Beantwoorden
gert-563
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

Momenteel ben ik enkel Telenet klant voor internet. Voor TV heb ik een abonnement bij TVVlaanderen.

Ik overweeg om of samen daarmee of in de plaats daarvan Telenet TV met een kaartje te gaan gebruiken. Ik ben op dit moment niet geïnteresseerd in een digibox of digicorder, het wordt TV met een kaartje of niks.

 

Ik had daarom op de site van Telenet het formulier ingevuld ("mailen" noemen ze dat) maar ik kreeg geen antwoord per mail helaas,  maar werd gebeld door een 011-nummer terwijl ik in de winkel was.

Een uurtje later kreeg ik een SMS dat ik zelf moest bellen op 011 xx xx xx.

Als ik wou bellen had ik dat zelf wel gedaan ipv dat formulier in te vullen. Ik wou antwoord per mail om de zaken rustig te kunenn afwegen, maar dat schijnt helemaal niet te kunnen. Vreemd.

Ik heb ook niet op alle vrgen antwoord gekregen dus daarom probeer ik het hier ook eens.

 

De "mail" richting telenet zag er ongeveer zo uit:

 

--

 

Momenteel ben ik enkel Telenet klant voor (basic) internet. Voor TV heb ik een abonnement bij TVVlaanderen.
Ik overweeg om of samen daarmee of in de plaats daarvan Telenet TV met een kaartje te gaan gebruiken. Ik ben op dit moment niet geïnteresseerd in een digibox of digicorder, het wordt TV met een kaartje of niks.

Een aantal vragen daarover:

1. wat heb ik extra nodig, en wat gaat me dat allemaal kosten, eenmalig, maandelijks, jaarlijks... Momenteel heb ik enkel basic internet.

2. Mijn TV staat niet in de lijst met gecertifieerde toestellen, wel een aantal vergelijkbare modellen. De TV heeft wel een CI-slot, dus mogelijk werkt het wel. Kan ik alles ook weer annuleren als het toch niet zou blijken te werken? Hoe lang is de bedenktijd? 14 dagen? 7 dagen? 30 dagen?

3. wordt het TV-signaal momenteel gefilterd aangezien ik geen TV klant ben? Er is een coax-kabel in de muur voorzien door de vorige bewoners, en ik heb die eens in de TV gestopt en de TV laten scannen. Daarbij worden veel zenders gevonden maar niet alle.
Dat vond ik een beetje verrassend: ik had verwacht alles of niks. Als ik de zenderlijst er bij neem ontbreekt bv. Een, Canvas, Ketnet. De zendernrs 2, 4 en 12 worden gewoon overgeslagen.
Beeld heb ik op geen enkele zender, dat is dan weer wel logisch want ik heb nog geen CI-module (geeft de TV ook aan).
Ik heb wél enkele radiozenders die het doen (radio een, studio brussel etc...)
Ik heb bij wijze van test de coax-kabel eens in mijn satellietontvanger gestopt (die heeft ook een DVB-C tuner), en daar hetzelfde effect: ook hier worden de zenders van de VRT niet gevonden, en zo'n 130 andere wel.
Ik heb eens een andere coax-kabel geprobeerd, en de kabel eens op een andere poort op de NIU gestopt, maar dat verandert niks aan de zaak. Veel zenders worden gevonden, maar geen VRT.

Is dat normaal of wil dat toch zeggen dat er nog ergens niet in orde is? Of zit er een filtering op bepaalde frequenties?

Uiteraard is het belangrijk dat dat allemaal wel werkt op het moment dat ik de CI-module en kaartje zou bestellen, zeker als de bedenktijd beperkt is.

 

--

 

Volgens de Telenet-medewerker (of callcenter, lijkt me minstens even waarschijnlijk) is het niet mogelijk TV met een kaartje te bestellen via telefoon of via de website en ENKEL in een Telenet center. Doordat het een fysieke aankoop betreft, vervalt daarmee de bedenktijd en is er daardoor geen sprake van terugbetaling.

-> klopt dat, kan dat niet meer via de site besteld worden?

 

Hij heeft een aantal kosten genoemd (die konden niet op mail gezet worden) maar verder dan +/- 69 euro etc... kwam hij niet. Ik vreog om een totaalplaatje maar dat kwam er niet.

 

Hij had het ook nog over het analoog signaal dat terug geactiveerd moet worden, en dan omgezet naar digitaal. Dat is waarschijnlijk de reden warom ik nu niet alle zenders kan scannen. Er zou dan een filter weggehaald moeten worden maar dat kan enkel NADAT er digitale TV is besteld of dus:

1. ik koop het CI+ kaartje + alle toebehoren

2. er komt een technieker die filter weghalen

Of dat een betalende interventie is of eniet en hoeveel het dan eventueel zou kosten, wist hij me ook niet te vertellen. Dat "kon hij niet in het systeem zien"

 

Ik weet niet of dat de algemene instelling van Telenet is, maar deze man wou we duidelijk niet "TV met een kaartje verkopen" en me ook niet van de info voorzien waar ik om gevraagd had.

 

Kunnen en willen jullie me hier wel mee helpen?

 

 

Edit door mod: telefoonnummer aangepast.

 

 

0 Likes
49 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

@gert-563  hierbij alle informatie rond TV met een kaartje :

 

https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/wat-is-tv-met-een-kaartje


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

@gert-563 

De beste test die je kan doen is scannen naar het compact signaal. Het compact signaal is de digitale vervanging van het analoge signaal. Volg de richtlijnen van deze webpagine van Telenet.

 

Als het werkt en je tv is voorzien van CI+ (CI+ bevat uitbreidingen [beperkingen] die er niet zijn in CI), dan kan je redelijk gerust overgaan tot het aankopen van tv met een kaartje.

0 Likes
gert-563
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?


@patrick37  schreef:

@gert-563  hierbij alle informatie rond TV met een kaartje :

 

https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/wat-is-tv-met-een-kaartje


Merci, de meeste info daaromtrent had ik al wel ergens gevonden.

 

Wat me niet duidelijk is:

 

Je hebt nodig...

  • een kabelabonnement van Telenet
  • CI+ module (met smartcard) van Telenet
  • een tv-toestel dat geschikt is om een CI+ module van Telenet te gebruiken
  • de afstandsbediening van je tv-toestel

 

TV en afstandsbediening is duidelijk. Mijn TV staat niet op de lijst maar heeft wel een CI+ slot.

De TV Vlaanderen kaart werkt als ik ze daarin stop en de satkabel op de DVB-S poort aansluit.

(maar normal zit dat op mijn sat-receiver)

 

CI+ module is ook duidelijk. Die moet ik dan aanschaffen, en het kaartje ook. Vraag is: wat kost dat? Waar vind ik dat?

 

En kabelabonnement? Wat moet ik daaronder verstan? Ik ben Telenet (internet-)klant dus heb ik dan een kabelabonnement of niet? Of slaat kabelabonnement puur op een TV-kabelabonnement wat ik dan niet heb? EN idem dan: wat kost dat?

 

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

@gert-563  je kabelabonnement is voor de tv dus je krijgt er maandelijks kosten bij voor de kabel. Je betaald daar abonnement's geld over om te kunnen kijken. Dus maandelijks zal je factuur iets meer worden. Het kost voor de kabel ongeveer een € 13 per maand. 

 

Ik dacht dat het kaartje € 65 was maar daar ben ik niet geheel zeker van. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

@patrick37 

Ik dacht 69 euro. Ook niet zeker.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

@gert-563 

Als je tv met een kaartje koopt bij Telenet omvat dit de module en de kaart. Dat kost 69 euro, zoals @louishufk  reeds aangaf.

 

Als je al analoge tv klant bent van Telenet is er geen extra kost voor tv kijken. De aanrekening gebeurt wel anders. Digitaal betaal je elke maand één twaalfde van het jaarabonnement. Het jaarabonnement dat je reeds betaald hebt, wordt pro-rata terugbetaald. 

 

Mogelijk is er nog een eenmalige kost van 50 euro voor de activering van het digitale signaal. 

 

Je tv moet wel een dvb-c tuner hebben. De drie vrt zenders worden ongesluierd verzonden. Deze moet je kunnen zien zonder ci+ kaartje en module.

0 Likes
gert-563
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?


@janne_man  schreef:

@gert-563 

De beste test die je kan doen is scannen naar het compact signaal. Het compact signaal is de digitale vervanging van het analoge signaal. Volg de richtlijnen van deze webpagine van Telenet.

 

Als het werkt en je tv is voorzien van CI+ (CI+ bevat uitbreidingen [beperkingen] die er niet zijn in CI), dan kan je redelijk gerust overgaan tot het aankopen van tv met een kaartje.


Da's geen succes denk ik.

 

Mijn oorspronkelijke tests waren met frequentie 322000. Daarmee had ik al het gevoel dat niet alle zenders gevonden werden. Wat gevonden werd heeft wel de juiste zendernaam en -nummer zoals op de Telenet zenderlijst, dat dat was simpel vast te stellen dat bv. een / canvas / ketnet alvast ontbrak.

 

Ik heb nu de test uitgevoerd zoasls beschreven in de link, maar ik denk niet dat dat meer zenders opgeleverd heeft.

Ik weet niet waar ik dat compact signaal moet vinden, of om welke zenders dat zou moeten gaan.

Wel vastgesteld: nog steeds geen een, canvas, ketnet.

 

Op Kanaal 55 ook geen succespagina, maar Play Sports HD 1.

 

Ik heb het scannen even in de gaten gehouden, en de eerste frequentie waarop zenders gevonden worden is 306MHz. Op de 2 daarvoor (290 en 298) wordt niks gevonden.

Ik geloof dat de VRT op 298 zit?

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

@gert-563  Je hebt internet maar daarom ben je nog geen kabelTV klant. Dat is een extra abonnement en dat kost, ik zou het moeten nakijken, iets van een 20€ per maand.

Daarmee zal je zeker al, voor zover je TV een DVB-C tuner heeft, digitaal het minimumaanbod van 26 zenders kunnen bekijken. DVB-C staat voor digitaal via Cable en DVB-S staat voor digitaal via Sateliet.

Dus je kan om te beginnen al het kabelsignaal aanvragen en eens de zenders laten zoeken van het minimumaanbod. Je moet meestal maar 2 dingen invullen namellijk frequentie (290.00) en ID 32.

Zo kijk je al in SD formaat.

Wil je alles zoeken in HD formaat dan vul je in frequentie (322.00) en ID 22.

Dan zou je zeker een paar honderd zenders moeten vinden, maar je zal maar op een 7-tal beeld hebben o.a. VRT, Canvas, Arte en nog een paar verspreid over de lijst.

Als je CI+ hebt, dat vind je meestal wel terug in de technische specs van je TV. Dan kan je de module met kaartje aankopen voor 69€. Inklikken en na enige tijd worden een kleine 100zenders zichtbaar. Extra betaalkanalen zoals Play Sport uiteraard niet. Wel VTM en consoorten.

Je hebt al activatie betaald voor je internet dus zal je geen activatie moeten betalen voor de kabel.

En je kan de kabel opzeggen elke maand. Dus wil je 1 maand proberen dan kost je dat een 20€. Je CI+ module koop je aan voor 69€ maar kan je eventueel doorverkopen. Als jij opgezegd hebt kan de koper dit terug activeren.

Kortweg je kan starten aan 20€. Per maand. en een eenmalige kost van 69€.

Dit is het juiste bedrag:

Kabelabonnement

  • € 18,22/maand 
  • Heb je alleen kabel-tv en geen digitale tv? Dan betaal je hetzelfde maar je betaalt dit jaarlijks (€ 218,64/jaar, zijnde 12 keer € 18,22/maand

 


https://www2.telenet.be/nl/tarieven/tv/ 

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

@gert-563 

Dat wil zeggen dat je de stappen niet goed gevolgd hebt (allicht kon je niet omdat je geen goed stappenplan gevonden hebt voor je tv.

De parameters die van belang zijn, zijn:

  • netwerk id: 32 voor compact signaal, 22 voor tv met een kaartje
  • frequentie: 290 MHz voor compact signaal, 322 MHz voor tv met een kaartje
  • symboolfrequentie: 6875
  • modulatie: 256 QAM

Je moet geen volledige scan doen. Op de opgegeven frequentie is er een signaal die alle info bevat voor het afstellen en dat gaat zeer vlug.

 

Als het toch niet gaat op deze manier , kan je altijd een volledige scan doen en die moet beginnen op 120 MHz. De scan limieten moet je ook ergens kunnen ingeven.

Het zou kunnen hellpen als je mer en model van jevtv vermeld.

 

De 50 euro die ik in mijn vorige post vermeld heb, is niet verschuldigd als je reeds internetklant bent bij Telenet

0 Likes
gert-563
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?


@janne_man  schreef:

@gert-563 

Als je al analoge tv klant bent van Telenet is er geen extra kost voor tv kijken. De aanrekening gebeurt wel anders. Digitaal betaal je elke maand één twaalfde van het jaarabonnement. Het jaarabonnement dat je reeds betaald hebt, wordt pro-rata terugbetaald. 

 

Mogelijk is er nog een eenmalige kost van 50 euro voor de activering van het digitale signaal. 


Nee ik ben op het moment geen tv klant. ik heb enkel internet, en that's it.

 


@janne_man  schreef:

@gert-563 

Als je tv met een kaartje koopt bij Telenet omvat dit de module en de kaart. Dat kost 69 euro, zoals @louishufk  reeds aangaf.

 

Als je al analoge tv klant bent van Telenet is er geen extra kost voor tv kijken. De aanrekening gebeurt wel anders. Digitaal betaal je elke maand één twaalfde van het jaarabonnement. Het jaarabonnement dat je reeds betaald hebt, wordt pro-rata terugbetaald. 

 

Mogelijk is er nog een eenmalige kost van 50 euro voor de activering van het digitale signaal. 

 

Je tv moet wel een dvb-c tuner hebben. De drie vrt zenders worden ongesluierd verzonden. Deze moet je kunnen zien zonder ci+ kaartje en module.


De dvb-c tuner is er en werkt.

De VRT zenders worden niet gevonden (omwille van filter ?)

Ik heb wel een paar radio zenders die het wel doen (Radio 1, Radio 2, StuBru om er maar een paar te noemen)

0 Likes
gert-563
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?


@janne_man  schreef:

@gert-563 

Dat wil zeggen dat je de stappen niet goed gevolgd hebt (allicht kon je niet omdat je geen goed stappenplan gevonden hebt voor je tv.

De parameters die van belang zijn, zijn:

  • netwerk id: 32 voor compact signaal, 22 voor tv met een kaartje
  • frequentie: 290 MHz voor compact signaal, 322 MHz voor tv met een kaartje
  • symboolfrequentie: 6875
  • modulatie: 256 QAM

Je moet geen volledige scan doen. Op de opgegeven frequentie is er een signaal die alle info bevat voor het afstellen en dat gaat zeer vlug.

 

Als het toch niet gaat op deze manier , kan je altijd een volledige scan doen en die moet beginnen op 120 MHz. De scan limieten moet je ook ergens kunnen ingeven.

Het zou kunnen hellpen als je mer en model van jevtv vermeld.

 

De 50 euro die ik in mijn vorige post vermeld heb, is niet verschuldigd als je reeds internetklant bent bij Telenet


Als ik de TV laat zoken vanaf 322MHz dan gaat dat inderdaad vrij snel. Het resultaat is dan een zenderlijst met nummering conform aan de zenderlijst die ik bij Teleent eens gedownload heb - buiten dat er een aantal zenders mankeren, met de name de VRT zenders (en misschien nog wat andere waar ik het niet van weet)

 

Als ik laat zoeken vanaf 290MHz duurt dat veel en veel langer. Het resultaat is een vergelijkbaar aantal zenders, maar de nummering is nu anders. Ook in deze lijst geen VRT zenders.

 

 

Tijdens het opslaan van de zenders zie ik de frequenties voorbij komen met tussentotalen vn gevonden DTV en radio zenders. In beide gevallen blijft dat totaal op 0 tot frequentie 306MHz voorbij komt.

 

Ik ben nu eens een blindscan aan het doen via mijn schotelantenne ontvanger. Die heeft ook een DVBC-tuner en zou dus ook alle zenders moeten kunnen vinden.

Voordeel daarvan is dat ik per zender de frequentie/symbol rate e.d. kan zien, en erop kan sorteren. Zo zou ik snel kunnen zien of er inderdaad frequenties zijn waarop niks wordt gevonden.

0 Likes
gert-563
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?


@igvfer  schreef:

@gert-563  Je hebt internet maar daarom ben je nog geen kabelTV klant.

...

En je kan de kabel opzeggen elke maand. Dus wil je 1 maand proberen dan kost je dat een 20€. Je CI+ module koop je aan voor 69€ maar kan je eventueel doorverkopen. Als jij opgezegd hebt kan de koper dit terug activeren.

Kortweg je kan starten aan 20€. Per maand. en een eenmalige kost van 69€.

 


Ok, dat wordt stilaan duidelijk wat de kosten betreft.

 

Zit ik nog met het al dan niet weghalen van de filter waar die man het aan de telefoon ook over had.

 

Ik vermoed dat er effectief een filter op zal zitten en dat dat de reden is waarom ik momenteel geen signaal krijg op bepaalde frequenties?

Ik hoor uit bepaalde kanten dat Telenet dat NU niet meer doet, amar als er hier eentje zit dan is dat wellicht al minstens 9 jaar het geval (toen kocht ik dit huis) en heb ik er nooit last van gehad (want geen tv-klant)

 

Ik ga ervanuit dat het niet werken van die frequenties door die filter komt? Of heeft dat nog een andere reden?

En indien filter: is het weghalen daarvan in het tv-abonnement inbegrepen of moet ik daar nog een keertje apart voor betalen?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

@gert-563 

De filter weghalen hoort bij de aansluiting.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

de tv lijkt ok

er zit en filter op de kabel daarmee geeft hij geen één  canvas niet door

filter verwijderen 50 euro

kaartje 69 euro

18.22 euro (tv kabel) komt er elke maand bij internet abo

ga naar telenet center  of van den bor winkel   die verkocht er ook vroeger ook

of bel eens naar de winkel

neem je klant nr mee naar winkel en identiteitskaart  zeg dat kaartje voor tv kom afhalen geeft je klant nr af en identiteitskaart aan verkoper en blijf bij je besluit

 

zal een aantal dagen duren voor de filter weg gehaald word