Beantwoorden
Noelis
Freshman Meerweter
Berichten: 49
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! On a roll...

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

gegroet,

 

Voor mijn klik 30 met fixed IP had ik volgende setup:

 

Telenet modem-only -> 4p unmanaged switch ->Draytek Router -> unmanaged 24p switch

                                              |                                                 |-> unmanaged 8p POE switch

                                              |                                                                |-> 5 Unifi AC-PRO

                                              |-> Digicorder 1

                                              |-> Digicorder 2

                                              |-> Digibox 1

 

Om het geheel te consolideren heb ik een Unifi Dream Pro geplaatst.  Hierdoor had ik een ingebouwde Unifi Controller met DPI die voorheen op Rasberry draaide.  Door de VLAN support wou ik van de unmanaged 4p switch om TV via VLAN te doen. (een hop & bottleneck minder).

 

Dus nu is het:

 

Telenet modem-only ->Unifi Dream Machine Pro -> unmanaged 24p switch

                                              |                                                 |-> unmanaged 8p POE switch

                                              |                                                                |-> 5 Unifi AC-PRO

                                              |-> Digicorder 1 (vlan 20) P1

                                              |-> Digicorder 2 (vlan 20) P3

                                              |-> Digibox 1 (vlan 20) P5

 

 

Volgens de vele beschrijvingen van andere Unifi router setups moet je:

 

  1. een vlan-only network maken met een "niet meegegeven" vlan id. (hier 20)
  2. De poorten aan het profiel van dat vlan-only network mappen.(P1,P3,P5)
  3. Modem en TV boxen afzetten
  4. Unifi Controller/switch rebooten
  5. Modem en TV boxen terug opzetten.

Nog steeds krijgen de digicorders/box geen IP van Telenet.

 

Schermafbeelding 2020-03-28 om 08.52.41.png

 

Schermafbeelding 2020-03-28 om 08.53.23.png

 

Schermafbeelding 2020-03-28 om 08.54.37.png

 

Schermafbeelding 2020-03-28 om 08.55.45.png

 

Ben ik de enige met deze setup?

Moet ik een specifieke VLAN id geven voor de TV poorten?

Doe ik iets verkeerd?

Heeft er iemand dit werkende gekregen op een Dream Machine?

 

 

0 Likes
36 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@Noelis   Stomme vraag misschien maar moet je ook geen route instellen of deze IPtv poorten koppelen aan je WAN poort.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Noelis
Freshman Meerweter
Berichten: 49
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! On a roll...

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@igvfer 

 

Goede opmerking... ik zal eens proberen of ik het vindt 🙂

0 Likes
Noelis
Freshman Meerweter
Berichten: 49
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! On a roll...

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Lijkt me niet mogelijk aangezien je destination range moet kennen.

Schermafbeelding 2020-03-28 om 13.15.47.png

 

Soms twijfel of ik mijn LAN ook een VLAN ID moet geven en dat ik dan aan WAN de 2 VLAN ID'S moet toevoegen.  Ik weet alleen niet of ik de WAN 2 ID's kan geven ipv 1.

 

Schermafbeelding 2020-03-28 om 13.20.10.png

 

Een beetje spelen kan geen kwaad... maar ik heb gisteren mijn 3 coronakinderen regelmatig zonder netwerk gezet tijdens mijn testjes.  Lang leve online gamen 🙂

0 Likes
Noelis
Freshman Meerweter
Berichten: 49
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! On a roll...

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Heb het gevonden.

 

  1. Maak een VLAN-ONLY netwerk met willekeurige Naam & VLAN ID (ik nam IPTV en VLAN 20)
  2. Assigneer elke poort van een digicoder/digibox aan IPTV
  3. Neem 2 extra poorten die ja aan VLAN 20 assigned
    1. De eerste poort koppel je met de modem
    2. De tweede poort gaat naar de WAN van de Dream Machine

Op deze manier krijg je dus een virtuele switch die zich voor de WAN bevindt.

Hieronder mijn bekabeling.

 

Schermafbeelding 2020-03-28 om 14.57.42.png

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@Noelis  Ik vermoed dat je destination range 0.0.0.0 en de next hop kan je vinden door een tracert te doen vanaf je PC naar eender waar. Je eerste IP adres dat je zal zien verschijnen is je eigen Default gateay (normaal je eigen netwerk na een router 192.168.x.1). Dan is het het 2e adres want dat is de default gateway van je publiek adres. Als je rechtstreeks op de modem zit dan is het, het eerste als next hop.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Noelis
Freshman Meerweter
Berichten: 49
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! On a roll...

