|
26.314
netweters
|
163.628
antwoorden
|
|
21.978
vragen
|
Als ik een Telenet TV-Box (vorige generatie, niet TV-Box IP) laat installeren,
heb ik dan ook een analoog signaal op de ronde Scart uitgang (mini Din) ?
Dit om (zoals ik nu met de digicorders doe) een dvd-recorder aan te koppelen?
Wim
Opgelost! Ga naar oplossing.
Deze uitgang werd in januari 2025 uitgeschakeld via een software update (v5.15): 5.15 software versie op de TV-box - De Netweters
@Suzy schreef:Scart-uitgang uitgezet [TV-box V1]
Om aan de groeiende vereisten qua kopieerbeveiliging tegemoet te komen, wordt vanaf deze release de SCART-uitgang op de TV-box (v1) uitgeschakeld. De (weinige) klanten die hier nog (al dan niet verkeerdelijk) gebruik van maakten, worden persoonlijk aangesproken en geholpen bij de omschakeling naar HDMI.
De instellingen om de SCART-uitgang te gebruiken als video-output verdwijnt uit het menu.
Opmerking: de analoge audio-uitgang (op de mini-jack) blijft werken.
Dit zat trouwens enkel op de TV-box v1, de TV-box v2 had dat al niet meer. Dus zelfs als het nog zou gewerkt hebben acht ik de kans minimaal (om niet onbestaande te zeggen) dat je dat model nog zou kunnen krijgen.
Dank je, WG94. Dat is duidelijke taal!
Gelukkig had jij nog de goede informatie bij de hand!
Wim
En software om die scart terug te activeren is niet te vinden waarschijnlijk?
Zelfs als 't kan/mag dan moet je ook nog weten hoe je die moet toepassen...
@WimMeulemans dit kan enkel telenet, dit is op vraag van de zenders zelf om de beveiliging van de tv signalen beter te beveiligen op kopieer en opname mogelijkheden van externe apparaten.
software bestaat er niet om dit weer actief te maken, dit is door telenet software matig uitgezet en kan niet worden aangezet.
ik wist zelfs niet dat de tv-box v1 nog een scart-uitgang had.
opnemen op externe apparaten zoals een dvd-recorder,
dit is illegaal en dus verboden.
van telenet zal je zowiezo hierover geen ondersteuning moeten verwachten denk ik.
en ik denk dat als je een tv-box zou gebruiken,
je van telenet wel een meegeleverde hdmi-kabel in bruikleen zal krijgen.
(mocht je zelf geen hdmi-kabel ter beschikking hebben).
@waterrat1978 schreef:opnemen op externe apparaten zoals een dvd-recorder,
dit is illegaal en dus verboden.
Is dat zo? Vroeger hadden wij onze VCR om op te nemen en dat was geen probleem, op voorwaarde dat het voor eigen gebruik was.
voor opnames te maken op de digicorder,heeft telenet de rechten.
maar om opnames te maken op externe apparaten,
betaald telenet geen rechten hierop.
ik denk dat als een moderator deze topic zal lezen,
hij of zij dit zal bevestigen.
Tekens je een opslagmedium koopt betaal je rechten. Dus als klant betaal je. Telenet heeft zelf nooit rechten betaald om klanten toe te laten om opnames te maken. Bekijk het detail van het tarief voor tv, en je zal zien dat een aanzienkijk deel rechten zijn die je betaalt. Dus als klant betaal je twee keer.
@janne_man Telenet heeft hier al eens via de mods bevestigd dat je betaald voor je opnames maar dat dit gaat tot de digicorder en tv box waar je rechten voor betaald en niet verder, als je deze beelden dus zelf registreert op je pc of schijfje of online ben je illegaal iets aan het verspreiden.
Als dat voor eigen gebruik is, dan ben je helemaal niets aan het verspreiden. Zoals ik al zei: vroeger had je videocassettes en audiocassettes. Opnemen was in principe illegaal, behalve dan voor eigen gebruik. Het lijkt me straf dat deze regeling niet meer zou bestaan.
@sb je betaald enkel de rechten voor op de tv box en digicorder op te nemen, elke andere extra opname optie is niet toegestaan.
zo hebben ze het van Telenet hier verteld vanuit de juridische dienst van Telenet.
daarom dat enkele topics hier van opname maken via de digicorder als grijze zone wordt gezien.
@sb dit vond ik terug via Google
Ik wil toch een paar zaken duidelijk stellen.
Auteursrechtelijke moet voor elke kopie betaald worden. De opname op een Digicorder is een kopie. Deze kopie is geen echte privee-opname. Telenet betaalt hiervoor. Net zoals Telenet ook allicht betaald voor de opnames in de cloud.
De wet laat toe dat je een privee-opneme doet. De rechten worden betaald bij de aankoop van toestellen en lege mediadragers.
Zodra je een privee-opname begint te verdelen, ben je onwettig bezig, want dan is het immers geen privee-opname.
De tussenkomst van de moderator ging hoofdzakelijk over de bezorgdheid van Telenet dat de Netweters teveel inspiratie zou geven voor het onrechtmatig verdelen van pseudo privee-opnames.
Zodra je een privee-opname doorgeeft aan iemand buiten je gezin, verliest deze opname de eigenschap van privee-opname. Mag je dan deze opname aan niemand tonen? Als iemand op bezoek komt (familie, vrienden, kennissen) mag je dat binnen je gezin tonen. Maak er echter geen privee-cinema van. Het zal dan aan de rechter toekomen of dat nog altijd wel dan niet privee is.
De wet laat me dus toe om een privee-opname te maken.