Beantwoorden
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Spanning op coax shielding Digicorder

Ik wou hier de bestaande coax kabel in mijn Digicorder vervangen door een korter stukje kabel (om er een MoCA plug aan te hangen), toen ik serieus wat tintelingen voelde wanneer ik de nieuwe kabel vast pakte. Op dat moment zat die kabel nog maar enkel in de Digicorder en zat er dus verder geen Coax aangesloten. Wijst dit op een defect in de Digicorder ? En kan dat geen kwaad voor andere aangesloten toestellen ? Ik denk bvb aan de TV die via HDMI aan de Digicorder hangt. Heb nog niet aan de HDMI plug gevoeld of ik er daar ook spanning op staat.

0 Likes
16 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Spanning op coax shielding Digicorder

@Tomby 

Als je echt veiligheid wil, vervang de stroomverliesschakelaar van 300mA door één van 30 mA (dezelfde die dat vereist is voor de vochtige ruimtes).

De 300 mA beschermt apparaten. De 30 mA  beschermt de mens (en dus ook de apparaten. In Nederland moeten trouwens alle stroomkringen beveiligd worden door een 30 mA.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Spanning op coax shielding Digicorder

Dat kan ook wat onschuldige statische electriciteit zijn?

Als de coax van de digicorder verbonden is met de NIU, dan is de shield van de coax geaard (en op die manier je digicorder ook).

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Spanning op coax shielding Digicorder


@flip1953  schreef:

Dat kan ook wat onschuldige statische electriciteit zijn?

Als de coax van de digicorder verbonden is met de NIU, dan is de shield van de coax geaard (en op die manier je digicorder ook).


Wel, op dat moment was de Digicorder niet verbonden met de NIU, want er zat enkel een korte Coax in de Digicorder waarvan ik het uiteinde nog moest inpluggen in de MoCA adapter (die zelf dus wel al ingeplugd was in de lange coax richting muur en dus NIU). Vreemd genoeg kreeg ik vanavond ook aan de NIU tintelingen van de kabel vast te nemen, en begon ik me af te vragen of ik het me inbeeldde (anderzijds was het niet bepaald een aangenaam gevoel). Maar ik besef nu dat dat eigenlijk nog altijd zou kunnen, want als er wat spanning op de coax-shielding staat op de Digibox, dan gaat dat wellicht helemaal door tot aan de NIU waar er daar pas aarding is. Dus als ik aan de NIU de coax loskoppel en dan de kant die ik loskoppelde aanraak, zou ik in principe weer lekstroom kunnen voelen, niet ?

 

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Spanning op coax shielding Digicorder

Standaard verliesstroomschakelaar is meer dan genoeg voor droge binnen ruimtes. De gevoeligere word hier in belgie enkel gebruik voor het buitengedeelte en badkamers.

Als je bv aan je micro, ijskast, wasmachine... Een zeer lichte tinteling voelt, duid dit op geen aarding, onderbroken of slechte aarding van de aardingsdraad naar je aardingspen in tuin. De tinteling of schok zegt dat je met verlies zit en geen aarding hebt, anders werd zelfs deze afgevoerd naar je aardingspen in tuin.

Ook al steken mensen bv in huizen stopcontacten met aardingspen, als je geen aardingsdraad hebt, zoals vroeger jaren was, en mensen dat gewoon verbouwen maar huidige electriciteit gebruiken maar vernieuwde stopcontacten steken, heeft het geen nut. Ook kan in een in oud huis de pen bv niet genoeg meer aarde. Kan je altijd een koperen bar in de grond slaan en deze met elkaar verbinden.

Een gevoeligere verliesstroomschakelaar steken gaat hiervoor niet helpen (kost je alleen pakje meer)... Integendeel, als je werkende aarding hebt, en steekt super gevoelige schakelaar dat verlies opmerkt gaat continue de zekering afspringen.

Het enige dat je kan doen als je dit niet wil, is een teerdraad (benaming in volksmond voor die geel groene kabel), aan je stopcontact achteraan bevestigen, en deze naar je tuin te brengen, een koperen bar diep in de grond te slaan, en hierrond goed wat extra blote kabel rond te draaien en is je probleem direct opgelost. Kan altijd grote emmer met water en superveel zout achteraan kappen dat geleid ook nog is extra.

 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2677
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Spanning op coax shielding Digicorder

Digicorder had geen stroom tijdens  werken aan de kabels

Het uitgaand tv signaal wordt altijd versterkt door digicorder als er stroom op staat

niet goed voor toestellen altijd stroom af halen of zeer voorzichtig zijn

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Spanning op coax shielding Digicorder



Beste ...

Je begeeft je nu wel op glad ijs als je hier zomaar electriciteitsadvies geeft, vooral als deze niet 100% correct is. Gelukkig gebruiken toekomstige installateurs Netweters niet als bron van info 😁


@DeLLiAnO  schreef:

Standaard verliesstroomschakelaar is meer dan genoeg voor droge binnen ruimtes. De gevoeligere word hier in belgie enkel gebruik voor het buitengedeelte en badkamers.


Volgens het AREI:

  • is er geen verplichting om buitengedeeltes aan te sluiten op de 30mA verliesstroomschakelaar.
  • is er wel een verplichting voor wasmachine, droogkast, afwasmachine (dus meer dan badkamer).
  • op alles, indien de spreidingsweerstand van de aarding een waarde heeft tussen 30 en 100 Ω.

@DeLLiAnO  schreef:

Een gevoeligere verliesstroomschakelaar steken gaat hiervoor niet helpen (kost je alleen pakje meer)... Integendeel, als je werkende aarding hebt, en steekt super gevoelige schakelaar dat verlies opmerkt gaat continue de zekering afspringen.


Zekering? Een verliesstroomschakelaar (of "differentieelstroominrichting" is geen zekering 🤔).

 


@DeLLiAnO  schreef:

Ook al steken mensen bv in huizen stopcontacten met aardingspen, als je geen aardingsdraad hebt, zoals vroeger jaren was, en mensen dat gewoon verbouwen maar huidige electriciteit gebruiken maar vernieuwde stopcontacten steken, heeft het geen nut.


Het is ten strengste verboden om stopcontacten met aarding te gebruiken op plaatsen waar er geen aardingsdraad kan aangesloten worden. Ook niet in oude huizen (installaties van voor 1981) en verbouwingen. Zo'n installaties worden pertinent afgekeurd.


@DeLLiAnO  schreef:

De tinteling of schok zegt dat je met verlies zit en geen aarding hebt, anders werd zelfs deze afgevoerd naar je aardingspen in tuin.

Een aardingspen in de tuin is een noodoplossing bij verbouwingen. Een normale installatie heeft een aardingslus (>60 cm onder de fundamenten).

 


@DeLLiAnO  schreef:

Het enige dat je kan doen als je dit niet wil, is een teerdraad (benaming in volksmond voor die geel groene kabel), aan je stopcontact achteraan bevestigen, en deze naar je tuin te brengen, een koperen bar diep in de grond te slaan, en hierrond goed wat extra blote kabel rond te draaien en is je probleem direct opgelost. Kan altijd grote emmer met water en superveel zout achteraan kappen dat geleid ook nog is extra.


De enige correcte manier om een aardpin aan te sluiten is:

  • moet natuurlijk diep genoeg zitten.
  • uw geel-groene "teerdraad" moet 16mm2 dik zijn.
  • er moet een aardonderbreker tussen zitten.
  • de spreidingsweerstand mag maximaal 30 Ohm zijn. 
  • als de spreidingsweerstand tussen 30 Ohm en 100Ohm is moeten er er bijkomende 30mA differentieelschakelaars komen.

Met andere woorden: een aarding moet je altijd uitmeten, en niet zomaar "een geel-groen draadje aan je stopcontact achteraan bevestigen" ....😫

 

[SORRY, we zijn wat off-topic aan het gaan, dit ging over de digicorder en niet over her AREI] 🙁

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Spanning op coax shielding Digicorder


@janne_man  schreef:

De 300 mA beschermt apparaten. De 30 mA  beschermt de mens (en dus ook de apparaten. In Nederland moeten trouwens alle stroomkringen beveiligd worden door een 30 mA.


Je mag Nederland niet vergelijken met België 🤔

In Nederland is de toegelaten verspreidingsweerstand van de aarding - voor zover ik weet - 116 Ohm

In België (AREI) is dit maar 30 Ohm. Indien je in België een aardsverpreidingsweerstand zou hebben tussen 30 Ohm en 100 Ohm moet je ook alle stroomkringen beveiligen met 30 mA. Groter dan 100 Ohm is hier zelfs nooit toegelaten.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Spanning op coax shielding Digicorder


@Tomby  schreef:
Maar ik besef nu dat dat eigenlijk nog altijd zou kunnen, want als er wat spanning op de coax-shielding staat op de Digibox, dan gaat dat wellicht helemaal door tot aan de NIU waar er daar pas aarding is. Dus als ik aan de NIU de coax loskoppel en dan de kant die ik loskoppelde aanraak, zou ik in principe weer lekstroom kunnen voelen, niet ?

[terug ON TOPIC 😉]

Zowel de AD2200 als de AD2100 gebruiken een externe 12V voeding.

Er kan dus in principe nooit iets van "lekstroom" op het chassis (of de coax shielding) van de digicorder komen, tenzij de externe voeding niet isoleert of defect is. Controleer dus toch eens de voeding (of vervang deze met een gelijkaardig 12V model).

Als alle coaxkabels aangesloten zijn op de NIU, en de NIU is aangesloten op een stopcontact met degelijke aarding (zie hierboven) , dan zal je in principe nergens tintelingen mogen voelen ..

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Spanning op coax shielding Digicorder


@flip1953  schreef:

Als alle coaxkabels aangesloten zijn op de NIU, en de NIU is aangesloten op een stopcontact met degelijke aarding (zie hierboven) , dan zal je in principe nergens tintelingen mogen voelen ..


Als alles aangesloten is, is er ook geen probleem. Het was bij het loskoppelen van de coax dat ik iets voelde. Daarmee dat ik de Digicorder verdenk, en zeker niet de NIU (die dus blijkbaar wel goed geaard is, gezien ik niets voel met alles verbonden). Was me inderdaad ook opgevallen dat het gewoon met externe voeding is, en het daardoor minder evident is dat het daarvan komt.

Op het moment van dat 'probleem' zat er ook nog een netwerkkabel en HDMI-kabel in de Digicorder. Netwerkkabel gaat naar een switch die ook gewoon externe voeding heeft. HDMI gaat naar de TV, en dit wel gewoon in het stopcontact, dus vraag me af of er daar iets mis mee is. Maar 1 manier om te weten: alles uittrekken en dan eens gaan voelen. Heb daar alleen niet zoveel zin in, want echt aangenaam is dat gevoel niet :p.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Spanning op coax shielding Digicorder

@flip1953 

Je tekst is foutloos, en volledig in orde bij volledige nieuwbouw, of volledige verbouwing omtrent de effectieve richtlijnen volgens de opgelegde normen.

Ook het stukje van de stroomadapter heb je volledig gelijk in

/Off-topic

Wasmachine droogkast ook ja heb je gelijk in, niet vergeten te vermelden ook de badkuip en douchebak. (Als we nu toch ineens alles mogen opnoemen)

Het gaat hier niet over de hoeveelheid ohm, welk type pen, wettelijke diepte, en noem maar op, dan was de tekst 10x langer geweest en noem jij mijn tekst bladvulling, maar bij jou is dat extra informatief🤔 Persoon in kwestie vroeg ook niet om info over een gans nieuw electriciteitsnetwerk en dergelijke meer.

Het is inderdaad ten strengste verboden om in oudere installaties zonder aarding, stopcontacten te gebruiken met aardingspen. Het is ook ten strengste verboden om door een niet gecertificeerde electricien aanpassingen te doen aan je bestaande electriciteisnetwerk van je huis waarna deze ook nog eens gekeurd dient te worden door afzonderlijk bureau. Ook het gebruik van een aftakdoos is eigenlijk niet toegestaan, en elk apparaat dient zijn eigen stopcontact te hebben. Als er net toevallig brand uitbreekt aan je aftakdoos, kan de verzekering je hier op pakken, ook al is/was deze met kema keur(en nog andere) gemerkt.

Je stopcontact voorzien van een teerdraad, om deze rechtstreeks in de grond te steken, is zoals ik al zei om de lichte stroom die je meer en meer hebt op toestellen in oudere huizen (welke er niet is bij volledige nieuwbouw, volledige verbouwing) is de enige optie om van je probleem af te komen zonder volledig alles open te breken om overal een aarding te gaan bijplaatsen aan stopcontacten en lichten.

/On-topic

De voorgestelde optie zorgt er ALLEEN voor dat het lichte spanning, of zoemend gevoel in je vingers als je bv over een micro of wasmachine gaat deze in de grond ingaat ipv continue als je apparaat aanraakt. Deze  optie werkt NIET als oplossing om kortsluiting of wat dan ook op te vangen/voorkomen. Deze aanpassing brengt ook NIET je toestel in gevaar, integendeel, gevoelige componenten gaan langer mee, omdat deze niet continue onder zeer lichte spanning staan.

Nog een optie, neem wat teerdraad maakt het vast aan je toestel zijn behuizing, onderaan een vijsje van de kap of dergelijke en steek deze daarna in de grond is net zelfde, ander manier

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Spanning op coax shielding Digicorder

Ondertussen gevonden dat er 1 toestel is dat voor constante spanning rond 1 V zorgt. Gemeten door de coax te onderbreken en met multimeter spanning tussen de 2 helften te meten. Ene helft gaat muur in en is dan via de NIU geaard, neem ik aan. Het toestel blijkt de PlayStation VR module te zijn. Als ik daarvan de stekker uit de module trek, is het potentiaalverschil weg. Dit is overigens geen 230V maar een adaptor. Moet nog eens achter de kast duiken om te zien dewelke...

Toch lijkt er nog een probleem aan de NIU. Toen ik daar de coax uit DS4 loskoppelde, leek ik erna ook een schok te voelen bij het aanraken van DS4. Ik kon het echter niet reproduceren, want erna voelde ik niets meer en mijn vrouw bood zich aan als vrijwilliger om ook eens te voelen :).

EDIT: absoluut zeker nog een probleem aan de NIU kant, want ik heb daar effectief nog schokken gevoeld. Meer zelfs, bij het verder troubleshooten, merk ik dat ik vonkjes kan trekken door coax shielding te tikken tegen de shielding van de DS4 output van de NIU. Meer zelfs, ik zie die vonkjes ook wanneer in de kamers alle coaxen uitgetrokken zijn. Het is wel zo dat achter de NIU nog een coax-versterker zit voor 4 kamers. Die zat er wellicht al van voordat de Telenet spullen geplaatst zijn en heeft de Telenet installateur gewoon beslist van die versterker te laten, en aan te sluiten op DS4 van de NIU. Dus vraag me af of er met die versterker geen issue is nu. Wat nog niet verklaart waarom ik ook schokken gekregen heb aan de Digicorder kant (met uitgetrokken coax, dus niet verbonden met de versterker/NIU).

0 Likes
ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

Spanning op coax shielding Digicorder

In zeker zin normaal.

Het Telenet netwerk is geaard, Het toestel dat je aansluit is niet geaard.

Of het bevat ontstoorfilters welke met de aarding moeten verbonden zin.

Het probleem komt niet van Telenet.

Je kan ook een galvanische scheider plaatsen, daar waar de coaxkabel binnen komt.

Maar dan heb je een zwevend netwerk.

0 Likes
ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

Spanning op coax shielding Digicorder

Een verliestroomschakelaar beschermt NOOIT apparaten, maar zorgt er voor dat bij onrechtstreekse aanraking en in samenwerking met een goed <30 ohm aarding de spanning wordt onderbroken.

Onrechtstreeks aanraking = isolatie van een toestel te laag en spanning op het metalen frame van toestellen vb. wasmachine droogkast enz.

Bij rechtstreeks aanraking komt de verliesstroomschakelaar te laat tussen. Zie basis elektriciteit leer.

Wanneer er 30 mA door uw lichaam loopt en meer dan 10 seconden is het te laat. Zie grafiek veiligheid curve stroom.

Een verliesstroomschakelaar werkt alleen goed in samenwerking met een goede aarding. 

Indien de aarding  30 ohm zou zijn kan er maximum 0.03 A x 30 Ohm 0,9 volt over uw lichaam staan.

Bij een

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

Spanning op coax shielding Digicorder

Terug on-topic even een update. Het lijkt me nu wel duidelijk dat ik met TWEE toestellen zit die spanning op de coax shielding zet.

Zoals ik eerder al schreef kreeg ik bij het testen aan de NIU ook schokken, al verdacht ik toen de versterker. Dus besliste ik om eens alles af te koppelen. Toen bleek ik ook een schok te krijgen aan een van de uitgaande coaxen die richting kamers loopt, en bleek die van onze home-cinema te zijn. Ik dacht dat hier alles al losgekoppeld was, maar er bleek nog een oude coax te liggen van de radio-uitgang naar de versterker voor de tuner (uiteraard nutteloos nu er geen analoog signaal meer is). Ik vermoed dus dat er hier ergens een toestel is dat stroom lekt op de shielding die dan via de audio- en/of video-kabels tot bij de versterker komt en van daar dan op de coax. Ik ben al eens beginnen testen, maar is wel wat werk om te vinden (spreken toch over een 15-tal toestellen hier), ook al omdat ik geen zin heb om te testen door te kijken of ik een schok krijg :p. Testen gebeurt nu door de coax shieldings wat tegen elkaar te tikken wat duidelijk vonkjes geeft.

Het probleem uit mijn openingspost moet uiteraard wel nog anders zijn, want initieel kreeg ik dus een schok aan de kant die niet met de versterker/NIU verbonden was (trouwens, de lekstroom uit de home-cinema wordt dan sowieso via de aarding van de NIU afgevoerd en kan je dus niet in de living voelen). Dus wellicht ook in de living waar de Digicorder staat heb ik een gelijkaardig probleem van een toestel dat spanning lekt op de shielding.

 

0 Likes