overzichtelijk! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Port forwarding werkt niet meer

Vroeger gebruikte ik ook port forwarding voor enkele IP-camera's. Plots werkte het niet meer. Ik stelde dan nieuwe poorten in en het werkte weer.... eventjes dan toch.

 

Ondertussen heb ik het opgegeven. Dagen ben ik er mee bezig geweest...

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Port forwarding werkt niet meer


@janne_man  schreef:

@louishufk In tegenstelling tot hetgeen er geschreven staat mag begin- en eindpoort hetzelfde zijn. Een juistere formulering zou zijn: Beginpoort mag niet groter zijn dan eindpoort en eindpoort mag niet grotere zijn dan 65535. @Suzy  tekst laten verbeteren?


@janne_man ik ken zelf te weinig van portforwarding om zelf te valideren dat de tekst die er nu staat niet 100% juist is. Maar ik geef jouw feedback erover zeker door aan enkele collega's, dan kunnen zij het bekijken. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port forwarding werkt niet meer

Over die begin en eindpoort. Dat staat in wezen juist. Het komt erop neer dat als je een groep van poorten forward je begint met de laagste en eindigt met de hoogste. Bijvoorbeeld 10000 - 10005 maar niet omgekeerd (10005 - 10000).

Ik kijk nu naar mijn poortinstellingen en ik zie nu dat die allemaal verdwenen zijn. Vorige week stonden ze nog allemaal actief toen de technieker van Telenet is langs geweest. Blijkbaar hebben ze van Telenet uit zitten prutsen om mijn internet op de speedboost te krijgen en alle instellingen gewist. De onverlaten. Ik ging je nog wel een werkende portforwardingslijst tonen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JS3
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Port forwarding werkt niet meer

Beginpoort mag niet hoger zijn dan de eindpoort, maar kan wel hetzelfde zijn als je maar één poortje wil open zetten.  Dit heeft trouwens altijd perfect gewerkt tot voor even.

 

Mvg

Jan

0 Likes
JS3
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Port forwarding werkt niet meer

U-turn kan inderdaad een probleem vormen, maar dit is hier niet aan de orde.  Ik wil de poort gebruiken vanaf een ander (extern) netwerk.  Controleren doe ik op twee manieren:

0 Likes
JS3
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Port forwarding werkt niet meer

@janne_man 

Ik controleer wel degelijk op het correcte WAN-IP.  Bedankt voor de suggestie.

 

Mvg,

Jan

 

0 Likes
JS3
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Port forwarding werkt niet meer

"ondertussen heb ik het opgegeven"... Begrijp ik wel, maar dit is toch geen oplossing.  Ik leer er alvast uit dat ik niet de enige ben die met dit probleem kampt.

 

Mvg

Jan

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Port forwarding werkt niet meer

@JS3:

Ik versta de frustratie.

Ik heb gewoon al jaaaren een eigen router achter de Telenet-router staan. 😉

Mijn eigen router doet de juiste dingen zoals ik die geconfigureerd heb en waar geen onverlaat aan kan. 😉

Dit is de enige zinnige instelling in mijn Telenet-router:

portfwd.png

 

In de Telenetrouter wordt middels het DMZ-adres gewoon alles doorgestuurd naar mijn eigen router die nagenoeg als enige gebruiker is aangesloten op de Telenetrouter.

Zijn ip-adres is dus bij mij in de DMZ-gegevens opgenomen.

Veiligheidshalve heb ik dan ook nog een aantal poorten in een range open gezet, specifiek voor mijn eigen router, hoewel ik denk dat hij, aangemeld als DMZ, dat misschien niet nodig heeft.

Enfin... het werkt zo, dus ik blijf eraf.

 

Nagenoeg sinds dag1 dat Telenet hier vorige eeuw in huis kwam heb ik zo gewerkt.

Het grootste voordeel vond ik voor mezelf dat ik op een subnet zit op een echelon lager waarbij alle apparaten op dat net onderling fatsoenlijk werken met statische adressen en de nodige file- en printer-sharingen.

Terwijl Telenet de modem komt vervangen - ik ben intussen al aan de derde - blijven alle apparaten onderling lekker verder communiceren via mijn router. Alleen kan geen enkele apparaat aan internet, zolang de vervanging er heropstart duurt, uiteraard!

Nadat een nieuwe Telenetrouter fatsoenlijk opgestart is en is geconfigureerd met deze heel simpele instelling van het prentje in bijlage, ontdekt mijn router dat er terug internet is en alles werkt weer zoals vanouds. 😉

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Port forwarding werkt niet meer

@EdwinC  Als ik het zo zie zou het eigenlijk niet horen te werken. Je forward specifieke poorten 8020 tot 8035 naar je router en je stelt nog eens DMZ in wat eigenlijk wilt zeggen dat je vanaf poort 0 tot 65536 forward naar je router. Als dit wel werkt dan wijst dat erop dat je Telenet modem geen rekening houdt met je forwarding van specifieke poorten. Anders heb je overlapping en zou het niet werken.

Normaal is het zo: ofwel doe je het ene ofwel het andere.

Je hebt bovendien geluk met IPadres 192.168.0.100 want dat ligt eigenlijk net binnen de DHCP range die Telenet gebruikt. Die begint net bij 100 tot 254.

@JS3   Ik ben net opnieuw begonnen met mijn portforwarding in te stellen nadat na een tussenkomst van Telenet alles was verdwenen en het werkte onmiddelijk. Dus bestemmings IPadres ingeven, begin- en eindpoort, TCP/UDP of beiden kiezen, Actief zetten en helemaal onderaan op opslaan of activeren klikken. En normaal gezien vlieg je dan helemaal uit dat scherm en moet je indien je verder wil doen helemaal opnieuw starten vanaf die lichtblauwe vakjes.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JS3
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Port forwarding werkt niet meer

Toch even een update over dit probleem.  

 

Het is in orde gekomen, alleen kan ik niet exact zeggen wat de zaak vooruit heeft geholpen.  Ik heb achtereenvolgens

  • regels weggenomen
  • opnieuw ingesteld
  • gewisseld tussen UDP/TPC/beide
  • Regels actief en niet actief gezet
  • Firewall bescherming aan en uit gezet.

Tussentijds een aantal herstarts van de router/modem.

Uiteindelijk werkt het nu opnieuw zoals verwacht, maar ik kan niet exact melden welke van bovenstaande acties het probleem heeft verholpen, omdat ik vaak meerdere dingen samen heb doorgevoerd.

Wat hebben we geleerd?

  • De melding van Telenet-support "we ondersteunen dit niet" vind ik nog steeds niet kunnen.  Dit is een basisfunctionaliteit van een router en het zou moeten werken.  Indien niet, zou men hiervoor ondersteuning moeten bieden op support.  De suggestie om de router te resetten of een nieuw toestel te halen bij een Telenet-servicepunt is het enige wat men kon aanbrengen.  Dit s geen ondersteuning op niveau.
  • Wellicht heeft het disabelen en terug instellen van de regels ervoor gezorgd dat de router deze weer oppikte en nu correct doorvoert.  Factory-reset zou misschien hetzelfde effect hebben gehad.

Bedankt voor alle suggesties en reacties.

 

Mvg,

Jan