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@igvfer ik heb een oplossing gevonden een hierboven gepost.

Het klopt inderdaad dat een tracert de eerste op zou weergeven maar de digicorders zitten in een apart subnet. Toch bedankt om mee te denken 👍🏻

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@Noelis  Al denk ik wel dat dit zou lukken want dat 10.x.x.x netwerk is een soort VLan binnen hun publiek netwerk. En een digicorder/digibox wordt herkend aan zijn macadres. Want zolang een digicorder niet in het systeem zit krijgt die gewoon een standaard IP.

Goed dat het gelukt is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Noelis
Freshman Meerweter
Berichten: 49
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! On a roll...

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Ik kon mijn typo niet meer verbeteren:

 

3. Neem 2 extra poorten die ja aan VLAN 2 assigned

 

moet zijn

 

3.Neem 2 extra poorten die je aan VLAN 20 assigned

 

@louishufk heeft de als oplossing aangeduide post bewerkt zoals je zegt dat het moest zijn.

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Goed gedaan Louis 👍


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
xieem
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Hoi @Noelis ik zit ongeveer met dezelfde setup in mijn maag maar bij mij zou er een Unifi In-Wall HD tussen moeten komen. De modem & UDM-PRO zit namelijk in de kelder. Dus als ik het goed begrijp zou je een powerplug in de niet VLAN moeten steken om netwerk tot boven te krijgen en dan bij de In-Wall HD slot 2 deze moeten toewijzen aan de VLAN van de TV?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@xieem  Het komt erop neer dat je uw digicoder/box  op de poort moet aansluiten die rechtstreeks verbinding maakt met het netwerk van uw modem/router zodat je een 10.x.x. en een 192.168.0.x adres krijgt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Noelis
Freshman Meerweter
Berichten: 49
Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag Alles op zijn plek! On a roll...

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Je moet eerst zien dat je landt bij de vlan waar de digicorders op connecteren. Dus je vertrekt van de modem naar een LAN poort ipv naar de WAN poort. Die LAN poort steek je samen met een andere LAN poort in een isolated VLAN. (Bvb VLAN2) Nadien steek je een kabel van de 2de LAN van VLAN2 naar de WAN poort. Alle computers steek je dan in de resterende LAN poort(en) die geen de uitmaken van de isolated (VLAN only). ... hoe je van die lan naar de computers gaat maakt niet uit. Met powerlines krijg je hetzelfde effect als met een switch. (Bvb devolo magic) Enkel de kwaliteit van de bekabeling tussen de stopcontacten is van belang voor powerline.

0 Likes
xieem
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

@Noelisja uw afbeelding legde het perfect uit, het probleem waar ik mee worstel is dat de Modem in de kelder zit en met UDM-pro in een rack, vandaar dat ik voor WiFi en dergelijk een in-wall HD & powerplug plaats net achter de positie van de TV in de woonkamer. Deze krijgt in poort 1 het internet signaal op poort 2 de digibox en op poort 3 4 de TV & de appletv. Dus mijn vraag is eigenlijk welke stappen ik hier dan moet voor ondernemen.

0 Likes
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Unifi Dream Machine Pro en telenet TV met aparte VLAN

Ik moet deze week een setup bij een vriend doen met een gewone Dream Machine, niet de pro.  Hij heeft een zwarte Telenet router/modem. 

 

Ik kan natuurlijk ook hier met een aparte cheapass switch ertussen werken, maar dat vind ik toch een beetje stom omdat de Dream Machine VLANS ondersteunt.  Ik heb wel geen enkele ervaring met VLANs, dus het intimideert me wel een  beetje.  Ik lees de uitleg van de Pro hier, maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk.

 

De setup die ik wil doen is als volgt : Telenet modem -> Dream Machine -> POE switch -> 2 AP's.

Op de Dream Machine zou dus ook moeten de Digicorder worden aangesloten.  Kan iemand me hier uitleggen hoe ik de Dream Machine juist moet instellen qua VLANs hiervoor?  Ik heb zelf al een paar jaar een gewone USG + cloud key + POE switch draaien, dus ik heb wel wat ervaring, maar dus helemaal niet met VLANs (ja, ik heb dus de route  gekozen van de cheapass switch ertussen :))

Er is ook nog een bijkomend verschil: mijn Telenet setup is modem only.  Die van mijn vriend is zo'n zwarte router modem.  Zoals ik het begrepen heb moet ik dan gewoon een DMZ instellen in "mijn telenet" en zou dat gewoon moeten werken?

 

Alle tips zijn welkom!

 
 
 
 
0 Likes