Beantwoorden
gert-563
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

Momenteel ben ik enkel Telenet klant voor internet. Voor TV heb ik een abonnement bij TVVlaanderen.

Ik overweeg om of samen daarmee of in de plaats daarvan Telenet TV met een kaartje te gaan gebruiken. Ik ben op dit moment niet geïnteresseerd in een digibox of digicorder, het wordt TV met een kaartje of niks.

 

Ik had daarom op de site van Telenet het formulier ingevuld ("mailen" noemen ze dat) maar ik kreeg geen antwoord per mail helaas,  maar werd gebeld door een 011-nummer terwijl ik in de winkel was.

Een uurtje later kreeg ik een SMS dat ik zelf moest bellen op 011 xx xx xx.

Als ik wou bellen had ik dat zelf wel gedaan ipv dat formulier in te vullen. Ik wou antwoord per mail om de zaken rustig te kunenn afwegen, maar dat schijnt helemaal niet te kunnen. Vreemd.

Ik heb ook niet op alle vrgen antwoord gekregen dus daarom probeer ik het hier ook eens.

 

De "mail" richting telenet zag er ongeveer zo uit:

 

--

 

Momenteel ben ik enkel Telenet klant voor (basic) internet. Voor TV heb ik een abonnement bij TVVlaanderen.
Ik overweeg om of samen daarmee of in de plaats daarvan Telenet TV met een kaartje te gaan gebruiken. Ik ben op dit moment niet geïnteresseerd in een digibox of digicorder, het wordt TV met een kaartje of niks.

Een aantal vragen daarover:

1. wat heb ik extra nodig, en wat gaat me dat allemaal kosten, eenmalig, maandelijks, jaarlijks... Momenteel heb ik enkel basic internet.

2. Mijn TV staat niet in de lijst met gecertifieerde toestellen, wel een aantal vergelijkbare modellen. De TV heeft wel een CI-slot, dus mogelijk werkt het wel. Kan ik alles ook weer annuleren als het toch niet zou blijken te werken? Hoe lang is de bedenktijd? 14 dagen? 7 dagen? 30 dagen?

3. wordt het TV-signaal momenteel gefilterd aangezien ik geen TV klant ben? Er is een coax-kabel in de muur voorzien door de vorige bewoners, en ik heb die eens in de TV gestopt en de TV laten scannen. Daarbij worden veel zenders gevonden maar niet alle.
Dat vond ik een beetje verrassend: ik had verwacht alles of niks. Als ik de zenderlijst er bij neem ontbreekt bv. Een, Canvas, Ketnet. De zendernrs 2, 4 en 12 worden gewoon overgeslagen.
Beeld heb ik op geen enkele zender, dat is dan weer wel logisch want ik heb nog geen CI-module (geeft de TV ook aan).
Ik heb wél enkele radiozenders die het doen (radio een, studio brussel etc...)
Ik heb bij wijze van test de coax-kabel eens in mijn satellietontvanger gestopt (die heeft ook een DVB-C tuner), en daar hetzelfde effect: ook hier worden de zenders van de VRT niet gevonden, en zo'n 130 andere wel.
Ik heb eens een andere coax-kabel geprobeerd, en de kabel eens op een andere poort op de NIU gestopt, maar dat verandert niks aan de zaak. Veel zenders worden gevonden, maar geen VRT.

Is dat normaal of wil dat toch zeggen dat er nog ergens niet in orde is? Of zit er een filtering op bepaalde frequenties?

Uiteraard is het belangrijk dat dat allemaal wel werkt op het moment dat ik de CI-module en kaartje zou bestellen, zeker als de bedenktijd beperkt is.

 

--

 

Volgens de Telenet-medewerker (of callcenter, lijkt me minstens even waarschijnlijk) is het niet mogelijk TV met een kaartje te bestellen via telefoon of via de website en ENKEL in een Telenet center. Doordat het een fysieke aankoop betreft, vervalt daarmee de bedenktijd en is er daardoor geen sprake van terugbetaling.

-> klopt dat, kan dat niet meer via de site besteld worden?

 

Hij heeft een aantal kosten genoemd (die konden niet op mail gezet worden) maar verder dan +/- 69 euro etc... kwam hij niet. Ik vreog om een totaalplaatje maar dat kwam er niet.

 

Hij had het ook nog over het analoog signaal dat terug geactiveerd moet worden, en dan omgezet naar digitaal. Dat is waarschijnlijk de reden warom ik nu niet alle zenders kan scannen. Er zou dan een filter weggehaald moeten worden maar dat kan enkel NADAT er digitale TV is besteld of dus:

1. ik koop het CI+ kaartje + alle toebehoren

2. er komt een technieker die filter weghalen

Of dat een betalende interventie is of eniet en hoeveel het dan eventueel zou kosten, wist hij me ook niet te vertellen. Dat "kon hij niet in het systeem zien"

 

Ik weet niet of dat de algemene instelling van Telenet is, maar deze man wou we duidelijk niet "TV met een kaartje verkopen" en me ook niet van de info voorzien waar ik om gevraagd had.

 

Kunnen en willen jullie me hier wel mee helpen?

 

 

Edit door mod: telefoonnummer aangepast.

 

 

0 Likes
49 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

@gert-563  Het al of niet hebben van signaal is nog altijd een manuele handeling: filter plaatsen of weghalen. Het blokkeren of doorlaten van zenders gebeurt op afstand.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

@luc55 

 

De OP heeft al een product (internet) bij Telenet, dus die 50 euro moet volgens mij niet betaald worden.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

die 50 euro is voor de filter te verwijderen en ook voor geen misbruik te makken  na 6 maand mag je kosteloos opzeggen v.b je zegt je tv abo in juni stop  3 maand geen tv  en je start terug weer op september. filter op en na 3 maand terug weer af  dat kan toch niet gratis gebeuren

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?


@luc55  schreef:

die 50 euro is voor de filter te verwijderen en ook voor geen misbruik te makken  na 6 maand mag je kosteloos opzeggen v.b je zegt je tv abo in juni stop  3 maand geen tv  en je start terug weer op september. filter op en na 3 maand terug weer af  dat kan toch niet gratis gebeuren


Dat is de eerste keer dat ik daar iets over hoor. Heb je een link op de Telenet website waar ik dat kan terugvinden?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?


@luc55  schreef:

die 50 euro is voor de filter te verwijderen en ook voor geen misbruik te makken  na 6 maand mag je kosteloos opzeggen v.b je zegt je tv abo in juni stop  3 maand geen tv  en je start terug weer op september. filter op en na 3 maand terug weer af  dat kan toch niet gratis gebeuren


Uit deze website van Telenet (om het te zien, klik wel op : Installatie en activatie)

Installatie en activatie
 

Telenet-producten activeren op ons netwerk?

  • Heb je al internet, telefonie of digitale tv van Telenet? Dan betaal je geen activeringskosten meer, ook al neem je bv. een extra product, verander je van product of verhuis je.
  • Ben je nog geen internet-, telefonie- of digitale tv-klant? Dan betaal je maar 1 keer € 50 voor de activering op ons netwerk.
 
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

@gert-563 de filter blokkeert enkel Freq op de kabel zodat je geen gebruik kan maken van de open zenders van VRT omdat je er niet voor betaald.

die filter halen ze er enkel af als je kabel tv gebruikt (tv) voor internet hebben ze die geblokkeerde Freq niet nodig.

de VRT zit op 298 Mhz volgens mijn site 😉 https://tv-digitaal.site

heb alle zenders eens per Freq online gezet voor oost-west Vlaanderen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?


@Master-Magic  schreef:

de filter blokkeert enkel Freq op de kabel zodat je geen gebruik kan maken van de open zenders van VRT omdat je er niet voor betaald.


Misschien een beetje ver gezocht om te stellen dat deze filter er alleen is omdat je geen VRT zou kunnen kijken 😊.

Het bewuste filter, ook "TOF" filter genoemd of "Telenet only" filter, stamt nog van in de tijd dat de kabeldistributie maatschappijen het (analoge) TV signaal verzorgden, en Telenet voor internet. Klanten die alleen internet wilden (dus alleen "Telenet") kregen zo'n TOF filter om niet te kunnen zwartkijken.

 

Deze filter (technisch een "bandpass filter with return path") liet de frequenties door, die door de modem gebruikt worden (5-65 MHz voor de upload kanalen) en >400 MHz. Met andere woorden: de frequenties voor (analoge) TV kwamen er niet of verzwakt door (voornamelijk frequenties < 300MHz).

 

Ik denk dat Telenet eigenlijk af wil van dit soort filters:

  • waarschijnlijk niet geschikt voor Docsis 3.1 en 1 GHz frequenties
  • kosten van plaatsen/wegnemen zijn hoger dan het eventueel verlies aan "enkele" zwartkijkers

Gezien inderdaad de VRT zenders, maar ook het hele Compact signaal (290 MHz, 298 Mhz) in deze geblokkeerde frequentieband zit, kan je nu stellen dat de "TOF" filter ervoor zorgt dat je niet kan zwartkijken naar de onversleutelde zenders...

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?


@janne_man  schreef:

@luc55  schreef:

die 50 euro is voor de filter te verwijderen en ook voor geen misbruik te maken ...


Uit deze website van Telenet (om het te zien, klik wel op : Installatie en activatie)

Telenet-producten activeren op ons netwerk?
  • Heb je al internet, telefonie of digitale tv van Telenet? Dan betaal je geen activeringskosten meer, ook al neem je bv. een extra product, verander je van product of verhuis je.
  • Ben je nog geen internet-, telefonie- of digitale tv-klant? Dan betaal je maar 1 keer € 50 voor de activering op ons netwerk.

Verwar de activeringskost niet met de aansluitkost!

 

De 50€ activeringskost is de kost om digitale klant te worden.

  • als je dus al digitale klant bent (voorbeeld internet) dan betaal je de activeringskost niet als je een bijkomende digitale dienst wilt (vb DTV).
  • als je nog geen digitale klant bent (je hebt alleen een kabelabonnement), dan betaal je éénmaig die 50€ activering

 

De 50€ waar @luc55 het over heeft is de aansluitkost op het kabelnetwerk. Dit betaal je altijd als jouw coax kabel nog niet aangesloten is (buiten op het Telenet bakje).

 

Dat Telenet 50€ zou aanrekenen voor het verwijderen van het filter is voor mij ook nieuw en volgens mij niet gerechtvaardigd, gezien de TS al op de kabel aangesloten is.

Dat hiervoor een technieker op de paal moet kruipen is een beslissing van Telenet (die een filter geplaatst heeft), en niet de schuld van de klant.

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

een filter wordt geplaatst als je niet betaald voor tv  18.22 euro per maand  iedereen kent iemand dat all-internet (54 euro) heeft en niet voor tv betaald omdat er nog geen filter geplaatst is maar wel af toe naar tv kijkt op 9 okt zegt  telenet stopt met analoge tv  en sd signaal start op kabel iedereen scant de tv op sd signaal dan hoor je in de vrienden kring dat ze ook tv hebben maar niet betalen

kosten van plaatsen/wegnemen zijn hoger dan het eventueel verlies aan "enkele" zwartkijkers dat is juist als je na 6 maand de tv opzegt en dan nog 4 maand of langer gratis kan kijken dat is niet eerlijk en terug weer gratis aansluit en terug na 6 maand opzegt  en de jeugd betaald niet voor tv dat is te  duur ik hoor een goede vriend zijn jongste broer heeft alleen internet 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

@Ex-Netweter 

Ik kan uw interpretatie volgen, maar ik interpreteer het 'wegnemen van een filter' als een activering. Trouwens ook een aansluitkost is slechts éénmaal verschuldigd. Die betaal je eventueel bij het afnemen van de eerste dienst bij Telenet.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

@luc55Het is inderdaad zo als een klant verhuist of opzegt dat ze niet direct de filter erop zetten. Want zeker bij verhuis of vertrekkende klanten duurt het niet lang vooraleer er een nieuwe bewoner komt. Ik vermoed dat ze pas om de x tijd eens nakijken op welke adressen er geen TV klanten meer zitten en dan pas een technieker op pad sturen om een filterblok te plaatsen.

Slimmerikken kunnen daar inderdaad van profiteren.En het is inderdaad mogelijk dat ze om het analoge signaal te activeren nog 50€ vragen.

Maar eens er alleen nog het digitale TV signaal zal zijn op de kabel gaan ze in tegenspraak komen met hun uitspraak dat, als je eenmaal een digitale activatie hebt gedaan je nooit meer activatie moet betalen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

Er hoeft geen verschil in behandeling te zijn tussen de analoge klant van gisteren en de compact signaal klant van morgen. Het enige verschil tussen beiden is dat de eerste een analoog singnaal ontvangt en de tweede een digitaal.

0 Likes
Ex-Netweter
 

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?


@janne_man  schreef:

@Ex-Netweter 

Ik kan uw interpretatie volgen, maar ik interpreteer het 'wegnemen van een filter' als een activering. Trouwens ook een aansluitkost is slechts éénmaal verschuldigd. Die betaal je eventueel bij het afnemen van de eerste dienst bij Telenet.


Mijn interpetatie?

Ik denk dat ik het 100% met je eens bent, dat Telenet voor het wegnemen van een filter geen kosten mag aanrekenen.

De enige die dit beweert is @luc55 , en ik ben het helemaal niet eens met zijn standpunt.

 

Trouwens, ik denk niet dat Telenet nu nog deze filters steekt.

 

@igvfer  schreef:

.En het is inderdaad mogelijk dat ze om het analoge signaal te activeren nog 50€ vragen.

Maar eens er alleen nog het digitale TV signaal zal zijn op de kabel gaan ze in tegenspraak komen met hun uitspraak dat, als je eenmaal een digitale activatie hebt gedaan je nooit meer activatie moet betalen.

Het Compact signaal is voor Telenet de vervanger van analoog, en wordt ook op deze manier behandeld, en dus niet gezien als een "digitale dienst".

Ze spreken niet meer van "analoge TV", maar van de "zenders die je ontvangt met een kabelabonnement van Telenet" (in tegenstelling tot de digitale TV die "Telenet TV" genoemd wordt).

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

ze komen enkel nog die filter steken of weghalen als ze in de buurt zijn voor een andere klant, maar dan moeten ze er nog toegang tot hebben wat ook niet altijd mogelijk is.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gert-563
Freshman Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

TV met een kaartje: wat nodig + wat kost het ?

Interessant allemaal, bedankt 🙂
Jammer dat die man van Telenet waar ik mee belde me dat allemaal niet kon of wou vertellen.

 

Ik had dit weekend zoals eerder gezegd nog een blind scan gedaan met mijn schotelantenne ontvanger. Dat is handiger dan met de TV omdat ik die (eventueel nadien aanvullend) ook per frequentie de transponder kan laten afscannen op nieuwe zenders en omdat ik per gevonden zender de instellingen kan zien (frequentie etc...)

De frequenties vanaf 306MHz doen het allemaal OK, zenders worden gevonden en toegevoegd aan de lijst.
Voor alle frequenties van 306 t/m 394 zag het scherm er zo uit als in de bijgevoegde foto (IMG_01_306), de waarden van S (Signal Level) en Q (Quality) blijven daarbij constant.
Voor frequentie 290 wordt er niks gevonden. S staat daar op 0, en Q op 5% (zie foto IMG_02_290)
Voor frequentie 298 was het zo dat het balkje S (Signal Level) wel gedeeltelijk gevuld was, maar het balkje Q leeg bleef, en ook dat bleef constant (zie IMG_03_298)

 

Toen ik dat een tijdje later nog eens probeerde (omdat de foto's niet super waren) zag ik dat de waarden heel erg schommelden (enkel voor die 298MHz)
Ik heb er een filmpje van gemaakt (zie MVI_04_298).

 

Dat schommelen is niet altijd zo, vandaag zijn de waarden weer stabiel: S=73 en Q=0 zoals op de foto.

Ik heb op dat moment van schommelende waarden die transponder eens gescand en dat heeft daarmee wél de VRT zenders opgeleverd + een heel boel andere op 398MHz (o.a. VTM - Q2 - NPO1,2&3).
Daarmee heb ik de NPO's en de VTM zenders 2x in de lijst. Is dat wat jullie bedoelen met het compact signaal?

Beeld heb ik daar overigens niet op, grote blokken en heel erg haperend en onverstaanbaar geluid gedurende 5 seconden is het beste resultaat wat ik daarmee tot nu toe gehaald heb, daarna 'geen signaal'.
Vandaag met de Q=0 heb ik onmiddellijk 'geen signaal'.

 

--

 

Filmpje uploaden gaat blijkbaar niet (of enkel youtube filmpjes)

Het staat hier: https://adminarodo.stackstorage.com/s/eW9V5dGhA4RFjPNY

 

 

 

 

IMG_01_306.jpgIMG_02_290.jpgIMG_03_298.jpg

0 Likes