Beantwoorden
Rbn
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Thuisnetwerk Renovatie

Ik plan een grondige renovatie en ik heb volgende situatie gepland (nog niet uitgevoerd):

Situatie J.JPG 

(Sommige UTP-aansluitingen zijn dubbel of driedubbel uitgevoerd)

 

Hierbij is het idee om alles als volgt aan te sluiten:

Aansluitingen J.JPG

(De NAS is nu uitsluitend gepland voor camerabeelden maar misschien stap ik over van Google Drive op mijn eigen Drive)

 

Ik heb weinig of geen kennis van internetconfiguraties dus ik heb geen idee of ik tegen problemen ga stoten met deze opstelling. Na enkele forums te raadplegen over het al dan niet gebruiken van een eigen modem ben ik wat onzeker geworden over deze opstelling. 

Mis ik nog onderdelen? Ubiquiti stelt nl. voor een Cloud Key en Gateway te gebruiken.

Of hebben jullie nog andere suggesties? Nu is alles nog mogelijk 🙂

 

Alvast bedankt!

26 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Thuisnetwerk Renovatie

@EdwinC  Goed om te horen dat het ook perfect benaderbaar is lokaal. Buiten met een AP heb ik er nog geen ervaring mee maar ik ben toch van plan om de aanschaf ervan te overwegen maar ik wacht nog even af hoe de nieuwe Telenet e-router gaat evolueren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5227
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Thuisnetwerk Renovatie


@Domi1963  schreef:

Niet iedereen heeft de kennis van internet ed. Maar wat is een patchpanel? En een cloudkey?


Wat is Google? (((-;


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Thuisnetwerk Renovatie

@sb @Het is niet omdat ik op Google patchpanelen had gevonden dat ik ook begrijp waartoe dit dient.

@igvfer Ik heb een witte HGW en van daar uit vertrekt er maar één netwerkkabel, en deze gaat naar mijn eigen router. En gans mijn netwerk zit achter mijn eigen router via switchen. En alles werkt perfect. Mijn 2 TV boxen staan dus achter mijn eigen router en werken perfect en zijn ook perfect interactief. Als ik op mijn Telenet ga kijken naar de instellingen van mijn modem, dan zie je maar 1 aangesloten toestel op mijn HGW en dat is mijn router. Dus Telenet ziet mijn netwerk niet.

Never trust in Dust
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Thuisnetwerk Renovatie

Gevonden op Google 🙂

https://nl.wikipedia.org/wiki/Patchpanel

 

Ik heb uiteindelijk beslist om geen patchpaneel te gebruiken, omdat het betaalbare paneel dat ik dacht te kopen geen gigabit ondersteunde. Kabels rechtstreeks op de switches: even proper.

Een patchpaneel is handig in een datacenter waar je verschillende racks hebt en gestructureerde bekabeling. Voor thuis lijkt me dit overkill. Hoe minder componenten, hoe minder kans op fouten.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Thuisnetwerk Renovatie

Voor bedrijven kan ik het begrijpen, tenminste als ik het goed begrepen heb waartoe een patchpanel dient. Maar voor thuis Vind ik dat niet echt nodig. Ik ga bij leven en welzijn, binnenkort ook onze woning volledig verbouwen, en in elke ruimte UTP kabels trekken. Als je deze dan goed labelt of met kleuren kabels werkt, dan volstaat voor mij in mijn technische ruimte een goeie kabel goot met deksel en enkele managed switchen, of een grote managed switch die je naar eigen goesting in stelt door Vlans te maken.

Never trust in Dust
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Thuisnetwerk Renovatie

@Domi1963  Uw boxen zijn dan de nieuwste TVboxen? Want het zou de eerste keer zijn dat ik de vorige versies van digibox/corder zou interactief zien werken achter een eigen router. Als we iets beweren dan moet het ook juist zijn in de verschillende mogelijkheden. Over de werking van de nieuwste TV boxen na een eigen router spreek ik me niet echt uit omdat ik er zelf geen heb en ook niet ergens anders al de mogelijkheid heb gehad om dit uit te testen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Thuisnetwerk Renovatie

@igvfer , @Suzy heeft in een andere post eens verteld dat de tv box achter een eigen router weldegelijk werkt, zolang er maar een homegateway voor die router staat.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Thuisnetwerk Renovatie

@igvfer Ja hoor ik ken wel degelijk het onderscheid tussen digicorder/boxen en de nieuwe TV boxen, welke ik heb. Daarom begrijp ik het ook niet hoe Telenet het regelt om bvb het onderscheid te kunnen maken tussen mijn internet verbruik en mijn TV verbruik? Want in mijn Telenet staat er duidelijk maar één toestel aangesloten op mijn HGW en dat is mijn eigen router. Al de rest zit achter mijn router...

Never trust in Dust
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Thuisnetwerk Renovatie

@Steven-E  Een patchpanel heeft bij mijn weten niets te maken met al of niet gigabit. Dat is net zoiets als Niko aansluitdozen voor in de muur, maar dan een veelvoud ervan. En aansluidozen voor in de muur bestaan er ook van andere merken waar dezelfde keystones gebruikt worden als in de patchpanels. En voor het plaatsingsgemak geef ik voorkeur aan patchpanels met losse keystones. De keystones of patchpanels kunnen al of niet geschikter zijn voor cat5a of cat6 of 7.

Het voordeel van patchpanel is dat je alle kabels netjes wegwerkt en eventueel makkelijk kunt overschakelen /gebruiken voor een telefoonlijn. En je maakt een lijstje genummerd van 1 tot xx met alle aansluitingen erop.

Maar zoals gezegd een beetje overkill voor huishoudelijk gebruik maar toch niet onlogisch als je meer dan 12 kabels hebt.

En een patchpanel is geen vervanging van een al of niet managed switch.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Thuisnetwerk Renovatie


@Domi1963  schreef:

@igvfer Ja hoor ik ken wel degelijk het onderscheid tussen digicorder/boxen en de nieuwe TV boxen, welke ik heb. Daarom begrijp ik het ook niet hoe Telenet het regelt om bvb het onderscheid te kunnen maken tussen mijn internet verbruik en mijn TV verbruik? Want in mijn Telenet staat er duidelijk maar één toestel aangesloten op mijn HGW en dat is mijn eigen router. Al de rest zit achter mijn router...


Alle dataverkeer bestaat uit pakketjes en aan die pakketjes voegen ze headers toe met informatie. Dat kan bijvoorbeeld de bron (afzender) zijn, maar ook andere dingen. Zo zien ze of die datastroom van hun servers komt of van netflix of van Apple, Facebook, Instagram enz. om maar iets te noemen en kunnen ze perfect tellen welke data ze gaan aanrekenen of niet. Je bent niet wijs hoeveel extra informatie er in de headers staat.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Thuisnetwerk Renovatie

@igvfer trust me, goedkope patchpanelen kunnen het gebruik van gigabit belemmeren, zelfs al zijn alle 8 draadjes van de utp mooi aangesloten. Been there, done that.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Thuisnetwerk Renovatie


@Domi1963  schreef:

Daarom begrijp ik het ook niet hoe Telenet het regelt om bvb het onderscheid te kunnen maken tussen mijn internet verbruik en mijn TV verbruik? Want in mijn Telenet staat er duidelijk maar één toestel aangesloten op mijn HGW en dat is mijn eigen router. Al de rest zit achter mijn router...


Omdat dit onderscheid niet bij jouw gemaakt wordt, maar in het netwerk van Telenet, op basis van de IP adressen die gebruikt worden in de IPTV cloud.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes