Beantwoorden
RonnyVa
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
De vlam zit erin. On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

Geachte,

Mijn Tuner / Versterker / CD speler is defect. Ik ka nu wel via de telenet TV Box
ca 100 radiozenders ontvangen op TV, maar de kwaliteit is niet zo goed, ik vind het ook spijtig dat ik mijn TV moet aanzetten om naar de radio te luisteren en terwijl men
naar de radio luistert op TV kan men niet naar een andere zender kijken.
Wat kunt U me aanraden als tuner / versterker / cd speler qua kwaliteit / prijs?
Ik denk aan DAB+ en FM. Kan ik die aanschakelen via telenet? Zal telenet die DAB+
en FM blijven ondersteunen? DAB+ kan men blijkbaar ook via bijgeleverde antenne ontvangen, maar en vertelt me dat de ontvangst van bepaalde zender benedenmaats is. Wat is de reden daarvan? Waar kan ik op internet een helder artikel vinden waar
men mij dit op een eenvoudige manier kan uitleggen?

mvg

Ronny

Tags (3)
0 Likes
18 reacties
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

dab+ wordt via de ether (lucht) verzonden. Niet via de kabel. DAB+ ontvangen binnenskamer is ook niet zo schitterend. Je zal dan zeker ook in een outdoor antenne moeten investeren. Koop bijgevolg een nieuw apparaat waarbij je op zijn minst internetradio kan ontvangen.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

De moderne toestellen hebben ook geen CD speler meer. Ik heb al mijn CD's op de PC omgezet naar MP3 en kan nu een selectie op een USB stick zetten en afspelen op mijn versterker.

Kan ook een afspeellijst op de PC maken en via het LAN netwerk naar de versterker sturen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

@RonnyVa

Zoals je allicht weet is dit forum voor en door klanten. 

 

Het FM antennesignaal op de kabel verdwijnt. Er komt geen DAB+ signaal op de kabel. Het enige radiosignaal dat er is en blijft is het DVB-C signaal dat je onder andere kan beluisteren met de TV-Box. 

Op dit ogenblik biedt Telenet een DVB-C radio tuner aan.

De beste audio kwaliteit zal je altijd hebben met een degelijke versterker en bijhorende boxen.

 

DAB+ is vrij te beluisteren via de ether. Zeer goed geïsoleerde woningen kunnen problemen hebben om het signaal te ontvangen (dat geldt ook voor FM als je niet de kabel coax gebruikt).

 

Mogelijk heb je in uw buurt een zaak die je vertrouwd en waar je alle informatie kan krijgen voor het oplossen van uw probleem.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

@RonnyVa  Als je al een digicorder in de buurt hebt of een digibox kan je het audiosignaal analoog of digitaal naar je versterker sturen, zonder daarvoor uw TV aan te steken. Je moet dan enkel weten op welk nummer welke zender zit.Dat de audio via uw TV niet echt goed is ligt eigenlijk aan de kwaliteit van van boxen op uw TV.

Ik persoonlijk heb een Yamaha stereoversterker met musiccast. Via een app op mijn ipad of smartphone kan ik die bedienen. Je kan er dingen zoals napster, sporify, qobuz en tidal mee ontvangen alsook netradio, blutooth en via een server zoals een NAS met muziek in je netwerk. Begint vanaf een 300€ dacht ik exclusief boxen. Maar er zij ook andere merken zoals Denon e.a. Eigenlijk moet je daarvoor een speciaalzaak binnengaan die je diverse toestellen kan laten horen. Ik heb het geluk gehad in zo'n zaak te werken, nu niet meer, waardoor ik verschillende dingen kon uitproberen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

Welke/hoeveel luidsprekers wil je erop aansluiten? Lijkt me ook wel een factor om rekening mee te houden .


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RonnyVa
Professional Weetjesweter
Berichten: 40
De vlam zit erin. On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

Ik zoek eigenlijk een eenvoudig systeem met 2 luidsprekers.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

@RonnyVa   Als je van compact houdt zou ik ook eens naar Sonos ofzo kijken. Zeker als je moeilijkheden hebt qua bedrading en als moeder de vrouw niet graag grote boxen ziet. Maar je zal toch op een uitgave van minimaal +- 700€ moeten rekenen voor een installatie met 2 goede boxen. Wel opletten bij Sonos dat je eventueel kan externe apparatuur kunt aansluiten zoals een Vistron.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Voordeke
Freshman Meerweter
Berichten: 64
Warming up? De vlam zit erin. Say what?! On a roll...

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

Een vriend van mij kocht onlangs een Yamaha tuner-versterker met Dab+ en internetradio. De bijgeleverde draadantenne gaf voor DAB+ geen signaal, zelfs een binnensprietantenne niet. Ik stond met mijn wagen voor de deur en heb een autoradio met DAB+. In de wagen kon ik alle DAB+ zenders ontvangen. Volgens de zaak waar hij zijn Yamaha gekocht heeft is dit te wijten aan de zwakte van DAB+ zenders. In West-Vlaanderen wordt er uitgezonden vanaf de ex-tv mast van Pittem. Er zou sprake zijn van een steunzender op de Halletoren van Brugge.

Dus verwacht(voorlopig) niet veel van DAB+ op een binneninstallatie en zorg dat je internetradio hebt naast de digiradio van Telenet.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

Hier zie je dekkingskaarten voor DAB+.

Voordeke
Freshman Meerweter
Berichten: 64
Warming up? De vlam zit erin. Say what?! On a roll...

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

Deed met de de digicorder juist hetzelfde: digitale audio van Bose Cinemate rechtstreeks naar mijn tv en analoge audio (cinch rood-wit) van Bose naar de digicorder (als radio).

Heb thans een tv-box aangeschaft en voor de analoge audio-uitgang is er nu geen cinch rood/wit uitgang meer en heb ik nu een kabel nodig  met een  3,5 mm (?) Jack (mannelijk) en een Tulp stereo 2RCA (vrouwelijk). Ik ben niet zo technisch en daarom mijn vraag is de mannelijke jack voor in de TV-box een 3,5 mm type?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

@Voordeke Zeker dat die vriend van je een DAB+ toestel heeft gekocht en geen DAB toestel??? Dan zou het ook dit probleem geven dat je geen zenders vind.

normaal is er in west vl genoeg sterkte van de zenders voor DAB+ 

als jij in de auto voor de deur perfecte ontvangst heb en met een draad antenne niks ontvangt, al geprobeerd om die draad kabel eens door het raam te leggen of met een raam open.????

als het toestel DAB is zal je wel niks ontvangen. 😉


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

Ik denk dat we voor de volledigheid aan deze thread best toevoegen dat het technisch zeer goed mogelijk is om DAB+ op de kabel aan te bieden. Er zijn o.a. kabelmaatschappijen in Duitsland en Zwitserland die dit doen (google maar eens). Dus dat de FM van de kabel wordt gehaald en er (vooralsnog?) geen DAB+ voor in de plaats komt is een commerciële beslissing van telenet, dit heeft niet te maken met een technische onmogelijkheid, wel integendeel.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

@GeertVdW  Waarom zou Telenet nog een extra digitaal signaal moeten voorzien naast het digitaal signaal die al aanwezig is. Lost niets op voor mensen die nu het FM signaal verliezen via de kabel. Ze zouden dan ook een DAB tuner moeten kopen, die een aansluiting heeft voor coax, die dit signaal kan afnemen, net zoals ze nu moeten doen door die Vistron te kopen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wat raden jullie aan voor radio: DAB+, FM, .. ?

@igvfer ik heb zo een toestel dat aansluiting heeft voor coax, 

maar probleem zal zich stellen dat de beschikbare Freq dat nu in zo toestellen zit aangepast is tot een bepaalde freq en dat telenet zich dan moet aanpassen daar aan en bepaalde freq misschien niet aanpasbaar zijn omdat er bv internet op zit op de kabel of telefoon.

dan moet telenet heel hun bandbreedte aanpassen voor die enkele die dan een DAB+ toestel zouden aanschaffen als analoog wegvalt.

dus waarom iets anders op die bandbreedte zetten waar al te weinig plaats op is momenteel om dat analoog wegvalt en de radiozenders al beschikbaar zijn op die kabel in DVB-C, is verspilling van de bandbreedte.

want veel mensen kennen zelf DAB+ niet, denk dat dit meer problemen zal geven als de FM in de lucht wegvalt dan die kabel aansluiting, want denk dat niet veel die kabel nog gebruiken, enkel in gevallen van problemen in de buurt met FM zenders uit de lucht dat ze terugvallen op die kabel.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes